בואינג – עובדי החברה מעדיפים לטוס באיירבס, ואתם?
בשנים עברו נהגו לומר: “If it isn’t a Boeing, I ain’t going”, אך לאחרונה יותר ויותר נוסעים פונים לחברת התעופה באמירה: “If it is a Boeing, I ain’t going”.
לאחרונה רבו המקרים בהם עובדי בואינג כולל בכירים, סירבו לבורדינג במטוסי החברה בה הם עובדים והעדיפו לטוס במטוסי איירבס.
לטור קודם בנושא: רווחים מול בטיחות הנוסעים: מה עומד על הכף במשבר של בואינג
תקלות בדגמי בואינג 787 ו-777 בנוסף ל-MAX 737
עוד לא נמוגו הדי ועדות החקירה בפרשת נפילת דלת הפלאג במטוס 737 וכבר התבשרנו על מקרה של מטוס 787 דרימליינר שאיבד יכולת ניהוג של הטייס האוטומטי והמטוס צלל בחדות אל התרסקותו. ברגע האחרון המטוס ניצל בנס. הטייסים החיוורים הכריזו כי מערכת הטייס האוטומטי חזרה לפעולה והמטוס ניצל ברגע האחרון, לא לפני שנפצעו כ-50 נוסעים שהתעופפו בחלל המטוס בזמן הצלילה הפתאומית. בבואינג טענו כי דייל שהגיש מזון בתא הטייס פגע במפסק על כסא הטייס וגרם לתקלה, טענה תמוהה שכן על המפסק קיים כיסוי האמור למנוע זאת. חברת אל על המחזיקה בדגם מטוס זה מסרה כי הינה מחכה להסברים מבואינג לגבי מהות התקלה.- גולדמן זאקס שוריים על ענף התעופה האירופאי - במי הם ממליצים להשקיע?
- המטוס הכי גדול בעולם הפך לכאב ראש יקר: ה-A380 במשבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני ימים אחדים דווח על תקלה במטוס 777 שנחת נחיתת חירום בשדה התעופה בלוס אנג׳לס ורשויות התעופה FAA פתחו בחקירה לגבי נסיבות התקלה.
התקלות במטוסי 777 ו-787 מצטרפות למסכת תקלות בטיחות ותקלות יצור שהתגלו לאחרונה במטוסי MAX 737. בבדיקה שביצעו רשויות התעופה בארה״ב במפעלי בואינג התגלו ליקויים ב-33 מתוך 89 בדיקות יצור ואיכות במפעלי חברת בואינג בסיאטל. ליקויים דומים נתגלו גם בבדיקות שבוצעו על ידי ה-FAA במפעלי חברת SPIRIT המספקים לבואינג את מכלולי הגוף של המטוס. נמצאו גם ליקויים בהרכבת חלונות תא הטייס.
חקירה פלילית נפתחה כנגד בואינג
NTSB הארגון החוקר את תקלת תלישת דלת הפלאג במטוס MAX 737, הודיע כי אינו זוכה לשיתוף פעולה נאות מצד חברת בואינג. ה-NTSB ביקש לקבל לידיו רשימת שמות 25 העובדים המעורבים בתקלה, אך הנהלת בואינג סירבה למסור את הנתונים. יותר מכך, בואינג טענה שסרטון בו תועדה הרכבת דלת הפלאג נדרס בהסרטה חוזרת והנתונים אבדו.- המתחרה הגדולה של אינוויז פושטת רגל: האם זה טוב או רע לחברה הישראלית?
- ישראל במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הסנאט פנה למנכ״ל בואינג דייב קלהון להעביר לסנאט את המסמכים המתעדים את הרכבה דלת הפלאג, אך מנכ״ל בואינג השיב כי המסמכים אבדו ולא נמצאים בידי החברה!
בעקבות אירועים אלה נפתחה בימים אלה חקירה פלילית על ידי מחלקת המשפטים האמריקאית כנגד חברת בואינג.
הרשות האירופאית EASA המקבילה ל-FAA האמריקאי, מאיימת כי בהיעדר שקיפות ושיתוף פעולה של בואינג עם הגוף החוקר לא תוכל לתת אמון במתן רישיון היצור של FAA לבואינג, עובדה העלולה למנוע היתר נחיתה של מטוסי בואינג באירופה ולהביא למשבר פוליטי בין אירופה לארה״ב.
