נפגעי הרכבת הקלה הגישו היום ערר למחוזיות
מאות תביעות שהוגשו על ידי נפגעי הרכבת הקלה נדחו עד היום בוועדות התכנון והבניה המקומיות. היום (12/7/07) הגישו עורכי דין ערר לוועדות המחוזיות בתל אביב והמרכז. הטענה העולה מהפרניות לבית המשפט הינה כי סלילת תוואי עילי של המסילה במקום תוואי תחתי, חסכה לגורמים הרלוונטיים מאות מיליוני שקלים לכל קילומטר מסילה, סכום העולה מאות מונים על סך סכום התביעות שהוגשו. הם טוענים עוד, כי את מרבית הנזק ספגו המקומות בהם מתגוררת אוכלוסייה בעלת רקע סוציו-אקונומי נמוך.
נפגעי הרכבת הקלה, עמדו השבוע אל מול שוקת שבורה, לאחר שנודע להם כי נדחו תביעותיהם לועדות המקומיות, לפיצוי בגין הנזק הצפוי להיגרם להם עם הפעלת הרכבת הקלה בתוואי המתוכנן לה. לטענתם נדחו התביעות מבלי שיציגו הוועדות חוות דעת שמאית, מבלי שיתייחסו למחקרים שהוצגו להם על ידי משרד ריטרסקי א. רון ושות' - המעידים כי במקומות אחרים בעולם, הפעלת רכבת דומה בסמוך לאזורי מגורים גרמה לירידה חדה בערך הדירות. בנוסף, כפי שנטען בכתב הערר, לא התייחסה הוועדה באופן פרטני לכל תביעה, אלא פסלה אותן על הסף ובאופן גורף.
לתביעות שהוגשו לוועדות המקומיות, צורפו תוצאות מחקרים וניירות עמדה של גורמים רשמיים כמו הרשות הפדראלית בארה"ב, מוסדות האיחוד האירופי, המשרד להגנת הסביבה בישראל ואף יצרן הרכבות עצמו. כל אלו העידו על פגיעה קשה שצפויה להגרם לבעלי הנכסים שממוקמים בסמוך לתוואי המתוכנן של הרכבת. מנגד, לטענת התובעים, התנהלות הוועדות המקומיות הייתה בלתי עניינית ולא הוצגה על ידם כל התמודדות רצינית עם הבעיה - אפילו שמאי מטעמם לא ביקר באף אחד מהנכסים.
"נראה כי קיימת התעלמות מכוונת ממצוקתם של התובעים ודחייה סיטונאית של התביעות מנימוקים בלתי ענייניים", מסר היום עו"ד ריטרסקי, "חוות הדעת השמאיות, המחקרים וניירות העמדה אשר הונחו מבעוד מועד על שולחנם של יושבי הוועדה, לא תרמו במאום לשיקולים. לנוכח העדר האסמכתאות ובפרט חוות דעת שמאית מטעם הוועדות, לא יעלה על הדעת כי הרשויות המופקדות על פי חוק על הטיפול בנושא יגלו אוזלת יד וחוסר בקיעות במטריה וימירו את שיקול דעתן החוקי בזה של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים)".
מהמחקרים שהגיש משרד עורכי הדין ריטרסקי א. רון ושות' לוועדות המקומיות, עולה כי במדינות אחרות בעולם, בהן הופעלה רכבת קלה, חלה עלייה בערך הנכסים באזור. זאת, לבד מהנכסים שממוקמים בסמוך לתוואי הרכבת, שערכם ירד באופן דרסטי. רוב התובעים הנם בבעלי דירות הצפויות למצוא עצמן במרחק של מטרים ספורים מפסי הרכבת. הרעש, התנודות והתאורה הצפויים להתלוות למעבר הרכבות, יגרמו לפגיעה אנושה באיכות חייהם של הדיירים ולירידה משמעותית בערך נכסיהם.
לדברי עורכי הדין, הפגיעה קשה במיוחד במקרה של הרכבת הקלה, מכיוון שרכבות צפויות לחלוף בממוצע אחת ל-90 שניות, והתחנות ימוקמו במרחק של 200 מטר לכל היותר מכל דירה. עוה"ד בריטרסקי א. רון ושות' נערכים גם לאפשרות, כי גם הערר לוועדות המחוזיות ידחה ובמקרה שכזה - יוגשו ערעורים מתאימים לערכאות המשפטיות.