נושאת מטוסים בלב ים קרדיט: גרוק
נושאת מטוסים בלב ים קרדיט: גרוק

הסוד שארה"ב רצתה להסתיר והחשיפה בעקבות המלחמה באיראן

מה סין, רוסיה וצפון קוריאה למדו על הצבא האמריקאי? ארה"ב הציגה יכולות תקיפה מתקדמות, שילוב AI, חימושים חדשים ופגיעה באלפי מטרות. אבל במקביל חשפה גם נקודת תורפה: קצב שחיקה גבוה של טילים ומיירטים יקרים, מול יריבים שמסתמכים על רחפנים זולים, כמות גדולה ויכולת ייצור מתמשכת

משה כסיף | (25)

המלחמה באיראן היא לא רק עימות בין וושינגטון לטהרן. היא גם שיעור בזמן אמת לכל מי שמתכונן לעימות עתידי מול ארה"ב. סין, רוסיה וצפון קוריאה צופות, מנתחות ומסיקות מסקנות. הן רואות איך הצבא האמריקאי מפעיל אש מדויקת, איך הוא משלב טכנולוגיות חדשות, איך הוא פוגע במטרות במהירות - אבל גם כמה מהר הוא שורף מלאי של טילים, מיירטים וחימושים מתקדמים.

זו אחת הנקודות החשובות ביותר במלחמה הנוכחית. ארה"ב הראתה עליונות צבאית ברורה מול איראן. מאז תחילת המבצע הותקפו יותר מ-12 אלף מטרות. נגרם נזק רחב לתשתיות צבאיות, בסיסים, כלי שיט, מערכי רחפנים ויכולות פיקוד. אבל לצד ההצלחה המבצעית נוצרה גם תמונה פחות נוחה: עימות ממושך מול מדינה בינונית יחסית יוצר עומס גדול על המלאים האמריקאיים. מול סין, רוסיה או צפון קוריאה האתגר יהיה גדול בהרבה.

ארה"ב הראתה שהיא יודעת לפגוע חזק ומהר. אבל יריבותיה ראו גם את המחיר. הן ראו כמה טילי טומהוק נורו, כמה מיירטי פטריוט ו-THAAD נצרכו, וכמה קשה יהיה לחדש במהירות מלאים כאלה. מול איראן שמשתמשת ברחפנים זולים ובטילים בכמות גדולה, ארה"ב נאלצה להוציא משאבים יקרים על יירוטים. זה בדיוק מה שמעניין את יריבותיה. להרחבה: הטילים האמריקאיים או הרחפנים של איראן? והפתרון היצירתי של ארה"ב

העליונות האמריקאית ברורה, אבל היא יקרה

הכוח האמריקאי עדיין חריג בעוצמתו. היכולת לתקוף אלפי מטרות, להפעיל צי, מטוסים, טילים ארוכי טווח, מודיעין לווייני ויכולות סייבר במקביל - זהו משהו שרוב המדינות אינן יכולות להתקרב אליו. במלחמה באיראן הופעלו גם מערכות חדשות כמו טיל PrSM ומערכות תקיפה מדויקות אחרות, המראות לאן ארה"ב הולכת: שילוב של חימושים יקרים ומדויקים עם מערכות זולות יותר שאפשר לייצר ולהפעיל במספרים גדולים.

אבל התמהיל הזה עדיין לא מאוזן. הצבא האמריקאי בנה את כוחו סביב דיוק ואיכות. זה עבד מול יריבים חלשים. בעידן של מלחמות שחיקה, רחפנים וטילים זולים, איכות לבדה אינה מספיקה. צריך גם כמות.

איראן הראתה את זה בבירור. היא אינה יכולה להתחרות בארה"ב בטכנולוגיה או בחיל אוויר, אבל היא יכולה להפעיל אלפי רחפנים וטילים זולים יחסית כדי להציף מערכות הגנה יקרות. כשרחפן זול מאלץ ירי מיירט שעולה מיליונים, הצד החלש יוצר בעיה כלכלית ואסטרטגית.

סין רואה את טייוואן דרך איראן

עבור סין, איראן היא זירה ניסיונית. חלק מהטכנולוגיה האיראנית מבוססת על רכיבים סיניים, וכל מפגש בין חימוש איראני למערכות אמריקאיות הוא מבחן עקיף לטכנולוגיה של בייג'ינג.

