
הסוד שארה"ב רצתה להסתיר והחשיפה בעקבות המלחמה באיראן
מה סין, רוסיה וצפון קוריאה למדו על הצבא האמריקאי? ארה"ב הציגה יכולות תקיפה מתקדמות, שילוב AI, חימושים חדשים ופגיעה באלפי מטרות. אבל במקביל חשפה גם נקודת תורפה: קצב שחיקה גבוה של טילים ומיירטים יקרים, מול יריבים שמסתמכים על רחפנים זולים, כמות גדולה ויכולת ייצור מתמשכת
המלחמה באיראן היא לא רק עימות בין וושינגטון לטהרן. היא גם שיעור בזמן אמת לכל מי שמתכונן לעימות עתידי מול ארה"ב. סין, רוסיה וצפון קוריאה צופות, מנתחות ומסיקות מסקנות. הן רואות איך הצבא האמריקאי מפעיל אש מדויקת, איך הוא משלב טכנולוגיות חדשות, איך הוא פוגע במטרות במהירות - אבל גם כמה מהר הוא שורף מלאי של טילים, מיירטים וחימושים מתקדמים.
זו אחת הנקודות החשובות ביותר במלחמה הנוכחית. ארה"ב הראתה עליונות צבאית ברורה מול איראן. מאז תחילת המבצע הותקפו יותר מ-12 אלף מטרות. נגרם נזק רחב לתשתיות צבאיות, בסיסים, כלי שיט, מערכי רחפנים ויכולות פיקוד. אבל לצד ההצלחה המבצעית נוצרה גם תמונה פחות נוחה: עימות ממושך מול מדינה בינונית יחסית יוצר עומס גדול על המלאים האמריקאיים. מול סין, רוסיה או צפון קוריאה האתגר יהיה גדול בהרבה.
ארה"ב הראתה שהיא יודעת לפגוע חזק ומהר. אבל יריבותיה ראו גם את המחיר. הן ראו כמה טילי טומהוק נורו, כמה מיירטי פטריוט ו-THAAD נצרכו, וכמה קשה יהיה לחדש במהירות מלאים כאלה. מול איראן שמשתמשת ברחפנים זולים ובטילים בכמות גדולה, ארה"ב נאלצה להוציא משאבים יקרים על יירוטים. זה בדיוק מה שמעניין את יריבותיה. להרחבה: הטילים האמריקאיים או הרחפנים של איראן? והפתרון היצירתי של ארה"ב
העליונות האמריקאית ברורה, אבל היא יקרה
הכוח האמריקאי עדיין חריג בעוצמתו. היכולת לתקוף אלפי מטרות, להפעיל צי, מטוסים, טילים ארוכי טווח, מודיעין לווייני ויכולות סייבר במקביל - זהו משהו שרוב המדינות אינן יכולות להתקרב אליו. במלחמה באיראן הופעלו גם מערכות חדשות כמו טיל PrSM ומערכות תקיפה מדויקות אחרות, המראות לאן ארה"ב הולכת: שילוב של חימושים יקרים ומדויקים עם מערכות זולות יותר שאפשר לייצר ולהפעיל במספרים גדולים.
אבל התמהיל הזה עדיין לא מאוזן. הצבא האמריקאי בנה את כוחו סביב דיוק ואיכות. זה עבד מול יריבים חלשים. בעידן של מלחמות שחיקה, רחפנים וטילים זולים, איכות לבדה אינה מספיקה. צריך גם כמות.
איראן הראתה את זה בבירור. היא אינה יכולה להתחרות בארה"ב בטכנולוגיה או בחיל אוויר, אבל היא יכולה להפעיל אלפי רחפנים וטילים זולים יחסית כדי להציף מערכות הגנה יקרות. כשרחפן זול מאלץ ירי מיירט שעולה מיליונים, הצד החלש יוצר בעיה כלכלית ואסטרטגית.
סין רואה את טייוואן דרך איראן
עבור סין, איראן היא זירה ניסיונית. חלק מהטכנולוגיה האיראנית מבוססת על רכיבים סיניים, וכל מפגש בין חימוש איראני למערכות אמריקאיות הוא מבחן עקיף לטכנולוגיה של בייג'ינג.
סין לומדת מה הצליח ומה נכשל. איך רחפנים התקרבו לבסיסים, איך מערכות אמריקאיות הגיבו ואיפה ההגנה נסדקה. בתרחיש טייוואן המרחקים גדולים יותר, הזירה מורכבת והאתגר הלוגיסטי קשה. ארה"ב תצטרך להעביר חימושים דרך האוקיינוס השקט. כל טיל שנורה באיראן הוא טיל שאינו נמצא במלאי לתרחיש אחר.
