אייר אינדיה
צילום: אייר אינדיה
שאלה של בטיחות

שוב - תקלה בדרימליינר של אייר אינדיה; הפעם ללא הרוגים

בשבוע שעבר התרסק מטוס דרימליינר של אייר אינדיה וגרם למותם של 253 אנשים כשרק אדם אחד ניצל; וכעת - נחיתת חירום של דרימליינר של אייר אינדיאה בהונג קונג אחרי ההמראה בשל תקלה טכנית; בואינג ואייר אינדיאה תחת חקירה - האם בטיחות הנוסעים הופקרה?

אביחי טדסה | (7)

מטוס בואינג 787-8 של חברת אייר אינדיה, שהמריא מנמל התעופה הבינלאומי בהונג קונג בדרכו לניו דלהי, נאלץ לחזור לנקודת המוצא באופן בלתי צפוי לאחר זיהוי תקלה טכנית באוויר. האירוע, המתרחש חמישה ימים בלבד לאחר התרסקות טרגית של מטוס בואינג 787 אחר של החברה באחמדאבאד, מעורר מחדש שאלות לגבי בטיחות הצי של אייר אינדיה ופרוטוקולי הטיסה שלה. התאונה הקודמת, שהתרחשה ב-12 ביוני 2025, הייתה אחת האסונות התעופתיים הקשים בעשור האחרון, והיא ממשיכה להטיל צל כבד על תעשיית התעופה ההודית ועל אמינות דגם ה-787 של בואינג.

הטיסה AI315 המריאה מהונג קונג בסביבות השעה 12:20 בצהריים לפי השעה המקומית והחלה לעלות לכיוון גובה השיוט שלה. על פי דיווחים של סוכנות הידיעות רויטרס, כאשר המטוס הגיע לגובה של 22,000 רגל, הצוות זיהה תקלה אפשרית והחליט להפוך את כיוון הטיסה. המטוס נחת בבטחה בחזרה בנמל התעופה הבינלאומי בהונג קונג בסביבות השעה 13:15. אייר אינדיה מסרה כי הטיסה חזרה להונג קונג זמן קצר לאחר ההמראה בשל בעיה טכנית, והמטוס עובר בדיקות כ"צעד זהירות מיותר". רשות שדות התעופה בהונג קונג אישרה כי המטוס ביקש עמדת ערנות חירום זמן קצר לאחר ההמראה. המטוס המעורב, מדגם דרימליינר, בן שבע שנים.

פרשנות - הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?



התאונה הקודמת באחמדאבאד:  253 הרוגים


התאונה הקודמת התרחשה ב-12 ביוני, כאשר טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר בן 12 שנים, המריא משדה התעופה הבינלאומי סרדאר ולאבהבאי פטל באחמדאבאד בדרכו לגטוויק שבבריטניה. הטיסה, שהייתה אמורה לשאת 242 נוסעים וצוות (230 נוסעים ו-12 אנשי צוות), התרסקה פחות מדקה לאחר ההמראה בשעה 13:38 לפי השעה המקומית, כאשר המטוס איבד גובה במהירות והתנגש בשכונת מגורים בשם מגהנינאגר, כולל בית ספר רפואי ומעונות סטודנטים. ההתרסקות גרמה לפיצוץ ענק ולשריפה שהחריבה את המבנה, והותירה זירה קשה של הריסות ועשן כבד.

האסון גבה את חייהם של 274 בני אדם, מתוכם 241 נוסעים וחברי צוות ומעל ל-33תושבים מקומיים, כולל סטודנטים רפואיים ואזרחים שהיו במעונות או בסביבה. הניצול היחיד, וישוואש קומאר ראמש, בן 40, אזרח בריטי ממוצא הודי, ישב במושב 11A ליד יציאת חירום והצליח לברוח מהריסות המטוס לאחר שהתנגש. הוא סיפר לתקשורת כי שמע רעש חזק והצליח לשחרר את חגורת הבטיחות ולזחול החוצה דרך הפתח שנוצר בהתרסקות - על העדות של הניצול והאם היא עוזרת בחקירה

