מוטי נגר מנכל באטמ
צילום: אביתר נגר
ראיון

מנכ"ל באטמ: "מתמקדים ברשתות וסייבר, ויש 40 מיליון דולר בקופה"

באטמ מוכרת פעילויות וחותכת יותר מחצי מהמחזור, אך נשארת ממוקדת בתחומים צומחים: רשתות, סייבר והצפנה קוואנטית; אחרי 30 שנה שבהן הייתה כמעט הכל מהכל, החברה מוכרת פעילויות עם רווחיות נמוכה ונשארת עם רשתות, סייבר והצפנה. המנכ"ל מוטי נגר: "יצרנו פה כמעט חברה חדשה" - האם השוק ישים בצד את הגיבנת ההיסטורית ויתן לבאטמ עוד צ'אנס?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה באטמ

באטמ מנסה לעשות עכשיו את מה שהשוק ביקש ממנה לעשות במשך שנים: להיות חברה שאפשר להבין, ממוקדת בתחום צומח.  

במשך שלושה עשורים היא הייתה כמעט הכל מהכל. חברת תקשורת, חברת סייבר, חברת דיאגנוסטיקה, מפיצת ציוד רפואי, בעלת פעילות בתחום הפסולת הביולוגית, ועוד ועוד. היה ידע טכנולוגי, היו מוצרים, היו-יש לקוחות, אבל הייתה גם, כאמור בעיה אחת בסיסית וממש גדולה. לא היה ברור איך מתמחרים את כל הבלאגן הזה. באיזה מכפיל מסתכלים על חברה שהיא גם סייבר, גם רשתות, גם ביומד ואם היא בכלל חברת פרוטפוליו אז אולי צריך פה דיסקאונט החזקות, אבל השוק לא אוהב להתסבך, השוק בדרך כלל לא נותן קרדיט על המורכבות. הוא מעניש.

לתקופה קצרה, בקורונה, דווקא המורכבות הזאת עבדה לטובת באטמ באטמ 0%  . החברה, שפעלה גם בפיתוח מכשור רפואי לבדיקות מעבדה וגם במערכות תקשורת וסייבר, נהנתה מהכניסה לתחום בדיקות הקורונה. המשקיעים חיפשו סיפורי צמיחה, כל חברה שנגעה בבדיקות, מעבדות או פתרונות רפואיים קיבלה פוקוס, ובאטמ בתוך כחצי שנה זינקה ביותר מ-150%, שווי החברה טיפס אל מעל 1.5 מיליארד שקל.

אבל כמו לא מעט סיפורי קורונה אחרים, גם כאן הגאות הייתה זמנית. כשהרוח השתנתה, באטמ חזרה להתמודד עם אותה בעיה ישנה: חברה עם הרבה חלקים. מאז השיא, המניה התרסקה עד לשווי של כ-220 מיליון שקל בלבד בחודשים האחרונים, מחיקה של כ-85% מהשווי מאז 2021.

לתוך הסיטואציה הזאת נכנס מוטי נגר. בתחילת 2023 הוא החליף בתפקיד המנכ"ל את ד"ר צבי מרום, שניהל את באטמ מאז הקמתה ב-1992. נגר הגיע מתוך החברה עצמה, הוא הצטרף לבאטמ ב-2014, שימש כסמנכ"ל הכספים, ובהמשך גם כמנהל התפעול בפועל. זה לא אנדוקטה, הרקע הזה חשוב, כי המהלך שבאטמ עושה היום הוא פחות כמו 'המצאה מחדש' ויותר ניתוח של מישהו שמכיר את ה'קישקעס' של החברה ועושה בה סדר. מוכר פעילויות שלא שייכות לליבה, מנקה את המבנה, ומשאיר פעילויות שטוענות ליתרונות היחסיים האמיתיים של החברה בעיקר בעולמות הטכנלוגיים - רשתות תקשורת מאובטחות, סייבר והצפנה.

ובמובן מסוים זו כבר לא אותה באטמ. לא כי החברה נולדה מחדש, הקניין הרוחני, המוצרים וההיסטוריה עדיין פה, אלא כי כמעט כל המעטפת השתנתה. יש מנכ"ל אחר, יו"ר אחר, דירקטוריון אחר, וגם בעל מניות מרכזי חדש שנכנס לתמונה.