רוסיה לומדת דרך הרחפנים וההגנה האווירית
רוסיה מסתכלת על המלחמה מזווית אחרת. היא נמצאת במלחמת שחיקה באוקראינה שבה רחפנים וטילים הם גורמים מרכזיים. מוסקבה השתמשה ברחפנים איראניים ומפתחת גרסאות משלה, ורואה איך מערכות הגנה אמריקאיות מתמודדות עם מתקפות רחפנים וטילים - רלוונטי גם לאוקראינה וגם לעימות אפשרי מול נאט"ו.
- אלביט אמריקה תשפר את חיילי ארה"ב ב-120 מיליון דולר
- בין אתיקה למיליארדים: התפטרות בצמרת OpenAI חושפת את מחיר החוזה עם הפנטגון
רוסיה לומדת על המגבלה התעשייתית של ארה"ב. אם המלאים מתרוקנים מהר, אפשר לבנות אסטרטגיית שחיקה ארוכה. רוסיה שומרת על קצב ייצור גבוה של טילים ורחפנים למרות הסנקציות. ארה"ב מחזיקה ביכולות מתקדמות, אבל הייצור איטי ויקר.
עבור צפון קוריאה הלקח שונה. איראן, שאינה מחזיקה בנשק גרעיני מבצעי, ספגה מתקפה רחבה. זה מחזק את העמדה שגרעין הוא ביטוח חיים למשטר, ופיונגיאנג לא תוותר על הארסנל שלה.
במקביל, צפון קוריאה עוקבת אחר סוגי הנשק. היא בוחנת טילים עם ראשי נפץ מתפזרים, טילי שיוט ימיים ורחפנים מתאבדים. אם איראן מצליחה לאתגר מערכות הגנה מתקדמות באמצעים זולים, גם לה יש דרך להכאיב ליריב חזק.
השאלה האמיתית: מי יכול לייצר מהר יותר
המלחמה מחזירה את עולם הביטחון לשאלה בסיסית: לא רק מי מחזיק בטכנולוגיה טובה יותר, אלא מי יכול לייצר יותר ומהר יותר. באוקראינה ובאיראן מלחמות גדולות הופכות מהר למבחן מלאים. לפי הערכות, בארבעה מתוך שבעה סוגי חימוש מרכזיים שבהם השתמשה ארה"ב נצרך יותר ממחצית המלאי.
תקציב ביטחון לבדו אינו מספיק. צריך מפעלים, קווי ייצור ותכנון תעשייתי ארוך טווח. היריבות לא ינסו לנצח טכנולוגית בכל תחום - הן ינסו לגרור את ארה"ב למלחמות שבהן היא מוציאה חימוש יקר על איומים זולים ומחלקת מלאים בין כמה זירות.
- SK הייניקס מגייסת 29 מיליארד דולר בוול סטריט
- "100 מיליארד דולר מובטחים": כך מיקרון היממה את האנליסטים
המלחמה לא הראתה שארה"ב חלשה. היא הראתה שהיא מסוגלת להפעיל כוח בעוצמה גבוהה. אבל היא גם הראתה שהעולם השתנה. היריבים משתמשים בכמות, בפיזור וברחפנים כדי להפוך את העליונות האמריקאית ליקרה יותר.
סין תלמד איך להעמיס על בסיסים סביב טייוואן. רוסיה תלמד איך לשלב רחפנים וטילים מול הגנה מערבית. צפון קוריאה תראה בגרעין קו הגנה עליון ותמשיך לפתח מערכות זולות. איראן, גם אחרי הפגיעות, עדיין מחזיקה באלפי טילים ורחפנים. להרחבה: דיווח: איראן משקמת תוך שעות את מתקני השיגור שהופצצו
הלקח הגדול ביותר הוא שהמחסנים חשובים לא פחות ממטוסים חמקניים. טילים מדויקים ורחפנים חדשים נותנים תמונות מרשימות, אבל במלחמה ארוכה השאלה היא כמה יש, כמה מהר אפשר לייצר עוד וכמה עולה כל יירוט.
