נגמר הכסף לדירה: 71 אלף בתי אב גרים באוהלים וצריפי פח, פי 3.6 משנת 1995
ממחקר שביצע ה'מכון לרפורמות מבניות', המתבסס על נתוני הלמ"ס ומשרד השיכון, עולה כי 71 אלף בתי אב בישראל מתגוררים במבנים מאולתרים שאינם מאושרים למגורים דוגמת אוהלים וצריפי פח, זאת לעומת כ-20 אלף בשנת 1995, פי 3.6.
ממשיכים לגור אצל ההורים המזדקנים
בסך הכול 189 אלף בתי אב בישראל חסרי דיור תקני, מושג הכולל את אלו המתגוררים במבנים ארעיים ומאולתרים, גרים בבית ההורים המבוגרים, מתגוררים בדירות בבעלות משפחתית ללא תשלום שכר דירה או גרים במבנים לא מאושרים למגורים. לפי האומדן מדובר בעלייה של 26% במספר חסרי הדיור מאז שנת 2008, אז נרשמו במפקד האוכלוסין של הלמ"ס 149.6 אלף בתי אב חסרי דיור תקני.
במכון מציינים שמדובר במגמה של עלייה חדה בבתי אב חסרי דיור תקני, מכ-58.8 אלף בתי אב ב-1995. מספרים אלו מבטאים זינוק של 221% במספר בתי האב במצב זה, תוך פחות מ-20 שנה. מדובר בנסיקה של כ-4% מכלל בתי האב ב-1995 הגרים בדיור שאינו תקני, לכ-8.5% כיום.
- ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית
- טירת הכרמל: במקום 48 דירות, שני מגדלים עם 280 דירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפתרון - התחדשות עירונית
את הנתונים החמורים מפרסם בירן, על רקע 'הצעת החוק להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד' שיזם ושמונחת על שולחן הממשלה. בהתאם להצעת החוק, תקום רשות להתחדשות עירונית שתהיה אחראית על תכנון של התחדשות עירונית במוקדי עוני, כמאתיים שכונות, וכן על כל נדבכי הביצוע: יזום ההתחדשות, הכנת תוכניות אב, הרגולציה על הקניין הקיים והנוצר, המימון הנדרש וסיוע לתושבי השכונות לממש את זכויותיהם.
- 15.זוהרה 18/06/2013 10:53הגב לתגובה זוהכי מגוחך וחסר רגישות מצד האתר - כתבה על עוני ומחוסרי דיור, אך הפרסומת בראש העמוד מפרסמת דירה בת 3 חדרים ב 2,400,000 ש"ח. זה למחוסרי הדיור? או אולי לאלה שקוראים ובסופו של דבר זה בכלל לא מעניין אותם...
- 14.ברוך אשם 18/06/2013 08:50הגב לתגובה זודת מבוססת על שנאה למי שמפרנס אותם ומגן עליהם. ילודה ללא מחשבה אלוהים יעזור כך החרדים יוצרים משכנות עוני והדורות הבאים שלהם שיהוו רוב הכוח העובד שלא יעבוד יגרמו למיתון ענק עד קריסת המדינה אם זה לא נקרא שוד שוד העתיד הכלכלי בשם רוחניות בגרוש מנוונים ציבורים שונים ויוצרים משכנות עוני וחינוך לעוני שנאה למוסדות המדינה הכול על כתפי המדינה בני ברק אלעד בית שמש ביתר עילית ועוד ועוד
- 13.אייל 17/06/2013 21:25הגב לתגובה זועל חשבונינו .ובשביל זה מעלה ת'מיסים. תגיד !!אין לך בושה ???????
- 12.שאלה מעניינת 17/06/2013 19:41הגב לתגובה זולא ביגלל גיזענות חלילה גם לערבים יותר קשה כלכלית היום . אבל כמה התופעה נפוצה אצל זוגות צעירים יהודים ? ותוך כמה זמן ניזכה ליראות מעברות פה במדינה ?
- 11.תל אביב 17/06/2013 17:15הגב לתגובה זוו9.9% ערבים
- נכון מאוד! (ל"ת)זויה רחמני 23/06/2013 16:27הגב לתגובה זו
- הם חיים כך מבחירה וממנטליות ומחוסר היתחשבות בינהם (ל"ת)אזרח 21/06/2013 15:28הגב לתגובה זו
- 10.מזעזע (ל"ת)שחר 17/06/2013 16:28הגב לתגובה זו
- 9.שיגורו בפרגולה (ל"ת)רקסי 17/06/2013 15:42הגב לתגובה זו
- 8.הנשר 17/06/2013 15:32הגב לתגובה זוזה מקזז את העליה מפי- 3.6 לפי 2.4 בלבד (ריאלית)
- זוהרה 18/06/2013 10:54הגב לתגובה זומדובר באחוזים,שזה עניין פרופוציונאלי ולא במספרים.
- אה, רק פי 2.4 ? אז המצב מצוין! (ל"ת)sbh 17/06/2013 17:54הגב לתגובה זו
- שכחו לציין שמימון ילודת עוני חרדית ובדווית =משכנות עוני (ל"ת)ביטוח לאומי מופקר 18/06/2013 08:53
- 7.זהבי עצבני 17/06/2013 14:53הגב לתגובה זולהקפיץ מס רכישה שניה לדירה ל 200,000. 3.ליקנות ב 50,000 דירות שלא מאוישות.
- 6.שר השיכון אפס מאופס 17/06/2013 14:48הגב לתגובה זותפסיקו להתפנק וצאו למהפכה
- 5.דני 17/06/2013 14:45הגב לתגובה זואפשר גם להרכיב אוהל מבד ישן, לא צריך לקנות חדש. די, נמאס מהפינוק של הדור הצעיר הזה! שילמדו מאיתנו, דור הפנסיות התקציביות והבטחון התעסוקתי, לא היה לנו כלום!
- 4.רון 17/06/2013 14:38הגב לתגובה זופשוט בלתי נמנע
- 3.משקיף 17/06/2013 14:14הגב לתגובה זומשך שנתיים במחיר של400 אלף שקלים לכל דירה בשטח 120 מ"ר.הם התחייבו להביא אתם ציוד,פועלים- כל שנדרש,כולל מבנים זמניים לפועלים,מטבחים,מוצרי אוכל וקיום אחרים.כולם ישהו במחנה שלהם ויעזבו את הארץ לאחר שנתיים.ספרו על מבצעים דומים במדינות אחרות.לפיד-שקול ההצעה ברצינות.יכולה לפתור בעיות רבות במדינה מבלי לייבא פועלים זרים על כל משמעויותיה.
- אים זה נכון והממשלה לא מאמצת את ההצעה היא פושעת ומופקרת (ל"ת)אזרח 21/06/2013 15:34הגב לתגובה זו
- 2.בא 17/06/2013 14:03הגב לתגובה זולהודות לך ,ומקווים שתישאר לעוד כמה קדנציות , האים היה הכרחי לנפח בועה כדאי להוריד את השקל . לך תבקר בפחונים ובאוהלים ,עכשיו אתה יודע ,אים תבקר ..תבין .
- 1.עושים מיליארדים ע"ח העם הפראייר=בועה50%בפיצוץ=מיתון קשה (ל"ת)קבלן,בנק,ממשל=גנבים 17/06/2013 13:53הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