בואינג הייתה יכולה לעניין את אגתה כריסטי
אירוע רודף אירוע והשבוע דווח ב-BBC כי ג׳ון ברנס שעבד בבואינג 32 שנים נמצא ללא רוח חיים, ירוי, בחניון מלון בדרום קרוליינה כמה ימים לפני שהיה אמור להמשיך בעדותו בתביעה משפטית כנגד חברת בואינג. עובד זה העיד בעדותו המוקדמת כי קיימת פגיעה בנוהלי הבטיחות בחברה עקב ניסיון בואינג להאיץ את ייצור מטוס ה-787 דרימליינר. עורך דינו של ברנס הטיל ספק בנסיבות המוות וטען להתאבדות מאולצת על ידי גורם זר. בואינג מסרה תנחומיה למשפחתו.
משבר פיננסי בבואינג בעקבות עיכובי היצור
מאחורי הקלעים מתנהל מאבק איתנים בין בואינג לרשויות התעופה בארה״ב על הגדרת התקלות האחרונות כבעיית איכות היצור. האמנם תקלת איכות? האם בטיחות הנוסעים נמצאת לנגד עיני מנכל בואינג במקום הראשון גם כאשר מאזן החברה עלול להיפגע קשות על ידי ביצוע תיקונים הדרושים בכדי לשפר את בטיחות הנוסעים?
מאבק איתנים, על מוניטין, בטיחות נוסעים, תקציבים אדירים, מאזני חברה, משרות מנהלים ומחיר מניית בואינג בבורסות העולם. מאז תחילת המשבר האחרון נפלה מניית בואינג ממחיר 260 דולר ל-181 דולר. החברה איבדה מעל 50 מיליארד דולר משוויה (כשליש משוויה לפני המשבר) ונסחרת כעת בשווי של כ-110 מיליארד דולר.
בואינג החלה לאבד הזמנות מטוסים לטובת חברת איירבס ומאבדת מוניטין כיצרנית המובילה בעולם.
נזקים לחברות התעופה והסבת הזמנות לאיירבס
לחברות התעופה UNITED ו ALASKA AIR- נגרמו נזקים כבדים בעקבות קרקוע מטוסי בואינג לבדיקות ודחיית אספקת מטוסים לחברה לאור האטת קצב היצור בבואינג לצרכי חקירה ושיפור תהליכי אבטחת איכות בקווי היצור. UNITED הודיעה כי לאור עיכובי אספקה של מטוסי בואינג 10 MAX 737 בעקבות בדיקות וחקירות ה-FAA, היא תשכור מטוסי איירבס A321 neo ובהודעה מפתיעה ב-Bloomberg נמסר שיונייטד גם תרכוש מטוסים נוספים מדגם זה מאייבראס במקום אספקות מטוסי בואינג שנדחו בכ-5 שנים. לאיירבס הזמנות רבות לדגם זה עם תור הזמנות עד 2030 והחברה העלתה את מחירי מטוסיה לאור הביקוש הרב.
לחברת איירבס רקורד בטיחות טוב יותר על פני 20 השנים האחרונות ביחס לבואינג. רק מספר התרסקויות של הדגם 737 של מטוסי בואינג עולה על כל מספר ההתרסקויות של כל דגמי מטוסי איירבס גם יחד.
האם הנוסעים ירצו להמשיך ולטוס במטוסי בואינג?
נוסעים המודאגים ומודעים למסכת התקלות האחרונה ובעיקר לאור אי שקיפות הנהלת בואינג וחוסר אמון בנתונים אותם מוסרת חברת בואינג לגוף החוקר החליטו להצביע ברגליהם ולא לסכן את חייהם.
חברת אל על מחזיקה אך ורק צי של 46 מטוסי בואינג 787, 777, 737. לאחרונה אל על פתחה במו״מ עם חברת איירבס לרכישת מטוסים צרי גוף, אך לאור קבלת כספי סיוע מארה״ב, יש להניח כי צפוי לחץ ממשלתי על אל על כמו גם חוסר כדאיות תחזוקה למטוסים מחברות שונות, לכן ספק אם רכישה מאיירבס תוכל לצאת לפועל. לאל על מוניטין ברמת התחזוקה הגבוהה של המטוסים וטייסים מיומנים, עובדות המאזנות במידת מה את חשש נוסעי אל על ממטוסי בואינג.
יותר ויותר פלטפורמות חיפוש מוסיפות אופציה למיון על פי דגם המטוס או יצרן המטוס, בואינג או איירבס. התחיל בכך האתר KAYAK עם מנוע השוואת טיסות וכיום קיימים אתרים נוספים לצרכי מיון זה. בנוסף, נוסע החפץ לטוס במטוס איירבס, יוכל לבקש מסוכן הנסיעות לאתר עבורו טיסות במטוסי איירבס, כמו גם לבחור באופן עצמאי לטוס בחברות תעופה אירופאיות המחזיקות בעיקר ציי מטוס איירבס.
