איציק וייץ
צילום: יחצ
דוחות

רווח גדול מדי? קרסו מכרה 63% פחות רכבים, אבל הרווח עלה ב-13% - קרסו הרוויחה 30 אלף שקל על כל רכב שמכרה לכם

ההכנסות נפלו ב-38%, החברה הרוויחה 90 מיליון שקל. הסיבה: קרסו מרוויחה הרבה יותר על כל רכב שהיא מוכרת. אם אתם רוכשים רכב חדש, אז כן - עושים עליכם סיבוב ואתם נאלצים לשלם ביוקר. קרסו רשמה רווח של 30 אלף שקל בממוצע על כל כלי רכב שמכרה. כן, זו לא טעות; אם אתם משקיעים ביבואנית הרכב לכאורה זה טוב לכם, אבל רווחים מנופחים לבסוף נעלמים
נתנאל אריאל | (30)

קבוצת קרסו מוטורס -1.21% - יבואנית רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד, ובעלת "קל אוטו" שמוחזקת 70% ע"י משפחת קרסו, ועוסקת בליסינג והשכרה, ממשיכה לצחוק כל הדרך אל הבנק. קרסו לצד יבואניות הרכב הגדולות, נהנית מרווחיות גבוהה מאוד ולא מוצדקת. הקרטל של יבואני הרכב, העריך מבקר המדינה, גוזל מהציבור 1.2 מיליארד שקל בשנה. כלומר, אם היתה תחרות, הציבור היה משלם פחות 1.2 מיליארד שקל והרווחים של קרסו והקולגות שלה היו יורדים ב-1.2 מיליארד שקל. המבקר קצת נרדם, הוא מתייחס לגזל בהתאם למצב לפני שנתיים, זה כיום הרבה יותר.

אז כשאתם קוראים את הנתונים של קרסו, תזכרו שזאת חברה טובה, אבל הרווחים שלה מנופחים על חשובנכם. זה יכול להימשך עוד הרבה זמן, אבל הם לא באמת רווחים סבירים. אם אתם קונים רכב ממנה, זכותכם לכעוס, אם אתם משקיעים - אתם אומנם יכולים ליהנות מהרווחים הגדולים, עד ש...

 

ירידה של 38% בהכנסות, לא הפריעו לחברה לעלות ברווחים - הרוויחה 30 אלף שקל על כל כלי רכב שמכרה

הכנסות של קרסו מוטורס צנחו ב-38% ברבעון השני של 2022. החברה רשמה הכנסות של 804 מיליון שקל, לעומת 1.29 מיליארד ברבעון המקביל. ההכנסות ממגזר הרכב ברבעון הסתכמו ב-333.4 מיליון שקל, לעומת 744.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה לירידה במכירות היא שהחברה מכרה 'רק' 2,536 כלי רכב ברבעון, נפילה לעומת 6,901 כלי רכב בתקופה המקבילה. רווחי המגזר הסתכמו ב-77.4 מיליון שקל, לעומת 113.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד כך שלמעשה, קרסו רשמה רווח של 30 אלף שקל בממוצע על כל כלי רכב שמכרה. בחברה מסבירים כי הירידה במכירת הרכבים נובעת מהירידה בהיקפי הייצור והמכירות של כלי רכב על ידי יצרני כלי הרכב בעולם, עקב מחסור עולמי במוליכים למחצה המשמשים לייצור רכיבים אלקטרוניים עבור תעשיית הרכב. 

כאמור, החברה מרוויחה הרבה יותר על כל כלי רכב שהיא מוכרת וזה כמובן מתגלגל הלאה: הרווח התפעולי עלה בכ-13.4% לכ-136 מיליון שקל, לעומת 120 ברבעון המקביל. פעילות הליסינג, במסגרתה נרכשה חברת קל אוטו, הניבה ברבעון השני רווח מגזרי של כ-78.4 מיליון שקל – עלייה של כ-59.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עלה גם הוא בהתאם ב-13% לכ-89.84 מיליון שקל, לעומת 79.5 מיליון ברבעון המקביל. 

תחלק דיבידנד של 170 מיליון שקל ברבעון השני ו-270 מיליון מתחילת השנה - 190 מיליון מתוכם יגיעו לכיסה של משפחת קרסו

קרסו תחלק דיבידנד של 170 מיליון שקל, בהמשך לחלוקה של 100 מיליון שקל שבוצעה בחודש אפריל האחרון. בסוף הרבעון היו לקרסו מזומנים בהיקף של 408.2 מיליון שקל. סך ההון של החברה הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל, לעומת 1.8 מיליארד שקל בסוף 2021. 

