6 שנים לרפורמה ביבוא כלי רכב: אין תחרות, הרווחיות חריגה
מבקר המדינה מתתיהו אנגלמן קובע במסגרת דוח הביקורת ל-2020 כי הרפורמה של משרד התחבורה לפתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל – נכשלה. בדוח הוא מותח ביקורת על משרד התחבורה, שלא התקין תקנות מתאימות, למרות התקופה הארוכה. מסקנה חשובה מהדוח - אנחנו משלמים הרבה כסף על רכישת רכבים והיבואנים מרוויחים "רווח עודף" שמוערך בכ-1.2 מיליארד שקל (0.8 מיליארד עד 1.6 מיליארד שקל). רואים את זה בדוחות של יבואני הרכב הנסחרים - דלק רכב 1.84% וקרסו.
בישראל יש כ-3.7 מיליון כלי רכב, 3.17 מיליון מתוכם הם כלי רכב פרטיים – כ-86%. בכל שנה עולים על כבישי ישראל 356 אלף רכבים חדשים בממוצע. מספר הרכבים נטו (רכבים חדשים פחות רכבים שיורדים מהכביש) שמתווספים לפקקים מדי שנה עומד על 119.6 אלף רכבים, ואתם מרגישים את הגידול הזה בפקקים.
משק הבית הישראלי הממוצע מוציא על רכב 12.2% מההוצאה השוטפת שלו, אבל הסיבה היא לא רק מס יקר (יש בישראל מס גבוה של 100% על רכבים, מתוך מטרה לנסות לצמצם איכשהו את רכישות הרכבים. אבל על פי הנתונים – זה כמובן לא מצליח.
מדוח מבקר המדינה עולה כי ארבעת היבואנים הגדולים מחזיקים בנתח שוק של 96.6% מהשוק כולו, כלומר קרטל של 4 יבואנים. התוצאה היא כמובן חוסר תחרות וזאת למרות שהעלויות של היבואנים ירדו בכלל במאות מיליוני שקלים. התרומה נטו של השינויים בעלויות עמדה על כ-546 מיליון שקל.
- המבקר: ליקויים בניהול של מידע מסווג במחשבים של משרד ראש הממשלה
- מקרון מנסה להציל את כלכלת צרפת מקריסה ומקבל מחאה ברחובות. וחברות דירוג האשראי? נגדו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהסיבה לירידה בעלויות ליבואנים היא הייסוף המשמעותי של השקל לעומת הדולר שהוסיף לרווח הגולמי שלהם כ- 660 מיליון שקל ושינוי שיעור המע"מ הוסיף כ-43 מיליון שקל.
לעומת זאת, עלייה בשיעור מס הקנייה הוריד מהרווח הגולמי סך של כ320 מיליון שקל.
סך השינוי סידר ליבואנים רווח נוסף של 0.8-1.6 מיליארד שקל, אבל הם לא גילגלו את זה לצרכנים אלא לקחו את הרווח העודף לעצמם.
על פי נתוני המבקר, מחירי המכוניות כמעט לא השתנו ריאלית לאורך השנים ועלו ב-0.3% בלבד, (עליה נומינלית של 1.6%)
הליקויים שלא תוקנו על ידי משרד התחבורה הם רבים. בין היתר משרד התחבורה לא ביטל את רישום ה"יד" הנוספת במכוניות "0 ק"מ" שמוכרות חברות הליסינג. רישום יד נוספת במכוניות אלה גורם לעיוות מחירי הרכבים.
ליקוי נוסף שמצא המבקר - לא הוקם מאגר מידע המכיל את ההיסטוריה של כלי הרכב (כדוגמת Car fax בארה"ב). הנזק הנגרם לרכב הוא מידע בעל חשיבות המשפיע על בטיחות הרכב ועל ערכו. קבלת מידע על הנזק מאפשר לצרכן לקבל החלטה מושכלת בעת רכישת הרכב. מידע נוסף שנמנע מהצרכן הוא מחירון רכב חינמי שמשרד התחבורה היה אמור לקדם. המהלך התחיל לפני שנה וחצי ולא התקדם לכדי מימוש. כיום שוק הרכב מתנהל על פי מחירוני רכב פרטיים שאינם נמצאים בפיקוח.
- ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי
- רנו קנגו - הטנדרון של רנו חוזר במחיר של 178.0 אש"ח
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של...
