סרגיי ברין גוגל (יוטיוב)
סרגיי ברין גוגל (יוטיוב)

מס על עשירים בקליפורניה - סרגי ברין עזב את המדינה

ברין השקיע 58 מיליון דולר למאבק נגד המס; המס החד-פעמי של 5% על הון מיליארדרים מועמד להצבעה בנובמבר

מירב ארד | (24)
נושאים בכתבה סרגיי ברין מס

קליפורניה הופכת לזירת מאבק כלכלי ופוליטי סביב מס המיליארדרים. המדינה שבה צמחו גוגל, אפל ומטא סובלת בשנים האחרונות מיוקר מחיה גבוה, משבר דיור ומחסור תקציבי. יוזמה להטלת מס חד-פעמי של 5% על הון מיליארדרים, שמיועדת לממן בריאות, חינוך וסיוע מזון הופכת ל"שדה קרב" כששירי ההיי-טק מתערבים ומנסים למנוע את המס. 

סרגיי ברין, מייסד גוגל עזב את קליפורניה והעביר חלק מהפעילויות שלו לנוואדה, שם רכש נכסים. ברין הזרים יותר מ-58 מיליון דולר בארבעה חודשים בלבד למאבק נגד המס - 20 מיליון דולר לקבוצה בשם Building a Better California, ועוד 38 מיליון דולר נוספים לקבוצות אחרות.

המס אמור להיות חד-פעמי של 5% על נכסים נטו מעל מיליארד דולר לתושבי קליפורניה נכון ל-1 בינואר 2026. האיגוד SEIU UHW, שמקדם את היוזמה, רואה בו פתרון למצוקה תקציבית שנובעת בין היתר מקיצוצים פדרליים בתחום הבריאות. המס אמור לגייס כ-100 מיליארד דולר, בעיקר לשירותי בריאות ציבוריים. עד כה נאספו חתימות רבות, והיוזמה בדרך להצבעה בנובמבר 2026 אם תעמוד ברף הנדרש.

להרחבה: יוזמה למס חדש של 5% על מיליארדים בקליפורניה


לא עוד מס רגיל

הוויכוח על מס המיליארדרים בקליפורניה מקבל הרבה תשומת לב כי זו גם ככה אחת המדינות היקרות והממוסות בארה״ב. מצד אחד יש שם כלכלה ענקית, הרבה חברות טכנולוגיה ועושר גדול, אבל מצד שני יוקר המחיה גבוה, יש משבר דיור, והרבה עסקים מרגישים שהרגולציה מכבידה עליהם. לכן עבור חלק מבעלי ההון כל מס חדש מרגיש כמו עוד סימן שקליפורניה פחות משתלמת להם.

כשמשווים למדינות אחרות, זה בולט עוד יותר. מדינות כמו נוואדה, טקסס ופלורידה נחשבות זולות יותר מבחינת מסים, בין היתר כי אין בהן מס הכנסה מדינתי. המשמעות היא שמעבר דירה מקליפורניה למדינה אחרת יכול לחסוך הרבה כסף, ולכן המתנגדים טוענים שמס כזה רק יגרום לעוד עשירים ולעוד עסקים לעזוב.

תומכי המס טוענים שהעושר שנוצר בקליפורניה הוא בדיוק הסיבה שמי שמרוויח הכי הרבה צריך להשתתף יותר במימון השירותים הציבוריים. אבל המבקרים שואלים האם המדינה יכולה להמשיך למשוך עסקים ואנשים מצליחים אם היא ממשיכה להעלות מסים ולהכביד עליהם.


מי משלם ועל מה?

המתנגדים רואים במס איום ממשי. בניגוד למס הכנסה או רווחי הון, כאן מדובר בהון עצמו - מניות, נדל"ן, קרנות והשקעות. עבור מייסדי טק שרוב ההון שלהם במניות לא סחירות, זה יכול להגיע למאות מיליונים או מיליארדים. אם חברה פרטית או מניות לא נמכרו, קשה להעריך שווי מדויק ולגייס נזילות בלי למכור נכסים. החשש הוא שהמס יהפוך לקבוע, וייצור תמריץ להעברת תושבות למדינות כמו נוואדה, טקסס או פלורידה שבהן אין מס הכנסה מדינתי.

ברין לא פועל לבד. מיליארדרים נוספים מהסיליקון ואלי, כולל בריאן ארמסטרונג מקוינבייס, וינוד קוסלה, ג'ון דור, פטריק קוליסון מסטרייפ, אריק שמידט, מייקל מוריץ ופיטר תיל, הזרימו יחד מאות מיליונים למערכת הפוליטית. חלקם תומכים ביוזמות שמקשות על מיסוי רטרואקטיבי או מבוסס נכסים. הקבוצה של ברין גייסה כ-80 מיליון דולר ומקדמת שלושה משאלים שיכולים לנטרל חלק מהשפעות המס אם יעבור.

המאבק משתלב במרוץ פתוח למושל קליפורניה. גווין ניוסום מסיים כהונה ואינו יכול להתמודד שוב. הסקרים האחרונים מראים תמונה מפוצלת: סטיב הילטון מוביל עם 17%, צ'אד ביאנקו וטום סטייר עם 14% כל אחד, חאווייר בסרה וקייטי פורטר עם 10% כל אחד, ומאט מהאן עם 5%. כ-23% עדיין לא החליטו. הפריימריז הפתוחים של קליפורניה מאפשרים לכל המועמדים להתמודד יחד, מה שהופך כסף מוקדם ופרסום לכלי חשוב.

קליפורניה נהנית מכלכלה ענקית, אוניברסיטאות מובילות וכוח עבודה איכותי. היא גם סובלת ממסים גבוהים, רגולציה כבדה ותחושה של חוסר איזון בין חלוקה מחדש לבין עידוד עסקים. אם מיליארדרים ימשיכו לעזוב - כמו שכבר קרה עם כמה עשרות מהם - המדינה עלולה לאבד לא רק מסים ישירים אלא גם השקעות, משרות ותרומות. תומכי המס, לעומת זאת, טוענים שהעשירים נהנו מהתשתיות והסביבה העסקית של קליפורניה, ולכן הגיוני שיחזירו חלק מההון לשירותים הציבוריים.

מי עוד נלחם במס

ברין הוא אולי השם הכי מוכר במאבק, אבל הוא ממש לא היחיד. סביב ההתנגדות למס המיליארדרים מתארגנת בקליפורניה קבוצה רחבה של יזמי טכנולוגיה, משקיעים ובכירים מסיליקון ואלי, שחוששים מההשפעה של מס ישיר על הון.

בין המשתתפים נמצאים בריאן ארמסטרונג, מנכ"ל ומייסד שותף של קוינבייס; וינוד קוסלה, מייסד קרן ההון־סיכון Khosla Ventures; ג'ון דור, אחד המשקיעים הבולטים בעמק הסיליקון; פטריק קוליסון, מייסד שותף ומנכ"ל סטרייפ; אריק שמידט, לשעבר מנכ"ל גוגל, מייקל מוריץ, שותף ותיק בקרן סקויה קפיטל, ופיטר תיל, מייסד שותף של פייפאל ומשקיע מוכר. חלקם תורמים לקבוצות שפועלות נגד היוזמה, ואחרים מעורבים במהלכים רחבים יותר שמטרתם להקשות על החלת מס כזה במדינה.