סין לומדת מה הצליח ומה נכשל. איך רחפנים התקרבו לבסיסים, איך מערכות אמריקאיות הגיבו ואיפה ההגנה נסדקה. בתרחיש טייוואן המרחקים גדולים יותר, הזירה מורכבת והאתגר הלוגיסטי קשה. ארה"ב תצטרך להעביר חימושים דרך האוקיינוס השקט. כל טיל שנורה באיראן הוא טיל שאינו נמצא במלאי לתרחיש אחר.

רוסיה לומדת דרך הרחפנים וההגנה האווירית

רוסיה מסתכלת על המלחמה מזווית אחרת. היא נמצאת במלחמת שחיקה באוקראינה שבה רחפנים וטילים הם גורמים מרכזיים. מוסקבה השתמשה ברחפנים איראניים ומפתחת גרסאות משלה, ורואה איך מערכות הגנה אמריקאיות מתמודדות עם מתקפות רחפנים וטילים - רלוונטי גם לאוקראינה וגם לעימות אפשרי מול נאט"ו.

רוסיה לומדת על המגבלה התעשייתית של ארה"ב. אם המלאים מתרוקנים מהר, אפשר לבנות אסטרטגיית שחיקה ארוכה. רוסיה שומרת על קצב ייצור גבוה של טילים ורחפנים למרות הסנקציות. ארה"ב מחזיקה ביכולות מתקדמות, אבל הייצור איטי ויקר.

עבור צפון קוריאה הלקח שונה. איראן, שאינה מחזיקה בנשק גרעיני מבצעי, ספגה מתקפה רחבה. זה מחזק את העמדה שגרעין הוא ביטוח חיים למשטר, ופיונגיאנג לא תוותר על הארסנל שלה.

במקביל, צפון קוריאה עוקבת אחר סוגי הנשק. היא בוחנת טילים עם ראשי נפץ מתפזרים, טילי שיוט ימיים ורחפנים מתאבדים. אם איראן מצליחה לאתגר מערכות הגנה מתקדמות באמצעים זולים, גם לה יש דרך להכאיב ליריב חזק.

השאלה האמיתית: מי יכול לייצר מהר יותר

המלחמה מחזירה את עולם הביטחון לשאלה בסיסית: לא רק מי מחזיק בטכנולוגיה טובה יותר, אלא מי יכול לייצר יותר ומהר יותר. באוקראינה ובאיראן מלחמות גדולות הופכות מהר למבחן מלאים. לפי הערכות, בארבעה מתוך שבעה סוגי חימוש מרכזיים שבהם השתמשה ארה"ב נצרך יותר ממחצית המלאי.

תקציב ביטחון לבדו אינו מספיק. צריך מפעלים, קווי ייצור ותכנון תעשייתי ארוך טווח. היריבות לא ינסו לנצח טכנולוגית בכל תחום - הן ינסו לגרור את ארה"ב למלחמות שבהן היא מוציאה חימוש יקר על איומים זולים ומחלקת מלאים בין כמה זירות.

קיראו עוד ב"גלובל"

המלחמה לא הראתה שארה"ב חלשה. היא הראתה שהיא מסוגלת להפעיל כוח בעוצמה גבוהה. אבל היא גם הראתה שהעולם השתנה. היריבים משתמשים בכמות, בפיזור וברחפנים כדי להפוך את העליונות האמריקאית ליקרה יותר.

סין תלמד איך להעמיס על בסיסים סביב טייוואן. רוסיה תלמד איך לשלב רחפנים וטילים מול הגנה מערבית. צפון קוריאה תראה בגרעין קו הגנה עליון ותמשיך לפתח מערכות זולות. איראן, גם אחרי הפגיעות, עדיין מחזיקה באלפי טילים ורחפנים. להרחבה: דיווח: איראן משקמת תוך שעות את מתקני השיגור שהופצצו

הלקח הגדול ביותר הוא שהמחסנים חשובים לא פחות ממטוסים חמקניים. טילים מדויקים ורחפנים חדשים נותנים תמונות מרשימות, אבל במלחמה ארוכה השאלה היא כמה יש, כמה מהר אפשר לייצר עוד וכמה עולה כל יירוט.

ארה"ב יכולה לנצח קרבות. כדי להרתיע את סין, רוסיה וצפון קוריאה במקביל, היא צריכה להראות שהיא יכולה להחזיק מעמד גם במלחמת שחיקה תעשייתית. סין, רוסיה וצפון קוריאה אינן צופות מהצד - הן לומדות. הן רושמות היכן ארה"ב חזקה, היכן היא איטית, מה יקר לה ומה זול ליריב. זה הופך את המלחמה באיראן לחזרה גנרלית לעולם שבו הכוח הצבאי נמדד גם ביכולת להמשיך לייצר אחרי שהמחסנים מתחילים להתרוקן.

