
גולדמן זאקס: אחרי העליות בוול סטריט, ייתכן מימוש בטווח הקצר
אחרי שבאפריל המחירים זינקו והבורסה הגיעה לשיא, בגולדמן זאקס מעריכים שהקונים הגדולים שהקפיצו את השוק מפסיקים לקנות עכשיו, ואולי אפילו יתחילו למכור את המניות שלהם.
גולדמן זאקס מזהירים שהשוק עלה מהר מדי - כעת צפוי מימוש. אבל בטווח הבינוני ארוך הם אופטימיים. אחרי שחודש אפריל נסגר עם עליות חזקות ושיאים חדשים בבורסה, האנליסטים של גולדמן זאקס סבורים שהשוק האמריקאי הגיע לשלב רגיש יותר לטווח הקצר. ג'ון פלוד, אחד המנהלים הבכירים במחלקת המסחר של הבנק, פרסם בסוף השבוע הערת אזהרה פנימית שבה הוא מונה חמישה אותות מדאיגים המהבהבים בו-זמנית - גם אם התחזית לשנה כולה נותרת חיובית.
בבנק מסבירים שייתכן שנראה כעת ירידות קלות או גל של מימוש רווחים, פשוט מפני שהמחירים עלו מהר מדי בפרק זמן קצר. למרות זאת, הם מדגישים שאין מדובר בהתרסקות צפויה, אלא בתיקון שעשוי להפוך להזדמנות קנייה.
לפי פלוד, להרבה משקיעים יש כבר חשיפה גבוהה למניות, ואלו שקנו בכמויות גדולות בחודש האחרון מתחילים לבלום. חלקם עשויים אפילו להתחיל למכור. הנקודה החשובה היא שהמכירות אינן נובעות מפאניקה או ממידע שלילי, אלא מהתעייפות הכוח שדחף את השוק מעלה.
מה עלול ללחוץ על השוק?
האות הראשון והחזק ביותר הוא שקרנות הגידור ביצעו בשבוע שעבר את הצמצום הגדול ביותר של פוזיציות ממונפות בשבעה חודשים. נתוני פריים ברוקראז' של גולדמן זאקס מראים שפעילות המסחר הכוללת ירדה בשבוע שעבר לראשונה ב-13 שבועות, כשהצמצום האמריקאי הגדול ביותר מאז ספטמבר הונע בעיקר על ידי הפחתת סיכונים. סקטורי הצריכה הפרטית והטכנולוגיה ספגו את הצמצום האגרסיבי ביותר.
האות השני הוא לחץ איזון תיקים של קרנות הפנסיה. מימוש איזון אפריל 2026 - כ-25 מיליארד דולר למכירה - נמצא באחוזון ה-83 ביחס לכל הפלואים בשלוש השנים האחרונות, ובאחוזון ה-92 מאז שנת 2000 לפי גולדמן זאקס. מדובר באירוע היצע גבוה הנוחת ישירות על שוק שנמצא בשיאים.
האות השלישי, שנוגע לקרנות ה-CTA - קרנות מסחר כמותיות שפועלות לפי אלגוריתמים ומגדילות פוזיציות כשהן מזהות מגמת עלייה - הוא שקצב הקנייה שלהן נרגע. קרנות אלו רכשו מניות אמריקאיות בהיקף של כ-53 מיליארד דולר בחודש האחרון בלבד. אולם פלוד מציין שזו הפעם הראשונה מזה למעלה מחודש שהקרנות האלו חדלו מלהיות קונות נטו של ה-S&P 500, וכעת הן נוטות קלות למכירה בשוק יציב. אם המדדים ייעצרו או יתחילו לרדת, אותן קרנות עלולות להפוך כיוון ולמכור - מה שיאיץ את הירידות.
האות הרביעי הוא רוחב שוק חלש במיוחד. ביום שבו ה-S&P 500 הגיע לשיא חדש, 324 מרכיביו נסגרו בירידה, עם קריאת רוחב נטו של מינוס 148 - הביצוע השני הגרוע ביותר שנרשם אי פעם ביום שיא. המדד עלה, אבל רוב המניות ירדו - סימן ברור לכך שהעליות נשענות על קבוצה קטנה בלבד.
האות החמישי הוא שרוחב השוק של ה-S&P 500 הידלדל לרמתו השברירית ביותר מאז בועת הדוט-קום, כשמרבית הרווחים מגיעים ממניות של קומץ חברות ענק בתחום הטכנולוגיה. מצב כזה, שבו העושר מרוכז בקבוצה קטנה, מגביר את הרגישות לאכזבה בודדת. לפי גולדמן, ההיסטוריה מאז 1980 מראה שכאשר כל כך הרבה משקל נשען על כל כך מעט מניות, הפתרון נוטה להיות תנודתי.
