הורדת מסים? זה מה שהממשלה צריכה לעשות עם העודפים
עודפי הגבייה של המשק צפויים להגיע סביב 17 מיליארד שקל בשנת 2017, מה שהצליח להצית את הדמיון של הפוליטיקאים. ולראייה, שר האוצר משה כחלון אמר אתמול כי בכוונתו להפחית את מס הכנסה לבעלי משכורות של 12-11 אלף שקל בחודש ולהעניק להם נקודות זיכוי נוספות.
כחלון מאמין שהורדת מסים היא הדבר הנכון לעשות. מבחינה כלכלית, הורדת מסים תשאיר יותר הכנסה פנויה לצרכנים, מה שיעודד צמיחה. גם מבחינה מוראלית מדובר בנקודות זכות שכחלון יוכל לגבות מהציבור. אבל... העניין הוא שבהתחשב בנתוני הצמיחה של המשק, ומבחינת סדרי העדיפויות, עדיף לחשוב על העתיד ולאו דווקא לחלק סוכריות כבר עכשיו.
אחת הדרכים להגדיל את העוגה היא הגדלת ההשקעות במשק. הדבר השני, אחרי השקעות, שאפשר לעשות זה להחזיר את הכסף לציבור, והדבר השלישי הוא להקטין את החוב של הממשלה. עם זאת, החוב הממשלתי נמצא מזה זמן במגמת ירידה כך שהדבר הטוב ביותר שהממשלה יכולה לעשות כעת, הוא להסב את עודפי הגבייה להשקעה בתשתיות.
בבנק ישראל מסבירים כי הרמה של התשתיות בישראל אינה מספקת. לזאת יש להוסיף את תחזית האוצר לפיה עד שנת 2040 תוכפל כמות הרכבים שעל כבישי ישראל. לפי הבדיקה של בנק ישראל, היקף ההשקעה השנתי של הממשלה נמוך בהשוואה בינ"ל, לכן אנחנו לא סוגרים את הפער ברמת התשתיות ביחס למדינות המפותחות, מה שמעיב על הפריון ועל פוטנציאל הצמיחה של המשק.
- יונט קרדיט סוגרת את הסניפים למעט ראשל"צ וחולון ולא תפתח חדשים
- יונט קרדיט ממשיכה להסתבך: ואיך שלמה אייזיק ברח מהאש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך לא מדובר רק על עומסי תחבורה. חשוב לציין, כי כאשר מדברים על תשתיות מדובר גם על תשתית הון אנושי, יותר אוניברסיטאות, יותר חינוך ויותר "שכל" שיביאו לנו צמיחה יותר טובה בעתיד וגם יותר הכנסות ממסים בעתיד. בשורה התחתונה, הדבר הטוב ביותר שהממשלה יכולה לעשות כעת הוא לחשוב על הטווח הארוך, להוציא אותנו מהפקקים ולהסב את עודפי הגבייה לבניית תשתיות.
בואו ניקח את העניין כמה צעדים קדימה. מדוע לא להסב את עודפי הגבייה של 17 מיליארד שקל להקמת קרן תשתיות שתמונף על ידי מוסדיים, כאשר כל אחד מהם ישקיע 20% (במקום לצאת לחו"ל). אותם 17 מיליארד שקל יהפכו ל-100 מיליארד שקל ורק תחשבו כמה דברים אפשר לעשות עם זה.
עם זאת, ההשקעה בתשתיות תניב תוצאות רק בעתיד. אם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בטוחים כל כך בכהונתם, אזי הם יהיו שם בעתיד כדי לקצור את פרות ההשקעה. אבל, נראה שזה לא המצב ולכן קל יותר לפזר ססמאות עבור קהל הבוחרים. אם פעם הפוליטיקאים היו מעבירים הילוך בשיווק עצמי רק כמה חודשים לפני הבחירות, כיום, העידן האינטרנטי מעמיד את הפוליטיקאי בקמפיין תמידי, בו בכל יום הוא עומד למבחן ומפזר הבטחות. כבר שבועות שאנו שומעים על הורדת מסים אך הודעה רשמית - אין.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות...