הוספת תגובה
25 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    דודי 07/05/2026 15:42
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא מתייחסת לנק אותן ארהב וישראל לא תקפו ! במלחמה אמיתית תוקפים תשתיות וגם אתרים אזרחיים האירנים מנצלים את דרך הפעולה של האמריקנים ומתקבל מייצג מוטעה של לוחמה !!
  • 21.
    אנונימי 06/05/2026 03:29
    הגב לתגובה זו
    הבעייה הגדולה היא שזאת מלחמה נגד ארגון טרור ובמקרה זה זו מדינת טרור בשם איראן ! מלחמה שאתה מחפש את אנשי הטרור בזכוכית מגדלת כדי לא לפגוע בחפים מפשע תמיד ארהב וכל מדינה אחרת תפסיד בה ! המנהיגים בארגון טרור מתחלפים במהירות רבה ונלחמים עם ציוד לא יקר ומצוי בכמויות גדולותכמו שמצויין בכתבה. לכן זה דורש שינוי חשיבה במלחמות מסוג זה.בהצלחה.
  • 20.
    אנונימי 05/05/2026 06:51
    הגב לתגובה זו
    אמריקה זו אמריקה ויש לה יכולות מטורפות יצור המוני של טילים ומיירטים לא מהווה בעיה כמו יצור המוני של כלי נשק ..אל תדאג לאמריקה תדאג לישראל שמלאה בשמולאנים בוגדים שמביאים ותומכים בערבים רוצחים תדאג גם להחליף את המערכת המשפטית הרקובה והכי חשוב בבחירות הקרובות תבחר נתניהו ואז תוכל לישון בשקט
  • רק הגירה רק התבוללות 06/05/2026 16:12
    הגב לתגובה זו
    אם עדיין יש תומכים לביב מנהיג חורבן ישראל אז כל מה שקורה לישראלים זה מגיע להם
  • 19.
    אנונימי 04/05/2026 09:09
    הגב לתגובה זו
    מספר הבדלים מהותיים מעבר למה שנאמר כבר סין רוסיה וצ. קוריאה גרעיניות. הן לא מסוגלות ללכת על אסטרטגיית ספיגה כמו באירן הכושלת גם כך. גם אמריקה וישראל יסיקו מסקנות לגבי נשקים וחימושים זולים יותר.
  • 18.
    רב אלוף 03/05/2026 21:47
    הגב לתגובה זו
    ארהב וגם ישראל נלחמים מתוך כוונה מוצהרת שלא לפגוע אנושות במדינה המותקפת. כך באיראן כך בלבנון ופחות אבל עדיין בזהירות בעזה. המחיר התארכות המערכה ורצון להפריד בין האויב לבין המדינה בה הוא פועל. בזכות זה לא החרימו את ישראל שנתפסת חלקית כמתגוננת לעומת רוסיה התוקפנית. אבל המלחמה כך אינה נגמרת והנזק מצטבר ...
  • רשע 04/05/2026 07:14
    הגב לתגובה זו
    מה הם יעשו אם לא יהיה להם מים הברזים חשמל לבתי חולים ואל תדברו איתי על הומניות כאשר הם רוצים לזרוק עלינו פצצת אטום ולהשמיד אותנו.כבר היה אחד שהשמיד מאיתנו 6 מיליון. לא צריך עוד אחד
  • 17.
    טומהוק 03/05/2026 20:11
    הגב לתגובה זו
    קווי היצור בארהב יוסבו ליצור תחמושת ושאר אמצעים כמו במלחה השנייה ..ממש זה לא יהיה המצב
  • 16.
    צפון קוריאה קטנה פי 4 מאיראן רק אומר (ל"ת)
    דיוידי 03/05/2026 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מאיר 03/05/2026 11:43
    הגב לתגובה זו
    ואת זה סין ורוסיה יודעות היטב פצצת מימן על אירן לחוף הורמוז תסיים כל ריאקציה אירנית גם הסינים יבינו שלא כדאי לגרד יותר מידי את העצבים האמריקאים
  • אנונימי 03/05/2026 15:14
    הגב לתגובה זו
    ארהב תשתמך בנשק כגרעיני רק דהיא תתוקף ותאויין בעצמה ...אחרת היא מבינה שהיא עצמה תפגע הצורה נוראית ואיומה ...סין רוסיה צפון קןריאה רק מחכים שארהה תעז ותעשה משגה שכזה.
