מאחורי הראלי המפתיע בוול סטריט - זה כנראה המנוע המוכר שחזר לדחוף

ה-S&P500 רשם אמש את העלייה החדה מזה 6 שבועות, למרות המתיחות הגיאופוליטית. הנה סיבה אפשרית
יוסי פינק | (10)
נושאים בכתבה וול סטריט

המדדים המובילים בוול סטריט רשמו אמש (יום ב') את העליות החדות מזה 6 שבועות. אחרי נפילה של 1.1% בשבוע שעבר לשפל של חודשיים, מדד ה-S&P500 זינק 0.86%. אמנם הסוגיה הגיאופוליטית תופסת את מרבית הכותרת ובסופ"ש לא ראינו התלקחות בשטח בין ארה"ב לצפון קוריאה, דבר שיכול להסביר אנחת רווחה מסוימת מצד הסוחרים (גם אם זמנית בלבד), אבל דבר אחד ברור - המנוע המרכזי לראלי בבורסות בשנים האחרונים מתחיל לעשות סימנים של חזרה לעבודה.

אחד החששות המרכזיים בשוק בתקופה האחרונה הוא האפשרות שהריבית בארה"ב תטפס מהר מהתחזיות והדבר יוביל לירידה במידת האטרקטיביות של שוק המניות. ראשית כיוון שהתימחור הגבוה של שוק המניות בעולם של ריבית גבוהה יותר יתקבל בפחות הבנה, ושנית כיוון שאיגרות החוב יהפכו לאלטרנטיבת השקעה ראויה ולמעשה ייגמר עידן ה'אין אלטרנטיבות' שתמך מאוד בשוק המניות'. עד לאחרונה התחזית של הפד' (וגם של וול סטריט) הייתה שנראה 3 העלאות ריבית השנה, והחשש היה שנראה יותר. בפועל, נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו מביאים את הסוחרים לשנות את ההערכות.

בזמן ש'הנתונים הרכים' (כלומר סקרים כמו מדד מנהלי הרכש או סנטימנט הצרכנים) מראים רמות גבוהות מאוד ועוקפים את התחזיות ברקע להערכות כי טראמפ יצליח להאיץ את הצמיחה האמריקנית, בשטח ה'נתונים הקשים' מראים דווקא חולשה. דוגמה חיה לכך קיבלנו ביום שישי האחרון. בזמן שהמסחר בוול סטריט היה סגור לרגל 'יום שישי הטוב', התפרסמו 2 נתוני מאקרו חשובים מאוד.

האחד: נתון המכירות הקמעונאיות שהציג ירידה של 0.2% מול תחזיות שהנתון יוותר ללא שינוי. הנתון השלילי מגיע לאחר שבחודש פברואר נרשמה ירידה של 0.4%. מדובר בחודשיים הגרועים ביותר מזה תקופה ארוכה.

השני: מדד המחירים לצרכן שרשם ירידה של 0.3% מול חודש קודם וזאת בזמן שהתחזיות היו שהמדד יוותר ללא שינוי. מדובר בפעם הראשונה שהנתון מציג ירידה מזה 13 חודשים. בתוך כך, נתון הליבה של המדד (שמתעלם מהשינויים במחירי הדלק והמזון והינו הנתון שהפד' מיחס לו חשיבות רבה), רשם ירידה של 0.1% (מול ציפיות לעלייה של 0.2%. מדובר בפעם הראשונה שנתון הליבה רושם ירידה מאז ינואר 2010(!). בכך הגיע נתון הליבה לקצב שנתי של 2% בלבד, הקצב הנמוך מאז 2015.

בשורה התחתונה: אם בשבוע שעבר הסוחרים בבורסות החוזים של שיקגו נתנו סבירות של 66% להעלאת ריבית ביוני הקרוב, כעת הסבירות הזו נפלה ל-46% בלבד. ונזכיר כי לפני מספר חודשים הסבירות להעלאת ריבית ביוני עמדה על סביב 80%. כלומר התחזית ל-3 העלאות ריבית הופכת כעת לפחות סבירה. ואחרי הכישלון של טראמפ להעביר את רפורמת הבריאות, ייתכן שגם בפד' ייקחו צעד אחד אחורה בכל הקשור לצפי כי טראמפ יצליח להאיץ את הצמיחה. במילים אחרות, נראה שלפי שעה עידן הריבית האולטרה נמוכה עדיין כאן, ומבחינת הסוחרים בבורסות - זה אומר חזרה לעניינים כרגיל.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לימון סחוט 18/04/2017 19:24
    הגב לתגובה זו
    מדפיסה כסך ללא כיסוי, ובנוסף שוחקת את הכסף בריבית נמוכה
  • 6.
    תחזקנה ידיך, מר פינק. הסבריך לתופעות בשוק מאירי עיניים. (ל"ת)
    גדעון 18/04/2017 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שייע 18/04/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    המגיבים "לא מרוצים" ממנו. צודקים האומרים שהטוקבקיסטים הם הנחותים שבקוראים. עכשיו צפויה תגובה צודקת שגם אני בטוקבקיסטים.
  • 4.
    שום דבר לא בטוח.....הכל תלוי בצפון קוריאה...וחבל.... (ל"ת)
    אדם 18/04/2017 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ומה עם הדוחות הטובים של הבנקים? (ל"ת)
    אבי3 18/04/2017 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ההסברים שלך לתנועות השווקים הם בד"כ עלא כיפאק. תודה. (ל"ת)
    יוסי 18/04/2017 08:01
    הגב לתגובה זו
  • עלא כיפאק? שו האדה? (ל"ת)
    יוק 18/04/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מגן הציבור 18/04/2017 04:19
    הגב לתגובה זו
    עד מתי תמשך הרדידות הזו? הפרשנות היד מימדית הזו? התנועות בשוק ללא כל היגיון כלכלי. כשרע טוב??? זה ייגמר באסון פיננסי
  • מזל שאתה חי . ה- S&P עלה אתמול ב- 0.86% ככה סתם, נכון? (ל"ת)
    ש' 18/04/2017 09:37
    הגב לתגובה זו
  • יוק 18/04/2017 10:10
    כן. ככה סתם. יש לך הסבר אחר. אשמח לשמוע אבל אתה כרגיל טועה.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.