עוד עולה מהדו"ח כי קיימים פערים משמעותיים בין מחירי החלפים ביבוא ראשי של יבואני הרכבים לבין מחיריהם הנמוכים של יבואני חלפים שאינם יבואני רכב בשיעור של עד 25%. משרד התחבורה נדרש להרחיב את הנגישות לציבור אודות המידע על מחירי החלפים ולאפשר שקיפות בנוגע למחירים הממוצעים של החלפים וטרם השלים את פעילותו בעניין.
משרד התחבורה לא פרסם לציבור את סעיפי הרפורמה שעשויה לסייע לשפר את מימוש זכויותיהם בענף ובהן קבלת הצעת מחיר עבור יותר מסוג אחד של מוצרי תעבורה, זכאות לקבלת אחריות לרכב חדש המיובא ביבוא מקביל, אי-התניית תוקף אחריות לרכב חדש בביצוע טיפולים במוסך שירות של היבואן וקיומו של מוסך מומחה.
בענף השמאות- בחלוף ארבע שנים ממעוד חקיקת החוק לא השלים משרד התחבורה את התקנות.
צוין בדו"ח כי משרד התחבורה קידם רפורמות חדשות לקידום התחרות במוסכים, ובהן: קבלת הצעות מחיר עבור יותר מסוג אחד של מוצר תעבורה, זכאות לקבלת אחריות לרכב חדש המיובא ביבוא מקביל, אי-התניית תוקף אחריות לרכב בביצוע טיפולים במוסך שירות של היבואן והסדרת קיומו של מוסך מומחה.
המבקר אנגלמן ממליץ לפעול לשיפור רמת התחרות בענף באמצעות קידום היבוא המקביל, להגברת השקיפות ולהרחבת המידע העומד לרשות הצרכנים ויקדמו את התקנת התקנות הנדרשות מכוח החוק - כל זאת כדי לקדם את רווחת הצרכנים.

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי
ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו.
אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.
האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?
עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.
הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.
בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- ב.מ.וו סדרה 5 - M5 חדשה ו - 520i מוזלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

מתיחת פנים לקורולה קרוס. החל מ 180.0 אש"ח
יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה החלה בשיווק מתיחת הפנים לטויוטה קורולה קרוס, במחירים שבין 180.0 אש"ח ל - 193.0 אש"ח
כמעט שלוש שנים מאז שהושקה בישראל, מתחילה יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל בשיווק הדגם העדכני של הטויוטה הקורולה קרוס. הקורולה קרוס ששיווקה החל בספטמבר 2022 הלכה ותפסה נתח שוק משמעותי בסגמנט הקרוסאוברים ההיברידיים. עם הפסקת השיווק של הקורולה ההיברידית הרגילה, עקב החרם הטורקי על ישראל, ניסתה הקורולה קרוס לתפוס את מקומה של הקורולה סדאן, גם ללקוחות ציי הרכב אבל בעיקר ללקוחות הפרטיים, שמזמן כבר מעדיפים תצורת 'ג'יפון' על פני רכב סדאן משפחתי.
גם הלקוחות מצביעים בכיס, כאשר אם בכל שנת 2024 נמכרו בישראל 6744 קורולה קרוס, רק בשבעת החודשים הראשונים של 2025 הנתון עומד על 5355 יחידות שעלו לכבישי ישראל. חלק לא מבוטל מהגידול במכירות הוא בזכות מאמץ של היבואנית לגשר על המחסור בקורולה הרגילה, ולהציע לציי רכב את הקורולה קרוס במקומה. מאמץ זה נראה נושא פרי לפי מספרי המסירות.
המימדים של הקורולה קרוס העדכנית נותרו ללא שינוי, 'על המילימטר', עם אורך כולל של 4.46 מטר, רוחב של 1.825 מטר, גובה של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 2.64 מטר.
גם מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי מהותי, כשהקורולה קרוס העדכנית מצויידת המערכת ההיברידית דור 5 של טויוטה. המשמעות היא מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר יחד עם הנעה חשמלית. ההספק המשולב עומד על 140 כ"ס, ואין נתון מומנט משולב מאחר ונתוני המומנט המשולב משתנים בהתאם לשילוב אותו בוחר מחשב הרכב.
- ג'אקו 7 בראש, צ'רי מצמצמת, טויוטה מובילה ביצרנים
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7