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "התוצאות משקפות את פיזור הפעילויות של קרסו בעולם הרכב, מכירת רכב, ליסינג, מימון וביטוח ואת עוצמתה העסקית של החברה גם בתקופות מאתגרות. במהלך אוקטובר 2022 נשיק בישראל את סדרות הרכב של צ'רי הסינית, שתרחיב את מגוון הרכבים שאנו מציעים ללקוחותינו".   

מגזרי פעילות נוספים:

ההכנסות ממגזר הליסינג ירדו ברבעון ל-371.6 מיליון שקל, לעומת 450 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. רווחי המגזר ברבעון זינקו ב-59.5% ל-78.4 מיליון שקל, לעומת כ-49.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021, בעיקר בגלל רכישתה של קל אוטו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההכנסות ממגזרי שירות ואחרים ברבעון עלו ב-2% ל-99.2 מיליון שקל, לעומת 97.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. הרווח ברבעון של שני המגזרים יחד קפץ ב-32.1% ל-39.7 מיליון שקל לעומת 30.1 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021.

מניית קרסו מוטורס עלתה מתחילת השנה ב-11%, בהמשך לעליה של 60% בשנה שעברה. המניה נסחרת כעת במחיר של 21.6 שקלים ושווי שוק של 1.98 מיליארד שקל. 

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    הדג מסריח מהראש 23/08/2022 16:37
    הגב לתגובה זו
    הקטסטרופה בפתח . חובה לעצור יבוא כלי רכב פרטיים . כל המאמצים למקד בלהעדיף את ה תחבורה ציבורית .
  • 24.
    אליקו 22/08/2022 11:21
    הגב לתגובה זו
    זכות גדולה וכתיבה בספר החיים! הישראלים שמים כיסוי עיניים וקונים וכל הבא ליד ובכל מחיר שאומרים להם
  • 23.
    אני 22/08/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
    אותנו
  • 22.
    אשכרה אנחנו חבורה של סתומים כולם חוגגים עלינו (ל"ת)
    פח 22/08/2022 06:15
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    (ל"ת)
    22/08/2022 05:30
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אנחנו הפריירים שמשלמים פשוט להביא ביבוא אישי מסודר 22/08/2022 05:30
    הגב לתגובה זו
    אנחנו הפריירים שמשלמים פשוט להביא ביבוא אישי מסודר
  • 19.
    דופקים אותי 22/08/2022 01:25
    הגב לתגובה זו
    זה קורה כי קרסו הוא יבואן בלעדי שיכול בקלות לתאם עוד שניים-שלושה כמוהו ולסגור את המחירים בשוק.אותו דבר קורה גם בתחומים אחרים.
  • 18.
    יעקובובו 21/08/2022 17:37
    הגב לתגובה זו
    לידיעת הציבור ! כל יבואני הרכב מרוויחים כל רכב שהם מוכרים לנו לפחות 30,000₪ לא רק קרסו ! ולחשוב שמחיר הרכב בלי מיסים הוא חצי זה מביא למסקנה שהם מרוויחים יותר מ50% על כל רכב מי שאשם זה המדינה והיצרן שלא מגביל אותם במחיר
  • 17.
    אנונימי 21/08/2022 17:19
    הגב לתגובה זו
    גם קונים זבל וגם משלמים ביוקר. עדר
  • 16.
    מוני 21/08/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
    אין מקום בעולם שמרוויחים על רכב כמעט 10 אלפים דולר לרכב אחד. בוכים כאן על שקל שתיים בטונה ומשלמים כל מחיר שמבקשים על רכב חדש. מדהים
  • 15.
    מיכה 21/08/2022 15:48
    הגב לתגובה זו
    שבבחירות יחכו לי בסיבוב אני מעדיף שערבים ישלטו על השרלטנים
  • 14.
    אריאל 21/08/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי מהכתבה אם 30 א' שח מרוויחים על כל רכב ובנוסף מרוויחים על מימון, ביטוח, ליסינג, השכרה וכו' או שזה 30 א' שח כל הרווח מחולק במס' כלי רכב חדשים שמכרו? כי אם האופציה השניה, נראה לי יש כאן הטייה... הרי כל הפעילויות הנוספות מעבר ליבוא רכבים מניבים רווחים נוספים שלא קשורים לפיעלות יבוא הרכבים... לא?
  • 13.
    לני 21/08/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    כמה פעמים עוד נספר לכם מי זה קרסו ואתם ממשיכים לקנות ממנו . תזכרו , רכב לא קונים מקרסו , מקרסו בורחים כמו אש . מחיר הרכב בשמיים מחיר החלקים בשמיים מחיר השרות בשמיים והכל ברמת חובבנות , תברחו מה יותר רחוק מקרסו , את זה מספר לכם בעל ניסיון כואב מקרסו
  • 12.
    טוני המרוקאי 21/08/2022 13:57
    הגב לתגובה זו
    הכל בחסות המדינה שמבחינתה כל היבואנים ישדדו את האזרחים כי ככה המדינה מקבלת יותר מיסים.יוקר המחיה טוב למדינה רע מאוד לאזרח.
  • 11.
    דנה ג. 21/08/2022 13:37
    הגב לתגובה זו
    לה לא פותחים באמת את השוק לתחרות?! מכוון שהמדינה מרוויחה יותר כאשר היבואן מוכר ביוקר את הרכב, המיסים נוספים על המחיר הגבוה
  • 10.
    לא חשבנו אחרת, עובדים עלינו (ל"ת)
    אני 21/08/2022 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ירדן כהן 21/08/2022 12:56
    הגב לתגובה זו
    בכל תחום
  • 8.
    הגששית 21/08/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה כשלי שוק במדינה הזו...
  • 7.
    מוטי 21/08/2022 11:38
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה כלום לעומת הרווחים על ייבוא רכבים יפניים. היין צנח ב 30% והרווח נשאר אצל היבואן ...
  • גם ניסן אצל קרסו (ל"ת)
    אני 21/08/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלי 21/08/2022 11:16
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שמידע זלג מהחברה..תסתכלו על דלק רכב ועל קרסו...התנהגות שונה מאוד עקב מידע שזולג.
  • 5.
    גל 21/08/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
    האם קרסו או כל יבואנית רכב לא אמורות להרוויח על הרווחים? האם אחזקת אולמות תצוגה, מרכזי שירות, חלפים, מהנדסים, אנשי מכירות וכו...לא נחשב? היבוא המקביל מייצר תחרות אבל אין לו שום אחריות כך שאם אני אייבא רנו לארץ ואמכור אותך ב 1000 שח רווח, קרסו יהיו אלה שיתנו שירות....
  • קרסו היא מעין מונופול בשוק הרכב (ל"ת)
    אביב 21/08/2022 15:37
    הגב לתגובה זו
  • איש פשוט 21/08/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
    הי גל. רווח זה הכסף שנשאר בקופת החברה אחרי הוצאות אחזקת אולמות תצוגה, מרכזי שירות, חלפים, מהנדסים, אנשי מכירות וכו'. אם לא ידעת זאת קודם אז הנה למדת ואולי אתה גם מבין "איפה הבעיה".
  • לא קרסו, ניסן (ל"ת)
    אני 21/08/2022 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבו קייק 21/08/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
    מכפילים את מחיר הרכב ! רכב נרכש ב 15K - 20K יורו מהיצרן .
  • 3.
    מתעניין 21/08/2022 10:32
    הגב לתגובה זו
    אם אני מחזיק מניות של החברה וגם קונה מהם רכב. הרווחתי או הפסדתי.......:)
  • אלי 22/08/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
    תלוי בכמה כסף אתה מושקע
  • 2.
    לעבור ממחאת הקוטג' למחאת קרסו (ל"ת)
    מחאה תורית המחאה 21/08/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הם לא הורידו שווי בהנפקה בגלל ביזפורטל (ל"ת)
    איתי 21/08/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים

