טסלה  X (טסלה)
טסלה X (טסלה)
עליית מחירים

טסלה מעלה מחירים בארה"ב: בקרוב עליות גם בישראל?

המחיר של דגם ה-Model X מתייקר ב-5,000 דולר – עלייה של עד 6.3%. הסיבה: ניסיון של לשמור על שולי רווח גבוהים

חיים בן הקון | (5)
נושאים בכתבה טסלה


חברת טסלה הודיעה על עליית מחירים לדגמי ה-Model X בארצות הברית, כאשר דגם ה-All-Wheel Drive יתייקר מ-79,990 דולר ל-84,990 דולר – עלייה של 6.25%. דגם ה-Plaid, הגרסה המתקדמת יותר, יתייקר מ-94,990 דולר ל-99,990 דולר – עלייה של כ-5.3%. מדובר בזינוק משמעותי שמעלה שאלות לגבי אסטרטגיית התמחור של החברה.

עליות המחירים בארה"ב הן לרוב קדימון לעליות מחירים במדינות נוספות, כולל ישראל. כך היה גם בדצמבר האחרון, כאשר עליית המחירים בדגמי ה-Model S בארה"ב לוותה בהמשך בשווקים אחרים, וכך היה למעשה ברוב ההעלאות הקודמות.


מה זה Model X?

דגם ה-Model X נחשב לאחד הדגמים היוקרתיים של טסלה. זהו רכב פנאי שטח (SUV) חשמלי בעל ביצועים מרשימים, עם דלתות "כנפי בז" אייקוניות ועיצוב פנימי מתקדם. הוא ממוקם מעל ה-Model Y (רכב שטח קטן יותר) ומתחת לדגם ה-S מהבחינה ההיררכית של טסלה. דגם ה-Plaid מציע ביצועים קצה עם שלושה מנועים חשמליים והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-3 שניות.

למה זה קורה עכשיו?

למרות שטסלה דיווחה על ירידת עלויות הייצור בעקבות צניחה במחירי חומרי הגלם, היא בוחרת להעלות מחירים. ייתכן מאוד שמדובר באסטרטגיה לשיפור שולי הרווח, במיוחד לאור התחרות הגוברת בשוק הרכב החשמלי. בנוסף, החברה מתמודדת עם האטה בביקושים בסין וארה"ב, מה שמחייב התאמות במחירים כדי לשמור על יציבות כלכלית.

בקרוב גם בישראל?

המחירים בשוק האמריקאי והסיני מחלחלים לכל העולם גם לישראל. סביר להניח שנראה עליות דומות גם במחירי הדגמים בארץ וזאת למרות שטסלה העלתה מחירים בדצמבר-ינואר במקביל לעלייה במס הקנייה. 

אז, טסלה עדכנה את מחירון הרכבים שלה בישראל, עם עליות מחירים משמעותיות של בין 7% ל-14% בדגמים הפופולריים.

טסלה מודל 3:

גרסת RWD (הנעה אחורית): מחיר הבסיס עלה מ-198,000 ש"ח ל-213,000 ש"ח – עלייה של כ-7.6%.
גרסת Long Range (טווח ארוך): מחירה עלה מ-228,000 ש"ח ל-247,000 ש"ח – עלייה של כ-8.3%.
גרסת Performance (ביצועים): מחירה עלה מ-273,000 ש"ח ל-291,000 ש"ח – עלייה של כ-6.6%.

טסלה מודל Y:

