
הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
מטוס הדרימליינר של בואינג שנבנה מחומרים מרוכבים מתגלה כבעייתי עם סדקים ותקלות תוכנה; התרסקות טיסת AI171 בהודו בה נספו 253, מעלה שאלות על הבטיחות שלו; עדויות על כשל מנועים וחקירה מתמשכת מדגישות בעיות ייצור ואיכות בעוד אל על ממשיכה להרחיב את צי הדרימליינרים
שלה
מטוס הדרימליינר כשמו היה מטוס החלום של בואינג, המטוס הראשון שנבנה מחומרים מרוכבים קלי משקל עם היתרון לקשיחות, ויעילות חסכון בדלק והגדלת טווח. אך קשיי תכנון והרכבה גם גילו שכגודל החלום כך גדול גם שברו של אותו חלום.
בשנת 2020 התגלו מרווחים זעירים וסדקונים במבנה המטוס והFAA הורה על בדיקות מקיפות של המבנה של כל מטוסי 787-8 ועד 787-10 ובואינג התחייבה לתקנם למרות שאותם סדקונים לא התפתחו לסדקים קריטיים שגרמו לנפילת מטוס.
לאחרונה התגלתה גם תקלה בתוכנה של תקשורת
המטוס עם מגדל הפיקוח ובואינג נאלצה להכניס Patch תוכנה מתקן. תקלה כזו הייתה יכולה לגרום לסיכון שלום הנוסעים במטוס לו אין תקשורת למגדל הפיקוח.
לניתוחים קודמים של עופר הבר על שוק התעופה ובואינג
בואינג
– עובדי החברה מעדיפים לטוס באיירבס, ואתם?
- אחרי הזינוק במסירות במאי - בואינג מורידה תחזיות ל-20 שנה
- שוב תקועים: עשרות אלפי ישראלים מחכים – אבל הדרך חזרה ארוכה מהצפוי
רווחים מול בטיחות הנוסעים: מה עומד על הכף במשבר של בואינג
עדות ״שרקן״ לסנאט על פגמים אינהרנטים ב787
שוב עדויות Whistleblower בעדות לסנאט של עובד בואינג בשם סם סלפור על פגמים ידועים בחיבור הקשיחים במטוס, מרווחים לא מקובלים על פי כללי התכן וסדקונים בחומרים המרוכבים כבר
בשלבי ההרכבה. בואינג נאלצה להקים מה שנקרא אז מפעלי צל מחוץ למפעלים הידועים בכדי לתקן את פגמי הייצור העיקריים, אך בסופו של דבר רק לחץ רשויות התעופה הביא להסכמת בואינג לבדיקות מקיפות על ידי הרשויות ותיקונים נוספים.
טיסת Air India 171 – התרסקות טראגית
מנכל חברת אייר אינדיאה היה בטיסת עסקים בשמי הודו, גם הוא בדרימליינר 787 בדרכו לפאריס וסבב על עקבותיו כששמע בקשר על התרסקות הדרימליינר תוצרת בואינג, בטיסה AI171 במהלך צהרי יום 12 ביוני 2025. הוא הביע צערו בפני המשפחות, 241 נוסעים,
10 דיילים ושני טייסים בדרכם ללונדון נספו, נוסע אחד שישב במושב 11A בסמוך למעבר החילוץ ניצל. לאחר מרחק המראה של 1.5 ק״מ בלבד, המטוס צלל ועלה בלהבות. בשלב ההמראה המטוס נשא 100 טון דלק!
- סין בדרך לכבוש את עולם התרופות
- הפרמידה מתפוררת: בורסת קהיר קורסת 7.7% בגלל ההסלמה האזורית
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מטוס הדרימליינר 787-800 מהדגמים היותר חדישים ובטוחים של בואינג המריא מהמסלול לגובה 109 מ׳ ובטרם הספיק לצבור גובה נפל והתרסק על מבנה בסמוך למסלול. חקירת הארוע נמצאת בעיצומה אך כבר עלו טענות נוסעים שטסו על אותו מטוס מוקדם יותר באותו
יום כי היו במטוס תקלות טכניות שונות.