  • 14.
    אנונימי 03/05/2026 11:14
    הגב לתגובה זו
    כל שלושת נקודות המבט נכונות וזה לא פר מדינה. סיןצפון קוריאה וגם רוסיה מסתכלות על כל 3 הנקודות. צבא קטן וטכנולוגי מול צבא עצום עם יכולת ייצור ומערכות נשק זולות. מול סין הפער הטכנולוגי קטן יותר ובעתיד אפילו יסגר
  • 13.
    עופר 03/05/2026 10:04
    הגב לתגובה זו
    הכוח של מצור שהרבה יותר אפקטיבי ממלחמה. אם היה מצור על עזה בתחילת המלחמה והגבול עם מצרים היה נחסם היינו גומרים את עזה תוך חצי שנה מבלי חייל אחד בפנים. אבל כל הזמן ניסו שהעולם יהיה מרוצה ולהכניס סיוע הומניטרי. דבר ששילמנו עליו בדבר הכי יקר בעולם החיילים שלנו.
  • 12.
    אנונימי 03/05/2026 09:12
    הגב לתגובה זו
    ארהב אם רוצה ביום אחד לא תהיה אירן.
  • 11.
    כריש 03/05/2026 08:44
    הגב לתגובה זו
    הנשק היחיד של האיראנים והאחרים זאת התקשורת במערב הפרוגרסיבית כמוך כסיף זה הנשק היחיד שיש להם ולא רחפנים אתה צוחק בודאי סתום
  • 10.
    החיים 03/05/2026 08:30
    הגב לתגובה זו
    אוקראינה חשפה את כל חולשתיה של רוסיהחיל אוויר לא יעיל מערכות הגנה אווירית כושלות שגם שם נגמר מלאי הטילים למה שלא הושמדוהתמודדות מרשימה של האוקראינים
  • 9.
    אנונימי 03/05/2026 08:16
    הגב לתגובה זו
    מלחמה מכריעים על הקאקע נקודה.מלחמה היא סטרילית וחייבים להיות אגרסיביים כך מכריעים מהר מנצחים וחוסכים חיי אדם וסבל.
  • 8.
    !! 03/05/2026 08:15
    הגב לתגובה זו
    האם בישראל מבינים שבעתיד הלא רחוק כוח יבשה וגם חייל אוויר כמו שהם עכשיו יהיו לא רלוונטי
  • 7.
    אנונימי 03/05/2026 07:48
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד זה נתן להם הזדמנות סוף סוף להשתמש בצבא שלהם ולהבין מה היכולות שלהם. בנוסף הם ראו כיצד חיל האויר הישראלי פועל וכמה הם רחוקים ממנו. בנוסף הם הבינו שהם לא ערוכים למלחמה ממושכת עם סין.
  • 6.
    ממש הפוך 03/05/2026 06:08
    הגב לתגובה זו
    איראן זו מלחמה דלוקסאם סים למדה משהו רוסיה ממש לא רלוונטית זה בדיוק שארהב יכולה להכות מדוייק ומהרזה אומר שניתן לגמור את המלחמה ב 24 שעות. כאן זו מלחמת דלוקסיכולת השמדה מדוייקת של כל החשמל הנפט והמים כן גם המים והכרעת את האוייבסין יודעת את זה. בדיוק הפוך מהכתבה
  • 5.
    אנונימיאחד 03/05/2026 02:54
    הגב לתגובה זו
    בלבול מוח כל אחד מבין שמלחמה כזאת תהפוך לגרעינית
  • 4.
    בא 03/05/2026 02:36
    הגב לתגובה זו
    שום צורך בהסכם עם איסלאמופשיסטים וטראמפ כבר הבין את זה אין להםהשום כוונה לקיים הסכם .ולעם שם עדיף למות כבן חורין מאשר לחיות כעבד תיקחו נשק ותילחמו.
  • 3.
    הכותב רחוק מלראות את כול התמונה (ל"ת)
    בא 03/05/2026 02:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    aidan angelo 03/05/2026 02:31
    הגב לתגובה זו
    מה אתם מציעים נגד הבריונות האימפריאליסטית בזמן העדרות של הקומוניזםאנגלו
  • 1.
    כתבה איכותית (ל"ת)
    אנונימי 03/05/2026 01:43
    הגב לתגובה זו