- 25.לקנות 06/11/2017 08:55הגב לתגובה זוכדי להציל עוד 2000 עובדים בארץ צריך לקנות או לתת לטבע הלוואה ל5 שנים בריבית מינימאלית של נגיד 2-3 מיליארד דולר זה עדיף על פיטורי אלפי עובדים בארץ מחוסר ברירה, עדיף להיות חכם ולא צודק כי זה יעלה בדמי אבטלה של כל אותם אלה שנותנים שירותים לטבע
- 24.לקניית קולות בוחרים כמובן, מה קיימות מטרות נוספות ? (ל"ת)מושיקו שר הממון 06/11/2017 08:10הגב לתגובה זו
- 23.בקומבינה 06/11/2017 07:57הגב לתגובה זולמרצים בסגל הבכיר באונבירסטאות לפנסיה של משרד הביטחון לעובדי מפעל הפיס למגזר הציבורי , לעובדי חברת חשמל בנק ישראל ומקורות הרי אנחנו מדינת הקומבינטורים אבל לא מספיק 17 מילארד , צריך 60 לפחות כי אוכלי החינם אף פעם לא שבעים
- 22.אפשר לבטל את סל התרופות ואז יהיה עודף שניתן לחלק לציבור (ל"ת)השכל של כחלון 06/11/2017 07:48הגב לתגובה זו
- 21.ולמה לא לסל התרופות לנכים להורדת מיסים לדירות (ל"ת)רוני 05/11/2017 22:27הגב לתגובה זו
- 20.כשאראה תוספת בנטו אאמין.... (ל"ת)מעמד ביניים חנוק 05/11/2017 20:08הגב לתגובה זו
- 19.להורדת מס יש אפקט מיידי שמתורגם למנדטים בבחירות הקרבות (ל"ת)אלי 05/11/2017 20:06הגב לתגובה זו
- 18.יורד לי 1200 שקל 05/11/2017 19:19הגב לתגובה זוממש תודה לך כחלון, נמאס כבר..
- 17.חיים 05/11/2017 19:17הגב לתגובה זונכון להחזיר לציבור העובד כסף במיוחד אם מדובר על שכבת הביינים. אבל יש עוד בעיות אחרות שדורשות טיפול: מערכת הבריאות הציבורית שמשרתת את כולנו נמצאת בתהליך של קריסה. צריך תוכנית לאומית רב שנתית עם יעדים מתוקצבת כדי שנקבל שרותי בריאות כמו שאר המדינות המפותחות. (לא ברור עדיין כמה כסף מזרים שר הבריאות ליצמן מהתקציב הקיים למערכת הבריאות הפרטית הדתית, זה דורש בדיקה) בנוסף צריך להשקיעה בחינוך בהקטנה של מס' התלמידים לכיתה בכול הרמות מכיתה א' ועד י"ב. להשקיעה בשכר למורים חדשים בהשכלה גבוהה, ובמחקר ופיתוח. השקעה בתשתית תחבורה ציבורית, לא רק בכבישים כי משם לא תגיעה הישועה. צריך לבנות מערך תחבורה ציבורי ארצי מהיר ונגיש שיקשר את כול חלקי הארץ מצפון עד לדרום ושיהיה בעלות "נסבלת" לאזרח הקטן מהפרפרייה. ויש עוד ועוד עניינים דחופים שהמדינה מזניחה שנים ודורש פיתרון.
- 16.מתן 05/11/2017 18:21הגב לתגובה זויש צוות מקצועי ,כלכלנים כמו סיירת מטכל של כחלון וקבינט הדיור ,הוזילו מחירי דיור ושכירות,הוזיל מחירי בשר ,צהרונים ,הנעלה סמרטפונים,ביגוד, העלו שכר מינימום,שכר חיילים,קשישים וניצולי שואה, אין על הכלכלה של כחלון,עשה לכל האינטרסנטים בית ספר,בולדוזר שבר מנופול סללולארי ,מנופל דיור ועכשיו ישבור מנופול הבנקים.
- לפחות אל תהיה שקוף 06/11/2017 09:30הגב לתגובה זוכמה הוא משלם לשעה?
- 15.י 05/11/2017 18:16הגב לתגובה זוהורדת מיסי היבוא והמע:ם תביא לתוצאות טובות בהרבה מהורדת מס הכנסה באחוז ותתפזר יותר טוב ... אני מסכים עם בנק ישראל שצריך להשקיע בתשתיות אבל בנוסף חייבים לתת לאזרחים את כספם בחזרה!
- 14.מס שוק הון 05/11/2017 17:26הגב לתגובה זובמקום להוריד כמה עשרות שקלים במס לאנשים אפשר להוריד מס בורסה וגם להגיל את הגביה בבורסה גם להחזיר משקיעים לשוק ההון במקום לשוק הדיור.
