
העדות של הניצול היחיד מההתרסקות
ניצול אחד מתוך 242 נוסעים - איפה הוא ישב, מה הציל אותו ואיך העדות שלו עוזרת להבין את הרגעים שלפני ההתרסקות?
בשעות האחרונות ממשיכה החקירה של התרסקות טיסה 171 של אייר אינדיה, מטוס בואינג 787-8 דרימליינר, שהתרסק ביום חמישי, זמן קצר לאחר המראתו מאחמדאבאד בדרכו ללונדון. על פי דיווחים עדכניים, מספר ההרוגים עלה ל-274, כולל 241 מתוך 242 הנוסעים והצוות על המטוס ו-33 הרוגים נוספים על הקרקע, לאחר שהמטוס התנגש בבניין מגורים ובמכללה רפואית באזור מגהנינגאר הסמוך לשדה התעופה.
יש ניצול אחד - וישוואש קומאר ראמש, אזרח בריטי ממוצא הודי בן כ-40 שישב במושב 11A, מושב חלון בשורת יציאת החירום בחלק הקדמי של מחלקת התיירים, סמוך ליציאת חירום. ראמש, שחי בבריטניה 20 שנה ונמצא בביקור משפחתי בהודו, סיפר על רגעי האימה בראיונות לתקשורת המקומית, כשהוא שוכב בבית החולים באחמדאבאד.
"תוך חמש עד עשר שניות לאחר ההמראה, הרגשתי שהמטוס כאילו תקוע באוויר. האורות בתא הנוסעים התחילו להבהב בירוק ולבן, ואז, פתאום, המטוס התנגש בבניין והתפוצץ" אמר והוסיף - "חשבתי שאני הולך למות. ראיתי אנשי צוות ונוסעים מתים מול העיניים שלי. הדלת כנראה נשברה מההתנגשות, והיה פתח לידי. הצלחתי לשחרר את חגורת הבטיחות, דחפתי עם הרגל דרך הפתח וזחלתי החוצה. אני לא יודע איך יצאתי בחיים".
ראמש ניצל בנס והוא צפוי להשתחרר תוך יום-יומיים מבית החולים. עדותו של ראמש מספקת תובנות ראשוניות על מה שהתרחש בשניות הקריטיות לאחר ההמראה. תיאורו של המטוס כ"תקוע באוויר" תואם את הדיווחים על קריאת "מיידיי" ("Mayday") של הטייסים, שדיווחו על בעיה בהרמה (lift). המיקום של ראמש במושב 11A, סמוך ליציאת חירום בחלק הקדמי של המטוס, ככל הנראה אפשר את הישרדותו, שכן החלק הקדמי-שמאלי של המטוס ספג פחות נזק בהשוואה לחלקים אחרים שהתכווצו ונחרכו לחלוטין.
- אחרי הזינוק במסירות במאי - בואינג מורידה תחזיות ל-20 שנה
- הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
האזכור של אורות מהבהבים בירוק ולבן עשוי להצביע על בעיה חשמלית או על אזהרות בתא הטייס, שייבדקו כחלק מניתוח הקופסאות השחורות.
המשך חקירה - שאלת הבטיחות
רשות התעופה האזרחית ההודית (DGCA) הורתה לאייר אינדיה לבצע בדיקות בטיחות נוספות על צי המטוסים שלה מדגמי 787-8 ו-787-9, המצוידים במנועי GEnx של GE Aerospace, כצעד מניעתי. עם זאת, הוחלט שלא להשבית את הצי כולו. בנוסף, חברת אייר אינדיה הודיעה כי היא מבטלת את מספר הטיסה "AI 171" באופן קבוע, ומחליפה אותו ב-"AI 159" החל מיום 17 ביוני, כמחווה לקורבנות האסון.
הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט? - מומחה התעופה, עופר הבר בטור מיוחד לביזפורטל
- חברות התרופות האמריקאיות מסתערות על מולקולות סיניות
- דיווחים שאיראן מסמנת לארה"ב שהיא רוצה לחזור לשיחות מעלים את וול סטריט
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
צוותי חקירה, כולל מומחים מהמועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה של ארצות הברית (NTSB) ורשות החקירות ההודית (AAIB), ממשיכים לעבוד על ניתוח הקופסאות השחורות – מקליט נתוני הטיסה ומקליט קולות תא הטייס – שנתגלו בזירה. צוותים מיוחדים, כולל כוחות הצלה וכבאות, משתמשים בציוד מתקדם כמו חותכי מתכת כדי לחלץ ממצאים נוספים מההריסות. בדיקות ראשוניות של סרטוני אבטחה מראות כי המטוס נאבק לצבור גובה, וייתכן שהגלגלים שלו לא הוכנסו לאחר ההמראה.
החקירה הנוכחית היא קריטית לא רק להבנת הסיבות להתרסקות, אלא גם לקביעת צעדים עתידיים בתעשיית התעופה. מומחים מציינים כי שלושה גורמים עיקריים עשויים להיחקר: תקלה במדפים (flaps), כשל במנוע, או התנגשות בציפור (bird strike). סרטונים שפורסמו מצביעים על כך שהמטוס לא הצליח לצבור גובה, וייתכן שהיה בתצורה לא תקינה, כגון מדפים שלא הורמו כראוי, מה שהיה מפעיל אזהרות בתא הטייס.
בואינג, שכבר נמצאת תחת ביקורת בעקבות בעיות בדגם 737 MAX וטענות על קיצורי דרך בייצור ה-787, תצטרך להתמודד עם שאלות קשות לגבי אמינות הדרימליינר. החברה הודיעה כי היא תומכת בחקירה ומשתתפת בצער המשפחות, אך ביטול השתתפותו של מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, בתערוכת התעופה בפריז, מעיד על חומרת המצב.
התרסקות טיסה 171 היא האסון הקטלני ביותר בהודו זה כמעט שלושה עשורים, והראשון בה מעורב בואינג 787 דרימליינר, דגם שנחשב לאמין וחדשני מאז כניסתו לשירות ב-2011. המטוס, בן 11 שנים, צבר כ-41,700 שעות טיסה ב-7,800 טיסות, ועבר בדיקה מקיפה ("C check") ב-2023 ושיפוץ מנועים בתחילת 2025, בהתאם לנהלים. הטייסים, בראשות קפטן סומיט סבהרוואל עם למעלה מ-8,000 שעות טיסה, היו מנוסים מאוד, מה שמפנה את הזרקור לגורמים טכניים או חיצוניים כגורמים אפשריים לתאונה.