פאואל
צילום: gettyimages

החילוץ בדרך: הפד' יתחיל להתערב בשוק האג"ח הקונצרני בימים הקרובים

למרות שהודיע על תוכניות התערבות בשוק האג"ח הקונצרני לפני כחודש, הפד' לא התערב עד כה. בעקבות הירידה בסנטימנט בימים האחרונים, הבנק מודיע היום כי הרכישות יתחילו כבר בימים הקרובים - חוקי המשחק בשוק בדרך להשתנות לתמיד
עמית נעם טל | (13)

בחודש שעבר שינה הפד' את כללי המשחק בשווקים הפיננסים כאשר הודיע כי יתחיל לבצע רכישות של אגרות חוב קונצרניות, גם בדירוגים הנמוכים (לכתבה המלאה). למרות שהפד' עדיין לא רכש שום אגרת חוב, ההודעה של הבנק הספיקה בשביל לגרום לעליות חדות בשווקים מאז. עם זאת, הסנטימנט בשווקים התהפך בימים האחרונים והיום מגיעה התגובה של הפד'.

ע"פ הודעת הבנק, 2 התוכניות המיועדות לשוק האג"ח (Primary Market Corporate Credit Facility ו-The Secondary Market Corporate Credit Facility) צפויות להתחיל לבצע רכישות כבר בימים הקרובים. נזכיר כי ביום שישי האחרון הערכנו ב-BIZPORTAL כי הבנק מחכה לשפל בשוק בשביל להתחיל להפעיל את תוכניות אלו (לכתבה המלאה). 

ע"פ הפרטים שסיפק עד הבנק, הבנק צפוי לבצע רכישות של חברות בדירוג של BBB-/BAA3 לפחות. בנוסף, הבנק ירכוש גם אג"ח של חברות שהיו בדירוג זה בתאריך ה-20.3, והדירוג שלהם ירד מאז. בתנאי זה, הדירוג של חברות אלו צריך להיות לפחות BB-.

 

חשוב להזכיר כי מי שצפוי לבצע בפועל את הרכישות הוא משרד האוצר האמריקני, כיוון שאסור לפד' לבצע רכישות אלו ע"פ החוקה בארה"ב. איך זה בכל זאת הפד' עוקף את הגבלות אלו? הממשל האמריקני הקים גוף השקעות מיוחד (special purpose vehicle או בקיצור SPV).  הפד' מלווה לאותו גוף השקעות מיוחד והוא זה שמבצע את ההשקעות בפועל. 

על פי הכללים האחרונים, הממשל האמריקני צפוי להזרים כ-75 מיליארד דולר לכל אחת מתוכניות אלו, כאשר הפד' צפוי לספק את המינוף לרכישות. בסה"כ, תוכניות אלו צפוי להעניק לממשל האמריקני כוח קניה ענק של 850 מיליארד דולר לחודשים הקרובים. 

אופן פעולת ה-SPV: שוק האג"ח צפוי לקבל תמיכה משמעותית החל מהימים הקרובים

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דניאל 05/05/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן אומרים הקפיטליסטים תנו לשוק לעשות את שלו אבל כל פעם שי משבר הם רצים לממדלה שתציל אותם שזה כבר סוג של קומיניזים כי זה כסף ציבורי שמציל כסף של ספקולנטים.
  • 10.
    יובל 04/05/2020 23:12
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה האמריקאית מוחזקת במינוף מאוד מאוד מאוד גבוהה.הבלון הזה יתפוצץ לכל העולם בפרצוף .הקריסה הגדולה של היקום מאז ומעולם - בדרך
  • 9.
    דודי 04/05/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
    הרי גם ככה הבנק קובע מי ירד מי יעלה אז מה הטעם בשוק חופשי
  • 8.
    אבי 04/05/2020 20:17
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים מדפיסים כסף ללא הגבלה בגלל המשבר כך גם בשאר העולם לא תהיה אינפלציה כימכולם מדפיסים רק כאן בארץ יש כאן אנשים שאין להם מושג בכלכלה ויביאו את המדינה לקריסה
  • 7.
    אריאל 04/05/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
    לא נראה לי שזה יעשה דרמה בשוק
  • 6.
    השוק כבר מגלם את זה (ל"ת)
    תומר 04/05/2020 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה מנוגד לחוקה האמריקאית (ל"ת)
    רבקה 04/05/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ארא 04/05/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
    כמה זמן זה יחזיק? בסדק הראשון הקריסה תהיה קולוסאלית
  • 3.
    אלי 04/05/2020 17:30
    הגב לתגובה זו
    מי שמנסה אוכל אותה בחזק ואוכל אותה בגדול.
  • חי בעבר ... 04/05/2020 18:09
    הגב לתגובה זו
    היום השקעותיו מגמגמות ... אז הוא התחיל לדבר . שטויות !!!
  • 2.
    F.R + האוצר+ הנשיא הדביל..הם סוסים מתים.. (ל"ת)
    היי אתם שם 04/05/2020 17:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תומר 04/05/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
    אותו סרט כמו במשכנתאות ההיסטוריה תחזור?
  • לירן 04/05/2020 19:59
    הגב לתגובה זו
    שחיים בעולם שבו לחוב אין פדיון שווה ערך לבעל דירה שלוקח משכנתא לא משלם שקל וחושב שהבנק לא יבוא לגבות תשלום
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.