התרסקות דרימלייינר של בואינג
התרסקות דרימלייינר של בואינג
1 מ-242

העדות של הניצול היחיד מההתרסקות

ניצול אחד מתוך 242 נוסעים - איפה הוא ישב, מה הציל אותו ואיך העדות שלו עוזרת להבין את הרגעים שלפני ההתרסקות?

חיים בן הקון | (3)

בשעות האחרונות ממשיכה החקירה של התרסקות טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר, שהתרסק ביום חמישי, זמן קצר לאחר המראתו מאחמדאבאד בדרכו ללונדון. על פי דיווחים עדכניים, מספר ההרוגים עלה ל-274, כולל 241 מתוך 242 הנוסעים והצוות על המטוס ו-33 הרוגים נוספים על הקרקע, לאחר שהמטוס התנגש בבניין מגורים ובמכללה רפואית באזור מגהנינגאר הסמוך לשדה התעופה.

יש ניצול אחד - וישוואש קומאר ראמש, אזרח בריטי ממוצא הודי בן כ-40 שישב במושב 11A, מושב חלון בשורת יציאת החירום בחלק הקדמי של מחלקת התיירים, סמוך ליציאת חירום. ראמש, שחי בבריטניה 20 שנה ונמצא בביקור משפחתי בהודו, סיפר על רגעי האימה בראיונות לתקשורת המקומית, כשהוא שוכב בבית החולים באחמדאבאד.

"תוך חמש עד עשר שניות לאחר ההמראה, הרגשתי שהמטוס כאילו תקוע באוויר. האורות בתא הנוסעים התחילו להבהב בירוק ולבן, ואז, פתאום, המטוס התנגש בבניין והתפוצץ" אמר והוסיף - "חשבתי שאני הולך למות. ראיתי אנשי צוות ונוסעים מתים מול העיניים שלי. הדלת כנראה נשברה מההתנגשות, והיה פתח לידי. הצלחתי לשחרר את חגורת הבטיחות, דחפתי עם הרגל דרך הפתח וזחלתי החוצה. אני לא יודע איך יצאתי בחיים".

ראמש ניצל בנס והוא צפוי להשתחרר תוך יום-יומיים מבית החולים. עדותו של ראמש מספקת תובנות ראשוניות על מה שהתרחש בשניות הקריטיות לאחר ההמראה. תיאורו של המטוס כ"תקוע באוויר" תואם את הדיווחים על קריאת "מיידיי" ("Mayday") של הטייסים, שדיווחו על בעיה בהרמה (lift). המיקום של ראמש במושב 11A, סמוך ליציאת חירום בחלק הקדמי של המטוס, ככל הנראה אפשר את הישרדותו, שכן החלק הקדמי-שמאלי של המטוס ספג פחות נזק בהשוואה לחלקים אחרים שהתכווצו ונחרכו לחלוטין. 

האזכור של אורות מהבהבים בירוק ולבן עשוי להצביע על בעיה חשמלית או על אזהרות בתא הטייס, שייבדקו כחלק מניתוח הקופסאות השחורות. 


המשך חקירה - שאלת הבטיחות

רשות התעופה האזרחית ההודית (DGCA) הורתה לאייר אינדיה לבצע בדיקות בטיחות נוספות על צי המטוסים שלה מדגמי 787-8 ו-787-9, המצוידים במנועי GEnx של GE Aerospace, כצעד מניעתי. עם זאת, הוחלט שלא להשבית את הצי כולו. בנוסף, חברת אייר אינדיה הודיעה כי היא מבטלת את מספר הטיסה "AI 171" באופן קבוע, ומחליפה אותו ב-"AI 159" החל מיום 17 ביוני, כמחווה לקורבנות האסון.


הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט? - מומחה התעופה, עופר הבר בטור מיוחד לביזפורטל

קיראו עוד ב"גלובל"


צוותי חקירה, כולל מומחים מהמועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה של ארצות הברית (NTSB) ורשות החקירות ההודית (AAIB), ממשיכים לעבוד על ניתוח הקופסאות השחורות – מקליט נתוני הטיסה ומקליט קולות תא הטייס – שנתגלו בזירה. צוותים מיוחדים, כולל כוחות הצלה וכבאות, משתמשים בציוד מתקדם כמו חותכי מתכת כדי לחלץ ממצאים נוספים מההריסות. בדיקות ראשוניות של סרטוני אבטחה מראות כי המטוס נאבק לצבור גובה, וייתכן שהגלגלים שלו לא הוכנסו לאחר ההמראה.


