אייר בי אנד בי
צילום: Pixabay

AirBnB מגיעה לשיא ושווה יותר מהילטון, האייט ו-choice ביחד

שווי השוק של החברה מגיע לשיא של כמעט 108 מיליארד דולר. מדוע המנכ"ל שלה לא חושש מהציפיות הגבוהות ואיך זה קשור להשבעה של ביידן בוושינגטון?
אלמוג עזר | (3)

כשחושבים על כלכלה ישנה מול כלכלה חדשה בוול סטריט, נהוג לדבר על טסלה  TESLA INC  ששוויה האסטרונומי גדול יותר מכל חברות הרכב המסורתיות (פורד, טויוטה, פולקסווגן, דיימלר וג'נרל מוטורס) גם יחד. אך מה תאמרו על אייר בי אנד בי (סימול: ABNB)?

השווי של אייר בי אנד בי למעשה גדול יותר מרשתות מלונאות ותיקות. כמו הילטון, מריאט, אינטר קונטיננטל, וינדהם ורשת choice כולן יחד.  מניית אייר בי אנד בי עלתה 27% מתחילת השנה לשווי של כמעט 180 דולר. מנייתה קפצה פי 2.6 מאז הנפקתה בחודש דצמבר., כל זה בעוד המניה מציגה תנודתיות חדה, כיאה לחברת תיירות בתקופת הקורונה.   

ניקח צעד אחורה. אייר בי אנד בי הוקמה בשנת 2008 והפכה לפלטפורמה לאנשים להשכיר את בתיהם בכל רחבי העולם. בעשור האחרון הפכה להיות גורם מוביל בעולם התיירות תוך שהיא גורמת לדיסטרפציה אימתנית של שוק המלונאות המסורתי. הנפקתה 12 שנים לאחר מכן, נעשתה לפי הערכת שווי של יותר מ-40 מיליארד דולר.

העלייה בשווי של אייר בי אנד בי עולה במתאם ברור לשאר החברות בתחום ושווה בערך למחיר של Booking Holdings  (שווי של 90 מיליארד דולר) יריבתה העיקרית בענף המלונאות האינטרנטית ו-Expedia  (שווי של 10 מיליארד דולר). נציין כי גם בעת ההנפקה השווי שלהן היה דומה. כלומר מדובר פה בדוגמה נוספת של התחזקות ענף טכנולוגי על חשבון מסורתי. 

חברת תיירות שווי שוק (מיליארד דולר)
אייר בי אנד בי 107.5
בוקינג 80
הילטון 31
אקספדיה 21
ACCOR 9
HAYATT 7
choice 6
Wyndham 4
PARK HOTELS & RESORTS 4
EXTENDED STAY AMERICA  3
DIAMONDROCK HOSPITALITY 2

אייר בי אנד בי גם מנסה למתג את עצמה כחברה מן הסוג החדש עם ערכים הומניים וליברליים וחשוב לה להיות ב"צד הנכון". החברה הודיעה ביום רביעי כי היא מבטלת וחוסמת את ההזמנות לוושינגטון בשלב חילופי הנשיאות בארה"ב. זאת כמעשה מנע ליצירת התקהלויות והתפרעויות כפי שהמדינה חוותה בשבוע שעבר בגביעת הקפיטול. הנהלת החברה הודיעה כבר כי היא מזהה מספר אינדיבידואלים שמשתמשים בפלטפורמה כדי להגיע למהומות וחסמה אותם משימוש בפלטפורמה. 

הקורונה פגעה באייר בי אנד בי. 80% מעסקיה נסגרו והקיצוץ החד בכמות הנוסעים הביא לפיטורים של כ-1,900 איש, או 25% מכוח העבודה שלה. אולם כמה חודשים מאוחר יותר, החברה חוותה התאוששות עם הירידה ברמות הסגר מסביב לעולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין שום סתירה בין השווי של החברה לשווי של הילטון ו 15/01/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
    אין שום סתירה בין השווי של החברה לשווי של הילטון ושות, מדובר בנישה אחרת שהצליחה לאכלס יותר תיירים מכלל המלונות שהוזכרו
  • 2.
    רק מזומן 14/01/2021 23:51
    הגב לתגובה זו
    אפילו הנייר טואלט בסחורה שהם משווקים לא שלהם.מספיק שבעלי הדירות יקצצו עמלות כדי שתיפול.
  • 1.
    שמוליק 14/01/2021 22:02
    הגב לתגובה זו
    הנכסים הם של בעלי דירות. מחר יתווספו עוד כמה מתחרים על אותן דירות.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.