קארי לאם מנהיגת הונג קונג
צילום: gettyimages

הדיווח שמקפיץ את השווקים

בעיתונות הסינית מדווחים על התקפלות משמעותית של הרשויות בהונג קונג מול דרישות המפגינים. מדד האנג סאנג זינק ביותר מ-4%, היואן הסיני מתחזק ב-0.3% מול הדולר בתגובה
עמית נעם טל | (14)

לאחר הירידות שנרשמו אמש, החוזים העתידיים על המדדים המובילים מטפסים כעת עד 1.4%, כאשר במקביל, הבורסות באסיה נצבעו בירוק. ברקע לתנודה החדה, דיווחים ברשתות התקשורת הסיניות כי מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, עושה הבוקר צעד משמעותי במטרה לעצור את ההפגנות במדינה, כאשר היא מסכימה לבטל הסכם ההסגרה לסין. 

מדובר בדרישה אחת מתוך 5 הדרישות העיקריות שמציבים המפגינים במדינה בשבועות האחרונים, כאשר הסכם ההסגרה היה בפועל הטריגר להצתת המשבר במדינה ב-3 החודשים האחרונים. ע"פ הדיווח בעיתון ה-SMCP הסיני, לאם צפויה להודיע רשמית על משיכת החוק היום אחר הצהרים. נזכיר כי לאם הודיע כבר על השהייה של הצעת החוק, שהייתה מאפשרת הסגרה של פושעים לתחום שיפוט סיני. 

שאר הדרישות של המפגינים הם: הפסקת יאור ההפגנות כ"הפרות סדר", ביטול כל האישומים נגד המפגינים, הקמת ועדה עצמאית שתחקור את השימוש בכוח ע"ח משטרת הונג קונג, והצבעה דמוקרטית על זהות מנהיגה העיר עד 2020. 

התגובה של שוקי המניות בהונג קונג לא מאחרת להגיע: זינוק חד 

הדיווח הבוקר מעורר תקווה כי המשבר בעיר שנמשך כבר 3 חודשים בדרך לסיום, אך חשוב לציין כי מדובר בדרישה אחת מתוך 5 שמציגים כעת המפגינים במדינה. מוקדם יותר הבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש במדינה בתחום היצור, שהבליט עד כמה המחאה פוגעת בפעילות הכלכלית במדינה. המדד התרסק בחודש האחרון לרמה של 40.8 נק' בלבד, עמוק בטריטוריה המצביעה על האטה כלכלית, והנתון הנמוך ביותר מאז פברואר 2009. במקביל, הנתון חשף כי ביטחון העסקים ירד לשפל כל הזמנים. 

בתוך כך, היואן הסיני מתחזק כעת ב-0.3% מול הדולר, ונסחר ברמה של 7.15 יואן לדולר. נזכיר כי בימים האחרונים הזהירו הסינים כי הם עשויים להתערב בנעשה ע"י שימוש בכוח צבאי, דבר שיכול היה להוביל למשבר פוליטי עם שאר מדינות העולם. ההתפתחות היום מאותת כי הסיכויים לאופציה כזו ירדו.

"שיעורי הירידה בתפוקה, בהזמנות החדשות ובמכירות הייצוא האיצו בחדות בחודש אוגוסט, כשהפעם היחידה בה מדד מנהלי הרכש רשם ירידה תלולה יותר הייתה במהלך מגיפת ה-SARS בשנת 2003 והמשבר הפיננסי העולמי בשנים 2008-2009", נכתב בדו"ח לחודש אוגוסט. 

מדד מנהלי הרכש בהונג קונג: התרסקות בחודש האחרון לנוכח המחאה

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רמי 05/09/2019 20:41
    הגב לתגובה זו
    לא רואה ההבדל בין הונג קונג לסין כמו אצלנו והבן דודים
  • 8.
    אילן 04/09/2019 19:54
    הגב לתגובה זו
    שהקטסטרופה בשווקים עוד לפנינו... ממש מקצוען כמו אייל גורביץ'...
  • 7.
    משה 04/09/2019 19:21
    הגב לתגובה זו
    האישה הזו כל כך מכוערת ומאובנת וזה מה שמשגע את הצעירים שם
  • 6.
    אין קשר להונג קונג, פשוט מחפשים סיבות (ל"ת)
    למה השווקים עולים?! 04/09/2019 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הזוי 04/09/2019 10:28
    הגב לתגובה זו
    הכי מצחיק שהבורסות בסין בקושי עולות,וסין הרבה יותר מושפעת מה.ק.לסיכום אלגו ומחשבים ומשקיעים מטומטמים,שמתעלמים מזה שאין שיחות בין ארהב לסין,ומתעלמים מהנתונים הכלכליים הגרועים שהתפרסמו אתמול בארהב.חכו ל 4 ונראה מה באמת ההשפעה.
  • תם 04/09/2019 11:05
    הגב לתגובה זו
    קנה פוטים p1520 ב-1060
  • 4.
    תחרות הרצות 04/09/2019 10:21
    הגב לתגובה זו
    ככל שהסיפורים הזויים ודמיוניים יותר כן ייטב !!!
  • 3.
    לרון 04/09/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
    חשבתי עד עתה שאתה מנתח יותר טוב ולענין.הונג קונג? בחייך!מילא בריטניה מדינת הנפל,אחותה תורכיה וכן הלאה,אבל הונג קונג?באמת!!!!!! תיקון מתבקש
  • 2.
    לא יעזור השוק בדרךלמטה (ל"ת)
    יובי 04/09/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואיל זה קשור בדיוק לשווקים? (ל"ת)
    יובל 04/09/2019 09:50
    הגב לתגובה זו
  • גדי 04/09/2019 10:31
    הגב לתגובה זו
    כל דיווח מטומטם לא קשור, מתמרץ את השווקים להגדיל את הבועה... עד להתפוצצות הקרבהה...
  • אריה 04/09/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    לא קשור. רק שווקי המניות האמוציונליים עולים. רגעי בלבד.
  • ייגמר רע לכולם !!! (ל"ת)
    הרעלי היזום 04/09/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
  • ... אבל צריך סיבה להריץ ...אז שיהיה זה . (ל"ת)
    זה קשור באופן מינורי 04/09/2019 10:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.