אייר אינדיה
צילום: אייר אינדיה
שאלה של בטיחות

שוב - תקלה בדרימליינר של אייר אינדיה; הפעם ללא הרוגים

בשבוע שעבר התרסק מטוס דרימליינר של אייר אינדיה וגרם למותם של 253 אנשים כשרק אדם אחד ניצל; וכעת - נחיתת חירום של דרימליינר של אייר אינדיאה בהונג קונג אחרי ההמראה בשל תקלה טכנית; בואינג ואייר אינדיאה תחת חקירה - האם בטיחות הנוסעים הופקרה?

אביחי טדסה | (7)

מטוס בואינג 787-8 של חברת אייר אינדיה, שהמריא מנמל התעופה הבינלאומי בהונג קונג בדרכו לניו דלהי, נאלץ לחזור לנקודת המוצא באופן בלתי צפוי לאחר זיהוי תקלה טכנית באוויר. האירוע, המתרחש חמישה ימים בלבד לאחר התרסקות טרגית של מטוס בואינג 787 אחר של החברה באחמדאבאד, מעורר מחדש שאלות לגבי בטיחות הצי של אייר אינדיה ופרוטוקולי הטיסה שלה. התאונה הקודמת, שהתרחשה ב-12 ביוני 2025, הייתה אחת האסונות התעופתיים הקשים בעשור האחרון, והיא ממשיכה להטיל צל כבד על תעשיית התעופה ההודית ועל אמינות דגם ה-787 של בואינג.

הטיסה AI315 המריאה מהונג קונג בסביבות השעה 12:20 בצהריים לפי השעה המקומית והחלה לעלות לכיוון גובה השיוט שלה. על פי דיווחים של סוכנות הידיעות רויטרס, כאשר המטוס הגיע לגובה של 22,000 רגל, הצוות זיהה תקלה אפשרית והחליט להפוך את כיוון הטיסה. המטוס נחת בבטחה בחזרה בנמל התעופה הבינלאומי בהונג קונג בסביבות השעה 13:15. אייר אינדיה מסרה כי הטיסה חזרה להונג קונג זמן קצר לאחר ההמראה בשל בעיה טכנית, והמטוס עובר בדיקות כ"צעד זהירות מיותר". רשות שדות התעופה בהונג קונג אישרה כי המטוס ביקש עמדת ערנות חירום זמן קצר לאחר ההמראה. המטוס המעורב, מדגם דרימליינר, בן שבע שנים.

פרשנות - הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?



התאונה הקודמת באחמדאבאד:  253 הרוגים


התאונה הקודמת התרחשה ב-12 ביוני, כאשר טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר בן 12 שנים, המריא משדה התעופה הבינלאומי סרדאר ולאבהבאי פטל באחמדאבאד בדרכו לגטוויק שבבריטניה. הטיסה, שהייתה אמורה לשאת 242 נוסעים וצוות (230 נוסעים ו-12 אנשי צוות), התרסקה פחות מדקה לאחר ההמראה בשעה 13:38 לפי השעה המקומית, כאשר המטוס איבד גובה במהירות והתנגש בשכונת מגורים בשם מגהנינאגר, כולל בית ספר רפואי ומעונות סטודנטים. ההתרסקות גרמה לפיצוץ ענק ולשריפה שהחריבה את המבנה, והותירה זירה קשה של הריסות ועשן כבד.

האסון גבה את חייהם של 274 בני אדם, מתוכם 241 נוסעים וחברי צוות ומעל ל-33תושבים מקומיים, כולל סטודנטים רפואיים ואזרחים שהיו במעונות או בסביבה. הניצול היחיד, וישוואש קומאר ראמש, בן 40, אזרח בריטי ממוצא הודי, ישב במושב 11A ליד יציאת חירום והצליח לברוח מהריסות המטוס לאחר שהתנגש. הוא סיפר לתקשורת כי שמע רעש חזק והצליח לשחרר את חגורת הבטיחות ולזחול החוצה דרך הפתח שנוצר בהתרסקות - על העדות של הניצול והאם היא עוזרת בחקירה

החקירה הראשונית העלתה כי המטוס שידר קריאת "מיידיי" פחות מדקה לאחר ההמראה, והגיע לגובה מרבי של כ-650 רגל לפני שהחל לרדת במהירות ולהתנגש בקרקע כ-2 ק"מ משדה התעופה. צוותי חילוץ החליטו כי המטוס, שצבר למעלה מ-41,000 שעות טיסה ו-7,800 נחיתות והיה בתחזוקה שגרתית עד 2023, עשוי לסבול מתקלה במנועים, במַדפים או במערכת הנחיתה. שתי הקופסאות השחורות – מקליט נתוני הטיסה ומקליט קולות תא הטייס – אותרו, והן נבדקות כעת על ידי הוועדה לחקירת תאונות אוויריות בהודו (AAIB) בשיתוף עם מומחים מארצות הברית ובריטניה. עם זאת, לא נקבעה עדיין סיבה סופית, וחקירה מלאה צפויה להימשך חודשים.