הכוונה להנפיק את רשף, הבת של ארית גרמה להתרסקות של מניית ארית; הבנקים עלו כ-2%, הביטוח ירד 

מערכת ביזפורטל |

המדדים המובילים בבורסה שברו שיאים, מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ל-3,506 נקודות. מול העליות המרשימות, הנה רשימת הגדולות, בלט ארית בקריסה של 20% ובמחזור של 175 מיליון שקל.  



מול המדדים שזינקו, לרבות הבנקים, בלטו מניות הביטוח במימושים. אבל המימוש הגדול ביותר היה כמובן של ארית. אתמול בערב הודיעה ארית ארית תעשיות -19.74%    על הנפקה בחברה הבת רשף. ארית זה הסיפור הגדול של השנתיים האחרונות - חברה שהתרוממה משווי של 100-150 מיליון שקל ל-5 מיליארד שקל. העלייה הזו נובעת ממכירות מוגברות של מרעומים אלקטרוניים לצה"ל וגם להודו וצפון אמריקה. האם ההתרוממות ברווח יכולה להחזיק, האם רווחיות של 70% לחברה הגיונית לאורך זמן או שהחברה נהנית מגל ענק של ביקושים שמתישהו יסתיים. במלחמה קונים מכל הבא ליד ולא דואגים למחירים סבירים.  אבל ביום שאחרי האם משהב"ט  לא יסתכל בדוחות של ארית יראה את הרווחיות ויגיד - "הגזמתם"? גם המחירים יכולים לרדת וגם הכמויות עשויות לרדת. זה לא יקרה ברבעון, גם לא בשנה. יש צבר גדול ואת זה בדיוק מנצלת החברה, אבל עוד שנה-שנתיים יכולים להגיע חריקות, אולי אפילו מוקדם יותר - מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים