
כמה עולה לבנות בתל אביב ואיך זה שהמחיר פי כמה מהעלות?
למרות שהבלוקים הם אותם הבלוקים - בתל אביב התג מחיר גבוה יותר: ישראל יעקב, בעלים של משרד שמאות מקרקעין חושף ממה מורכב המחיר של דירה חדשה בתל אביב ואיך הוא נוסק ל־4 מליון שקל וצפונה: הקרקע, הבנייה, ההיטלים, המימון - והרווח היזמי - למה לבנות את אותה הדירה בתל אביב עולה יותר מכפול מאשר בפריפריה?
כשמדברים על דירה חדשה שנמכרת בתל אביב במחיר של 4 מיליון שקלים וצפונה מזה, קשה להבין איך המספר הזה מתגלגל. ממה בדיוק מורכב המחיר הזה? מהו החלק של הקרקע, כמה עולה הבנייה, אילו מיסים ואגרות נכנסים לתמונה. ומה פערי העלויות
מול פרויקטים דומים בפריפריה?
כדי להבין את הסיפור מאחורי המספרים, שוחחנו עם ישראל יעקב, בעלים של משרד שמאות מקרקעין, העוסק בתחום הליווי הפיננסי וניהול דוחות אפס: "בראש ובראשונה השונות היא במחיר הקרקע, תמיד
במחיר הקרקע. קרקע בבאר שבע הרבה יותר זולה מקרקע בתל אביב".
סעיף הקרקע כולל יותר מרכישת הקרקע עצמה. לדברי יעקב, זה כולל גם מס רכישה, היטל השבחה, ולעיתים, במיוחד בהתחדשות עירונית - גם תמורות לבעלי דירות, פינוי והובלה, דמי שכירות זמניים, פיקוח, שירותי
בנייה לדיירים, ולעיתים גם תשלום מס שבח במימוש: "כל זה מסתכם למרכיב הקרקע", הוא אומר.
הוא מוסיף כי בפרויקטים דרך רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) או בשוק הפרטי, ההיקף משתנה, אך עדיין מהווה את הרכיב המשמעותי ביותר: "בראש ובראשונה השונות היא במחיר הקרקע,
תמיד במחיר הקרקע. קרקע בבאר שבע הרבה יותר זולה מקרקע בתל אביב".
לצד הקרקע והבנייה עצמה, קיימת שורה ארוכה של עלויות עקיפות: אגרות והיטלים לעירייה, תכנון ויועצים, פיקוח הנדסי, שיווק, הוצאות משפטיות, תקורות, ובסוף - גם אחוז מסוים ל'בלתי צפוי': "ועל
כל זה אנחנו מוסיפים אחוז מסוים לבלתי צפוי מראש".
הוא מציג פער דרמטי בעלות הבנייה הישירה בין מרכז לפריפריה: "הבנייה בתוך עיר צפופה הרבה יותר קשה ומאתגרת. הדרישות של העירייה על הוצאת היתר ובמהלך הבנייה, לכל פנייה וסטייה - הן דרישות שאין אותן במקום
אחר. אפשר להגיד שהן מאוד דרקוניות. צריך מפקח, צריך לעשות תוכנית תחבורתית שמראה איך מסיעים חומרים פנימה והחוצה. הבנייה מאוד צפופה. ואלה המחירים. זו המציאות, זה השוק, אלה הפערים".
והוא מוסיף: "הבנייה בתוך עיר צפופה הרבה יותר קשה ומאתגרת. הדרישות
של העירייה על הוצאת היתר ובמהלך הבנייה, לכל פנייה וסטייה - הן דרישות שאין אותן במקום אחר. אפשר להגיד שהן מאוד דרקוניות. צריך מפקח, צריך לעצור את הכביש, צריך לעשות תוכנית תחבורתית שמראה איך מסיעים חומרים פנימה והחוצה. הבנייה מאוד צפופה. ואלה המחירים. זו המציאות,
זה השוק, אלה הפערים".
ומה לגבי המימון?
לצד עלות הקרקע, הבנייה וההוצאות העקיפות, ישנן גם עלויות מימון כבדות שמגולמות במחיר הדירה: הלוואות פרויקטליות, עמלות ליווי, ערבויות חוק מכר וערבויות נוספות
לבעלי הקרקע. כל אלה מצטברים לסעיף לא קטן בתקציב הכולל: "אנחנו לוקחים את התקציב הכולל, ומחלקים במספר הדירות", מסביר יעקב ומוסיף: "כך מוצאים את העלות לכל דירה - ומזה מורכב המחיר שלה".
אבל גם בזה לא מסתיים הפער. יעקב מצביע על הבדל חד במחירי השוק עצמם:
"מחירים בתל אביב נעים בין 55 עד 100 אלף שקל ומעלה למ"ר, לעומת מחירים בבאר שבע שעדיין ברמות של 14–18 אלף שקל למ"ר".
כלומר, ההבדלים לא נובעים רק מההוצאה, אלא גם מהשווי שמייחסת השוק לאותה דירה - באותו גודל, פשוט בכתובת אחרת.
רווח יזמי
גם סעיף הרווח היזמי, שנוטה לעורר תגובות בציבור, אינו קבוע, והוא משתנה לפי אזור, סיכון וסוג הפרויקט. בדרך כלל, רווח יזמי ממוצע עומד על הטווח שבין 15%-20% מעלות הפרויקט הכוללת, אך בפריפריה - שם קצב המכירות איטי יותר,
הביקוש תנודתי, ולעיתים לוקח שנים עד שהפרויקט משווק במלואו. הרווח שנדרש בידי היזמים גבוה יותר. ככל הנראה כדי להצדיק את הסיכון.
לכן, דווקא באזורים שבהם מחירי הדירות נמוכים יותר, היזמים שואפים לשיעור רווח גבוה יותר, פשוט כדי להבטיח את עצם הכדאיות
הכלכלית. הסיכון שם לא תמיד מתבטא במחיר הקרקע. אלא באי ודאות שיווקית, תנאי מימון פחות נוחים, וחוסר יציבות בשוק המקומי.
- 3.אהרון 24/06/2025 20:40הגב לתגובה זומילים מילים ועוד פעם מילים . ללא מספרים להשוואה . . ברור שמה שקובע זה רק מחיר הקרקע .
- 2.בבר מהממד 24/06/2025 18:34הגב לתגובה זוחזירות .המשחק של תל אביב והמרכז יהיה בין עשירים בלבד חפשו אותם
- 1.דירה צריכה לעלות לא יותר מ 800 אלף בפריפרייה (ל"ת)אנונימי 24/06/2025 16:28הגב לתגובה זו