החקירה הראשונית העלתה כי המטוס שידר קריאת "מיידיי" פחות מדקה לאחר ההמראה, והגיע לגובה מרבי של כ-650 רגל לפני שהחל לרדת במהירות ולהתנגש בקרקע כ-2 ק"מ משדה התעופה. צוותי חילוץ החליטו כי המטוס, שצבר למעלה מ-41,000 שעות טיסה ו-7,800 נחיתות והיה בתחזוקה שגרתית עד 2023, עשוי לסבול מתקלה במנועים, במַדפים או במערכת הנחיתה. שתי הקופסאות השחורות – מקליט נתוני הטיסה ומקליט קולות תא הטייס – אותרו, והן נבדקות כעת על ידי הוועדה לחקירת תאונות אוויריות בהודו (AAIB) בשיתוף עם מומחים מארצות הברית ובריטניה. עם זאת, לא נקבעה עדיין סיבה סופית, וחקירה מלאה צפויה להימשך חודשים.

התקלה בטיסה AI315, על רקע האסון באחמדאבאד, מגבירה את הלחץ על אייר אינדיה ועל בואינג להוכיח את בטיחות הדגם.

קיראו עוד ב"גלובל"


שאלות ותשובות על הדרימליינר, בואינג ואייר אינדיה

מה קרה בטיסה AI315 של אייר אינדיה?

טיסה AI315, שהמריאה מהונג קונג לניו דלהי, חזרה לנקודת המוצא לאחר זיהוי תקלה טכנית בגובה 22,000 רגל. המטוס נחת בבטחה בשעה 13:15 לפי השעה המקומית.

מה הייתה הסיבה לחזרת המטוס?

הצוות זיהה תקלה אפשרית במהלך הטיסה, מה שהוביל להחלטה להפוך כיוון כצעד זהירות. פרטים נוספים טרם פורסמו.

מה גיל המטוס המעורב בטיסה AI315?

המטוס, מדגם בואינג 787-8 דרימליינר, בן שבע שנים.

מה קרה בתאונה הקודמת באחמדאבאד?

טיסה 171 התרסקה ב-12 ביוני  זמן קצר לאחר ההמראה מאחמדאבאד, והתנגשה בשכונת מגורים, גבתה את חייהם של 274 בני אדם, כולל 241 נוסעים וצוות, עם ניצול יחיד.

מה צפוי לקרות כעת?

המטוס בטיסה AI315 עובר בדיקות טכניות, וחקירת התאונה באחמדאבאד נמשכת עם ניתוח הקופסאות השחורות.



תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    ונימי 01/07/2025 11:38
    הגב לתגובה זו
    בואינג כבר לפני שנים נתגלתה כלברה מאוד בעייתית עם מספר התרסקויות של כשל מחשב וכשל בניה ותחזוקה..רק שהצביעות והשחיתות טאטאה את הבעיות שיד בבואינג .איפה האוופוזיציה שתתפרע היא לא שם בגלל בתחקות מול איירבוס האחרופית.. הכל ביזנס
  • 6.
    אנונימי 22/06/2025 10:52
    הגב לתגובה זו
    זה ברור לי שאייר אינדיה אשמה. בתור מי שטס איתם לתאילנד והמטוס בהלוך וחזור היה ללא מסכים לכל הנוסעים הצביע על ליקוי בתחזוקה שלהם. במהלך הטיסה המטוס צנח למספר שניות בכיס אוויר הטייס אגב כאילו חיפש הרפתקאה כאשר טס באיזור של מונסון.בקיצר זו אייר אינדיה אשמה בטח חולדות אכלו להם את הכבלים...
  • 5.
    נונימי 20/06/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
    לא לטוס בחברות שמפעילות מטוסי בואינג טוסו רק במטוסים מאירופה
  • 4.
    המטוס בטוח הצוות והחברה לא בטוחים (ל"ת)
    עושה חשבון 17/06/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אריק 17/06/2025 00:14
    הגב לתגובה זו
    אם בכל העולם הכל בסדר ורק בהודו זה קורהאז או חבלה או הדרכה לא טובה לטייסים
  • 2.
    אנונימי 16/06/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    מטוסים לא יכולים לטוס בלי תחזוקה מעקב אחרי כל מטוס וטיסה על בדיקה ויזואלית ובדיקה מכנית מסביב למנועים לשלדת המטוס כדי לגלות סממנים לתקלות שיכולות להגיע באוויר .
  • 1.
    ואולי הבעיה היא באייר אינדיה (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2025 15:58
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%

