בואינג התרסקות מטוס
צילום: wikimedia
תאונות בשרשרת

בואינג – עובדי החברה מעדיפים לטוס באיירבס, ואתם?

תקלות מוזרות, הסברים לא מספקים, חוסר שקיפות, חשד לרצח של עובד שהיה אמור להעיד; בואינג מתרסקת גם בבורסה ומנועי הטיסות כבר מאפשרים לטסים לבחור מטוס בייצור בואינג; וגם - הזווית הישראלית: הקשר בין אל על לבואינג
עופר הבר | (5)
נושאים בכתבה איירבאס בואינג

בשנים עברו נהגו לומר: “If it isn’t a Boeing, I ain’t going”, אך לאחרונה יותר ויותר נוסעים פונים לחברת התעופה באמירה: “If it is a Boeing, I ain’t going”

  לאחרונה רבו המקרים בהם עובדי בואינג כולל בכירים, סירבו לבורדינג במטוסי החברה בה הם עובדים והעדיפו לטוס במטוסי איירבס.

לטור קודם בנושא: רווחים מול בטיחות הנוסעים: מה עומד על הכף במשבר של בואינג

 

תקלות בדגמי בואינג 787 ו-777 בנוסף ל-MAX 737

עוד לא נמוגו הדי ועדות החקירה בפרשת נפילת דלת הפלאג במטוס 737 וכבר התבשרנו על מקרה של מטוס 787 דרימליינר שאיבד יכולת ניהוג של הטייס האוטומטי והמטוס צלל בחדות אל התרסקותו. ברגע האחרון המטוס ניצל בנס. הטייסים החיוורים הכריזו כי מערכת הטייס האוטומטי חזרה לפעולה והמטוס ניצל ברגע האחרון, לא לפני שנפצעו כ-50 נוסעים שהתעופפו בחלל המטוס בזמן הצלילה הפתאומית.  בבואינג טענו כי דייל שהגיש מזון בתא הטייס פגע במפסק על כסא הטייס וגרם לתקלה, טענה תמוהה שכן על המפסק קיים כיסוי האמור למנוע זאת. חברת אל על המחזיקה בדגם מטוס זה מסרה כי הינה מחכה להסברים מבואינג לגבי מהות התקלה.

 

לפני ימים אחדים דווח על תקלה במטוס 777 שנחת נחיתת חירום בשדה התעופה בלוס אנג׳לס ורשויות התעופה FAA פתחו בחקירה לגבי נסיבות התקלה.

 

התקלות במטוסי 777 ו-787 מצטרפות למסכת תקלות בטיחות ותקלות יצור שהתגלו לאחרונה במטוסי MAX 737. בבדיקה שביצעו רשויות התעופה בארה״ב במפעלי בואינג התגלו ליקויים  ב-33 מתוך 89 בדיקות יצור ואיכות במפעלי חברת בואינג בסיאטל. ליקויים דומים נתגלו גם בבדיקות שבוצעו על ידי ה-FAA במפעלי חברת SPIRIT המספקים לבואינג את מכלולי הגוף של המטוס. נמצאו גם ליקויים בהרכבת חלונות תא הטייס.

 

חקירה פלילית נפתחה כנגד בואינג

NTSB הארגון החוקר את תקלת תלישת דלת הפלאג במטוס MAX 737, הודיע כי אינו זוכה לשיתוף פעולה נאות מצד חברת בואינג. ה-NTSB ביקש לקבל לידיו רשימת שמות 25 העובדים המעורבים בתקלה, אך הנהלת בואינג סירבה למסור את הנתונים. יותר מכך, בואינג טענה שסרטון בו תועדה הרכבת דלת הפלאג נדרס בהסרטה חוזרת והנתונים אבדו.

קיראו עוד ב"גלובל"

הסנאט פנה למנכ״ל בואינג דייב קלהון להעביר לסנאט את המסמכים המתעדים את הרכבה דלת הפלאג, אך מנכ״ל בואינג השיב כי המסמכים אבדו ולא נמצאים בידי החברה!

בעקבות אירועים אלה נפתחה בימים אלה חקירה פלילית על ידי מחלקת המשפטים האמריקאית כנגד חברת בואינג.

 

הרשות האירופאית EASA המקבילה ל-FAA האמריקאי, מאיימת כי בהיעדר שקיפות ושיתוף פעולה של בואינג עם הגוף החוקר לא תוכל לתת אמון במתן רישיון היצור של FAA לבואינג, עובדה העלולה למנוע היתר נחיתה של מטוסי בואינג באירופה ולהביא למשבר פוליטי בין אירופה לארה״ב.

