מאחורי הראלי המפתיע בוול סטריט - זה כנראה המנוע המוכר שחזר לדחוף

ה-S&P500 רשם אמש את העלייה החדה מזה 6 שבועות, למרות המתיחות הגיאופוליטית. הנה סיבה אפשרית
יוסי פינק | (10)
נושאים בכתבה וול סטריט

המדדים המובילים בוול סטריט רשמו אמש (יום ב') את העליות החדות מזה 6 שבועות. אחרי נפילה של 1.1% בשבוע שעבר לשפל של חודשיים, מדד ה-S&P500 זינק 0.86%. אמנם הסוגיה הגיאופוליטית תופסת את מרבית הכותרת ובסופ"ש לא ראינו התלקחות בשטח בין ארה"ב לצפון קוריאה, דבר שיכול להסביר אנחת רווחה מסוימת מצד הסוחרים (גם אם זמנית בלבד), אבל דבר אחד ברור - המנוע המרכזי לראלי בבורסות בשנים האחרונים מתחיל לעשות סימנים של חזרה לעבודה.

אחד החששות המרכזיים בשוק בתקופה האחרונה הוא האפשרות שהריבית בארה"ב תטפס מהר מהתחזיות והדבר יוביל לירידה במידת האטרקטיביות של שוק המניות. ראשית כיוון שהתימחור הגבוה של שוק המניות בעולם של ריבית גבוהה יותר יתקבל בפחות הבנה, ושנית כיוון שאיגרות החוב יהפכו לאלטרנטיבת השקעה ראויה ולמעשה ייגמר עידן ה'אין אלטרנטיבות' שתמך מאוד בשוק המניות'. עד לאחרונה התחזית של הפד' (וגם של וול סטריט) הייתה שנראה 3 העלאות ריבית השנה, והחשש היה שנראה יותר. בפועל, נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו מביאים את הסוחרים לשנות את ההערכות.

בזמן ש'הנתונים הרכים' (כלומר סקרים כמו מדד מנהלי הרכש או סנטימנט הצרכנים) מראים רמות גבוהות מאוד ועוקפים את התחזיות ברקע להערכות כי טראמפ יצליח להאיץ את הצמיחה האמריקנית, בשטח ה'נתונים הקשים' מראים דווקא חולשה. דוגמה חיה לכך קיבלנו ביום שישי האחרון. בזמן שהמסחר בוול סטריט היה סגור לרגל 'יום שישי הטוב', התפרסמו 2 נתוני מאקרו חשובים מאוד.

האחד: נתון המכירות הקמעונאיות שהציג ירידה של 0.2% מול תחזיות שהנתון יוותר ללא שינוי. הנתון השלילי מגיע לאחר שבחודש פברואר נרשמה ירידה של 0.4%. מדובר בחודשיים הגרועים ביותר מזה תקופה ארוכה.

השני: מדד המחירים לצרכן שרשם ירידה של 0.3% מול חודש קודם וזאת בזמן שהתחזיות היו שהמדד יוותר ללא שינוי. מדובר בפעם הראשונה שהנתון מציג ירידה מזה 13 חודשים. בתוך כך, נתון הליבה של המדד (שמתעלם מהשינויים במחירי הדלק והמזון והינו הנתון שהפד' מיחס לו חשיבות רבה), רשם ירידה של 0.1% (מול ציפיות לעלייה של 0.2%. מדובר בפעם הראשונה שנתון הליבה רושם ירידה מאז ינואר 2010(!). בכך הגיע נתון הליבה לקצב שנתי של 2% בלבד, הקצב הנמוך מאז 2015.

בשורה התחתונה: אם בשבוע שעבר הסוחרים בבורסות החוזים של שיקגו נתנו סבירות של 66% להעלאת ריבית ביוני הקרוב, כעת הסבירות הזו נפלה ל-46% בלבד. ונזכיר כי לפני מספר חודשים הסבירות להעלאת ריבית ביוני עמדה על סביב 80%. כלומר התחזית ל-3 העלאות ריבית הופכת כעת לפחות סבירה. ואחרי הכישלון של טראמפ להעביר את רפורמת הבריאות, ייתכן שגם בפד' ייקחו צעד אחד אחורה בכל הקשור לצפי כי טראמפ יצליח להאיץ את הצמיחה. במילים אחרות, נראה שלפי שעה עידן הריבית האולטרה נמוכה עדיין כאן, ומבחינת הסוחרים בבורסות - זה אומר חזרה לעניינים כרגיל.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לימון סחוט 18/04/2017 19:24
    הגב לתגובה זו
    מדפיסה כסך ללא כיסוי, ובנוסף שוחקת את הכסף בריבית נמוכה
  • 6.
    תחזקנה ידיך, מר פינק. הסבריך לתופעות בשוק מאירי עיניים. (ל"ת)
    גדעון 18/04/2017 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שייע 18/04/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    המגיבים "לא מרוצים" ממנו. צודקים האומרים שהטוקבקיסטים הם הנחותים שבקוראים. עכשיו צפויה תגובה צודקת שגם אני בטוקבקיסטים.
  • 4.
    שום דבר לא בטוח.....הכל תלוי בצפון קוריאה...וחבל.... (ל"ת)
    אדם 18/04/2017 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ומה עם הדוחות הטובים של הבנקים? (ל"ת)
    אבי3 18/04/2017 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ההסברים שלך לתנועות השווקים הם בד"כ עלא כיפאק. תודה. (ל"ת)
    יוסי 18/04/2017 08:01
    הגב לתגובה זו
  • עלא כיפאק? שו האדה? (ל"ת)
    יוק 18/04/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגן הציבור 18/04/2017 04:19
    הגב לתגובה זו
    עד מתי תמשך הרדידות הזו? הפרשנות היד מימדית הזו? התנועות בשוק ללא כל היגיון כלכלי. כשרע טוב??? זה ייגמר באסון פיננסי
  • מזל שאתה חי . ה- S&P עלה אתמול ב- 0.86% ככה סתם, נכון? (ל"ת)
    ש' 18/04/2017 09:37
    הגב לתגובה זו
  • יוק 18/04/2017 10:10
    כן. ככה סתם. יש לך הסבר אחר. אשמח לשמוע אבל אתה כרגיל טועה.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.