סער יעשה מהפכה? בניית פרגולה לא תצריך היתר, ניתן יהיה לסגור מרפסת ולהוסיף עד 25 מ"ר לדירה בפחות זמן

משרד הפנים מתכנן להקל משמעותית את הליכי היתרי הבנייה: ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תוכנית וסמכויות יועברו לוועדה המקומית
לירן סהר | (24)

האם בקרוב יהיה קל יותר לקבל היתר בנייה? משרד הפנים צפוי להפיץ היום תזכיר חוק אשר יפחית באופן משמעותי את הליך קבלת אישור בהליכי בנייה.

ראשית צפוי להיות מבוטל הצורך לבקש היתר לבצע שינויי בנייה עבור בניית פרגולה, גידור עד גובה של 1.5 מטר, הצבת דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה, רמפת נכים, גגון, סככת צל, סוכך מתקפל, מתקני קירור, מערכת מיזוג אוויר, חממה וכו',

כמו כן, יאושר הליך רישוי מקוצר למבנים ועבודות דוגמת הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת או הוספת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים, סגירת קומת עמודים במבנה קיים, הוספת כבישים בשטח ציבורי לצורך הנגשת בניין קיים וכו'.

לוח זמנים מירבי לתוכניות

לראשונה ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תוכנית מיום הגשתה: תוכנית בסמכות הוועדה המקומית - 12 חודשים, תוכנית מצומצמת - 8 חודשים;

תוכנית בסמכות הוועדה המחוזית - 18 חודשים ותוכנת מתאר כוללת לישוב - 24 חודשים; תוכנית מתאר ארצית - 24 חודשים; תוכנית מתאר מחוזית - 12 חודשים.

משרד הפנים יקים מכוני רישוי אשר יעניקו לאזרחים את האישורים הנדרשים מכלל הגורמים הממשלתיים (מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות, והמשרד להגנת הסביבה) תחת קורת גג אחת. כמו כן, תוקם מערכת רישוי ממוחשבת שתאפשר הגשת בקשות בדרך מקוונת.

אך מעל הכול, הצעד החשוב ביותר, הינו הענקת סמכויות לוועדות המקומיות למתן אישורים לתוכניות ממוקדות, לניהול שטחי ציבור ולהוספת זכויות ושימושים. יוסדר מסלול מקוצר לתוכניות מצומצמות, יוקם אגף להכשרת הרשויות המקומיות שיהיה אחראי על הכשרה מקצועית בוועדות המקומיות. כמו כן תוקם יחידה ייעודית לפיקוח ובקרה על פעולת הוועדות המקומיות, הקמת אגף הכשרה והוספת משקיפים מקצועיים לוועדות המקומיות.

לוקח 4.5 שנים לאשר תוכנית במחוז מרכז

לפי נתוני משרד הפנים, בכל רגע נתון יש כ-4,000 תוכניות המצוית בתהליכי אישור בשלבים שונים. שש ועדות מחוזיות נותנות שירות תכנוני לכ-2.5 משקי בית. חלק קטן ביותר של התוכניות אשר בטיפול הוועדות המחוזיות הן משמעותיות - 76% מהתוכניות למגורים בוועדות המחוזיות הן קטנות ולא משמעותיות ומייצרות רק 2% מכלל יחידות הדיור שאושרו בוועדות. רבע מהתוכניות בסמכות ועדה מחוזית נזרשות גם לאישור נוסף של מוסדות תכנון ארציים - המשמעות היא שגם השכבה המחזית איבדה בשנים האחרונות הרבה מסמכויותיה. כיום הממוצע הארתי לאישור תוכנית בוועדות המחוזיות עומד על 3.5 שנים. הזמן הכי קצר הוא בתל אביב (2.8 שנים) והכי ארוך במחוז מרכז (4.5 שנים).

"כיום מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין 3 שנים"

שר הפנים גדעון סער: "תיקון החוק הוא שלב ראשון בשינויים שיש לבצע בתחום התכנון והבנייה. מערכת התכנון בישראל צריכה להתמודד עם אתגרים רבים ועליה לתת מענה יעיל, מהיר ואיכותי לאזרחים לצד מענה לצרכי המדינה המשתנים, בדגש על הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון וקיצור לוחות הזמנים. לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים."

סער מוסיף כי "מערכת התכנון חייבת לשנות את פניה ולצורך כך יש לבצע שינויים הכרחיים - העיסוק של ועדות מחוזיות בתוכניות נקודתיות מעכב את היכולת ליצור מלאי תכנוני משמעותי, שיתן מענה לביקושים. העברת הסמכויות לוועדות מקומיות תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר לוועדות מחוזיות לעסוק בתוכניות משמעותיות. במובן זה - הפירמידה צריכה להתהפך."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כתבות מעניינות נוספות:

הפתעה זמנית? הלמ"ס: לראשונה מזה 10 חודשים נרשמה ירידה קלה במחירי הדירות; המחירים זינקו 8.9% בשנה

