בתוך לחץ הנפילות הפתאומי - הנה מניית יתר שנראית זולה
בשבוע האחרון של דצמבר 2015 אמרתי לעצמי שהגיע הזמן לקנות מניות, אפקט ינואר בדלת והוא כבר יביא לנו לבדו עלייה במדדים ובשערי המחירים. בדיעבד התברר שהוא לא בדלת וגם כנראה לא בחלון. העצבנות בשווקים בחו"ל כתוצאה ממלחמת מטבעות וסחורות עולמית, חילחלו למשקיעים בת"א. והמדדים כמובן הגיבו בהתאם עם תשואות שליליות. השאלה הגדולה היא מה הלאה, השוק יעלה או ירד, למכור או לקנות?
הדעה שלי היא שתמיד יש מניות עם תמחורים אטרקטיביים ביחס למחירי השוק. בשביל למצוא אותן צריך לערוך מחקרים ומעקבים רבים ולהשוות בין מניות הפועלות בסקטורים דומים. התנודתיות הנוכחית בשוק שלחה אותי לחפש מניות בסקטורים דפנסיביים, אחד מהם הוא נדל"ן מניב. המודל הפיננסי בתחום הוא די פשוט, חברה קונה נכס שמניב תשואה X על מחיר הרכישה. הרכישה מתבצעת על ידי הון עצמי ומימון אשר עליו משלמים ריבית בשיעור Y. הרוכשת צפויה להרוויח כל שנה את המרווח בין התשואה שמניב הנכס לשיעור הריבית אותה היא משלמת לנותן המימון.
לאחר ההקדמה הארוכה, נתקלתי השבוע במסגרת החיפוש שלי במניית סלע נדלן -1.11% . סלע קפיטל נדל"ן היא קרן הריט הציבורית הנסחרת השניה בגודלה (מבחינת היקף נכסים ושווי שוק) לאחר "ריט1". קרן ריט היא קרן השקעות בנדל"ן מניב בעיקר, אשר מחוייבת לשמור על רמת מינוף הנמוכה מ-60%, לחלק את מרבית הכנסתה החייבת כדיבידנד למשקיעים ועוד פרט חשוב מאוד, הקרן אינה משלמת מס הכנסה על הרווחים.
מה שהכי מושך את העין במניית סלע, היא העובדה שהחברה נסחרת בדיסקאונט של כ-12% על ההון העצמי (נכון לסוף ספטמבר 2015), כאשר מרבית החברות בתחום נסחרות בקירוב או מעל להון העצמי.
- קרנות הנאמנות היקרות בישראל - לא מצדיקות את המחיר
- מניות היתר: הקרנות הפאסיביות מפגרות משמעותית אחרי האקטיביות ואחרי המדד; הנה הסיבות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר שמצביע כנראה על אחד משני דברים:
- השוק מעריך שהחברה שילמה יותר מדי על נכסים או משערכת אותם יקר מדי בספרים.
- יש פה פער הנובע מכשל שוק שאמור להיסגר בעתיד.
נכון ל-30 בספטמבר 2015, פורטפוליו הנכסים של החברה כולל 24 נכסים מניבים בשטח כולל כ-168 אלף מ"ר, המשמשים כבנייני משרדים, מסחר, תעשיה, תחנות תדלוק ומלון. שווים ההוגן הכולל מסתכם בכ-1.71 מיליארד שקלים, והם מושכרים לכ-330 שוכרים עם שיעור תפוסה ממוצע של כ-93.5%. נכסי החברה מפוזרים גם מבחינה גאוגרפית וגם מבחינת שימושים.