נתונים בורסאיים ופיננסים:

החברה מוכרת פעילויות שייצרו ב-2025 הכנסות של 54.4 מיליון דולר, זה בערך חצי מהמחזור, אבל כאן חשוב להדגיש אלו הכנסות שתרמו רווח נקי מתואם של 0.4 מיליון דולר בלבד. כלומר, היא מוותרת על הרבה הכנסות, אבל בעיקר על פעילויות שהכבידו על החברה ולא ייצרו רווח מהותי. כאן נכנס גם עניין התמחור. לפי נגר, אחרי השלמת העסקה יהיו בקופת באטמ כ-40 מיליון דולר, כמעט ללא חוב. יש כאן כמובן עוד מיסוי אבל גם אם ניקח את זה אנחנו מבינים שגם אחרי הקפיצה אתמול, כ-12% במניה לשווי של כ-260 מיליון שקל, המזומן לבדו מהווה כ-40% מהשווי החברה.

ולכל הנ"ל גם מצטרף חיים דור. דור נכנס כבעל מניות מרכזי עם החזקה של כ-22%, ועוד עושה את זה במחיר שמשקף פרמיה של 33% על מחיר המניה הממוצע בלונדון ב-30 ימי המסחר שקדמו לעסקה. בשוק שבו משקיעים בדרך כלל דורשים הנחה כשהם קונים נתח כזה, הפרמיה הזאת היא פרט שחשוב לשים לב אליו. אפשר להניח שזה גם אחד הגורמים שהקפיצו את המניה אתמול, כי השוק ראה משקיע שמוכן לשלם מעל מחיר השוק כדי להיכנס לתוך באטמ החדשה.

אז כדי להבין אם דור עשה עיסקה טובה, ישבנו עם המנכ"ל נגר כדי להבין מה נשאר מבאטמ אחרי המימושים, האם החברה החדשה תהיה רווחית, מה היא מתכננת לעשות עם המזומן, מה חיים דור רואה בה כשהוא נכנס להשקעה בפרמיה, ומה בדיוק היא עושה ברשתות, בסייבר ובהצפנה הפוסט-קוונטית.

מה קורה היום בבאטמ? במשך שנים החברה הייתה כמעט בכל ענף אפשרי, סייבר, רשתות, דיאגנוסטיקה, ציוד רפואי. תעשה לנו סדר.

"בעצם BATM, או באטמ, עברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות. לאורך ההיסטוריה שלה, החברה התפתחה להרבה מאוד תחומים, החל מרשתות וסייבר סקיוריטי, דרך הצפנה, טיפול בפסולת ביולוגית, הפצה של ציוד רפואי וכן הלאה. למעשה, היא הפכה להיות קצת כמו חברת החזקות, בלי להיקרא חברת החזקות ובלי לפעול כחברת החזקות, אבל במהות היא התנהלה עם הרבה מאוד חברות.

"בשנתיים האחרונות התחלנו תהליך של יישום אסטרטגיה שמצמצמת את הפעילויות של באטמ לשני תחומים עיקריים. אלה תחומים שבהם אנחנו מאמינים שלבאטמ יש את הערך הגדול ביותר לבעלי המניות, תחומים שבהם אנחנו באמת טובים, יודעים לתת משהו שלאחרים אין, וגם תחומים שבהם השווקים צומחים במספרים מאוד גבוהים והרווחיות שלנו יכולה להיות משמעותית.

"שני התחומים שהחלטנו שאנחנו רוצים להישאר בהם הם רשתות והצפנה. אם רוצים לדייק את תחום הסייבר, אז אנחנו מדברים על הצפנה. בעצם התחלנו תהליך שבו אנחנו מוכרים את כל הפעילויות שהן לא שני הדברים האלה.