הוספת תגובה
24 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    צרפת העבירה בעבר חוק דומה והמוני עשירים ברחו ולא שבו גם כשהחוק בוטל. (ל"ת)
    אבישלום 01/05/2026 07:36
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    רוני 29/04/2026 18:08
    הגב לתגובה זו
    האישה שנים נאלצה להתמודד עם הליכים משפטיים והוצאות
  • 18.
    אנונימי 29/04/2026 17:53
    הגב לתגובה זו
    מה התמורה שהם מקבלים תמורת כל המיסים וההכבדות למה שישארו שםבארץ זה לא אק על מליארדרים אלא על כל המעמד הבינוני שעובד וחי שגרה עמוסה בעשייה. הפתרון הכי קל זה לממן על הגב של אלו שגם ככה תורמים. הלוואי וכולם שם יעזבו או יתפצלו לחברות ששוות פחות ממליארד
  • 17.
    אנונימי 29/04/2026 07:57
    הגב לתגובה זו
    חזיר קמצן במקום להוציא על מאבק נגד המס את אותו כסף או קצת יותר היה משלם הוא לא ירגיש וזה הולך לאלה שצריכים ולא אוגרים לרפד את הקבר או הילדים שלהם
  • 16.
    ע. 29/04/2026 07:03
    הגב לתגובה זו
    אם יתחילו להציק לעשירים הם פשוט יעבירו את כספם למדינות אחרות יעתיקו מפעלים למדינות מתפתחותירוקנו את מדינות מורשת רובין הודישארו באותן מדינות נהורות רק הומלסים ואוכלוסיה שמתקיימת מקצבאות..
  • 15.
    אנונימי 28/04/2026 23:00
    הגב לתגובה זו
    איך זה שהעשירים משלמים 74 אחוז מהמס הפדרלי וכלום לא מגיע לענייםכי הפוליטיקאים השמאלנים משלשלים הכל לכיסם.
  • 14.
    יוסיפון 28/04/2026 18:07
    הגב לתגובה זו
    אפשר להטיל מס על ההון של כל התושבים ! הבעיה שאז גם התושבים יברחו ! ותשארו עם אלו שאינם יכולים לברוח !
  • 13.
    לירון אנונימי 28/04/2026 17:49
    הגב לתגובה זו
    מה הוא חשב שיצא קולה
  • עוד דפוק שחי רק על ימין לשמאל ! מוח שטוח ! (ל"ת)
    יוסיפון 28/04/2026 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 27/04/2026 21:43
    הגב לתגובה זו
    שיעבירו את כל סיליקון וואלי למיאמי ותנו לקליפורניה למות כמו שמגיע להם...
  • כמה הייטק יש במיאמי 28/04/2026 10:00
    הגב לתגובה זו
    והם אוהבים את קליפורניה או מקומות שלא מלאים בטראמפיסטים וביביסטים
  • אנונימי 28/04/2026 16:42
    העובדים יעברו למקום שבו יהיה מטה החברה ושבו תהיה עבודה. גם ככה רוב עובדי הטק לא נולדו בקליפורניה או בארהב. אני מניח שהם גם מאוד אוהבים את כל ההומלסים כנופיות חוקים שמאפשרים גניבה מתחת לאלף דולר וכו במדינת קליפורניה.
  • 11.
    Go woke go broke (ל"ת)
    דניאלצ 27/04/2026 21:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    העשירים הכי קל להם לברוח מהמדינה..טעות קשה שלהם (ל"ת)
    אנונימי 27/04/2026 20:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנונימי 27/04/2026 19:47
    הגב לתגובה זו
    חוק הוגן מאוד אבל אי אפשר שרק קליפורניה תעשה אותו. ועוד משהו טיפשי זה לעשות את זה בפעם אחת. למה לא לקחת 0.2% מהרכוש כל שנה במקום
  • אנונימי 28/04/2026 13:36
    הגב לתגובה זו
    יעברו למדינה אחרת
  • 8.
    עס 27/04/2026 19:28
    הגב לתגובה זו
    הרעיון הזה ניקח מה שיש ונחלק שווה השווה לא עובד. אנשים לא קמים בבוקר בשביל לקבל את מה שיקבלו בכל מקרה... כך נראות כל המהפכות הכושלות בעולם.
  • 7.
    מס על עשירים בישראל יש לזה סיכוי (ל"ת)
    שי 27/04/2026 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צחי 27/04/2026 12:04
    הגב לתגובה זו
    יגרום למדינה לקבל הגירה של כמה מיליוני מוסלמים שיחיו על חשבון המיליארדריםאם הם ישרארו
  • 5.
    אנונימי 27/04/2026 11:44
    הגב לתגובה זו
    הקומוניסט ילחם על כל אגורה שלא שלו. בשלא לא יתן לגעת. כל מי שמתנגד למס שיברח מהמדינה בשטחה בזאת עד לימים טובים יותר שיגיעו על בטוח
  • 4.
    אנונימי 27/04/2026 11:25
    הגב לתגובה זו
    יושבים חזק על הקופה הציבורית שממומנת מהייטק ומיסים של אזרחים עובדים
  • 3.
    זה השמאל הרקוב הביא (ל"ת)
    זביק 27/04/2026 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איכפתי 27/04/2026 08:44
    הגב לתגובה זו
    די לשליטים לעשות באזרח כבשלו.בארץ מענישים מי שקונה דירה שניה ושלישיתשזו החלטה מטופשת.וקליפורניה מנסה לשדור את העשיריםשיפשירו אדמותויידאגו שעשירים יפתחו את המדינה ויעסיקו הי טק.למה להרוס
  • 1.
    שמאלגרורות סרטניות. בסוף קליפורניה תשאר רק עם ההומלסים (ל"ת)
    מהנדס תוכנה 27/04/2026 07:38
    הגב לתגובה זו