תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

הייתה מלחמת סחר? הנאסד"ק קפץ 1.4%

הנאסד"ק מחק ירידות של 2% בפתיחה וסגר בזינוק, טסלה זינקה 7.4%, אפל הוסיפה 1.9%, טבע עלתה 1.9%, פייסבוק ירדה 0.6%
עמית טל | (11)
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות חדות, כאשר גם הערב המדדים ביצעו תנודות תוך יומיות קיצוניות. נציין כי ההתרחשויות סביב הדולר אינדקס (סימול:DXY) עשויות לגרום לזעזועים חדים בימים הקרובים. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) סיימה בעליות של 1.9%, אך היא עשויה לרכז עניין רב בימים הקרובים לנוכח הלחץ המתפתח סביב האג"ח של החברה. מדדי וול סטריט S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% הנזילות בשווקים בארה"ב היא אפסית בימים  האחרונים, כאשר כל מוכר/קונה בכמות גדולה מזיז את השווקים בחדות לאחד הכיוונים. הסביבה הזאת עשויה לגרור לאירוע קיצוני במיוחד כאשר כמות גדולה של משקיעים יחליטו לנסות לצאת מהשוק במקביל. אמש הזהיר הבנק נורמה כי נק' השווי משקל של קרנות הגידור הוא 2,535 נק' במדד ה-S&P500, ומתחת לנק' זו המודלים של הקרנות צפויים לעבור במקביל למוד של "שורט" (לכתבה המלאה). הגרף של חוזה נאסד"ק 100 ב-24 השעות מספר הסיפור העצוב של הנזילות בשוק כעת, והערב זה נמשך- השוק מבצע תיקון חד של קרוב ל-4% מהנמוך היומי ללא הודעות מיוחדות.     בחזרה לסין וארה"ב, לאחר שהיה נדמה כי החשש ממלחמת סחר מתפוגג, פרסם הלילה הבין הלבן את רשימת המוצרים הסינים שעליהם יוטל מכסים. ברשימה של טראמפ, אשר מכילה מוצרים בשויי של מעל 50 מיליארד דולר, ניתן למצוא מוצרים ממגוון תחומים אשר חולשים על כל תחומי הכלכלה האמריקאית, החל מתעשיית הטכנולוגיה, כגון תרופות ומוליכים למחצה ועד למוצרים כמו אופנועים ומכונות כביסה (לכתבה המלאה). הממשל הסיני  מיהר להגיב למכסים אותם הטיל טראמפ בהעלאת מסים חדשים על 106 מוצרי ייבוא מארה"ב ,ביניהם פולי סויה, מכוניות מטוסים וכימיקלים (לכתבה המלאה). אחת הנפגעות העיקריות מהמיסים החדשים של סין היא חברת בואינג (סימול:BA),שאיבדה 1%. טראמפ צייץ הערב בתגובה למהלך הסיני וטען כי "אנחנו לא במלחמת סחר עם סין, הפסדנו במלחמה הזו לפני הרבה מאוד שנים בגלל האנשים הטיפשים והלא ראויים שייצגו את ארה"ב... אנחנו לא יכולים לתת לזה להימשך". הציוץ של טראמפ: אבל בעוד הממשל האמריקני והממשל הסיני מספקים את "הטריגרים", האירוע המרכזי בשווקים ממשיך להיות צמצום המאזן של הפד' (לכתבה המלאה). שוק המט"ח, ובפרט הדולר אינדקס (סימול:DXY) נראה הערב קרוב מתמיד לתנודה חדה למעלה. בשבוע שעבר פרסמנו על הסיטואציה המעניינת בשוק המט"ח, ונראה כי הקפיץ שנמתח בשנה האחרונה מתחיל להשתחרר וזה עשוי להיות אלים במיוחד (לכתבה המלאה). פוזיציות השורט על הדולר נמצאו בסופ"ש האחרון ברמות שיא של 5 שנים, ותמחור מחדש לנוכח מהלכי הפד' עשוי להיות מהיר וחד (בדומה לסגירת הפוזיציות על מדד ה-VIX בפברואר האחרון), דבר שעשוי לזעזע את השווקים בקרוב. סקטור הטכנולוגיה המשיך גם הערב לרכז עניין ברקע לתנודות החדות בימים האחרונים. מניית טסלה (סימול:TSLA) זינקה הערב 7.4% לאחר שנפלה בתחילת המסחר בכ-4%, נזכיר כי  מייסד החברה  טען אמש כי היא החברה איננה זקוקה לגייס כסף השנה (לכתבה המלאה). נטפליקס (סימול:NFLX) עלתה בכ-1.8%. נזכיר כי החברה עשויה למצוא את עצמה בקרוב באותה סיטואציה של טסלה, שכן החברה ממונפת במיוחד והלחץ על האג"ח של החברה מתחיל להתעצם לאחרונה. מניית אמזון (סימול:AMZN) טיפסה 1.3% במסחר עצבני והמשיכה לרכז עניין ברקע להתבטאויות האחרונות של הנשיא בנוגע לשינוי מבנה המס שהחברה משלמת לרשויות בארה"ב. בגזרת הסחורות הנפט סיים ביציבות אח נראה פגיע במיוחד לנוכח המהלכים המסתמנים בשוקי המט"ח. נזכיר כי הסימול אחר התעודה העוקבת אחר הסקטור הוא XLE.  

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    susu 05/04/2018 15:25
    הגב לתגובה זו
    הבורסות עולות ופתאום הנושא לא בכותרת....מקווה שייגרמו לכם הפסדים לפחות כמו המשקיעים שמכרו אתמול בהפסדים גדולים בגלל הכותרות שלכם....
  • 9.
    ליאור הראל 05/04/2018 15:15
    הגב לתגובה זו
    אתם מוכרים ומפסעדים כי אומר ירידות ואלו שקונים מרטויחים עליכם בגללו.
  • 8.
    אולי גורביץ שוגרים אותו שאתם תפסידו? (ל"ת)
    ציפי 05/04/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אייל חא יודה לעולם שטעה.בדרך לשיא (ל"ת)
    חיים 05/04/2018 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מקווה שקינתם דקסהלונג ונסדק לונג ואס (ל"ת)
    פיני 05/04/2018 00:15
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חכם 04/04/2018 23:49
    הגב לתגובה זו
    פשוט אין מקום אחר להשקיע חוץ מהבורסה
  • 4.
    צפוני 04/04/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
    הבנקים המרכזים יכולים להדפיס בלי סוף, העניין הוא מה יהיה ערך המוצרים והמניות והאם תתפתח אינפלציה ?לעניות דעתי כבר היום ערך המוצרים ובעיקר המניות התנתקו מהמציאות בהצלחה לכולם
  • זה אומר עליות חדות (ל"ת)
    עודד 04/04/2018 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רפי 04/04/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
    למרות שעוד לא נגמר היום
  • 2.
    יוסף 04/04/2018 16:05
    הגב לתגובה זו
    הכל חרטא ברטא עושים רעש על כלום . בושה . בושה . בושה ..
  • 1.
    איציק כהן 04/04/2018 15:43
    הגב לתגובה זו
    השוק בארה"ב בסטרייס
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: