פורד רכב
צילום: Istock

סין קנסה את פורד באשמת אי-אמון והפרה של הגבלים עסקיים

המתחים בין שתי המעצמות ממשיכים להחריף, כאשר סין מגיבה על צעדיה של ארה"ב נגד וואוויי בהטלת קנס של כ-163 מיליון יואן על שלוחתה של פורד במדינה. גם פדקס על הכוונת
Bloomberg | (3)

סין קנסה הבוקר את שלוחתה של פורד מוטורס האמריקאית במדינה באשמת אי-אמון ובטענה שזו מפרה הגבלים עסקיים, והוסיפה למתחים ההולכים ומתעצמים בין שתי המעצמות.

צ'נגן פורד (השלוחה הסינית של פורד בסין) תקנס בכ-162.8 מיליון יואן (23.6 מיליון דולר) בטענה שהגבילה את מחירי המכירה של הקמעונאים בעיר צ'אנגצ'ינג מאז 2013, כך על פי הצהרתו של הרגולטור הסיני. הסכום שווה ערך ל-4% ממכירותיה השנתיות של פורד בצ'אנגצ'ינג.

בשבוע שעבר הודיעה סין כי היא חוקרת את חברת FedEx בטענה למשלוחים "לא תקינים", מהלך שהוגדר על ידי סוכנות הידיעות הממשלתית כאזהרה של בייג'ין לאחר שממשלת טראמפ הכריזה על איסור על קיום עסקים עם ענקית התקשורת הסינית וואוויי. סין איימה בנוסף גם ליצור "רשימה שחורה" של חברות הפוגעות באינטרסים של החברות המקומיות.

למרות שסין לא פירטה אודות קשר כלשהו בין הקנס למתחים מול ארה"ב, "קשה לראות אותו כבלתי קשור", אמר אנדרו פולק, ממייסדי חברת המחקר "טריוויום צ'יינה" בבייג'ין. "בשלב זה אני חושב שההנחה הבסיסית שלנו צריכה להיות שאין צירופי מקרים".

פורד אמרה בהצהרתה כי היא מכבדת את החלטת סין וכי השלוחה הסינית תסדיר את הפעילות במדינה.

כאשר האיומים על הסחר והטכנולוגיה מסלימים, יותר חברות חשופות לסיכון של להתפס במוקד האש. מהלך כזה שבו סין תעשה רשימה של מה שהיא מכנה "ישויות לא מהימנות" פותח את הדלת לסחרור בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מענקיות בארה"ב כמו גוגל, קוואלקום ואינטל ועד לספקים שאינם אמריקאים שניתקו קשרים עם וואוויי, כגון טושיבה וסופטבנק.

בכירים בממשל הסיני אמרו בתחילת השבוע כי הממשלה מתנגדת בתוקף לסמכות השיפוט של ארצות הברית על "וואוויי", תוך הפחתת החששות כי הרשימה המתוכננת של ישויות לא מהימנות תשמש ככלי תגמול נגד ארה"ב במלחמת הסחר.

זו לא הפעם הראשונה שסין תוקפת יצרנית רכבים אמריקאית על רקע מתחים גיאופוליטיים. בשנת 2016, סין קנסה בכ-201 מיליון יואן את ג'נרל מוטורס על הפרות של הגבלים עסקיים. בזמנו, יחסי סין-ארה"ב היו מתוחים לאחר שטראמפ איים במכסים על סחורות סיניות, כשהוא מאשים את סין בגניבה של רחפן של חיל הים האמריקני במים בינלאומיים סמוך לדרום המדינה.

הקנס אמנם מתווסף למצבה הרעוע של פורד בסין, כאשר המכירות שלה ירדו ב-54% בשנת 2018, אבל המהלך מצידה של סין נגד חברות רכבים לא מתיישר עם ההגיון, כיוון שבדרך כלל יצרניות הרכבים חוברות לשותף מקומי, כמו לדוגמה ענקית הרכב הסינית SAIC שפועלת יחד עם ג'נרל מוטורס.

באשר לפדקס, החברה כבר חשה בהשפעת ההאטה הכלכלית בסין בשל המתחים המסחריים והתנצלה על מה שתיארה כטעויות הקשורות לחבילות של וואוויי. חברת ההיי-טק הגדולה ביותר בסין מסרה כי היא בודקת את קשריה עם שירות הדיוור האמריקאי, וזאת כאשר שתי חבילות המכילות מסמכים שנשלחו לוואוויי מיפן הופנו לארה"ב ללא אישור, כך על פי הדיווחים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 05/06/2019 14:57
    הגב לתגובה זו
    מתלוננת על הגבלים עסקיים
  • 2.
    זוהי מלחמה 05/06/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    מכות
  • 1.
    טראמפ הטיפש 05/06/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    סין היא לא צפון קוריאה. היא תחתוך לו את הראש המלא טיפשות ויהירות. מדינה עצומה עם עצמה רבה. היא גם לא אירן. אם טראמפ המשוגע יפעיל כח, הוא צריך לצפות לתגובת תכלית, שילמד ממנה לקח. חמור מגודל. רב עם כל העולם ואשתו, בדומה לביבי ג'יפה אצלנו.
Tesla CEO Musk
צילום: בלומברג

