מטוס דרימליינר של חברת אייר אינדיאה, צילום: רשתות חברתיותמטוס דרימליינר של חברת אייר אינדיאה, צילום: רשתות חברתיות
ניתוח

הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?

מטוס הדרימליינר של בואינג שנבנה מחומרים מרוכבים מתגלה כבעייתי עם סדקים ותקלות תוכנה; התרסקות טיסת AI171 בהודו בה נספו 253, מעלה שאלות על הבטיחות שלו; עדויות על כשל מנועים וחקירה מתמשכת מדגישות בעיות ייצור ואיכות בעוד אל על ממשיכה להרחיב את צי הדרימליינרים שלה

עופר הבר | (17)

מטוס הדרימליינר כשמו היה מטוס החלום של בואינג, המטוס הראשון שנבנה מחומרים מרוכבים קלי משקל עם היתרון לקשיחות, ויעילות חסכון בדלק והגדלת טווח. אך קשיי תכנון והרכבה גם גילו שכגודל החלום כך גדול גם שברו של אותו חלום. בשנת 2020 התגלו מרווחים זעירים וסדקונים במבנה המטוס והFAA הורה על בדיקות מקיפות של המבנה של כל מטוסי 787-8 ועד 787-10 ובואינג התחייבה לתקנם למרות שאותם סדקונים לא התפתחו לסדקים קריטיים שגרמו לנפילת מטוס.

לאחרונה התגלתה גם תקלה בתוכנה של תקשורת המטוס עם מגדל הפיקוח ובואינג נאלצה להכניס Patch תוכנה מתקן. תקלה כזו הייתה יכולה לגרום לסיכון שלום הנוסעים במטוס לו אין תקשורת למגדל הפיקוח.


לניתוחים קודמים של עופר הבר על שוק התעופה ובואינג

בואינג – עובדי החברה מעדיפים לטוס באיירבס, ואתם?

רווחים מול בטיחות הנוסעים: מה עומד על הכף במשבר של בואינג



עדות ״שרקן״ לסנאט על פגמים אינהרנטים ב787

שוב עדויות Whistleblower בעדות לסנאט של עובד בואינג בשם סם סלפור על פגמים ידועים בחיבור הקשיחים במטוס, מרווחים לא מקובלים על פי כללי התכן וסדקונים בחומרים המרוכבים כבר בשלבי ההרכבה. בואינג נאלצה להקים מה שנקרא אז מפעלי צל מחוץ למפעלים הידועים בכדי לתקן את פגמי הייצור העיקריים, אך בסופו של דבר רק לחץ רשויות התעופה הביא להסכמת בואינג לבדיקות מקיפות על ידי הרשויות ותיקונים נוספים.


טיסת Air India 171 – התרסקות טראגית

מנכל חברת אייר אינדיאה היה בטיסת עסקים בשמי הודו, גם הוא בדרימליינר 787 בדרכו לפאריס וסבב על עקבותיו כששמע בקשר על התרסקות הדרימליינר תוצרת בואינג, בטיסה AI171 במהלך צהרי יום 12 ביוני 2025. הוא הביע צערו בפני המשפחות, 241 נוסעים, 10 דיילים ושני טייסים בדרכם ללונדון נספו, נוסע אחד שישב במושב 11A בסמוך למעבר החילוץ ניצל. לאחר מרחק המראה של 1.5 ק״מ בלבד, המטוס צלל ועלה בלהבות. בשלב ההמראה המטוס נשא 100 טון דלק!

קיראו עוד ב"גלובל"



מטוס הדרימליינר 787-800 מהדגמים היותר חדישים ובטוחים של בואינג המריא מהמסלול לגובה 109 מ׳ ובטרם הספיק לצבור גובה נפל והתרסק על מבנה בסמוך למסלול. חקירת הארוע נמצאת בעיצומה אך כבר עלו טענות נוסעים שטסו על אותו מטוס מוקדם יותר באותו יום כי היו במטוס תקלות טכניות שונות.

הטייסים היו טייסים מנוסים שצברו כ-9000 שעות טיסה במשך 22 שנות נסיון. עובדה זו מפחיתה סיכוי לטעות אנוש בהטסת המטוס. אם כי טעות טייס בהכנסת המדפים בגובה נמוך יכולה לגרום להתרסקות המטוס. אם שני המנועים פסקו לפעול בו זמנית, גם תקלה כזו יכולה לגרום להתרסקות. בעבר קרה שמנועי רולס רויס פסקו לפעול תוך כדי טיסה.