ארה"ב יכולה לנצח קרבות. כדי להרתיע את סין, רוסיה וצפון קוריאה במקביל, היא צריכה להראות שהיא יכולה להחזיק מעמד גם במלחמת שחיקה תעשייתית. סין, רוסיה וצפון קוריאה אינן צופות מהצד - הן לומדות. הן רושמות היכן ארה"ב חזקה, היכן היא איטית, מה יקר לה ומה זול ליריב. זה הופך את המלחמה באיראן לחזרה גנרלית לעולם שבו הכוח הצבאי נמדד גם ביכולת להמשיך לייצר אחרי שהמחסנים מתחילים להתרוקן.
- 22.דודי 07/05/2026 15:42הגב לתגובה זוהכתבה לא מתייחסת לנק אותן ארהב וישראל לא תקפו ! במלחמה אמיתית תוקפים תשתיות וגם אתרים אזרחיים האירנים מנצלים את דרך הפעולה של האמריקנים ומתקבל מייצג מוטעה של לוחמה !!
- 21.אנונימי 06/05/2026 03:29הגב לתגובה זוהבעייה הגדולה היא שזאת מלחמה נגד ארגון טרור ובמקרה זה זו מדינת טרור בשם איראן ! מלחמה שאתה מחפש את אנשי הטרור בזכוכית מגדלת כדי לא לפגוע בחפים מפשע תמיד ארהב וכל מדינה אחרת תפסיד בה ! המנהיגים בארגון טרור מתחלפים במהירות רבה ונלחמים עם ציוד לא יקר ומצוי בכמויות גדולותכמו שמצויין בכתבה. לכן זה דורש שינוי חשיבה במלחמות מסוג זה.בהצלחה.
- 20.אנונימי 05/05/2026 06:51הגב לתגובה זואמריקה זו אמריקה ויש לה יכולות מטורפות יצור המוני של טילים ומיירטים לא מהווה בעיה כמו יצור המוני של כלי נשק ..אל תדאג לאמריקה תדאג לישראל שמלאה בשמולאנים בוגדים שמביאים ותומכים בערבים רוצחים תדאג גם להחליף את המערכת המשפטית הרקובה והכי חשוב בבחירות הקרובות תבחר נתניהו ואז תוכל לישון בשקט
- רק הגירה רק התבוללות 06/05/2026 16:12הגב לתגובה זואם עדיין יש תומכים לביב מנהיג חורבן ישראל אז כל מה שקורה לישראלים זה מגיע להם
- 19.אנונימי 04/05/2026 09:09הגב לתגובה זומספר הבדלים מהותיים מעבר למה שנאמר כבר סין רוסיה וצ. קוריאה גרעיניות. הן לא מסוגלות ללכת על אסטרטגיית ספיגה כמו באירן הכושלת גם כך. גם אמריקה וישראל יסיקו מסקנות לגבי נשקים וחימושים זולים יותר.
- 18.רב אלוף 03/05/2026 21:47הגב לתגובה זוארהב וגם ישראל נלחמים מתוך כוונה מוצהרת שלא לפגוע אנושות במדינה המותקפת. כך באיראן כך בלבנון ופחות אבל עדיין בזהירות בעזה. המחיר התארכות המערכה ורצון להפריד בין האויב לבין המדינה בה הוא פועל. בזכות זה לא החרימו את ישראל שנתפסת חלקית כמתגוננת לעומת רוסיה התוקפנית. אבל המלחמה כך אינה נגמרת והנזק מצטבר ...
- רשע 04/05/2026 07:14הגב לתגובה זומה הם יעשו אם לא יהיה להם מים הברזים חשמל לבתי חולים ואל תדברו איתי על הומניות כאשר הם רוצים לזרוק עלינו פצצת אטום ולהשמיד אותנו.כבר היה אחד שהשמיד מאיתנו 6 מיליון. לא צריך עוד אחד
- 17.טומהוק 03/05/2026 20:11הגב לתגובה זוקווי היצור בארהב יוסבו ליצור תחמושת ושאר אמצעים כמו במלחה השנייה ..ממש זה לא יהיה המצב
- 16.צפון קוריאה קטנה פי 4 מאיראן רק אומר (ל"ת)דיוידי 03/05/2026 16:27הגב לתגובה זו
- 15.מאיר 03/05/2026 11:43הגב לתגובה זוואת זה סין ורוסיה יודעות היטב פצצת מימן על אירן לחוף הורמוז תסיים כל ריאקציה אירנית גם הסינים יבינו שלא כדאי לגרד יותר מידי את העצבים האמריקאים
- אנונימי 03/05/2026 15:14הגב לתגובה זוארהב תשתמך בנשק כגרעיני רק דהיא תתוקף ותאויין בעצמה ...אחרת היא מבינה שהיא עצמה תפגע הצורה נוראית ואיומה ...סין רוסיה צפון קןריאה רק מחכים שארהה תעז ותעשה משגה שכזה.