הטייסים היו טייסים מנוסים שצברו כ-9000 שעות טיסה במשך 22 שנות נסיון. עובדה זו מפחיתה סיכוי לטעות אנוש בהטסת המטוס. אם כי טעות טייס בהכנסת המדפים בגובה נמוך יכולה לגרום להתרסקות המטוס. אם שני המנועים פסקו
לפעול בו זמנית, גם תקלה כזו יכולה לגרום להתרסקות. בעבר קרה שמנועי רולס רויס פסקו לפעול תוך כדי טיסה.
האם המנועים נדמו?
עדויות חדשות מצביעות על וודאות גבוהה כי שני המנועים נדמו בשלב ההמראה. העדויות נסמכות על מספר גורמים: קול מוזר של זמזום,
האופייני ליחידת הRAT – RAM Air Turbine הנפתחת באופן אוטומטי מתוך גוף המטוס במקרה שהמנועים שניהם כשלו. רוטור קטן מתחיל לפעול תחת זרימת האויר המקיפה את המטוס. יחידה זו מספקת במקרה חירום של מנועים משותקים, מעט חשמל לצרכי תקשורת והידראוליקה. הראט אכן נראה יוצא
מגוף המטוס ויציאתו מלווה ברעש של בנג אותו שמע והעיד על כך הנוסע היחיד ששרד.
קיימות עדויות כי הטייס בקריאתו הנואשת למגדל הפיקוח אכן אומר כי אין לו כח מנועים. האם סתימת דלק או תקלת מנועים אחרת? הרשויות בחקירה. הקופסה השחורה אם תימצא תשמש לחקירת התעלומה. הנוסע היחידי ששרד סיפר כי שמע קול פיצוץ "באנג" מהמטוס טרם התרסקותו.
סרטון ההתרסקות והשערת טייס בכיר להתרסקות:
המטוס נחשב לאחד מהדגמים היותר בטוחים של בואינג וזו ההתרסקות הראשונה של דגם זה מזה 14 שנים. המטוס נכנס לשירות בשנת 2011 ההתרסקות היכתה בהלם את עולם התעופה וחברת בואינג שאך נדמה היה כי יצאה ממשבר נפילת דלת הפלאג ממטוס 737, מנייתה צנחה 5% בתחילת
המסחר.
השערות כשל נוספות
הגיוני כי בגובה כזה הטייס כבר לקח את ההגאים לידיו והטייס האוטומטי נוטרל, אם כי יתכן שניסה לעשות זאת ועקב תקלה לא הצליח להעביר את ההגאים לידיו. על פי תצפיות נראה כי הדשים בצד הכנף מאחור
ורצועות עילוי בצד הקדמי של הכנף כבר היו משוכים לתוך הכנף בשלב מוקדם מדי והמטוס נטה עם האף למעלה, הגדיל גרר ואיבד יציבות והתרסק תוך שניות.
האם אכן הדרימליינר מטוס בטוח?
למרות התדמית הבטוחה של
דגם מטוס זה של בואינג דווחו בו בעבר מספר תקלות ובאחת מהן היה על סף התרסקות: במרץ 2024 מטוס של חברת LATAM, חווה ירידת גובה חדה ופתאומית במהלך טיסה מסידני לאוקלנד וגרם לפציעתם של עשרת נוסעים. נסיבות הארוע עדיין נחקרות ובואינג סברה שמדובר בתזוזת כסא הטייס באופן
שגרמה לאחד ממפסקי מערכת בקרת הטיסה לשנות מצבו ולגרום לצלילה הפתאומית. עלתה גם סברה על פגם בטייס האוטומטי, אך הרשויות העדיפו לדבוק בגירסת תזוזת הכסא!
ביולי 2022 בטיסת אייר אינדיה ב787 מקוצ׳ין לדובאי, קרה אובדן לחץ בתא הנוסעים ונדרשה נחיתת חירום
והסטת הטיסה למומבאי. עשן עלה בתא הנוסעים של מטוס דימליינר של אתיופייאן איירליינס בספטמבר 2023 בדרכו לאדיס אבבה.