האם המנועים נדמו?

עדויות חדשות מצביעות על וודאות גבוהה כי שני המנועים נדמו בשלב ההמראה. העדויות נסמכות על מספר גורמים: קול מוזר של זמזום, האופייני ליחידת הRAT – RAM Air Turbine הנפתחת באופן אוטומטי מתוך גוף המטוס במקרה שהמנועים שניהם כשלו. רוטור קטן מתחיל לפעול תחת זרימת האויר המקיפה את המטוס. יחידה זו מספקת במקרה חירום של מנועים משותקים, מעט חשמל לצרכי תקשורת והידראוליקה. הראט אכן נראה יוצא מגוף המטוס ויציאתו מלווה ברעש של בנג אותו שמע והעיד על כך הנוסע היחיד ששרד.

קיימות עדויות כי הטייס בקריאתו הנואשת למגדל הפיקוח אכן אומר כי אין לו כח מנועים. האם סתימת דלק או תקלת מנועים אחרת? הרשויות בחקירה. הקופסה השחורה אם תימצא תשמש לחקירת התעלומה. הנוסע היחידי ששרד סיפר כי שמע קול פיצוץ "באנג" מהמטוס טרם התרסקותו.

סרטון ההתרסקות והשערת טייס בכיר להתרסקות:



המטוס נחשב לאחד מהדגמים היותר בטוחים של בואינג וזו ההתרסקות הראשונה של דגם זה מזה 14 שנים. המטוס נכנס לשירות בשנת 2011 ההתרסקות היכתה בהלם את עולם התעופה וחברת בואינג שאך נדמה היה כי יצאה ממשבר נפילת דלת הפלאג ממטוס 737, מנייתה צנחה 5% בתחילת המסחר.


השערות כשל נוספות


הגיוני כי בגובה כזה הטייס כבר לקח את ההגאים לידיו והטייס האוטומטי נוטרל, אם כי יתכן שניסה לעשות זאת ועקב תקלה לא הצליח להעביר את ההגאים לידיו. על פי תצפיות נראה כי הדשים בצד הכנף מאחור ורצועות עילוי בצד הקדמי של הכנף כבר היו משוכים לתוך הכנף בשלב מוקדם מדי והמטוס נטה עם האף למעלה, הגדיל גרר ואיבד יציבות והתרסק תוך שניות.

האם אכן הדרימליינר מטוס בטוח?

למרות התדמית הבטוחה של דגם מטוס זה של בואינג דווחו בו בעבר מספר תקלות ובאחת מהן היה על סף התרסקות: במרץ 2024 מטוס של חברת LATAM, חווה ירידת גובה חדה ופתאומית במהלך טיסה מסידני לאוקלנד וגרם לפציעתם של עשרת נוסעים. נסיבות הארוע עדיין נחקרות ובואינג סברה שמדובר בתזוזת כסא הטייס באופן שגרמה לאחד ממפסקי מערכת בקרת הטיסה לשנות מצבו ולגרום לצלילה הפתאומית. עלתה גם סברה על פגם בטייס האוטומטי, אך הרשויות העדיפו לדבוק בגירסת תזוזת הכסא!

ביולי 2022 בטיסת אייר אינדיה ב787 מקוצ׳ין לדובאי, קרה אובדן לחץ בתא הנוסעים ונדרשה נחיתת חירום והסטת הטיסה למומבאי. עשן עלה בתא הנוסעים של מטוס דימליינר של אתיופייאן איירליינס בספטמבר 2023 בדרכו לאדיס אבבה.

קצר חשמלי במערכת האיתור לשעת חירום גרם לשריפה במטוס 787 חונה של אתיופיאן איירליינס בשנת 2013. בעיות בסוללות הליתיום היו משמעותיות בימי הדרימליינר הראשונים. ארועים נפרדים במספר חברות תעופה של התחממות יתר ושריפה הובילו לקרקוע כל הצי העולמי של מטוסי הדרימליינר 787 למספר חודשים עד פתרון הבעייה. התקלה דרשה תכנון מחדש של מערכת הגנת הסוללות.

במאי 2025 התגלו בעיות בגלגל האף של דרימליינר בטיסת לופטהנזה תוך כדי המראה במהירות גבוהה והטיסה בוטלה.