גם קרנות הגידור כבר ניצלו את העליות כדי להקטין סיכונים, ולכן הן פחות תורמות לדחיפת השוק. בפועל, חלק מהקונים הגדולים ביותר שפעלו בשוק בחודש האחרון כבר אינם מספקים רוח גבית.
- גולדמן זאקס: "וול סטריט מתמחרת 'ניצחון מוחלט' של ה-AI"
- גולדמן זאקס צופה לספייסX הכנסות של 474 מיליארד דולר ב-2030 - בעיקר מ-AI
גולדמן עדיין אופטימיים
למרות חמשת אותות האזהרה, גולדמן זאקס אינו משנה את התחזית החיובית לשנה כולה. פלוד ציין במפורש שהוא מצפה שה-S&P 500 יסיים את 2026 גבוה משמעותית מהרמות הנוכחיות, וכל ירידה אפשרית צריכה להיתפס כהזדמנות קנייה מבנית. לפי הבנק, ירידה אפשרית תשקף חשיפה גבוהה מדי והיחלשות של מנועי הקנייה, ולא שינוי מגמה עמוק בכלכלה האמריקאית. גולדמן מכוון ל-S&P 500 ברמת 7,600 עד סוף 2026, תוך הנחה שצמיחת הרווחים תמשיך להניע את המדד.
בגולדמן מסבירים שהחשש הנוכחי נובע בעיקר ממימוש רווחים ואיזון תיקים, ולא מסימן שמערער את התמונה הרחבה. המסר ברור: אם אכן יגיע מימוש, הוא צפוי להיות זמני - ואפילו עשוי לשמש נקודת כניסה למשקיעים שממתינים לרמות מחיר אטרקטיביות יותר.
האזהרה מתפרסמת בדיוק לפני שבוע הדוחות הסואן ביותר של השנה בוול סטריט. חברות המייצגות כ-44% משווי השוק של ה-S&P 500 ידווחו על תוצאותיהן השבוע, ביניהן גוגל, מיקרוסופט, אמזון ומטא לאחר סגירת המסחר ביום רביעי, ואפל לאחר סגירת המסחר ביום חמישי. בנוסף, הפדרל ריזרב והבנק המרכזי של יפן צפויים להודיע על החלטות הריבית שלהם. בגולדמן מסבירים שחלק ניכר מהעליות האחרונות נשען על מניות החברות הגדולות האלו, ותשובותיהן עשויות לקבוע אם השוק ימשיך לטפס או ייכנס לתנודתיות שגולדמן כבר מזהיר ממנה.
- 7.נ.א 02/05/2026 17:46הגב לתגובה זומימושים יתכנו רק תחת פאניקת מלחמה מה שלא סביר אם תמשיך הרגיעה או ניצחון מהיר של ארהב כי אז העליות יהיו חדות משום מצב השוק ורווחיות הפירמותירידת מחיר של חבית נפטומצב הדולר.השוק משקף קונים ומוכרים ובנוי חוץ מנתונים אובייקטיבים גם על ציפיות וכאן נקודת התורפה.
- 6.צחי 02/05/2026 13:23הגב לתגובה זוכיל.חברה לישראללאומיבזקדיסקונט אל על פרטנרטבעארית ישרכארט ועוד ועוד
- אנונימי 02/05/2026 17:35הגב לתגובה זומניית לאומי נמצאת פחות מ6 אחוז מהשיא שלה. שהיה ב12 פברואר 2026. מה המטרה שלך
- 5.לא להתקרב לשוק בארהב ולא אצלנו. רק יפן וסין (ל"ת)יעקב ד 02/05/2026 13:21הגב לתגובה זו
- 4.אצלנו שוק בושה מאות מניות מתחת לחצי (ל"ת)מיכאל 02/05/2026 13:20הגב לתגובה זו
- תן דוגמה ל5 מניות סבירות שנמצאות בחמישים אחוז מהשיא שלהן (ל"ת)שוק קרוב לשיאו 02/05/2026 17:30הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 02/05/2026 11:44הגב לתגובה זולא הבנתי איך אפשר להתייחס לכתבה ברצינות שיש פה טעות כזאת מהותית
- 2.אנונימי 02/05/2026 08:48הגב לתגובה זוהדוחות היו טובים והשוק המשיך לעלות.
- 1.בסוף התיקון מגיע ככל שהשווקים ממריאים ללא תיקון בריא המפולת מגיעה בסערה (ל"ת)חץ 02/05/2026 06:13הגב לתגובה זו
- כבר 100 שנה יש מפולות ובהמשך שוב עליות. אז אפשר גם לומר שבסוף העליות מגיעות וכדאי להשאר לסוף (ל"ת)סמנטיקה 02/05/2026 17:29הגב לתגובה זו