על פי תוצאות החברה והצפי שלה לרבעון הרביעי של 2015, אני מעריך כי הנכסים הנוכחיים של החברה צפוים להניב תזרים מזומנים תפעולי (FFO) של כ-64 מיליון ש' ב-2016. המשמעות היא תשואה של כ-8.1% על השווי הסחיר של החברה. תשואה זו נחשבת ליחסית גבוהה בהשוואה לחברות נדל"ן מניב בסדר גודל דומה. כמו כן, בתור היותה קרן ריט, סלע מחויבית לחלק את מרבית הכנסתה החייבת, ולכן מרבית התשואה הנ"ל תחולק לבעלי המניות כדיבידנד.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
מבט לעתיד
- המשך צמיחה
- שיפור בגמישות הפיננסית
- כניסה אפשרית לת"א 100
בשורה התחתונה: סלע היא חברה טובה וצומחת בסקטור דפנסיבי יחסית אשר נסחרת מתחת להון העצמי שלה. בעזרת יכולתה לגייס מימון בריביות נוחות והעובדה שהיא אינה משלמת מס על הרווחים, ההשקעה בחברה מקנה למשקיעים בה תשואה תזרימית יפה. בנוגע לשאלה האם כדאי להשקיע או לא, זאת אשאיר לשיקול דעתו של הקורא בהתאם לטעמיו האישיים.
מאת: דן צפריר, לשעבר אנליסט בכיר וכיום מנהל השקעות בחברה פרטית
*אתם מוזמנים להציף שאלות והתייחסויות בטוקבקים.
- 11.גן שלמה 76802 (ל"ת)זאב גורן 12/01/2016 13:18הגב לתגובה זו
- 10.smekintosh 11/01/2016 12:45הגב לתגובה זוכתבה נהדרת ועניינית, אשמח לשמוע עוד מהבחור
- 9.הד״ר 11/01/2016 11:46הגב לתגובה זויופי של כתבה. ניתוח מקצועי, ענייני וחד. כל הכבוד דן.
- 8.אברהם 10/01/2016 22:51הגב לתגובה זונכבדי הם יודעים כל כסף זר שניכנס, שמתי 500 שח למחרת המניה ירדה ועוד יום עד שהתייאשתי מכרתי, ברגע שמכרתי התחילה לעלות,לקנות מניות טובות ובטוחות,
- דן צפריר 11/01/2016 08:42הגב לתגובה זורשום שהמניה נראית זולה, לא המלצתי לרכוש, וגם בסוף רשום שכל משקיע יחליט מה לעשות לפי טעמיו.. בכל מקרה שמשקיעים במניה חשוב מאוד להיכנס אליה כאשר היא נמצאית בתמחור נוח ולדעתי גם עם אופק השקעה לפרק זמן מינימלי, כמובן שיש עוד מניות וחברות טובות להשקיע בהן, מאחל לכולנו הצלחות בעתיד
- 7.סלע חברה טובה אבל ריט 1 טובה יותר (ל"ת)משקיע במניות נדל״ן 10/01/2016 22:11הגב לתגובה זו
- 6.השולף המהיר 10/01/2016 20:06הגב לתגובה זודן צפריר מס 1 ! אם הייתי יכול לקנות הייתי קונה!
- 5.יורם 10/01/2016 17:41הגב לתגובה זוסוף סוף מישהו מעלה לכאן סקירה עניינית עם דגש להמלצה על סמך סימוכין .ולא כל מיני כותרות בומבסטיות חסרי תוכן...אני התחלתי לעקוב מקווה שגם תצדק
- 4.אלעד רונן 10/01/2016 16:02הגב לתגובה זוכתבה מקצועית
- 3.כתבה מעניינת ומקצועית (ל"ת)אלון 10/01/2016 15:49הגב לתגובה זו
- 2.רן 10/01/2016 15:33הגב לתגובה זובגלל שהקרן לא משלמת מס הכל מגולגל למשקיע תמוה בעיני שלא מוזכר הדבר הזה שכן זה מגיע גם ל 40% מס
- ביבי 10/01/2016 16:41הגב לתגובה זומשלמים על דיבידנד כמעט --50%
- דן צפריר 10/01/2016 15:43הגב לתגובה זופעם אחת ברמת החברה ופעם אחת המשקיע שמקבל דיבידנד, אז זה יוצא 26.5% ועוד מס הון על הדיבידנד שמחולק, בסלע רק מס על הדיבידנד שמחולק...בכל מקרה שיעור המיסוי של אנשים וחברות המחזיקים שונה, במקרה זה דיברתי רק על העובדה שהחברה עצמה לא משלמת מס חברות
- 1.פנקס הקטן 10/01/2016 15:25הגב לתגובה זומבטח, נאוי, נובה
- זה לא אותו התחום. (ל"ת)תקרא שוב 10/01/2016 17:08הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