טסלה מתכננת להעלות מיליון מוניות רובוטיות לכביש בשנה הבאה

יצרנית הרכבים החשמליים מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים כבר ב-2020
Bloomberg |
טסלה מכוונת לשוק שיתוף הרכבים וקוראת תיגר על אובר וליפט, כשבכוונתה להביא את בשורת המכוניות החשמליות להמונים. לדבריו של אילון מאסק, שילוב הטכנולוגיה של נהיגה עצמית עם שירות שיתוף יעשה את זה מטורף עבור הצרכנים לקנות מכוניות אחרות. המנכ"ל אמר כי עד אמצע השנה הבאה, מיליון מכוניות נהיגה עצמית של טסלה יהיו על הכביש והוסיף כי הלקוחות יוכלו לשים את המכוניות שלהם על גבי רשת משותפת של מוניות רובוטיות, שיהיו מסוגלות לנוע ללא שליטת אדם. אפילו למאסק, בן ה-47, שמעולם לא נרתע מתחזיות המוזרות, ציר הזמן הוא מאוד שאפתני. אפילו מנכ"ל אלפהבית, וואימונו, שנחשב באופן נרחב למוביל בתחום הרכב האוטונומי, נרתע מלהניח לכלי הרכב האוטונומיים שלו לשוטט ללא נהגי בטיחות. אבל כשטסלה ניצבת מול חששות גוברים לגבי הביקוש למכוניות חשמליות שלה, מנכ"ל החברה לא חושש לומר כי החברה ולקוחותיה יקצרו  "הטבות כספיות גדולות" ברגע שמערכת הרובו-מוניות תהיה מוכנה. "המסר הבסיסי שהלקוחות צריכים לקחת איתם היום הוא שזה מטורף מבחינה כספית לקנות משהו אחר מלבד טסלה", אמר מאסק ביום שני במטה טסלה בפאלו אלטו, קליפורניה. "זה יהיה כמו בעלות על סוס בעוד שלוש שנים". הקאצ' עבור המשקיעים של טסלה היא שכל זה הולך להיות יקר בטווח הקרוב. כשנשאל כמה טכנולוגיה אוטונומית עולה לטסלה, השיב מאסק: "זה בעצם כל מבנה ההוצאות שלנו". בעוד שטסלה אמרה בעבר כי היא מצפה לתזרים מזומנים חיובי בכל רבעון מעבר לשלושת החודשים הראשונים של השנה, מאסק טוען עכשיו כי אומר המטרה היא תזרים מזומנים נייטרלי בזמן שהחברה עומלת על בניית צי של רכבי נהיגה עצמית אשר יעשו את דרכם לשירות המוניות הרובוטיות. "מעתה ועד היום בו הרובו-מוניות תהיינה פרוסות ברחבי העולם, הדבר היחידי מבחינתנו הוא למקסם את מספר היחידות האוטונומיות שנוצרו ולהוביל את החברה לכיוון ניטרלי של תזרים מזומנים", אמר מאסק. "ברגע שצי המוניות הרובוטיות יהיה פעיל, אני מצפה לתזרים מזומנים מאוד חיובי." מניית טסלה סיימה אמש את יום המסחר בירידה של 3.8% לשער של 262.75 דולר. המניה ירדה מתחילת השנה ב -21%. במשך שנים, ההבטחה של טסלה הסתמכה על החדרת מודל 3 של החברה להמונים. עם זאת, מוקדם יותר החודש, טסלה ביטלה את האפשרות להזמין את הגירסה של מודל 3 באינטרנט. על פי התוכנית, לקוחות אשר בחרו לשכור את מודל 3 לא יוכלו לקנות את המכונית בסוף התקופה, כאשר המכוניות המושכרות יחזרו בסופו של דבר לשמש ברשת של החברה. כאשר אנליסט אחד אמר למוסק שזה נשמע כאילו טסלה עושה מחויבות מאסיבית למאזן, ושאל על האסטרטגיה המימונית של החברה, המנכ"ל  רמז לכך שייתכן גיוס בקרוב. "קשה לדבר על סיבוב הגיוס במקום הזה", אמר. "אני חושב שנעשה את המהלכים הנכונים. אני חושב שאנחנו נעשה את המהלכים שאתה חושב שאנחנו צריכים לעשות".