עופר הבר הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 4.שאול 16/03/2024 16:01הגב לתגובה זוהדג מסריח מהראש , משחיתות שקרים ובקרת איכות קטסטרופלית .
- 3.שטויות במיץ עגבניות 16/03/2024 15:49הגב לתגובה זוהסכוי לתאונה במטוס גם בבואינג אפסי אין סוף אנשים מחליקים במקלחת...חלקם מסיימים את חייהם בין השטויות שמופיעות בכתבה לבין המציאות קשר מיקרי בלבד ואני לא טוען שאין בעיות בחברת בואינג או שכדאי לקנות מניות החברה אבל כמה קל לעורר סערה בכוס תה
- 2.זה מה שקורה שמנסים להיות AGILE ו-SCRUM. מהר מהר. גמישות (ל"ת)מהנדס בכיר 16/03/2024 10:37הגב לתגובה זו
- אורי 16/03/2024 19:42הגב לתגובה זותקלות קורות ויקרו כל הזמן גם באיירובוס יש תקלות מה אשמת חברה שמכרה מטוס ואחרי 10 שנים קרתה תקלה כמו גלגל שנותר או פנל שנותר מגוף המטוס לדעתי אשמת חברת התעופה ואני התחזוקה אני אמשיך לטוס בבויאנג
- 1.?????? 16/03/2024 10:21הגב לתגובה זואיירבוס מטוס הרבה יותר טוב מבואינג אל על קונה את המטוסים רק בגלל לחץ של ממשלת ארה״ב

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
וול סטריט שור (גרוק)צים קופצת ב-8%, גילת ומובילאיי יורדות ב-4%; הנאסד״ק מאבד 0.4%
שבוע המסחר המלא האחרון של 2025 נפתח באווירה מהוססת בשוקי המניות, לצד עליות בשוק האג"ח, כאשר המשקיעים ממתינים לנתוני מאקרו מרכזיים שצפויים להשפיע על תחזית הריבית של הפדרל ריזרב. מדד S&P 500 יורד ב-0.1%, הדאו עם 0.2% והנאסד״ק מאבד 0.5% על רקע ירידות במניות טכנולוגיה בולטות, בהן ברודקום ואורקל, והמשך חולשה בשוק הקריפטו, שהכבידה על נכסים עתירי סיכון.
במקביל, שוק האג"ח האמריקאי רשם התחזקות, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו על רקע הערכות שהפד יבצע שתי הורדות ריבית במהלך 2026, במטרה לתמוך בשוק העבודה. תשואת האג"ח ל־10 שנים ירדה ל־4.17%, והדולר נחלש לרמות הנמוכות מאז תחילת אוקטובר. המשקיעים מתמחרים מדיניות מוניטרית מקלה יותר, גם לנוכח אינפלציה שממשיכה לגלות עמידות מסוימת.
המוקד המרכזי של השבוע הוא דוח התעסוקה לחודש נובמבר, שיפורסם ביום שלישי, וצפוי להצביע על האטה בשוק העבודה. הדוח יכלול גם נתוני תעסוקה מאוקטובר, שהתעכבו בשל השבתת הממשל הפדרלי. בהמשך השבוע צפוי להתפרסם גם מדד המחירים לצרכן, שנפגע אף הוא מהשיבושים שנגרמו מהשבתת הממשלה הארוכה בתולדות ארה"ב.
בפד ממשיכים לשדר מסרים מרוככים יחסית. בכירים בבנק המרכזי הדגישו כי הסיכון להיחלשות בשוק העבודה גובר, בעוד הלחצים האינפלציוניים מתמתנים. בשווקים מתגבשת תפיסה שלפיה נתונים כלכליים חלשים במידה מתונה עשויים דווקא לתמוך במניות, אם יגבילו את הפד לנקוט קו יוני יותר. על רקע זה, חלק מהאסטרטגים בוול סטריט ממשיכים להציג תחזיות חיוביות לשוק המניות בטווח הבינוני, בהנחה שמדיניות מוניטרית תומכת תישאר גורם מרכזי ב־2026.
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- מניית אנבידיה יורדת בעקבות דוחות אורקל ומה זה "נייטרליות השבבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישראל
במוקד: בעלי המניות לוחצים על אמזון לבחון את קשריה הביטחוניים - משקיעים דורשים מאמזון לבחון את התאמת חוזי הענן והבינה המלאכותית עם צה״ל ומשרד ביטחון המולדת האמריקאי למדיניות ה־AI שלה, על רקע חששות משפטיים ותדמיתיים
