סער יעשה מהפכה? בניית פרגולה לא תצריך היתר, ניתן יהיה לסגור מרפסת ולהוסיף עד 25 מ"ר לדירה בפחות זמן

משרד הפנים מתכנן להקל משמעותית את הליכי היתרי הבנייה: ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תוכנית וסמכויות יועברו לוועדה המקומית
לירן סהר | (24)

האם בקרוב יהיה קל יותר לקבל היתר בנייה? משרד הפנים צפוי להפיץ היום תזכיר חוק אשר יפחית באופן משמעותי את הליך קבלת אישור בהליכי בנייה.

ראשית צפוי להיות מבוטל הצורך לבקש היתר לבצע שינויי בנייה עבור בניית פרגולה, גידור עד גובה של 1.5 מטר, הצבת דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה, רמפת נכים, גגון, סככת צל, סוכך מתקפל, מתקני קירור, מערכת מיזוג אוויר, חממה וכו',

כמו כן, יאושר הליך רישוי מקוצר למבנים ועבודות דוגמת הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, סגירת או הוספת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים, סגירת קומת עמודים במבנה קיים, הוספת כבישים בשטח ציבורי לצורך הנגשת בניין קיים וכו'.

לוח זמנים מירבי לתוכניות

לראשונה ייקבע לוח זמנים מירבי לאישור תוכנית מיום הגשתה: תוכנית בסמכות הוועדה המקומית - 12 חודשים, תוכנית מצומצמת - 8 חודשים;

תוכנית בסמכות הוועדה המחוזית - 18 חודשים ותוכנת מתאר כוללת לישוב - 24 חודשים; תוכנית מתאר ארצית - 24 חודשים; תוכנית מתאר מחוזית - 12 חודשים.

משרד הפנים יקים מכוני רישוי אשר יעניקו לאזרחים את האישורים הנדרשים מכלל הגורמים הממשלתיים (מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות, והמשרד להגנת הסביבה) תחת קורת גג אחת. כמו כן, תוקם מערכת רישוי ממוחשבת שתאפשר הגשת בקשות בדרך מקוונת.

אך מעל הכול, הצעד החשוב ביותר, הינו הענקת סמכויות לוועדות המקומיות למתן אישורים לתוכניות ממוקדות, לניהול שטחי ציבור ולהוספת זכויות ושימושים. יוסדר מסלול מקוצר לתוכניות מצומצמות, יוקם אגף להכשרת הרשויות המקומיות שיהיה אחראי על הכשרה מקצועית בוועדות המקומיות. כמו כן תוקם יחידה ייעודית לפיקוח ובקרה על פעולת הוועדות המקומיות, הקמת אגף הכשרה והוספת משקיפים מקצועיים לוועדות המקומיות.

לוקח 4.5 שנים לאשר תוכנית במחוז מרכז

לפי נתוני משרד הפנים, בכל רגע נתון יש כ-4,000 תוכניות המצוית בתהליכי אישור בשלבים שונים. שש ועדות מחוזיות נותנות שירות תכנוני לכ-2.5 משקי בית. חלק קטן ביותר של התוכניות אשר בטיפול הוועדות המחוזיות הן משמעותיות - 76% מהתוכניות למגורים בוועדות המחוזיות הן קטנות ולא משמעותיות ומייצרות רק 2% מכלל יחידות הדיור שאושרו בוועדות. רבע מהתוכניות בסמכות ועדה מחוזית נזרשות גם לאישור נוסף של מוסדות תכנון ארציים - המשמעות היא שגם השכבה המחזית איבדה בשנים האחרונות הרבה מסמכויותיה. כיום הממוצע הארתי לאישור תוכנית בוועדות המחוזיות עומד על 3.5 שנים. הזמן הכי קצר הוא בתל אביב (2.8 שנים) והכי ארוך במחוז מרכז (4.5 שנים).

"כיום מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין 3 שנים"

שר הפנים גדעון סער: "תיקון החוק הוא שלב ראשון בשינויים שיש לבצע בתחום התכנון והבנייה. מערכת התכנון בישראל צריכה להתמודד עם אתגרים רבים ועליה לתת מענה יעיל, מהיר ואיכותי לאזרחים לצד מענה לצרכי המדינה המשתנים, בדגש על הפחתת הריכוזיות במערכת התכנון וקיצור לוחות הזמנים. לא כל מי שמעוניין לבנות פרגולה צריך לבקש היתר ולא כל מי שרוצה לסגור מרפסת צריך להמתין שלוש שנים."

