סימנים ראשונים להתפרקות צפויה של הממשלה היוונית
בזמן שהבנקים ביוון סגורים ואזרחי מדינת האיים ממתינים יחד עם שאר אירופה למשאל העם שיתקיים ביום ראשון הקרוב, שר האוצר היווני, יאניס ורופאקיס, התראיין לבלומברג טיוי והבהיר כי "אם התוצאה של משאל העם תהיה שהעם היווני אמר 'כן' להצעת הנושים, עוד באותו הערב (יום ב') אתפטר מתפקידי כשר האוצר היווני". ורופאקיס נשאל גם לגבי עתידו של ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס במידה ותוצאת המשאל תהיה 'כן', והשיב כך "אני לא רוצה לדבר על הפסד, אנחנו הולכים לקרב הזה בשביל לנצח".
ציפראס אמנם אמר השבוע כי לא משנה מה תהיה תוצאת המשאל, הוא מתכוון להוביל את התהליך בהתאם לבחירת העם היווני, אבל ההערכה היא שבמידה והעם היווני יגיד 'כן' במשאל העם ביום ראשון, הדבר בסבירות גבוהה יוביל להתפרקות הממשלה או להליכה לממשלת אחדות. וראשי האיחוד האירופי דווקא מאוד שמחים לראות תרחיש כזה מתממש. בכיר בממשל היווני אמר לכתב רשת סקיי-ניוז כי "כן" במשאל העם זה דבר יגרור התפתטרות של ציפראס - ויביא לקיום בחירות בזק בספטמבר הקרוב.
ורופאקיס אף נשאל לגבי הספקולציות לפיהן גרמניה עושה כעת הכל בכדי להביא לנפילתה של מפלגת ה'סיריזיה' ולהראות לציפראס את הדלת החוצה, ואמר כי ככה אכן נראים פני הדברים ושאירופה צריכה לקבל את ההחלטה הדמוקרטית היוונית. בשוק סבורים כי הלחץ הכבד שמופעל על אזרחי יוון בימים אלה (הבנקים הסגורים, הבורסה סגורה והכלכלה במרחק נגיעה מקריסה) הינו בחלקו בכדי לגרום ליוונים להגיד 'כן' במשאל העם - ובכך להפיל את שלטון מפלגת ה'סירזיה' ולקבל מפלגה נוחה יותר מבחינת האירופים.
שר האוצר היווני חזר בראיון והאיץ באזרחי יוון להצביע "לא" במשאל העם. וכך הוא אמר: "אני מוכן לקטוע את היד מאשר לחתום על הסכם שלא כולל בתוכו ארגון מחדש של החוב החיצוני היווני. אנחנו רוצים לבצע רפורמות, אבל לבצע אותם כחלק מארגון מחדש של החוב". עוד אמר ורופאקיס, כי "ברור שאני רוצה שיוון תישאר בגוש האירו, כולם רוצים את זה, אבל תלוי באיזה מחיר".
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 7.שר האוצר בלי אוצר ועם חוב ענק וחוצפה . (ל"ת)בא 02/07/2015 17:05הגב לתגובה זו
- 6.עמית 02/07/2015 16:05הגב לתגובה זועוד לפני שהחלון נפתח אני כבר סוגר אותו. נודניקים
- 5.אי אפשר לפרק משהו שהוא כבר מפורק... (ל"ת)ehudhl 02/07/2015 15:50הגב לתגובה זו
- 4.וסילי גונדר 02/07/2015 14:20הגב לתגובה זוציפראס הוא אדיוט וחוצפן, פחדן גדול וחסר יכולת החלטה. הטמבל צריך להכריז על "מצב", להקים ממשלת אחדות, ולזחול בחזרה למרקל. אבל הוא מזכיר לי מישהו יותר קרוב. שניים טמבל עם ביצים קטן.
- 3.בקפיטליזם יש עניים ועשירים ,בקומוניזם כולם עניים . (ל"ת)בא 02/07/2015 13:57הגב לתגובה זו
- 2.חיי 02/07/2015 13:43הגב לתגובה זולא מספיק שלא משלמים שימו לב לאיומים מאפיה
- 1.גור 02/07/2015 13:39הגב לתגובה זוכלכך סמלי , התפרקות הכלכלה העולמית תחל ביום זה .

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותהאם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?
צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית
סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם
ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.
על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות
הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.
במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים
יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק,
ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.
ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות
קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית
למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר
עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.
