ביג סוגרת את 2023 עם עלייה של 23% בהכנסה התפעולית
חברת הנדל"ן המניב ביג דיווחה היום על צמיחה של 13% בהכנסות בשנת 2023 לכ-1.9 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.67 מיליארד שקל בשנה הקודמת. עיקר הגידול נבע מעלייה בהכנסות חברת אפי נכסים, וכן מהמשך הרחבת הפעילות באירופה (רכישת נכסים במונטנגרו, פולין והשלמת הקמת מרכז נוסף בסרביה). החברה נהנתה גם מעלייה ריאלית ואינפלציונית בהכנסות שכ"ד ודמי ניהול.
מנגד, הסיוע שהעניקה החברה לשוכריה עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' באוקטובר 2023 גרם לפגיעה בהכנסות בהיקף של כ-24 מיליון שקל.
ה-NOI (הכנסה תפעולית) בשנת 2023 גדלה בכ-23.3% לכ-1.4 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.13 מיליארד שקל בשנת 2022. ה-FFO הריאלי (תזרים נקי מפעילות) בתקופה עלה בכ-7.4% ל-770.1 מיליון שקל, לעומת כ-717 מיליון שקל בשנה הקודמת.
בשורה התחתונה רשמה ביג רווח נקי של 861 מיליון שקל אשתקד, לעומת רווח של כ-1.2 מיליארד שקל ב-2022. זאת בין השאר לאחר שבמהלך שנת 2023 נרשמה עלייה של כ-458 מיליון שקל בשווי של נדל"ן להשקעה ונדל"ן בהקמה אשר נבע הן מהפעילות בישראל והן מפעילות החברה באירופה, לעומת עליית שווי של כ-1.03 מיליארד שקל בשנת 2022.
ביג -1.8% מחזיקי במרכזי מסחר בישראל, ארה"ב ובסרביה. שיעור התפוסה בנכסים בישראל עומד על 100% בקירוב, בסרביה ובמדינות הבלקן על כ-98% ובארה"ב על כ-96%.
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אשתקד נרשם גידול של כ-1.3% בפדיונות החברה בישראל לעומת שנת 2022, מבלי לנטרל את השפעת המלחמה.
בביג מציינים כי החברה צפויה לסיים ב-2024 את הקמתם של 5 מרכזי קניות חדשים בגלילות, כרמי גת, גדרה, אור עקיבא וכפר החורש ושתי הרחבות במרכזים באשדוד ובבאר שבע. תרומת המרכזים האלה בתפוסה מלאה צפויה להגדיל את ה-NOI של החברה בהיקף של כ-160 מיליון שקל.
מניית ביג מגיבה לדוחות בעלייה של כ-5%. שוויה של החברה בבורסה עומד על כ-10 מיליארד שקל.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