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    כול הכבוד (ל"ת)
    בוב 19/03/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    תושבת המרכז 20/07/2013 20:35
    הגב לתגובה זו
    כבוד השר, רק ברחוב שלי ישנם 10 קוטג'ים ריקים - לו הצעת החוק כל ח"כ אייכלר היתה מתקבלת, היו עוד יחידות דיור לרווקים/סטודנטים או זוגות צעירים בתחילת דרכם.
  • 19.
    אושרה הדרך לעברייני בניה שבונים ללא חוק ועלחשבון השכנים (ל"ת)
    עמי 20/06/2013 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    יו"ר ועדת תכנון 18/06/2013 05:20
    הגב לתגובה זו
    ממה אנחנו נחיה ? מהמשכורת ? סער אוויל משריש
  • 17.
    nisko 17/06/2013 14:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין עם הוא יצליח להעביר את החוק במתכונת נוכחית
  • 16.
    ההמונים זקוקים לדירות ומציעים להם פרגולות (ל"ת)
    מחלקים אקמול 17/06/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ישראל 17/06/2013 07:41
    הגב לתגובה זו
    כנראה שישנם הרבה מאוד אנשים שלא מעוניינים בשינוי, והצלחתו או אי הצלחתו של גדעון סער, תבחן אם הוא מסוגל להטיל את מרותו על הגורמים האינטרסנטיים
  • 14.
    tom 17/06/2013 07:36
    הגב לתגובה זו
    כל הדיבורים הם רק דיבורים, מורחים אותנו בסיסמאות, כולם שקרנים, רשמו את התאריך ותבדקו בעוד 10 שנים אותו מצב. והכל ענין של כסף קל שגונבים מהציבור.בושה בושה בושה
  • 13.
    הכל עקב חתונתו והוספת זוגה על צאצאיה ועוד אחד בדרך.... (ל"ת)
    רוצה להרחיב את הבית 16/06/2013 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יעקב 16/06/2013 16:05
    הגב לתגובה זו
    להייחס לאזרחים כאל הלקוחות החשובים ביותר .
  • 11.
    דני 16/06/2013 15:43
    הגב לתגובה זו
    בירושלים סגרתי מרפסת מקורה שאני משלם עליה ארנונה מלאה. כבר שנתיים שמאיימים עלי מהעיריה בכתב אישום שאני חייב לפרק. ביקשנו לקבל רשיון לפני הסגירה ונפנפו אותנו. ביקשנו מהמחלקה המשפטית של העיריה ולאחר דיונים הם החליטו שאנו צריכים לפרק. החלטנו לא לפרק ואת דברינו נגיד בבית המשפט על אף שהתוצאה ידועה מראש. כל ירושלים מלאה בסגירת מרפסות גם ברחובות מרכזיים ובשכונות חדשות וישנות , אבל הם מגיעים רק למי שהלשינו עליו.
  • 10.
    KIMKIM 16/06/2013 15:23
    הגב לתגובה זו
    תראה למלך ביבייהו שאתה לא רק מדבר ,אלא גם מבצע. ולא רק מבצע ,אלא מבצע במהירות ויעילות.
  • 9.
    מזגנים מאוד מרעישים למה לבטל את הרשיון מה עם השכנים (ל"ת)
    44 16/06/2013 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אזרח 16/06/2013 14:13
    הגב לתגובה זו
    מספיק שברמת גן התושבים לא נושמים. ראינו את בניסוי בבני אדם והוא נורא. בניינים ושכונות עטופות עשן משאיות ובנייה, אנשים חולים ומיואשים מהחיים. אלו שאחרי התמא הנוראית מוצאים עצמם דבוקים לבניין השכן, כל איכות החיים עפה, ואיכות בניה מתחת לקול רמה נעשת. ושוב האזרח המסכן משלם את המחיר, בעוד כמה קבלנים ממולחים עושים עליה לבנק.
  • 7.
    כבוד השר. לחוקק חוק .בנית ממ"ד ללא היתר .למען הביטחון (ל"ת)
    ירז 16/06/2013 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כבוד השר.פשוט חוקק חוק ןזהו.נקודה (ל"ת)
    ירז 16/06/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ליצי 16/06/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד אולי משהוא טוב יצא מהממשלה הזו
  • גורדון 23/06/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    סער כבר קיבל את מחיאות הכפים, לשם מה לבצע?
  • 4.
    אזרח 16/06/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
    ביטחון וגם יצור מנוע לצמיחה במשק יש אלפיי בתים ללא ממד ומעונינים ליבנות אך ביגלל ההליך המסורבל והקשיים והסחבת מיתיאשים ומוותרים אים ימצא פיתרון לפשט את התהליך יביא ביטחון וברכה כלכלית
  • 3.
    אזרח 16/06/2013 13:27
    הגב לתגובה זו
    מדוע חייבים בהיתר ? כיוון שרוב מתקיני הפרגולות אוטמים את גג הפרגולה בניגוד לתקנות. הם אינם מצהירים או מדווחים על-כך ובאופן זה אינם משלמים ארנונה כחוק. כך נוצרת איפה ואיפה בין עבריינים לבין אזרחים תמימי דרך. האם הממשלה מבקשת לעודד פורעי חוק לעשותו חזון נפרץ ? אוי לנו.
  • מתן 03/07/2013 10:25
    הגב לתגובה זו
    תל אביב פתרה את הבעיה. תשלום ארונה על מרפסת פתוחה במפלס הדירה, זהה לתשלום על שטח הדירה .. וכך לא צריך לבדוק מי סגר עם גג אטום ..
  • גורדון 23/06/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    איש קטן
  • 2.
    אבי קול 16/06/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
    שלא יהיה צפוי צריך להחליט מיד! לבטול הצורך לבקש היתר לבצע שינויי בנייה עבור בניית פרגולה, גידור עד גובה של 1.5 מטר, הצבת דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה, רמפת נכים, גגון, סככת צל, סוכך מתקפל, מתקני קירור, מערכת מיזוג אוויר, חממה וכו',
  • 1.
    הדיבורים על הפרגולה נמשכים שנים - ומחירים עולים (ל"ת)
    מנהיג המהפכה 16/06/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.