  

בואינג הייתה יכולה לעניין את אגתה כריסטי

אירוע רודף אירוע והשבוע דווח ב-BBC כי ג׳ון ברנס שעבד בבואינג 32 שנים נמצא ללא רוח חיים, ירוי, בחניון מלון בדרום קרוליינה כמה ימים לפני שהיה אמור להמשיך בעדותו בתביעה משפטית כנגד חברת בואינג. עובד זה העיד בעדותו המוקדמת כי קיימת פגיעה בנוהלי הבטיחות בחברה עקב ניסיון בואינג להאיץ את ייצור מטוס ה-787 דרימליינר. עורך דינו של ברנס הטיל ספק בנסיבות המוות וטען להתאבדות מאולצת על ידי גורם זר. בואינג מסרה תנחומיה למשפחתו.

 

משבר פיננסי בבואינג בעקבות עיכובי היצור

מאחורי הקלעים מתנהל מאבק איתנים בין בואינג לרשויות התעופה בארה״ב על הגדרת התקלות האחרונות כבעיית איכות היצור. האמנם תקלת איכות? האם בטיחות הנוסעים נמצאת לנגד עיני מנכל בואינג במקום הראשון גם כאשר מאזן החברה עלול להיפגע קשות על ידי ביצוע תיקונים הדרושים בכדי לשפר את בטיחות הנוסעים?

 

מאבק איתנים, על מוניטין, בטיחות נוסעים, תקציבים אדירים, מאזני חברה, משרות מנהלים ומחיר מניית בואינג בבורסות העולם. מאז תחילת המשבר האחרון נפלה מניית בואינג ממחיר 260 דולר ל-181 דולר. החברה איבדה מעל 50 מיליארד דולר משוויה (כשליש משוויה לפני המשבר) ונסחרת כעת בשווי של כ-110 מיליארד דולר.

בואינג החלה לאבד הזמנות מטוסים לטובת חברת איירבס ומאבדת מוניטין כיצרנית המובילה בעולם.

 

נזקים לחברות התעופה והסבת הזמנות לאיירבס

לחברות התעופה  UNITED ו ALASKA AIR- נגרמו נזקים כבדים בעקבות קרקוע מטוסי בואינג לבדיקות ודחיית אספקת מטוסים לחברה לאור האטת קצב היצור בבואינג לצרכי חקירה ושיפור תהליכי אבטחת איכות בקווי היצור. UNITED הודיעה כי לאור עיכובי אספקה של מטוסי בואינג 10 MAX 737 בעקבות בדיקות וחקירות ה-FAA, היא תשכור מטוסי איירבס A321 neo ובהודעה מפתיעה ב-Bloomberg נמסר שיונייטד גם תרכוש מטוסים נוספים מדגם זה מאייבראס במקום אספקות מטוסי בואינג שנדחו בכ-5 שנים. לאיירבס הזמנות רבות לדגם זה עם תור הזמנות עד 2030 והחברה העלתה את מחירי מטוסיה לאור הביקוש הרב.

 

לחברת איירבס רקורד בטיחות טוב יותר על פני 20 השנים האחרונות ביחס לבואינג. רק מספר התרסקויות של הדגם 737 של מטוסי בואינג עולה על כל מספר ההתרסקויות של כל דגמי מטוסי איירבס גם יחד.

 

האם הנוסעים ירצו להמשיך ולטוס במטוסי בואינג?

נוסעים המודאגים ומודעים למסכת התקלות האחרונה ובעיקר לאור אי שקיפות הנהלת בואינג וחוסר אמון בנתונים אותם מוסרת חברת בואינג לגוף החוקר החליטו להצביע ברגליהם ולא לסכן את חייהם.

 

חברת אל על מחזיקה אך ורק צי של 46 מטוסי בואינג 787, 777, 737. לאחרונה אל על פתחה במו״מ עם חברת איירבס לרכישת מטוסים צרי גוף, אך לאור קבלת כספי סיוע מארה״ב, יש להניח כי צפוי לחץ ממשלתי על אל על כמו גם חוסר כדאיות תחזוקה למטוסים מחברות שונות, לכן ספק אם רכישה מאיירבס תוכל לצאת לפועל. לאל על מוניטין ברמת התחזוקה הגבוהה של המטוסים וטייסים מיומנים, עובדות המאזנות במידת מה את חשש נוסעי אל על ממטוסי בואינג.