סער מוסיף כי "מערכת התכנון חייבת לשנות את פניה ולצורך כך יש לבצע שינויים הכרחיים - העיסוק של ועדות מחוזיות בתוכניות נקודתיות מעכב את היכולת ליצור מלאי תכנוני משמעותי, שיתן מענה לביקושים. העברת הסמכויות לוועדות מקומיות תשחרר את צוואר הבקבוק ותאפשר לוועדות מחוזיות לעסוק בתוכניות משמעותיות. במובן זה - הפירמידה צריכה להתהפך."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

כתבות מעניינות נוספות:

הפתעה זמנית? הלמ"ס: לראשונה מזה 10 חודשים נרשמה ירידה קלה במחירי הדירות; המחירים זינקו 8.9% בשנה

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    כול הכבוד (ל"ת)
    בוב 19/03/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    תושבת המרכז 20/07/2013 20:35
    הגב לתגובה זו
    כבוד השר, רק ברחוב שלי ישנם 10 קוטג'ים ריקים - לו הצעת החוק כל ח"כ אייכלר היתה מתקבלת, היו עוד יחידות דיור לרווקים/סטודנטים או זוגות צעירים בתחילת דרכם.
  • 19.
    אושרה הדרך לעברייני בניה שבונים ללא חוק ועלחשבון השכנים (ל"ת)
    עמי 20/06/2013 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    יו"ר ועדת תכנון 18/06/2013 05:20
    הגב לתגובה זו
    ממה אנחנו נחיה ? מהמשכורת ? סער אוויל משריש
  • 17.
    nisko 17/06/2013 14:26
    הגב לתגובה זו
    מעניין עם הוא יצליח להעביר את החוק במתכונת נוכחית
  • 16.
    ההמונים זקוקים לדירות ומציעים להם פרגולות (ל"ת)
    מחלקים אקמול 17/06/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ישראל 17/06/2013 07:41
    הגב לתגובה זו
    כנראה שישנם הרבה מאוד אנשים שלא מעוניינים בשינוי, והצלחתו או אי הצלחתו של גדעון סער, תבחן אם הוא מסוגל להטיל את מרותו על הגורמים האינטרסנטיים
  • 14.
    tom 17/06/2013 07:36
    הגב לתגובה זו
    כל הדיבורים הם רק דיבורים, מורחים אותנו בסיסמאות, כולם שקרנים, רשמו את התאריך ותבדקו בעוד 10 שנים אותו מצב. והכל ענין של כסף קל שגונבים מהציבור.בושה בושה בושה
  • 13.
    הכל עקב חתונתו והוספת זוגה על צאצאיה ועוד אחד בדרך.... (ל"ת)
    רוצה להרחיב את הבית 16/06/2013 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יעקב 16/06/2013 16:05
    הגב לתגובה זו
    להייחס לאזרחים כאל הלקוחות החשובים ביותר .
  • 11.
    דני 16/06/2013 15:43
    הגב לתגובה זו
    בירושלים סגרתי מרפסת מקורה שאני משלם עליה ארנונה מלאה. כבר שנתיים שמאיימים עלי מהעיריה בכתב אישום שאני חייב לפרק. ביקשנו לקבל רשיון לפני הסגירה ונפנפו אותנו. ביקשנו מהמחלקה המשפטית של העיריה ולאחר דיונים הם החליטו שאנו צריכים לפרק. החלטנו לא לפרק ואת דברינו נגיד בבית המשפט על אף שהתוצאה ידועה מראש. כל ירושלים מלאה בסגירת מרפסות גם ברחובות מרכזיים ובשכונות חדשות וישנות , אבל הם מגיעים רק למי שהלשינו עליו.
  • 10.
    KIMKIM 16/06/2013 15:23
    הגב לתגובה זו
    תראה למלך ביבייהו שאתה לא רק מדבר ,אלא גם מבצע. ולא רק מבצע ,אלא מבצע במהירות ויעילות.
  • 9.
    מזגנים מאוד מרעישים למה לבטל את הרשיון מה עם השכנים (ל"ת)
    44 16/06/2013 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אזרח 16/06/2013 14:13
    הגב לתגובה זו
    מספיק שברמת גן התושבים לא נושמים. ראינו את בניסוי בבני אדם והוא נורא. בניינים ושכונות עטופות עשן משאיות ובנייה, אנשים חולים ומיואשים מהחיים. אלו שאחרי התמא הנוראית מוצאים עצמם דבוקים לבניין השכן, כל איכות החיים עפה, ואיכות בניה מתחת לקול רמה נעשת. ושוב האזרח המסכן משלם את המחיר, בעוד כמה קבלנים ממולחים עושים עליה לבנק.
  • 7.
    כבוד השר. לחוקק חוק .בנית ממ"ד ללא היתר .למען הביטחון (ל"ת)
    ירז 16/06/2013 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כבוד השר.פשוט חוקק חוק ןזהו.נקודה (ל"ת)
    ירז 16/06/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ליצי 16/06/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד אולי משהוא טוב יצא מהממשלה הזו
  • גורדון 23/06/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    סער כבר קיבל את מחיאות הכפים, לשם מה לבצע?
  • 4.
    אזרח 16/06/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
    ביטחון וגם יצור מנוע לצמיחה במשק יש אלפיי בתים ללא ממד ומעונינים ליבנות אך ביגלל ההליך המסורבל והקשיים והסחבת מיתיאשים ומוותרים אים ימצא פיתרון לפשט את התהליך יביא ביטחון וברכה כלכלית
  • 3.
    אזרח 16/06/2013 13:27
    הגב לתגובה זו
    מדוע חייבים בהיתר ? כיוון שרוב מתקיני הפרגולות אוטמים את גג הפרגולה בניגוד לתקנות. הם אינם מצהירים או מדווחים על-כך ובאופן זה אינם משלמים ארנונה כחוק. כך נוצרת איפה ואיפה בין עבריינים לבין אזרחים תמימי דרך. האם הממשלה מבקשת לעודד פורעי חוק לעשותו חזון נפרץ ? אוי לנו.
  • מתן 03/07/2013 10:25
    הגב לתגובה זו
    תל אביב פתרה את הבעיה. תשלום ארונה על מרפסת פתוחה במפלס הדירה, זהה לתשלום על שטח הדירה .. וכך לא צריך לבדוק מי סגר עם גג אטום ..
  • גורדון 23/06/2013 17:20
    הגב לתגובה זו
    איש קטן
  • 2.
    אבי קול 16/06/2013 13:19
    הגב לתגובה זו
    שלא יהיה צפוי צריך להחליט מיד! לבטול הצורך לבקש היתר לבצע שינויי בנייה עבור בניית פרגולה, גידור עד גובה של 1.5 מטר, הצבת דודי שמש, מחסן, מחסום חנייה, רמפת נכים, גגון, סככת צל, סוכך מתקפל, מתקני קירור, מערכת מיזוג אוויר, חממה וכו',
  • 1.
    הדיבורים על הפרגולה נמשכים שנים - ומחירים עולים (ל"ת)
    מנהיג המהפכה 16/06/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
דירה דירות בניין
צילום: שלומי יוסף