גרסת RWD (הנעה אחורית): מחיר הבסיס עלה מ-218,000 ש"ח ל-247,000 ש"ח – עלייה של כ-13.3%.
גרסת Long Range (טווח ארוך): מחירה עלה מ-256,000 ש"ח ל-291,000 ש"ח – עלייה של כ-13.7%.
גרסת Performance (ביצועים): מחירה עלה מ-283,000 ש"ח ל-302,000 ש"ח – עלייה של כ-6.7%.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בדגמים היקרים X ו-S העליות היו מתונות יותר - עד 3%, אחרי הכל מדובר ברכבים שעולים מעל 600 אלף שקל. עם זאת, העלייה במחיר בארה"ב של דגם X, עשויה כאמור ללמד על הצפוי גם בדגמים אלו. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ישראלי 08/02/2025 07:55
    הגב לתגובה זו
    חסר הגיון כלכלי.השוק מוצף ברכבים חשמליים סינים שנראים מצויין.
  • 4.
    לא מספיק יש להם ירידה במכירות עכשיו בכלל נראה צניחה לא סתם מניית BYD טסה אתמול עשר אחוז (ל"ת)
    כלכלן 07/02/2025 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מי קונה טסלה שיש BYD טובה וזולה (ל"ת)
    אנונימי 07/02/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נונו 07/02/2025 11:56
    הגב לתגובה זו
    המחיר עולה ושער המניה יורד.תחשבו לבד מה המשמעות
  • 1.
    בנזין 07/02/2025 11:17
    הגב לתגובה זו
    דלתות נפתחות לשמים שכלולים כאילו אתה בחללחיתולשלם כאילו קנית ביתמיותר לגמרי...
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



אוטובוס אגד. צילום אגדאוטובוס אגד. צילום אגד

תלמידים בתחב"צ - 'חופשי חודשי' לא תמיד הכי זול

כ - 900,000 תלמידים יתחילו ב 1.9 את שנת הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים. חלקם הגדול מגיע מדי יום לבית הספר עם תחבורה ציבורית. מבדיקת ביזפורטל בשיתוף Moovit ו- Pango יש פתרון זול יותר שמבצע אופטימיזציה בדיעבד. החסכון יכול להגיע למאות שקלים לתלמיד בשנה, ולמשפחות עם מספר ילדים בחטיבות הביניים והתיכונים אנחנו כבר מדברים על חסכון פוטנציאלי של אלפי שקלים בשנה. 

יואב פולס |

כ- 2.6 מיליון תלמידים צפויים לחזור למוסדות הלימוד, כאשר כ- 900,000 מהם לומדים בחינוך העל-יסודי – חטיבות ביניים, תיכונים וחטיבות עליונות. בעוד שבגנים וביסודי מרבית התלמידים מגיעים באמצעות הורים או בהסעות מאורגנות, תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים מגיעים בתחבורה ציבורית.

העלות של הנסיעה בתחבורה הציבורית לפחות פעמיים ביום, לבית הספר בבוקר וחזרה הביתה בתום יום הלימודים נופלת כמובן על ההורים, וברירת המחדל של מרבית ההורים היא רכישת 'חופשי חודשי' כזה או אחר, המקנה אפשרות לנסיעה בתחבורה ציבורית בעלות ידועה מראש. על פניו זה נשמע כלכלי, זול ומדויק.

 עוד נכון לציין כי בהסדרים אלו נהנים התלמידים שטרם מלאו להם 18 מהנחת נוער המקנה 50% הנחה מעלות נסיעה בודדת או 'חופשי חודשי'. לכאורה מדובר בהסדר הנכון ביותר והזול ביותר לנסיעות בתחבורה הציבורית, בפועל כפי שמיד תוכלו לראות, ניתן להוזיל עלות זו, ללא מאמץ, בחלק מהחודשים בעשרות אחוזים.

עלות הנסיעה במסגרת 'חופשי חודשי' עומדת על 157.5 ₪ לחודש. עלות זו אינה תלויה בכמות הנסיעות והיא קבועה. אבל בחודש בו יש חופשות מרובות כמו בספטמבר או באוקטובר, או בחודשים בהם מערכת החינוך שובתת מסיבה כזו או אחרת, את העלות החודשית יש לחלק לכמות הנסיעות, ואז אנחנו עלולים לגלות שאם מראש היינו רוכשים נסיעות בודדות, סה"כ העלות היתה זולה יותר מרכישת 'חופשי חודשי'. הדבר נכון כמובן גם למקרים חס וחלילה של מחלות, ולאותם תלמידים המעדיפים 'להבריז' מהלימודים, וליבנו עימם.

בשיתוף כמענה לכלל האתגרים הללו, אפליקציות Moovit ו-Pango בחנו את כמות ימי הלימודים בשלושת החודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר, והרחבנו את הבדיקה למקרים בהם יש לימודים רק חמישה ימים בשבוע, ולמקרים בהם יש לימודים שישה ימים בשבוע, כוללת ימי שישי.