  

יותר ויותר פלטפורמות חיפוש מוסיפות אופציה למיון על פי דגם המטוס או יצרן המטוס, בואינג או איירבס. התחיל בכך האתר KAYAK עם מנוע השוואת טיסות וכיום קיימים אתרים נוספים לצרכי מיון זה. בנוסף, נוסע החפץ לטוס במטוס איירבס, יוכל לבקש מסוכן הנסיעות לאתר עבורו טיסות במטוסי איירבס, כמו גם לבחור באופן עצמאי לטוס בחברות תעופה אירופאיות המחזיקות בעיקר ציי מטוס איירבס. 

 

עופר הבר הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שאול 16/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
    הדג מסריח מהראש , משחיתות שקרים ובקרת איכות קטסטרופלית .
  • 3.
    שטויות במיץ עגבניות 16/03/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    הסכוי לתאונה במטוס גם בבואינג אפסי אין סוף אנשים מחליקים במקלחת...חלקם מסיימים את חייהם בין השטויות שמופיעות בכתבה לבין המציאות קשר מיקרי בלבד ואני לא טוען שאין בעיות בחברת בואינג או שכדאי לקנות מניות החברה אבל כמה קל לעורר סערה בכוס תה
  • 2.
    זה מה שקורה שמנסים להיות AGILE ו-SCRUM. מהר מהר. גמישות (ל"ת)
    מהנדס בכיר 16/03/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
  • אורי 16/03/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
    תקלות קורות ויקרו כל הזמן גם באיירובוס יש תקלות מה אשמת חברה שמכרה מטוס ואחרי 10 שנים קרתה תקלה כמו גלגל שנותר או פנל שנותר מגוף המטוס לדעתי אשמת חברת התעופה ואני התחזוקה אני אמשיך לטוס בבויאנג
  • 1.
    ?????? 16/03/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    איירבוס מטוס הרבה יותר טוב מבואינג אל על קונה את המטוסים רק בגלל לחץ של ממשלת ארה״ב
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב

משרד המסחר בבייג'ינג הודיע על פתיחת חקירת היצף נגד שבבים אמריקאיים וחקירה נפרדת בטענה לאפליה - ברקע שיחות סחר מתוחות בין המעצמות; איך זה ישפיע על השוק?

צוות גלובל |

סין פתחה שתי חקירות חדשות נגד ענף השבבים בארצות הברית, במהלך שממחיש את החרפת המתח בין וושינגטון לבייג'ינג סביב תחום הטכנולוגיה הרגיש ביותר בעולם. ההודעה מגיעה ימים ספורים לפני מפגש רשמי בין בכירי הממשל משני הצדדים, וצפויה להוסיף נדבך של עימות לשיחות.

משרד המסחר הסיני הודיע כי נפתחה חקירת היצף (anti-dumping) בנוגע לשבבים אנלוגיים שמיוצרים בארה"ב - רכיבים שבהם מתמחות חברות כמו טקסס אינסטרומנטס ו-Analog Devices. במקביל, נפתחה חקירה נפרדת בטענה כי הצעדים האמריקאיים נגד תעשיית השבבים הסינית הם בעלי אופי מפלה. מדובר בצעד חריג שמאותת כי סין אינה מתכוונת להבליג על הסנקציות וההגבלות שמובילות ארה"ב בשנים האחרונות.

סין מגיבה לארה"ב

המהלך הסיני מגיע לאחר שוושינגטון הוסיפה 23 חברות סיניות לרשימת הישות (entity list) - צעד שמגביל את האפשרות שלהן לרכוש טכנולוגיה אמריקאית. הממשל האמריקאי מגדיר חברות אלו ככאלה שפועלות "בניגוד לאינטרס הביטחוני או למדיניות החוץ של ארה"ב".

המחלוקת סביב תחום השבבים הפכה לזירת התנגשות עיקרית בין המעצמות. מצד אחד, ארה"ב חסמה את גישתה של סין למאיצי בינה מלאכותית מתקדמים ואף הגבילה את יצוא חלק ממוצרי אנבידיה ברמה נמוכה יותר, בטענה שהדבר נחוץ לשמירה על יתרון טכנולוגי וביטחוני. מצד שני, בסין טוענים כי הצעדים הללו נועדו לעכב את ההתפתחות שלה בתחומי מחשוב עוצמתי ותעשיות מבוססות בינה מלאכותית, ולכן מדובר במדיניות מפלה.

החקירה נגד שבבים אמריקאיים צפויה להימשך כשנה, עם אפשרות להארכה בחצי שנה נוספת. במידה וייקבע כי אכן מדובר בהיצף, סין עשויה להטיל מכסים גבוהים על ייבוא רכיבים אמריקאיים - צעד שיפגע ישירות ביצואנים הגדולים לאסיה וייצור חוסר ודאות עבור חברות ענק אמריקאיות. החקירה השנייה, על אפליה, צפויה להסתיים בתוך כשלושה חודשים.