מה עדיף - דירה חדשה או יד שנייה? הטעויות שעולות מאות אלפי שקלים

דירה חדשה מבטיחה ריח של חדש ושקט לכאורה, יד שנייה מביאה ודאות; בסוף 2025, כשהמימון יקר, מדד תשומות בנייה ומבצעי קבלן משנים את התמונה, ההכרעה פחות רגשית ויותר כלכלית

רן קידר |

השאלה אם עדיף לקנות דירה חדשה או דירה יד שנייה תלויה בגורמים רבים ומשתנים לרבות שיקולים פיננסיים, תזרימיים, משפחתיים ועוד. רבים נמשכים לדירה חדשה בגלל תוכניות מסובסדות, מבצעי קבלנים ותחושת ביטחון של בניין חדש, אבל שוק היד השנייה ממשיך להיות מרכז הכובד של העסקאות בישראל. אנשים קונים דירה שהם יכולים לראות בעיניים.

נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מראים תמונה ברורה שהיא המשכה  של מגמה ברבעונים האחרונים: יותר דירות יד 2 נמכרות מאשר דירות חדשות. ברבעון השלישי כ-65% מעסקאות הדיור בישראל הן בדירות יד שנייה, לעומת 35% בדירות חדשות. הפער הזה מתרחב בתקופות של אי-ודאות כלכלית, כשרוכשים מעדיפים לראות מה הם קונים.

דירה חדשה על הנייר היא רכישה בתנאי אי-ודאות - לא רק לגבי הדירה עצמה, אלא לגבי הסביבה, הבניין, איכות הביצוע, השירות והזמן עד המפתח. דירה יד שנייה מאפשרת בדיקה מהירה של רוב הדברים שמכאיבים באמת: רעש, אור, רוחות, חניה, שכנים, ועד בית, ליקויים, נזילות ותחושת המרחב. בד בבד, היא יכולה לדרוש שיפוץ יקר, טיפול בתשתיות ישנות ולעיתים פשרות בתכנון.