"לסבר את האוזן, לפני שהתחלנו את התהליך היו בבאטמ בערך 17 קווי מוצר, והיינו צריכים לצמצם אותם לשלושה. במהלך 12 החודשים האחרונים מכרנו חמש פעילויות, גם במדינות כמו הונגריה וגם בישראל היו לנו פעילויות ביומד שהשלמנו את המכירה שלהן. המכירה הגדולה הייתה של חברה ברומניה שהייתה לנו, שמכרנו אותה למעשה למי שהחזיק 22% ממניות באטמ, בתמורה לכל המניות שלו בחברה. זו לא הייתה עסקה במזומן, אלא עסקה במניות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"נשארנו בעצם עם שלוש פעילויות שאותן היינו צריכים למכור. אחרי מכירת שלוש הפעילויות האלה, באטמ הופכת להיות חברה מאוד מפוקסת וממוקדת בתחומים של רשתות והצפנה."


אז מה בעצם נשאר בתוך החברה?

"בתחום הרשתות באטמ תישאר עם פעילות של סוויצ'ים, Carrier Ethernet. זו פעילות ותיקה של באטמ, מוכחת, עם לקוחות קיימים, בשוק של למעלה מ-34 מיליארד דולר, שעדיין צומח למרות שהוא שוק ותיק. לבאטמ יש מוצרים שקיימים בשוק יותר מ-20 שנה ומוכיחים את עצמם, עם רווחיות מאוד גבוהה.

"לסבר את האוזן, וזה מידע ציבורי אז אין לי בעיה לחלוק אותו, באטמ מוכרת סוויצ'ים ברווחיות גולמית של בין 40% ל-45%. זה מאוד גבוה. זו כמעט הרווחיות הכי גבוהה שיש לנו בתוך הפעילויות האלה, ובוודאי הרבה יותר גבוהה מכל מה שיש לנו בעולם הביומד."

איך תיראה הרווחיות הגולמית של באטמ אחרי המימושים?

"נכון, הרווח הגולמי המאוחד היה סביב 32%, כי הביומד שאנחנו מוכרים שחק לנו את הרווחיות משמעותית. הפעילויות שנמכרות נעות במרווחים של בין 20% ל-30%, ובכלל לא לדבר על הרווח הנקי.

"בסופו של דבר הפעילויות שנמכרות הביאו לבאטמ רווח נקי זניח של 400 אלף דולר, שהוא יכול להשתנות גם רק בגלל השפעות שער או דברים כאלה.

"לעומת זאת, בפעילויות שאנחנו נשארים בהן הרווחיות הרבה יותר גבוהה. הנטוורקס שלנו זו רווחיות גולמית של 40%-45%, והסייבר שלנו זו רווחיות שיותר קרובה ל-45%-50%."

"החלטנו להתמקד באותם מקומות שיודעים להעביר רווח אמיתי. בסוף אנחנו רוצים לייצר לא רק מחזורי הכנסות גדולים ולהוציא את הכול בדרך, אלא חברה שלא רק צומחת בהכנסות שלה, אלא גם מייצרת רווחים. הדרך לעשות את זה היא להתמקד בשני התחומים האלה."

אבל למה לקח לכם כל כך הרבה זמן להבין שצריך להתמקד? הזמן הזה בפועל תורגם גם להשמדת ערך לבעלי המניות.

"תראה, אני המנכ"ל של באטמ בשלוש השנים האחרונות. בתחילת הדרך ישבנו, בנינו אסטרטגיה, והתוצאה שלה היא מה שאתה רואה עכשיו. בעצם התחלנו באירוע שבו ניסינו למקסם את התשואה שאנחנו יכולים לקבל על כל הנכסים, ולא פשוט לסגור אותם או לעשות מכירת חיסול.

"הדבר הזה לוקח זמן. למכור כמות כזאת של נכסים במכה אחת לוקח זמן גם לחברה. בסוף, בכל אירוע כזה יש תהליך מורכב של בדיקות נאותות, פעילויות משפטיות, תכנוניות וארגוניות של החברות. זה לא משהו שקורה ביום אחד."

אז מה המצב היום בקופה אחרי המימושים והעסקה הנוכחית?

"למעשה, אחרי העסקה שהודענו עליה, או ברגע שהעסקה הזאת תגיע לקלוזינג שלה, ואני מאמין שזה יקרה בעוד כמה חודשים, בקופת המזומנים של באטמ יהיו איפשהו בין 40 ל-50 מיליון דולר."