כשלים המרמזים על הבאות


לאורך השנים היו דיווחים על בעיות יצור ואיכות של חלקי המטוס, בעיקר אלו שיוצרו על ידי קבלני המשנה. התגלו חיבורים פגומים בקווי הדלק שיכלו לגרום לדליפות ושריפות, התקנה לא נכונה של מחברים בגוף המטוס, מושבים רופפים עקב פינים שהותקנו בצורה לא נכונה ואומים וברגים שלא הודקו מספיק! דווח על מספר ארועים שכללו תקלות במערכות הידראוליות ומדפי המטוס.

דווחו גם כשלים במנועים, כיבוי מנועים במהלך הטיסה. בשנת 2018 דווחו בעיות במנועי הרולס רוייס של המטוס מה שהביא את חברת אל על להחליף את מנועייה לדגם מתקדם יותר.

בהשוואה למספר שעות הטיסה שלו המטוס נחשב למטוס עם רקורד בטיחותי טוב יחסית והרבה מהתקלות שהתגלו בעבר טופלו באמצעות עידכונים ותיקונים. עם זאת, התאונה האחרונה בהודו מעלה שאלות חדשות לגבי בטיחות הדרימליינר.


אל על והדרימליינר


לחברת אל על 16 מטוסי דרימליינר, 4 מטוסי 787-8, דגם שהתרסק בהודוֿ ו12 מטוסי בואינג 787-9. אל על ממשיכה בתהליך הצטיידות והרחבה של צי הדרימליינרים שלה. החברה חתמה על חוזה רכישה של עוד תשעה מטוסי דרימליינר חדשים מדגם 787-9, אל על מתכוונת להגדיל את צי מטוסי 787 ל22 מטוסים עד שנת 2028, כולל באמצעות חכירה.

יש לקוות כי חקירת רשויות התעופה ובואינג את התקלה במטוס 787-8 דרימליינר בהודו תביא להבנת הסיבות להתרסקות ותיקונן.

האם מטוסי הדרימליינר יקורקעו על ידי רשויות התעופה בארה״ב עד תום החקירה והבנת הסיבות לתקלה? במידה וכך יקרהֿ עלולות החברות המחזיקות בצי מטוסים זה וביניהן חברת אל על להיפגע ברווחיהן וכך גם הנוסעים בביטול טיסות, אך במקרים כאלה, בטיחות הנוסעים חשובה מכל.


עופר הבר הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר



תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    מטוס הדרימליינר 787800 מהדגמים היותר חדישים ובטוחים בכתבה על כשלים חמורים (ל"ת)
    איפוה העורך 22/06/2025 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כתיבה מאוד יפה ומפורטת (ל"ת)
    למדן 22/06/2025 04:50
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כתבה יפה (ל"ת)
    אנונימי 21/06/2025 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כולם ניצלו ואחד ניצל (ל"ת)
    אני 17/06/2025 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 17/06/2025 14:00
    הגב לתגובה זו
    זה לא רק הבדל בגודל
  • אנונימי 22/06/2025 02:43
    הגב לתגובה זו
    כן בגודל הפרש לא משמעותי כל כך
  • 11.
    אנונימי 17/06/2025 09:33
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע מזווית מקצועית.
  • 10.
    אלון פרג 16/06/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    חוסר אחריות
  • 9.
    אנונישחרמי 16/06/2025 19:45
    הגב לתגובה זו
    סכנת נפשות
  • 8.
    אנונימי 16/06/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    המטוס עלה באמצע מסלול ההמראה וניסה להמריא על 1850 מטר בלבד. בגלל הטיסה הארוכה היה בתצורה כבדה מלא בדלק ולכן אורך המסלול הקצר לא הספיק לצבור את מהירות ההמראה הנדרשת. הטייסים היו צריכים להגיע לתחילת המסלול שאורכו כ 3500 מטר ולהמריא בביטחה.
  • 7.
    מעניין תודה! (ל"ת)
    סאלי 16/06/2025 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יש מלחמה עם הממשלה הראשונה. (ל"ת)
    בא 16/06/2025 05:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האובייקטיבי 15/06/2025 22:58
    הגב לתגובה זו
    אובדן שני מנועים ללא אפר וולקני או תנאי הקרחה אינו סביר. טעויות אנוש הרבה יותר נפוצות מאשר תקלות טכניות בתאונות בעידן של היום.לא הייתי מסתמך על שמיעה של נוסע שאינו מיומן ברזי הטכנולוגיה של המטוס יכול להיות ששמע את ה PDU של המדפים...
  • 4.
    המתעניין 15/06/2025 22:47
    הגב לתגובה זו
    מאוד מרשים. תודה רבה עופר
  • 3.
    יוני 15/06/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאוד אירבאס עשו עבודה הנדסית נהדרת
  • 2.
    אנונימי 15/06/2025 22:15
    הגב לתגובה זו
    חשובה מכל...יותר מהרווחים...
  • 1.
    נהנתי לקרוא (ל"ת)
    דני קרן 15/06/2025 21:36
    הגב לתגובה זו
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותאנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיות

סין פותחת בחקירה נגד אנבידיה בנוגע לעסקת מלאנוקס

הרשויות בסין הודיעו על פתיחת שתי חקירות נגד תעשיית השבבים האמריקאית, האחת הפרת הגבלים עסקיים של אנבידיה סביב רכישת מלאנוקס הישראלית, והשניה חקירה שמתנהלת נגד שבבים אנלוגיים מתוצרת אמריקאית; החקירות מתקיימות עם פתיחת שיחות הסחר במדריד; במקביל מבקר מנכ"ל אנבידיה בטייוואן

רן קידר |

הרשות הסינית להגבלים עסקיים מסרה כי ממצאי ביניים מחקירה ראשונית מצביעים על כך שאנבידיה הפרה את חוק ההגבלים העסקיים. החקירה נוגעת לעסקת רכישת חברת מלאנוקס הישראלית ב-2020 ( בשווי 6.9 מיליארד דולר). 

מלאנוקס שהוקמה בידי איל וולדמן והחזיקה מרכזי פיתוח גדולים בישראל, נחשבה למובילה עולמית בפיתוח מתאמי רשת מהירים וחיוניים למאיצי ה-GPU של אנבידיה. סין, שנחשבה אז לשוק יעד מרכזי עבור מוצרי מלאנוקס, אישרה את העסקה רק לאחר שהטילה שורת תנאים מחייבים: התחייבות לאספקה רציפה לשוק הסיני, מניעת קשירת מוצרים ומחויבות לשוויוניות במחירים. כעת טוענים הרגולטורים כי אנבידיה לא עמדה במלוא התנאים, תיעדפה את השווקים  המערביים, איחדה מוצרים וכפתה על לקוחות סיניים "חבילות משולבות" ובנוסף, מכרה את המוצרים בפערי מחירים ביחס למדינות אחרות. ולכן, הרגולטור הסיני החליט החקירה תימשך ותורחב. 

במקביל, הודיע משרד המסחר הסיני על פתיחת בדיקת היצף בתחום השבבים האנלוגיים, רכיבים בסיסיים שנמצאים כמעט בכל מוצר אלקטרוני, החל מטלפונים ועד מכשירי חשמל ביתיים. מדובר בשוק שבו שולטות ענקיות אמריקאיות כמו טקסס אינסטרומנטס Texas Instruments Inc. ו-Analog Devices. המשרד בודק האם חברות אלו מוכרות את מוצריהן בסין במחירים נמוכים במיוחד, באופן שפוגע ביצרנים המקומיים ומערער את התחרות ההוגנת. 

הטענה היא כי אם סין תטיל מכסי היצף (מסים נוספים על מוצרים מיובאים במחיר זול מדי) או תגביל את השימוש בשבבים אמריקאיים, חברות סיניות כמו SG Micro, Novosense ו-3Peak יוכלו להגדיל משמעותית את נתח השוק שלהן. כבר עכשיו ניתן היה לראות את הציפיות הללו בשוק ההון: מניות של שלוש החברות זינקו ביום המסחר האחרון עד לרף העלייה היומי המרבי של 20%.

האם התזמון מקרי? 

כמובן שייתכן שאין קשר לפתיחת שיחות הסחר במדריד, אבל אפשר בהחלט להניח שפרסום ממצאי הביניים הוא אמירה סינית מפורשת שהיא מוכנה להשתמש גם בכלים רגולטוריים כדי להפעיל לחץ על וושינגטון. סין שמה על השולחן את אנבידיה, על מלוא כובד משקלה, ומוסיפה את השבבים האנלוגיים, ובכך מרמזת שמבחינתה, כל הדרכים כשרות, ועל כל צעד רגולטורי של ממשל טראמפ, בייג'ינג תמצא צעד עם השלכות דומות לצד השני. ברמת השיח הציבורי, חלק מההתנגדות האמריקאית והחמרת הפיקוח על ייצוא שבבי ה-AI המתקדמים לסין נובעת מתוך חשש לניצול הטכנולוגיה בהקשרים צבאיים, וכך עלולה לערער על ההגמוניה האמריקאית. וכך, האיתות של סין הוא מסר ברור שהיא תגיב.