ודאות מול הבטחה: מה באמת קונים כשחותמים על דירה חדשה

קניית דירה חדשה בנויה משני חלקים: המפרט ומה שלא כתוב. המפרט הוא מה שמופיע בחוזה, בתוכניות ובנספחים. מה שלא כתוב הוא איכות החיים שתתגלה רק אחרי אכלוס. חניון ש"על הנייר" עובד, אבל במציאות מתעכב; מעליות חדשות שמייצרות תקלות בשלב ההרצה; חדרי אשפה שמעלים ריחות; חברת ניהול שמחליפה נהלים כל חודש; ולפעמים סביבה שמשתנה בזמן שהפרויקט נבנה, כמו תשתיות חדשות, כבישים, מבני ציבור או שינויי תכנון. וגם - תשלום גדול לוועד בית, עיכובים שונים, פגמים ותקלות בדירה שהקבלן אמור לתקן. ועוד. 

גם אם הקבלן פועל לפי כללים, בניין חדש הוא מערכת שצריכה זמן כדי להתייצב. שנים ראשונות כוללות תקופת בדק ואחריות, תיקונים, ביקורי בעלי מקצוע ודיונים אינסופיים בווטסאפ של הדיירים. זה מחיר שצריך לקחת בחשבון. יש יתרון לכך שהקבלן אחראי על ליקויים בתקופות מוגדרות - שנה לבדק ושלוש שנים לאחריות על רוב הרכיבים - אבל האחריות לא תמיד מתורגמת לפתרון מהיר, ולעיתים הדיירים נאלצים להתעקש, לתעד ולהכניס אנשי מקצוע מטעמם. זה כאב רוב גדול, כשברוב הבניינים החדשים וברוב הדירות זה טיפול שוטף מול הקבלן. 

דירה למכירה
צילום: איציק יצחקי

חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?

אבסורד גדול - פנסיה גדולה ואין הון עצמי לרכישת דירה; למה לשלוח משפחות וזוגות לשוק השכירות אם הם רוצים לקנות דירה ויש להם כסף בפנסיה?

רן קידר |
נושאים בכתבה דירה פנסיה

הפרדוקס הישראלי מוכר לכולם: זוג צעיר משתכר יפה, מפריש מדי חודש אלפי שקלים לפנסיה, אבל אין לו סיכוי לגרד הון עצמי לדירה. מחירי הדירות אומנם יורדים כרגע, אבל עדיין דורשים 400–600 אלף שקל לפחות כהון עצמי. 

בחשבון הפנסיה של הזוג הזה כבר מצטברים מאות אלפי שקלים, אבל זה כסף שהוא לא יכול לגעת בו עד גיל פרישה, וגם אז רק בתנאים קשיחים. התוצאה: הזוג משלם שכר דירה של 5,000-8,000 שקל בחודש ואפילו יותר במקום לקנות דירה.


איסור על משיכת כספי פנסיה

אסור למשוך כספי פנסיה לרכישת דירה ולכל סיבה אחרת בלי לשלם מס מלא של 35%. גם הרעיון להשתמש בחיסכון הפנסיוני כערבות למשכנתה נדחה על ידי הבנקים ורשות שוק ההון. כלומר, המדינה הכריחה אותנו לחסוך לפנסיה,  ועכשיו היא אומרת לנו: "הכסף שלך, אבל אסור לך להשתמש בו לדירה".

היו ניסיונות רבים לשנות את זה. כבר ב-2019 מרכז המחקר של הכנסת פרסם ניתוח מפורט שהציע לאפשר משיכה פטורה ממס של עד 20% מערך הדירה (תקרה של כ-1.7 מיליון שקל), בתנאי שהכסף יוחזר לפנסיה בתשלומים חודשיים קטנים יחסית. הצעות חוק דומות עלו שוב ושוב, כולל הצעה להחזר נומינלי בלבד (בלי ריבית) כדי שלא לפגוע יותר מדי בקצבה העתידית. בכל פעם ההצעה נתקלה בחומת השמרנות של רשות שוק ההון ואגף התקציבים: "זה יפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור".


הטענה הרשמית היא שמי שמושך היום ישלם מחר מחיר כבד בגיל פרישה. זה נכון חלקית, אבל מתעלם מהתמונה המלאה: שכר דירה גבוה הוא "מס פנסיוני" לא פחות כבד. כשזוג משלם 6,000 שקל שכר דירה במשך 25 שנה, הוא מעביר לבעל הבית כ-1.8 מיליון שקל (לפני הצמדה). אם אותו זוג היה לוקח 400 אלף שקל מהפנסיה, קונה דירה ומוסיף 800–900 שקל בחודש להחזר לפנסיה - הוא היה מסיים את התקופה עם דירה בבעלותו ועם פנסיה מופחתת בכ-4,000-5,000 שקל בחודש. במקרים רבים, החיסכון בשכר הדירה עולה על הפגיעה בקצבה.