על רקע חששות גוברים מתמחור מופרז והתחזקות התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט היה באדום במהלך רוב המסחר, אך ננעל במגמה מעורבת; אנבידיה וטסלה המשיכו לאבד גובה, ג'יי פרוג זינקה לאחר דוח טוב ואילו אקספדיה קפצה לאור גדילה חדה בהזמנות; בלוק צנחה לאחר שפספסה את תחזית הרווח; השבתת הממשל הפדראלי החלה להשפיע על הכלכלה ושני חברי פד דיברו לציבור ולמרות השקפות שונות, שניהם תמכו בהורדת ריבית בדצמבר

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, וול סטריט בילתה עוד יום באדום, על רקע מגמת הירידות המתמשכת במניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, חששות מהיחלשות בשוק העבודה, והמשך השבתת הממשל בארה״ב. לקראת הנעילה, המגמות הפכו למעורבות: הנאסד״ק ירד ב-0.2%, ה-S&P עלה 0.1% והדאו עלה ב-0.2%. בגזרת הקריפטו גם כן התהפכה המגמה, כשהביטקוין עולה בכ-1.9% בלבד, וחוצה את ה-103 אלף דולר למטבע. האיתריום עולה כ-3.9%, ומתקרב לכ-3,500 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

דוח שפורסם ביום חמישי הראה כי באוקטובר דווחו על כ-153 אלף פיטורי עובדים בארה״ב, עלייה של 183% לעומת ספטמבר ושל 175% לעומת אוקטובר 2024, הרמה הגבוהה ביותר לחודש אוקטובר מזה 22 שנה, והקצב הגרוע ביותר של פיטורים מאז 2009.

חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, סטיבן מירן, אמר כי הוא מצפה שהבנק המרכזי של ארה״ב יוריד את הריבית כבר בדצמבר, אף על פי שחלק מהמדיניות שאינם בעלי זכות הצבעה עשויים להתנגד למהלך. “אני מצפה שנוריד את הריבית בדצמבר, אלא אם תתרחש איזושהי הפתעה,” אמר מירן. "כשמסתכלים על פיזור הקולות סביב השולחן, הוא שונה מפיזור הדעות, ולכן, בהתבסס על הנתונים הנוכחיים, אני מעריך שנבצע את ההפחתה בדצמבר, אף שאין שום דבר מובטח בסופו של דבר". מירן, שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ למועצת הנגידים של הפד, מצטרף לשורת גורמים בבנק המרכזי הרומזים לאחרונה על שינוי מדיניות הדרגתי, מהתמקדות במאבק באינפלציה לעבר תמיכה בצמיחה כלכלית מתונה יותר לקראת 2026.

לעומתו, חבר מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי, פיליפ ג׳פרסון, קרא לפעול באיטיות ובהדרגה בכל הנוגע לשינויי ריבית, נוכח הפסקת פרסום הנתונים הכלכליים הרשמיים עקב השבתת הממשל. לדבריו, הנתונים הזמינים ממקורות פרטיים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית “צומחת בקצב מתון” ושוק העבודה “ממשיך להתקרר בהדרגה”. ג׳פרסון הביע תמיכה בהחלטת הפד מהשבוע שעבר להפחית את הריבית ב־0.25%, והסביר כי הסיכון לעלייה באבטלה גובר. הוא ציין כי מדיניות הריבית עדיין “מצמצמת במידה מסוימת”, אך קרובה יותר לרמה הנייטרלית שאינה מעודדת ואינה בולמת את הצמיחה: “בהתחשב בכך, הגיוני להתקדם באיטיות ככל שאנו מתקרבים לרמת הריבית הנייטרלית". בנאומו התייחס גם להשפעת הבינה המלאכותית על הכלכלה, וציין כי מדובר בתהליך מוקדם מכדי להעריך את השפעתו הכוללת. לדבריו, הטכנולוגיה עשויה להגביר את הפריון, להאיץ את הצמיחה ולהפחית את האינפלציה בחצי, אך גם לשנות את מבנה התעסוקה במשק.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה בנקודת בסיס אחת, ואילו הזהב עולה 0.6% וחוצה שוב את רף ה-4,000 דולר.