יום הפכפך בוול סטריט ננעל בעליות: סיליקום נפלה 27%
המדדים המובילים בוול סטריט סגרו היום בעליות שערים לאחר שכבר נסחרו בירידות של קרוב ל-1% על רקע שתי העלאות ריבית באירופה מצד הבנק המרכזי האירופי, שהעלה את רמת הריבית ל-3% (כצפוי), ומצד הבנק המרכזי של אנגליה שהעלה, בניגוד לתחזיות, את רמת הריבית לרמה של 4.75%. העלאות הריבית באירופה (ובעיקר באנגילה) מכניסות משתנה נוסף למשוואת הריבית האמריקנית שצפויה להתפרסם ב-8 באוגוסט.
השוק נדחף, בסופו של דבר, לעליות שערים (כשהנאסד"ק התקרב בשלהי לעליה של 1%) ע"י נתוני התעסוקה שפורסמו היום והצביעו על רמת שיא (מאז חודש מארס האחרון) במספר האנשים המקבלים דמי אבטלה בארה"ב, נתון המצביע על ירידה ביכולת ההעסקה במשק האמריקני ולוחץ על ראשי הפד שלא לבצע העלאת ריבית נוספת.
מבין החברות ריכזה עניין היום (יחד על כל סקטור הקמעונאות) ענקית הקמעונאות, חברת וול מארט, לאחר שפרסמה את נתוני המכירות שלה והציגה צמיחה של 2.4%, בהתאם לתחזיותיה המוקדמות.
החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה בחודש ספטמבר ננעלו בירידה של 0.47% למחיר של 75.45 דולר.
מדד הנאסד"ק סגר בעליה של 0.65% לרמה של 2,092 נקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר בעליה של 0.38% לרמה של 11,242 נקודות.
מאקרו
כחצי שעה לפני פתיחת המסחר פרסם משרד העבודה האמריקני את נתוני האבטלה בארה"ב. מהנתונים עולה כי כי מספר האנשים המקבלים דמי אבטלה בארה"ב עלה בחודש שחלף ב- 11,000 לרמה של 2.48 מיליון איש. הממוצע הנע של מספר האנשים המקבלים דמי אבטלה (נתון אשר פחות מושפע מאירועים חד פעמיים במשק) עלה ב- 8,000 ונמצא כעת ברמתו הגבוה ביותר מאז חודש מארס האחרון- 2.47 מיליון איש, עובדה המצביעה על ירידה בשיעורי ההעסקה בארה"ב ואגב כך על האטה במשק האמריקני.
משרד המסחר פרסם היום את נתון ההזמנות ממפעלים בארה"ב שרשם עליה של 1.2% בעיקר עקב גידול משמעותי (יותר מכפול) במספר ההזמנות של אוניות מתוצרת ארה"ב. מספר ההזמנות בסקטור התחבורה, באופן כללי, זינק בשיעור של 7.4% כשמספר ההזמנות לאוניות וסירות זנק בשיעור של 119%. להוציא ההזמנות בסטקטור התחבורה עלה המדד בשיעור של 0.1%. שיעור הגידול במספר ההזמנות הינו נמוך מתחזיות הכלכלנים בוול סטריט שצפו גידול של 1.7%.
מניות במרכז
מניות יצרנית הרכב האמריקנית - פורד, נסחרות על רקע תוצאותיה של החברה לרבען השני של השנה. תוצאות החברה איכזבו את המשקיעים לאחר שההפסד הנקי גדל מ-123 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2005 ל-254 מיליון דולר או 14 סנט למניה, ברבעון השני של 2006. מניות פורד סגרו בירידה של 1.72% למחיר של 6.84 דולר.
מניות קונצרן מוצרי הצריכה - יוניליוור, ריכזו עניין על רקע תוצאות החברה לרבעון השני. יוניליוור דיווחה על רווח נקי של 1.3 מיליארד דולר, עליה של 33% לעומת רווח נקי של 978 מיליון דולר ברבעון המקביל.
ישראליות בוול סטריט
מניות טבע (טבע חו"ל ) המשיכו לרכז עניין בוול סטריט ונסחרו ביציבות לאורך כל שעות המסחר. החברה דיווחה אתמול כי מכירות הקופקסון ברבעון השני צמחו בכ-22%. החברה צפויה לפרסם ביום שלישי הקרוב את תוצאותיה הרבעוניים, אשר על פי ההערכות יציגו שיפור בעקבות הגידול במכירות הקופקסון. מניות טבע סגרו בירידה של 0.15% לשער של 34.21 דולר.
מניות טופ אימג' נסחרו על רקע תוצאות החברה לרבעון השני של השנה. טופ אימג' הציגה גידול של 22% בהכנסותיה שהסתכמו בכ-4.93 מיליון דולר. זאת לצד רווח נקי של 285 אלף דולר, לעומת 68 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. מניות החברה סגרו בעליה של 2.69% למחיר של 3.44 דולר.
מניות חברת נייס (נייס חו"ל ) סגרו בירידה של 1.72% למחיר של 26.29 דולר כשברקע, בנק ההשקעות אי.בי.אי עידכן היום את המלצתו למניות החברה, יום לאחר פרסום דוחותיה החיוביים לרבעון השני 2006. בשורה התחתונה, נראה כי האנליסטים ממשיכים להאמין במניה, ומותירים את מחיר היעד על 27.5 דולר, גבוה ב-5% מהמחיר הנוכחי. המלצתם למניה - "ניטראלי", זהה גם היא להמלצתם הקודמת. כאמור, אתמול הציגה נייס נתוני צמיחה מרשימים המצביעים על הכנסות של 97.7 מיליון דולר, המהווים צמיחה של 35.3%, ובנוסף שיפור של שיעורי הריווחיות הגולמית לרמה של 59.8% בהשוואה ל-56.7% ברבעון המקביל אשתקד.
חברת סיליקום (סיליקום חו"ל ), העוסקת בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירות של מוצרים המקשרים בין מחשבים נישאים לסוגים שונים של רשתות תקשורת מקומיות, פרסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2006. החברה הודיעה היום כי הכנסותיה זינקו בשיעור של 38% בהשוואה להכנסות ברבעון השני של 2005 והסתכמו ב- 3.6 מיליון דולר ובכך קבעה החברה שיא בהיקף ההכנסות. סיליקום רושמת היום רבעון עשירי ברציפות של גידול בהכנסות ורושמת צמיחה של 11% בהכנסות ביחס לרבעון הראשון של 2006. מניות החברה הגיבו לפרסום הדו"חות בירידה של 27.32% לשער של 4.39 דולר.
חברת סקופוס, ספקית מוצרים לרשתות וידאו דיגטליות, דיווחה היום על תוצאותיה הכספיות לשנת 2006. מהנתונים עולה כי החברה השיגה גידול של 12% בשורת ההכנסות שמסתכמים כעת ב 12.4 מיליון דולר, זאת בהשוואה להכנסות בסכום של 11.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".