התקלה בטיסה AI315, על רקע האסון באחמדאבאד, מגבירה את הלחץ על אייר אינדיה ועל בואינג להוכיח את בטיחות הדגם.

קיראו עוד ב"גלובל"


שאלות ותשובות על הדרימליינר, בואינג ואייר אינדיה

מה קרה בטיסה AI315 של אייר אינדיה?

טיסה AI315, שהמריאה מהונג קונג לניו דלהי, חזרה לנקודת המוצא לאחר זיהוי תקלה טכנית בגובה 22,000 רגל. המטוס נחת בבטחה בשעה 13:15 לפי השעה המקומית.

מה הייתה הסיבה לחזרת המטוס?

הצוות זיהה תקלה אפשרית במהלך הטיסה, מה שהוביל להחלטה להפוך כיוון כצעד זהירות. פרטים נוספים טרם פורסמו.

מה גיל המטוס המעורב בטיסה AI315?

המטוס, מדגם בואינג 787-8 דרימליינר, בן שבע שנים.

מה קרה בתאונה הקודמת באחמדאבאד?

טיסה 171 התרסקה ב-12 ביוני  זמן קצר לאחר ההמראה מאחמדאבאד, והתנגשה בשכונת מגורים, גבתה את חייהם של 274 בני אדם, כולל 241 נוסעים וצוות, עם ניצול יחיד.

מה צפוי לקרות כעת?

המטוס בטיסה AI315 עובר בדיקות טכניות, וחקירת התאונה באחמדאבאד נמשכת עם ניתוח הקופסאות השחורות.



תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ונימי 01/07/2025 11:38
    הגב לתגובה זו
    בואינג כבר לפני שנים נתגלתה כלברה מאוד בעייתית עם מספר התרסקויות של כשל מחשב וכשל בניה ותחזוקה..רק שהצביעות והשחיתות טאטאה את הבעיות שיד בבואינג .איפה האוופוזיציה שתתפרע היא לא שם בגלל בתחקות מול איירבוס האחרופית.. הכל ביזנס
  • 6.
    אנונימי 22/06/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    זה ברור לי שאייר אינדיה אשמה. בתור מי שטס איתם לתאילנד והמטוס בהלוך וחזור היה ללא מסכים לכל הנוסעים הצביע על ליקוי בתחזוקה שלהם. במהלך הטיסה המטוס צנח למספר שניות בכיס אוויר הטייס אגב כאילו חיפש הרפתקאה כאשר טס באיזור של מונסון.בקיצר זו אייר אינדיה אשמה בטח חולדות אכלו להם את הכבלים...
  • 5.
    נונימי 20/06/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
    לא לטוס בחברות שמפעילות מטוסי בואינג טוסו רק במטוסים מאירופה
  • 4.
    המטוס בטוח הצוות והחברה לא בטוחים (ל"ת)
    עושה חשבון 17/06/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אריק 17/06/2025 00:14
    הגב לתגובה זו
    אם בכל העולם הכל בסדר ורק בהודו זה קורהאז או חבלה או הדרכה לא טובה לטייסים
  • 2.
    אנונימי 16/06/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מטוסים לא יכולים לטוס בלי תחזוקה מעקב אחרי כל מטוס וטיסה על בדיקה ויזואלית ובדיקה מכנית מסביב למנועים לשלדת המטוס כדי לגלות סממנים לתקלות שיכולות להגיע באוויר .
  • 1.
    ואולי הבעיה היא באייר אינדיה (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2025 15:58
    הגב לתגובה זו
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

לנדבאז
צילום: Weifan Chen

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר

אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון

רן קידר |
נושאים בכתבה לנדבאזז

חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר

קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות

לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.

היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.

ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.

חד-קרן ישראלי בבוסטון

לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.

החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.