כלומר, חלק גדול מאוד מבאטמ יהיה פשוט מזומן בקופה.

"נכון. אם אתה מסתכל על השווי של באטמ, חלק גדול מהשווי שלה יהיה למעשה במזומן. לבאטמ כמעט אין חוב, אז המספר שנתתי לך די קרוב למזומנים נטו של החברה.

"בסופו של דבר, אני חושב שהיום בערך 60% או 70% מהשווי של באטמ מתורגם למזומן. השוק לא כל כך הבין את זה. שמעו את מה שאני אומר על מימושים, אבל אף אחד לא ידע לתמחר בכמה כסף מדובר.

"פה אנחנו באים ואומרים שעל כל המימושים שבאטמ עשתה ב-12 החודשים האחרונים, כולל העסקה הזאת, הבאנו למעלה מ-40 מיליון דולר, או כ-40 מיליון דולר לפני המסים שנשלם בדרך. זה סכום משמעותי. אף אחד לא העריך שזה מה שאנחנו מביאים על הנכסים.

"בעצם אנחנו נשארים עם שני הנכסים הכי משמעותיים של באטמ, שהם גם צומחים דו-ספרתית, או יצמחו דו-ספרתית בשנת 2026. יצרנו פה בשנה וחצי-שנתיים האחרונות כמעט חברה חדשה. אני לא רוצה להגיד חדשה לגמרי, כי היא מסתמכת על הרבה קניין רוחני שנוצר בעשרות השנים האחרונות, אבל עם מודל אחר, הרבה יותר מפוקס והרבה יותר ברור."


אז ב"באטמ החדשה", מה יהיה קצב ההכנסות?

"אין ספק שהמכירה שהודענו עליה היום תוריד כמות גדולה של הכנסות משורת ההכנסות של באטמ, אבל היא למעשה כמעט לא תפגע ברווח של באטמ. זה האירוע העיקרי פה.

"הביומד של באטמ, אם מסתכלים היסטורית, היווה את רוב ההכנסות של החברה. אז כמובן שכשאנחנו מורידים את הדבר הזה, אנחנו מגיעים להכנסות נמוכות יותר."


בעצם, אחרי מכירת הפעילויות, באטמ מוותרת על סדר גודל של חצי מהמחזור שלה, בערך 54 מיליון דולר.


"כן, נכון."

בסייבר ראינו ירידה בהכנסות לעומת 2024. איך צריך להבין את זה? זו ירידה בפעילות, או ש-2024 הייתה שנה חריגה?


"בסייבר ראית ירידה בעיקר בגלל ש-2024 הייתה שנה חריגה. בעקבות המלחמה ואירועים שהיו, נוצר ביקוש גבוה מהרגיל לפתרונות הצפנה לרשתות מהירות בסביבות רגישות, ולכן היה קצב הכנסות שלא בהכרח מייצג שנה רגילה.


"באטמ פועלת שנים בתחום של הצפנת רשתות במהירות גבוהה, כולל פתרונות שמיועדים לסביבות רגישות ודורשות רמת אבטחה גבוהה. ב-2024 הביקוש בתחום הזה היה גבוה במיוחד, וב-2025 הפעילות חזרה לקצב יותר מייצג. לכן רואים ירידה בין 2025 ל-2024, כי 2024 הייתה שנה חריגה ו-2025 כבר קצת התייצבה."

אז אם מנרמלים את זה, אנחנו מדברים היום על קצב הכנסות של בערך 9-10 מיליון דולר בשנה בסייבר?


"כן, משהו כזה."


וברשתות, מה סדר הגודל? זו אמורה להיות אחת משתי פעילויות הליבה של באטמ החדשה.


"ברשתות גם נראה גידול דו-ספרתי."


סדר גודל - 12-13 מיליון דולר?


"תיקח בחשבון פעילות שצומחת דו-ספרתית יפה, נקרא לזה ככה."


חיים דור מגיע מתחום הבריאות, דווקא התחום שממנו באטמ יוצאת עכשיו. מה הוא רואה בבאטמ החדשה, שהיא כבר יותר חברת רשתות, סייבר והצפנה?


