פורד רכב
צילום: Istock

סין קנסה את פורד באשמת אי-אמון והפרה של הגבלים עסקיים

המתחים בין שתי המעצמות ממשיכים להחריף, כאשר סין מגיבה על צעדיה של ארה"ב נגד וואוויי בהטלת קנס של כ-163 מיליון יואן על שלוחתה של פורד במדינה. גם פדקס על הכוונת
Bloomberg | (3)

סין קנסה הבוקר את שלוחתה של פורד מוטורס האמריקאית במדינה באשמת אי-אמון ובטענה שזו מפרה הגבלים עסקיים, והוסיפה למתחים ההולכים ומתעצמים בין שתי המעצמות.

צ'נגן פורד (השלוחה הסינית של פורד בסין) תקנס בכ-162.8 מיליון יואן (23.6 מיליון דולר) בטענה שהגבילה את מחירי המכירה של הקמעונאים בעיר צ'אנגצ'ינג מאז 2013, כך על פי הצהרתו של הרגולטור הסיני. הסכום שווה ערך ל-4% ממכירותיה השנתיות של פורד בצ'אנגצ'ינג.

בשבוע שעבר הודיעה סין כי היא חוקרת את חברת FedEx בטענה למשלוחים "לא תקינים", מהלך שהוגדר על ידי סוכנות הידיעות הממשלתית כאזהרה של בייג'ין לאחר שממשלת טראמפ הכריזה על איסור על קיום עסקים עם ענקית התקשורת הסינית וואוויי. סין איימה בנוסף גם ליצור "רשימה שחורה" של חברות הפוגעות באינטרסים של החברות המקומיות.

למרות שסין לא פירטה אודות קשר כלשהו בין הקנס למתחים מול ארה"ב, "קשה לראות אותו כבלתי קשור", אמר אנדרו פולק, ממייסדי חברת המחקר "טריוויום צ'יינה" בבייג'ין. "בשלב זה אני חושב שההנחה הבסיסית שלנו צריכה להיות שאין צירופי מקרים".

פורד אמרה בהצהרתה כי היא מכבדת את החלטת סין וכי השלוחה הסינית תסדיר את הפעילות במדינה.

כאשר האיומים על הסחר והטכנולוגיה מסלימים, יותר חברות חשופות לסיכון של להתפס במוקד האש. מהלך כזה שבו סין תעשה רשימה של מה שהיא מכנה "ישויות לא מהימנות" פותח את הדלת לסחרור בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מענקיות בארה"ב כמו גוגל, קוואלקום ואינטל ועד לספקים שאינם אמריקאים שניתקו קשרים עם וואוויי, כגון טושיבה וסופטבנק.

בכירים בממשל הסיני אמרו בתחילת השבוע כי הממשלה מתנגדת בתוקף לסמכות השיפוט של ארצות הברית על "וואוויי", תוך הפחתת החששות כי הרשימה המתוכננת של ישויות לא מהימנות תשמש ככלי תגמול נגד ארה"ב במלחמת הסחר.

זו לא הפעם הראשונה שסין תוקפת יצרנית רכבים אמריקאית על רקע מתחים גיאופוליטיים. בשנת 2016, סין קנסה בכ-201 מיליון יואן את ג'נרל מוטורס על הפרות של הגבלים עסקיים. בזמנו, יחסי סין-ארה"ב היו מתוחים לאחר שטראמפ איים במכסים על סחורות סיניות, כשהוא מאשים את סין בגניבה של רחפן של חיל הים האמריקני במים בינלאומיים סמוך לדרום המדינה.

הקנס אמנם מתווסף למצבה הרעוע של פורד בסין, כאשר המכירות שלה ירדו ב-54% בשנת 2018, אבל המהלך מצידה של סין נגד חברות רכבים לא מתיישר עם ההגיון, כיוון שבדרך כלל יצרניות הרכבים חוברות לשותף מקומי, כמו לדוגמה ענקית הרכב הסינית SAIC שפועלת יחד עם ג'נרל מוטורס.