החקירה הנוכחית היא קריטית לא רק להבנת הסיבות להתרסקות, אלא גם לקביעת צעדים עתידיים בתעשיית התעופה. מומחים מציינים כי שלושה גורמים עיקריים עשויים להיחקר: תקלה במדפים (flaps), כשל במנוע, או התנגשות בציפור (bird strike). סרטונים שפורסמו מצביעים על כך שהמטוס לא הצליח לצבור גובה, וייתכן שהיה בתצורה לא תקינה, כגון מדפים שלא הורמו כראוי, מה שהיה מפעיל אזהרות בתא הטייס.


בואינג, שכבר נמצאת תחת ביקורת בעקבות בעיות בדגם 737 MAX וטענות על קיצורי דרך בייצור ה-787, תצטרך להתמודד עם שאלות קשות לגבי אמינות הדרימליינר. החברה הודיעה כי היא תומכת בחקירה ומשתתפת בצער המשפחות, אך ביטול השתתפותו של מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, בתערוכת התעופה בפריז, מעיד על חומרת המצב.

התרסקות טיסה 171 היא האסון הקטלני ביותר בהודו זה כמעט שלושה עשורים, והראשון בה מעורב בואינג 787 דרימליינר, דגם שנחשב לאמין וחדשני מאז כניסתו לשירות ב-2011. המטוס, בן 11 שנים, צבר כ-41,700 שעות טיסה ב-7,800 טיסות, ועבר בדיקה מקיפה ("C check") ב-2023 ושיפוץ מנועים בתחילת 2025, בהתאם לנהלים. הטייסים, בראשות קפטן סומיט סבהרוואל עם למעלה מ-8,000 שעות טיסה, היו מנוסים מאוד, מה שמפנה את הזרקור לגורמים טכניים או חיצוניים כגורמים אפשריים לתאונה.



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לא הגיוני לשרוד התפוצצות כזו וקשה להבין איך נותר ניצול יחיד (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2025 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ניצול יחיד איזה טראומה לכל החיים (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2025 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 16/06/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    קשות וחוסר מקצועיות בבואינג...
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.21%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

סידני סוויני (אמריקן איגל אינסטגרם)סידני סוויני (אמריקן איגל אינסטגרם)

אמריקן איגל: סידני סוויני הגדילה את ההכנסות, אבל מה עם הרווחים?

הקמפיין הפרובוקטיבי שהפך את אמריקן איגל למניית מם דחף את המניה ב-27% השנה, אך האנליסטים מזהירים: היסודות העסקיים עדיין חלשים, המרווחים בלחץ והקמפיין לא יכול להחזיק את החברה לאורך זמן; האם אמריקן איגל הפכה מניית מם? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איגל

אמריקן איגל American Eagle Outfitters Inc.  תפרסם הערב את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025, ובשוק ממתינים בדריכות לשאלה אחת מרכזית: האם אפקט סידני סוויני, טרוויס קלסי ומרתה סטיוארט ימשיך להעלות את המכירות, או שמדובר בהייפ שלא יחזיק מים?

הציפיות בשוק מתונות יחסית: והקונצנזוס הוא  רווח מתואם של 0.44 דולר למניה והכנסות של 1.32 מיליארד דולר, עלייה שנתית קלה של כ-2.3%. למרות זאת, יש מי שמאמין שהחברה תפתיע לחיוב. בחודשים האחרונים נרשמו שש העלאות תחזית רווח מצד אנליסטים ללא הפחתות, לצד שבע העלאות בתחזיות ההכנסות, נתוני אופטימיות שאינם שכיחים בענף האופנה.

אם נסתכל על נתוני העבר, בעשרת הרבעונים האחרונים, אמריקן איגל עקפה את תחזיות הרווח 88% מהפעמים, והעובדה הזו נותנת למשקיעים סיבה להאמין שהחברה עשויה שוב להכות את התחזיות.

האם הקמפיין של סוויני מתורגם למכירות?

הקמפיין השנוי במחלוקת בכיכובה של סידני סוויני, עם הסלוגן "Sydney Sweeney has great jeans", הפך לאירוע תרבותי. לצד ביקורות שטענו כי משחק המילים בין "jeans" ו־"genes" נושא קונוטציות גזעניות, הקמפיין הפך ויראלי, משך מיליוני שיחות ברשת ואף זכה לתמיכה מנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהכריז כי מדובר ב"פרסומת הכי לוהטת שיש".

ההדים, כך נראה, השפיעו גם על השורה התחתונה. החברה דיווחה על “היקף חסר תקדים של מצטרפים חדשים”, ומכרה דגמי דנים בקצב שיא. ההערכה בשוק היא שההשפעה האמיתית של הקמפיין לא נראתה ברבעון השני, שהושק ממש בסופו, אלא תופיע כעת במלואה בדוחות הרבעון השלישי.