"אני חושב שתצטרך לשאול אותו כדי לקבל תשובה מדויקת על הדבר הזה, אבל אני מאמין שתוך כדי התהליך הוא רואה גם את הפוטנציאל במה שנשאר בתוך באטמ.


"בסוף הוא משלם פרמיה של 33%. בשוק של היום נדיר לשלם פרמיות, בוודאי פרמיות כאלה, כשקונים כמות כזאת של מניות. אני חושב שלאורך התקופה שבה הוא למד להכיר אותנו בתוך התהליך, הוא מאמין שהשווי של באטמ היום נמוך משמעותית ממה שהוא צריך להיות. אבל שוב, תצטרך ללכת אליו ולשאול אותו."


אז אם אנחנו מסתכלים על באטמ אחרי המימושים, מה אתה חושב שהשוק מפספס? והכי חשוב - שנה מהיום, איפה באטמ הולכת להיות?


"אני חושב שמה שמפספסים היום בבאטמ זה את כמות הטכנולוגיה והקניין הרוחני שקיימים בחברה הזאת, כולל יכולות ייחודיות בעולמות של הצפנה פוסט-קוונטית. באטמ נמצאת בחזית הטכנולוגיה העולמית בתוך הדבר הזה.


"בסוף יש לנו מוצרים שנבחנים בשדה הקרב על בסיס יומיומי. אין הרבה חברות שיכולות להציג מוצרים כאלה בעולמות של הצפנה בעולם. זה מנוף מאוד משמעותי, שהשוק מעולם לא העריך, כי השוק התבלבל, ואני גם יכול להבין אותו קצת.


"כשיש לך חברה שעושה הצפנה, ציוד רפואי ופסולת רפואית, איך אתה בכלל יכול להעריך אותה? איך אתה יכול לתת לה מכפילים? אתה בכלל לא יודע לאיזו קטגוריה להכניס אותה.


"אני מקווה שבמהלכים שעשינו, שהופכים אותנו להרבה יותר ממוקדים והרבה יותר ברורים, השוק יתחיל להבין מה מסתתר בתוך באטמ, ולחזור להעריך את החברה באמת לפי מה שהיא שווה מבחינת הטכנולוגיה והפוטנציאל שלה."


עם קופה של כ-40 מיליון דולר אחרי העסקה, לאן הכסף הולך? זה כסף לרכישות, למו"פ, או לחיזוק הפעילות הקיימת?


"באטמ תשקיע את הכסף בשני מקומות. המקום הראשון הוא בתוך החברה, בשני מוקדים עיקריים: האצה של פרויקטים של מו"פ שאנחנו עושים, והשתתפות ב-Proofs of Concept, הוכחות היתכנות ללקוחות בכל העולם.


"המקום השני הוא רכישות. באטמ בהחלט מסתכלת לכיוון של רכישות של פעילויות שיביאו לה בעיקר לקוחות. פחות טכנולוגיה, כי יש לנו טכנולוגיה יחסית מאוד מתקדמת ברוב המקומות שבהם אנחנו נמצאים. מה שאנחנו מחפשים זה לקוחות, בסיס לקוחות וחוזים קיימים, בשני התחומים שבהם אנחנו נשארים."


אבל רכישות ממוקדות, לא חזרה לפורטפוליו רחב כמו שהיה בעבר.


"לא, לא. זה נגמר. אנחנו משקיעים רק במה שקשור לעולמות שאנחנו מבינים, ב-network וב-encryption. זהו."


איזה סוג של הזדמנויות יש לכם בתחום הזה מבחינה גלובלית?


"אנחנו בוחנים מספר חברות, ועכשיו יהיו לנו גם המשאבים לעשות execution."


זה משהו שיכול לקרות בטווח של חצי שנה עד שנה, או שזה עדיין יותר רחוק?


"אתה יודע, יש לי ניסיון גדול בשוק ההון, ואני נזהר מלתת התחייבויות לשוק ההון, כי אחר כך תופסים אותך אם פספסת רבעון או לא. אבל בוא נאמר ככה, אני צופה שבאטמ תחזור למחזורי ההכנסות שלה, וכמובן שאי אפשר לעשות את זה רק אורגנית בטווח קצר."

הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה