גיטה גופינאת קרן המטבע
צילום: YouTube, IMF

קרן המטבע: "לראשונה מאז השפל הגדול, כל העולם יהיה במיתון השנה"

הכלכלה העולמית נמצאת בדרכה להתכווצות משמעותית יותר מכפי שהוערך באפריל, כך לדברי הכלכלנית הראשית של הקרן; "לראשונה מאז השפל הגדול, גם כלכלות המדינות המפותחות וגם כלכלות המדינות המתעוררות יהיו במיתון בשנת 2020"
ערן סוקול | (8)

הכלכלה העולמית נמצאת בדרכה להתכווצות משמעותית יותר מכפי שקרן המטבע הבינלאומית העריכה באפריל, כך אמרה הערב הכלכלנית הראשית של הקרן.

הכלכלה הגלובלית תתכווץ ביותר מ-3% השנה

בשעה שמדינות אירופה היו בשבועות הראשונים של ההשבתה, בקרן המטבע הבינלאומית העריכו כי הכלכלה העולמית תסבול את המשבר הכלכלי הקשה ביותר מאז השפל הגדול של שנות השלושים. באותה עת חזתה הקרן התכווצות של 3% בשנת 2020.

כעת, למרות שחלק מהכלכלות החלו להיפתח מחדש, הקרן מזהירה כי ההתכווצות עשויה להיות חמורה יותר.

"לראשונה מאז השפל הגדול, גם כלכלות המדינות המפותחות וגם כלכלות המדינות המתעוררות יהיו במיתון בשנת 2020. עדכון התחזית הכלכלית העולמית הקרוב לחודש יוני צפוי להראות שיעורי צמיחה שליליים אף גרועים מכפי שהערכנו בעבר", אמרה גיטה גופינאת, הכלכלנית הראשית של קרן המטבע הבינלאומית.

פעם קראו לזה השפל הגדול, היום זה "ההשבתה הגדולה"

בקרן ציינו עוד, כי המשבר הנוכחי, אשר זכה לכינוי "ההשבתה הגדולה" (the Great Lockdown), "אינו דומה לשום דבר שהעולם ראה לפני כן".

המגיפה החלה כמצב חירום בריאותי, אך עד מהרה עוררה משבר כלכלי, בשל אמצעי הריחוק החברתי ומגבלות התנועה שנדרשו לצורך מניעת המשך התפשטות המגיפה.

מדינות רבות החלו להסיר את המגבלות, אך המהלך הוכיח עצמו כמאתגר ובמקרים מסוימים התהליך היה איטי. זאת, בשעה שמדינות מסוימות ממשיכות להתמודד עם התגברות של מספר הנדבקים בקורונה.

עד כה, נרשמו מעל 8 מיליון מקרים מאומתים של הידבקות בנגיף ברחבי העולם, כאשר על פי נתונים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ארצות הברית, ברזיל, רוסיה, הודו ובריטניה הן כיום חמש המדינות עם מספר המקרים הגבוה ביותר.

קרן המטבע הבינלאומית ציינה כי ענף השירותים הושפע בצורה קשה יותר מאשר התעשייה - מה שמייצג שינוי ביחס למשברים קודמים, בהם ירידה בהיקף ההשקעות ההוניות פגעה בפעילות הייצור בצורה הקשה ביותר.

ייתכן שההתאוששות תהיה מהירה

כתוצאה מכך אמרה גופינאת: "ייתכן שעם התפרצותו של הביקוש הצרכני ה'עצור', יתקיים ריבאונד מהיר יותר, ביחס למשברים קודמים". כרגע, נראה כי זה גם התרחיש שהשווקים הפיננסיים מתמחרים...

עם זאת, היא גם הזהירה כי זה לא בהכרח התרחיש שייתקיים, מכיוון שהמשבר עשוי להקטין את הוצאות הצרכנים, שכן אנשים עשויים לחסוך יותר על רקע חוסר הוודאות הכלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

חלק משוקי המניות הגיעו לשיאים חדשים בתקופה בה כלכלות, ממשלות, שירותי בריאות ואזרחים עדיין נאבקים עם השפעות המגיפה. למעשה, ה-S&P 500 החזיר לעצמו את מרבית ההפסדים שספג מאז החל המשבר והנאסד"ק אפילו הגיע לאחרונה לשיא כל הזמנים. במקביל, נוכח תמיכה חסרת תקדים מצד הבנק המרכזי, שוקי האג"ח נרגעו מעט.

יתכנו "תיקונים חדים" בשווקים

"למרות מעט מקרים חריגים, העלייה במרווחים של האג"ח הממשלתיות והפיחות במטבעות השווקים המתעוררים הינם קטנים ביחס לאלו שראינו במהלך המשבר הפיננסי העולמי (2008-9 - ע.ס). זה בולט במיוחד נוכח היקף הזעזוע הגדול יותר לשווקים המתעוררים במהלך ההשבתה הגדולה", אמרה גופינאת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכל בידי שמיים.כל החוזים לפח.לא שוים כלום (ל"ת)
    רמי 17/06/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חוץ מ...הבורסה. (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2020 06:21
    הגב לתגובה זו
  • לא מבלבל מוח קטן שלי (ל"ת)
    לסבא'לה מנהל חשבונות 17/06/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מצוין ככה ידפיסו עוד כסף. רק למעלה. הכל שטויות. יש את הפד והמחשב זה רק למעלה. (ל"ת)
    17/06/2020 00:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אברהם 16/06/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    כל המניות בעולם עולות לפחות עד הבחירות באמריקה,
  • רז 17/06/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
    לאמריקאים היה שכל לפני 3.5 שנים וגם הפעם יהיה להם שכל.
  • 1.
    תגובת הקבלנים: "המיתון יגרום לזינוק במחירי הדירות" (ל"ת)
    קבלנובסקי 16/06/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
  • קבלנים רבים יפשטו את הרגל .איזה למעלה ואיזה בטיחהם לא מצליחים למכור דירות אז הם יעלו מחירים? (ל"ת)
    אריאל 17/06/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.