קצר חשמלי במערכת האיתור לשעת חירום גרם לשריפה במטוס 787 חונה של אתיופיאן איירליינס בשנת 2013. בעיות בסוללות הליתיום היו משמעותיות
בימי הדרימליינר הראשונים. ארועים נפרדים במספר חברות תעופה של התחממות יתר ושריפה הובילו לקרקוע כל הצי העולמי של מטוסי הדרימליינר 787 למספר חודשים עד פתרון הבעייה. התקלה דרשה תכנון מחדש של מערכת הגנת הסוללות.
במאי 2025 התגלו בעיות בגלגל האף של דרימליינר
בטיסת לופטהנזה תוך כדי המראה במהירות גבוהה והטיסה בוטלה.
כשלים המרמזים על הבאות
לאורך השנים היו דיווחים על בעיות יצור ואיכות של חלקי המטוס, בעיקר אלו שיוצרו על ידי קבלני המשנה. התגלו חיבורים פגומים בקווי הדלק
שיכלו לגרום לדליפות ושריפות, התקנה לא נכונה של מחברים בגוף המטוס, מושבים רופפים עקב פינים שהותקנו בצורה לא נכונה ואומים וברגים שלא הודקו מספיק! דווח על מספר ארועים שכללו תקלות במערכות הידראוליות ומדפי המטוס.
דווחו גם כשלים במנועים, כיבוי מנועים
במהלך הטיסה. בשנת 2018 דווחו בעיות במנועי הרולס רוייס של המטוס מה שהביא את חברת אל על להחליף את מנועייה לדגם מתקדם יותר.
בהשוואה למספר שעות הטיסה שלו המטוס נחשב למטוס עם רקורד בטיחותי טוב יחסית והרבה מהתקלות שהתגלו בעבר טופלו באמצעות עידכונים
ותיקונים. עם זאת, התאונה האחרונה בהודו מעלה שאלות חדשות לגבי בטיחות הדרימליינר.
אל על והדרימליינר
לחברת אל על 16 מטוסי דרימליינר, 4 מטוסי 787-8, דגם שהתרסק בהודוֿ ו12 מטוסי בואינג 787-9. אל על ממשיכה בתהליך
הצטיידות והרחבה של צי הדרימליינרים שלה. החברה חתמה על חוזה רכישה של עוד תשעה מטוסי דרימליינר חדשים מדגם 787-9, אל על מתכוונת להגדיל את צי מטוסי 787 ל22 מטוסים עד שנת 2028, כולל באמצעות חכירה.
יש לקוות כי חקירת רשויות התעופה ובואינג את התקלה במטוס
787-8 דרימליינר בהודו תביא להבנת הסיבות להתרסקות ותיקונן.
האם מטוסי הדרימליינר יקורקעו על ידי רשויות התעופה בארה״ב עד תום החקירה והבנת הסיבות לתקלה? במידה וכך יקרהֿ עלולות החברות המחזיקות בצי מטוסים זה וביניהן חברת אל על להיפגע ברווחיהן וכך גם הנוסעים בביטול טיסות, אך במקרים כאלה, בטיחות הנוסעים חשובה מכל.
עופר הבר הוא מהנדס בכיר, מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 5.האובייקטיבי 15/06/2025 22:58הגב לתגובה זואובדן שני מנועים ללא אפר וולקני או תנאי הקרחה אינו סביר. טעויות אנוש הרבה יותר נפוצות מאשר תקלות טכניות בתאונות בעידן של היום.לא הייתי מסתמך על שמיעה של נוסע שאינו מיומן ברזי הטכנולוגיה של המטוס יכול להיות ששמע את ה PDU של המדפים...
- 4.המתעניין 15/06/2025 22:47הגב לתגובה זומאוד מרשים. תודה רבה עופר
- 3.יוני 15/06/2025 22:27הגב לתגובה זופשוט מאוד אירבאס עשו עבודה הנדסית נהדרת
- 2.אנונימי 15/06/2025 22:15הגב לתגובה זוחשובה מכל...יותר מהרווחים...
- 1.נהנתי לקרוא (ל"ת)דני קרן 15/06/2025 21:36הגב לתגובה זו