- 14.אנונימי 03/05/2026 11:14הגב לתגובה זוכל שלושת נקודות המבט נכונות וזה לא פר מדינה. סיןצפון קוריאה וגם רוסיה מסתכלות על כל 3 הנקודות. צבא קטן וטכנולוגי מול צבא עצום עם יכולת ייצור ומערכות נשק זולות. מול סין הפער הטכנולוגי קטן יותר ובעתיד אפילו יסגר
- 13.עופר 03/05/2026 10:04הגב לתגובה זוהכוח של מצור שהרבה יותר אפקטיבי ממלחמה. אם היה מצור על עזה בתחילת המלחמה והגבול עם מצרים היה נחסם היינו גומרים את עזה תוך חצי שנה מבלי חייל אחד בפנים. אבל כל הזמן ניסו שהעולם יהיה מרוצה ולהכניס סיוע הומניטרי. דבר ששילמנו עליו בדבר הכי יקר בעולם החיילים שלנו.
- 12.אנונימי 03/05/2026 09:12הגב לתגובה זוארהב אם רוצה ביום אחד לא תהיה אירן.
- 11.כריש 03/05/2026 08:44הגב לתגובה זוהנשק היחיד של האיראנים והאחרים זאת התקשורת במערב הפרוגרסיבית כמוך כסיף זה הנשק היחיד שיש להם ולא רחפנים אתה צוחק בודאי סתום
- 10.החיים 03/05/2026 08:30הגב לתגובה זואוקראינה חשפה את כל חולשתיה של רוסיהחיל אוויר לא יעיל מערכות הגנה אווירית כושלות שגם שם נגמר מלאי הטילים למה שלא הושמדוהתמודדות מרשימה של האוקראינים
- 9.אנונימי 03/05/2026 08:16הגב לתגובה זומלחמה מכריעים על הקאקע נקודה.מלחמה היא סטרילית וחייבים להיות אגרסיביים כך מכריעים מהר מנצחים וחוסכים חיי אדם וסבל.
- 8.!! 03/05/2026 08:15הגב לתגובה זוהאם בישראל מבינים שבעתיד הלא רחוק כוח יבשה וגם חייל אוויר כמו שהם עכשיו יהיו לא רלוונטי
- 7.אנונימי 03/05/2026 07:48הגב לתגובה זומצד אחד זה נתן להם הזדמנות סוף סוף להשתמש בצבא שלהם ולהבין מה היכולות שלהם. בנוסף הם ראו כיצד חיל האויר הישראלי פועל וכמה הם רחוקים ממנו. בנוסף הם הבינו שהם לא ערוכים למלחמה ממושכת עם סין.
- 6.ממש הפוך 03/05/2026 06:08הגב לתגובה זואיראן זו מלחמה דלוקסאם סים למדה משהו רוסיה ממש לא רלוונטית זה בדיוק שארהב יכולה להכות מדוייק ומהרזה אומר שניתן לגמור את המלחמה ב 24 שעות. כאן זו מלחמת דלוקסיכולת השמדה מדוייקת של כל החשמל הנפט והמים כן גם המים והכרעת את האוייבסין יודעת את זה. בדיוק הפוך מהכתבה
- 5.אנונימיאחד 03/05/2026 02:54הגב לתגובה זובלבול מוח כל אחד מבין שמלחמה כזאת תהפוך לגרעינית
- 4.בא 03/05/2026 02:36הגב לתגובה זושום צורך בהסכם עם איסלאמופשיסטים וטראמפ כבר הבין את זה אין להםהשום כוונה לקיים הסכם .ולעם שם עדיף למות כבן חורין מאשר לחיות כעבד תיקחו נשק ותילחמו.
- 3.הכותב רחוק מלראות את כול התמונה (ל"ת)בא 03/05/2026 02:34הגב לתגובה זו
- 2.aidan angelo 03/05/2026 02:31הגב לתגובה זומה אתם מציעים נגד הבריונות האימפריאליסטית בזמן העדרות של הקומוניזםאנגלו
- 1.כתבה איכותית (ל"ת)אנונימי 03/05/2026 01:43הגב לתגובה זו