באשר לפדקס, החברה כבר חשה בהשפעת ההאטה הכלכלית בסין בשל המתחים המסחריים והתנצלה על מה שתיארה כטעויות הקשורות לחבילות של וואוויי. חברת ההיי-טק הגדולה ביותר בסין מסרה כי היא בודקת את קשריה עם שירות הדיוור האמריקאי, וזאת כאשר שתי חבילות המכילות מסמכים שנשלחו לוואוויי מיפן הופנו לארה"ב ללא אישור, כך על פי הדיווחים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 05/06/2019 14:57
    הגב לתגובה זו
    מתלוננת על הגבלים עסקיים
  • 2.
    זוהי מלחמה 05/06/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    מכות
  • 1.
    טראמפ הטיפש 05/06/2019 09:59
    הגב לתגובה זו
    סין היא לא צפון קוריאה. היא תחתוך לו את הראש המלא טיפשות ויהירות. מדינה עצומה עם עצמה רבה. היא גם לא אירן. אם טראמפ המשוגע יפעיל כח, הוא צריך לצפות לתגובת תכלית, שילמד ממנה לקח. חמור מגודל. רב עם כל העולם ואשתו, בדומה לביבי ג'יפה אצלנו.
U.S. Negotiators
צילום: בלומברג

למרות האיומים של טראמפ, סגן נשיא סין יגיע לארה"ב לשיחות

בעקבות ההודעה, החוזים העתידיים על מדד ה-S&P 500 צמצמו חלק מהירידות לאחר שבתחילת היום נסחרו בירידות של עד 0.8%
Bloomberg |
מסתמן כי עדיין ישנה תקווה כי ארה"ב וסין תצלחנה להגיע לעסקת סחר כאשר סגן נשיא סין ליו הי הודיע הבוקר כי יגיע בכל זאת להמשך שיחות בארה"ב בסוף השבוע הקרוב. בעקבות ההודעה, החוזים העתידיים על מדד ה-S&P 500 צמצמו חלק מהירידות לאחר שבתחילת היום נסחרו בירידות חדות של עד 0.8% שהגיעו בעקבות הודעת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, על כוונתו להעלות את המכסים על סחורות סיניות ביום שישי, כשהוא מאשים את בייג'ינג בסחבת במהלך המשא ומתן. עבור סוחרי המניות מדובר בהקלה שכן אלו התכוננו לשבוע תנודתי במיוחד לאור הההסלמה בגזרת מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין. בעוד ששוקי המניות בארה"ב חמקו במידה רבה מהחבטות שנחתו באסיה ביום שני בבוקר, המדדים העיקריים בארה"ב נפגעו בצורה מתונה ביום שני בלילה. "אם אכן יועלו המכסים, זה ישפיע בצורה חזקה על השווקים", אמר פיטר ינקובסקיס, מנהל השקעות ראשי באווקברוק השקעות, והוסיף כי הדברים עדיין נשמעים לו כמו טקטיקות משא ומתן. "מה שהם אמרו הוא שהם הולכים להוציא הודעה על המכסים בתאריך הזה. אבל אני לא מאמין שהם יכולים באמת לבצע את זה". "השוק אימץ גישה אופטימית יחסית, והיה סבור כי הציוצים של הנשיא היו למעשה רק טקטיקת משא ומתן ושאולי הוא לא היה רציני לחלוטין", אמר מייקל או'רורק האסטרטג השוק הראשי של ג'ונסטריידינג. "עכשיו יש לך אישור כי הוא רציני וכי שיחות הסחר מתדרדרות מהר. השווקים עלו ב-17% השנה בעיקר בגלל הציפייה להסכם סחר, כך שאני מצפה שהשווקים יתקשו לעכל את מצב העניינים הנוכחי". "ארה"ב וסין עשו התקדמות משמעותית בעסקת סחר, אך בשבוע האחרון סין חזרה בה מחלק מהבטחותיה", אמר שר המסחר האמריקאי, רוברט ליטייזר. "נושאים משמעותיים נותרו לא פתורים, כולל האם מכסים יישארו". אם לשפוט לפי התוקפנות של טראמפ, זה יהיה מופרך להאמין שהפרשה הזאת תסתיים תוך יום אחד. מאז כיוון המטרה לעבר סין לפני כ-14 חודשים בטוויטר, רוב הקמפיינים הציבוריים שלו נמשכו ימים רבים. מאידך גיסא, בעוד שציוציו של הנשיא לעתים קרובות הפחידו את השוק, המניות בדרך בכלל הגיבו לדברים עד סוף היום. כמעט בכל המקרים, המניות חזרו לעליות שבוע לאחר מכן.