- 13.כלכלן 05/11/2017 17:24הגב לתגובה זופשוט מאוד לחלק את הכסף. תפסיקו לחשוב שאתם יודעים יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו. תנו את הכסף לציבור ישר לחשבון הבנק. כל מי שמעל גיל 21 יקבל 5000₪ וזהו. אחרת הכסף ילך לחגיגות שכר במגזר הציבורי או לקידום מטרות של סיעות קטנות. מהר לפני שיגמר.
- 12.מדהים כמה "גאונים" יש בתקשורת הישראלית (ל"ת)יעקב 05/11/2017 17:19הגב לתגובה זו
- 11.עמי 05/11/2017 16:41הגב לתגובה זוירידת מחירי הדיור#צמיחת המשק והכלכלה. כסף פנוי ילך לעסקים הקטנים,הכלכלה תשגש הוזלת צהרונים ,הוזלת יוקר מחיה ובעיקר . הוזלת מחירי דיור והשכירות ,כפי שעדכן הכלכלן הראשי ,הנטו גדל למעמד הבניים ,יש הכנסה פנוייה ,הוזלה בהנעלה ,סמרטפונים ,ביגוד נותן לנו אוויר לנשימה.
- 10.בין ציון 05/11/2017 16:36הגב לתגובה זואספני דירות תדלקו מחירים,מבקר המדינה דיבר על העלמות מס ,שתרמו לפמפום בועת הנדלן. לכן כחלון צודק,מס דירה שלישית חוזר ללא שינוי בעלי 6..9..16 דירות עם הכנסות 46,000 חייבים לשלם מס ,זה כסף שנגרע מנכים ,רווחה דיור ציבורי וחינוך.
- שפיות לא מזיקה 06/11/2017 07:06הגב לתגובה זואתה פשוט סתום נסה להסביר לי איך מגיעים מ-3 דירות להכנסה של 46,000 ש"ח
- 9.תמר 05/11/2017 16:35הגב לתגובה זורעיון מצויין אנו פרה חולבת ורצוי גם להעלות את קיצבאות הזיקנה ולהוריד מס ריווחי הון בבורסה
- 8.השקולה 05/11/2017 16:06הגב לתגובה זוכחלון חולם.
- 7.השקולה 05/11/2017 16:04הגב לתגובה זושיקנו פחות מכוניות.
- 6.להוריד מיסים ולא להשאיר כסף בממשלה כי הוא יבוזבז (ל"ת)דג 05/11/2017 15:47הגב לתגובה זו
- 5.הציבור לא מעניין, מעניין רק היחסי ציבור שאפשר לעשות. (ל"ת)בן אהרון 05/11/2017 15:37הגב לתגובה זו
- 4.קורמורן 05/11/2017 15:26הגב לתגובה זוהמדינה מתכוונת להפחית מסים ומאידך לקצץ קיצוץ רוחבי בכל המשרדים (למעט כנראה בטחון). כלומר יפחיתו שרותים וישאירו בידנו עוד כסף שבו פלוס, ניאלץ לרכוש שרותים שקוצצו בנוסף לשרותים צולעים. עדיף שהכסף יושקע בפיתוח התחבורה הציבורית, בבתי חולים ושרותים רפואיים, בצימצום כיתות, בפיתוח מוקדי פרנסה בפריפריה, בהחזרת בתי הספר המקצועיים ובהפחתת שכר לימוד. זאת בנוסף לצימצום משמעותי של תמיכה באברכים ומוסדות דת, תקפיץ את הכלכלה הישראלית מספר מדרגות כלפי מעלה.
- 3.pip 05/11/2017 15:14הגב לתגובה זונעשה מזמנ במדינות נחשלות ומתפתחות פה בונים רק בהתנחלויות
- 2.רואהרחוק 05/11/2017 15:02הגב לתגובה זו..הפוליטיקאים מסתכלים על טובתם האישית ולא על טובת המדינה, אז יותר חשוב לחלק מתנות כי זה מה שיעזור להם בקלפי, והציבור מטומטם אז הוא ימשיך לבחור באותם אנשים ויספר לעצמו שהטיפות שנופלות עלינו זה גשם ולא משהו אחר.
- 1.אהרון 05/11/2017 14:40הגב לתגובה זומסכים לחלוטין עם הכותב, אפילו שאיני בעל רכב
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
