אילן קצ'נס טוען: "מנהלי חברות חייבים לפעול לפי חזון החברה"

חברות רבות נקלעות למשברים שונים בגלל היעדר מטרה וחזון ברורים ובהירים. לדעת אילן קצ'נס, "חברות רבות יכלו לשרוד אם מנהליהן היו ערים לשינויים המתרחשים בשוק, והיו פועלים לפי חזון החברה, עם מטרות ברורות"

 | 
ביז 255, צילום: יח"צ
אילן קצ'נס, מנכ"ל "עוץ לי אסטרטגיה ניהולית" | צילום: יח"צ
אי אפשר להתעלם מריבוי החברות שנקלעו לקשיים או שנסגרו בשנים האחרונות. בין אם מדובר בשוק הריהוט שגם ככה נשאר חבול וחבוט לאור כניסתה של 'איקאה' לפני מספר שנים, ובין אם מדובר על רשתות אופנה וטקסטיל כמו 'זברה' או 'הונינגמן'. שוק הצרכנות בישראל משנה את עורו, והתהליכים המתרחשים בו, דומים לנעשה בעולם.
 
העולם עובר לצרכנות מקוונת, החנויות הופכות לדיגיטליות, אך אין אנו רואים קניונים סגורים ונטושים, כמו למשל בארה"ב. מנגד, הרשתות המקומיות מדווחות בכל רבעון על ירידה בהכנסות, וניתן למצוא גם בקשות לפירוק, בקשות לחדלות פירעון או הקפאת הליכים. ברוב המקרים, ניתן היה להציל את החברות שנסגרו, ולצורך הבנה עמוקה של הנושא, נפגשתי עם אילן קצ'נס, מנכ"ל "עוץ לי אסטרטגיה ניהולית", והעומד בראש קבוצת K.TESORO.
 
האינטרנט אשם?
 
חלק מטענות מנהלי חברות מסוימות, היו כי האינטרנט והמעבר לרכישות מקוונות, "הרגו להם" את העסק. "יש בטענה זו מן האמת", אומר קצ'נס. "אין ספק שבשנים האחרונות הצרכנים שינו את כל הרגלי הצריכה שלהם. מרכישה של בגד או כיסוי לטלפון שבוצעו בקניון או במרכז המסחרי הקרוב לבית, הצרכנים עברו לאמאזון, לאלי אקספרס וכו', כאשר המשלוח מגיע עד סף דלתם".
 
"עם זאת, מנהלי החברות שנקלעו לקשיים אשמים לא פחות במצב החברה. המנהלים, לא צפו את השינויים הדרסטיים שקורים בשנים אלו בשוק המקומי, והמהפכה הזו חדרה לכל משק בית בישראל. מי שלא קרא את המפה לפני המהפכה הזו, נשאר עם סטוקים של סחורות, עם חובות שקשה מאד לשלם וספקים שרוצים את הכסף כמה שיותר מהר", מציג אילן קצ'נס.
 
אין ספק, הסוגיה הכלכלית של חובות וכספים היא הכאובה ביותר, אך מצד שני, למנהלי החברה יש עוד קושי, והוא שמירה בסודיות על מצב החברה, כדי לא לעורר לחץ ופאניקה אצל הספקים. "תחשבי שחברה מוכרת ומפורסמת מודיעה בבוקר אחד על כך שהיא בקשיים - הדבר יגרור לחצים, סיקור בתקשורת וגם לקוחות שלא ירצו להיכנס לחנות", קצ'נס אומר.
  
"חזון החברה - לא רק על הקיר"
 
השקפת עולמו של קצ'נס, המתובלת בניסיון רב בהבראה והצלת חברות ממשברים, מעניינת. הוא טוען, כי ישנו דבר אחד שנשכח מאחור בדרך כלל, והוא עולה לעיתים בהרמות כוסית או בכנסים רשמיים של החברה. "חזון החברה הוא לא רק אוסף של מילים שמודבקות על הקיר בכניסה למשרדי החברה, היום חזון חברה הוא כמעט כמו GPS לנהג או לטייס", מחדד אילן קצ'נס.
 
 
"במהלך עבודתי מול חברות במשבר, גיליתי שכמעט לכולן אין חזון ברור, השקפת עולם או מטרה ברורה. יזמים שפתחו חברות, חשבו רק "איך להביא את המכה", ולא התוו דרך מסוימת, שאיפה או מטרה. מכאן, שהדרך להידרדר לתהום היא קצרה מאד, וההתרסקות, כמעט בלתי נמנעת".
  
 
קצ'נס טוען כי "כל מנהל חברה, גדולה כקטנה, חייב לנסח ולגבש חזון, שינחה את החברה לפחות בשנים הראשונות, שהן קריטיות ליציבותה. כאשר החברה נמצאת עוד בחיתוליה, חשוב לגבש את היעדים והחזון, אך לא פחות חשוב מהם, את הדרך אליהם".
 
ברוב הפעמים בהם אילן קצ'נס נקרא להצלת חברה ממשבר, הוא לקח את המושכות לידיו - הוא ניהל בפועל את החברה, והיה אחראי לכל ביצועיה. "דרך הפעולה שלי ושל 'עוץ לי אסטרטגיה ניהולית' היא ייחודית בשוק, אך היא הוכיחה עצמה בעשרות מקרים כמוצלחת. אנחנו מאושרים כל פעם מחדש, כאשר עסק כושל הופך לחברה מצליחה ופורחת", מציין קצ'נס.
 
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות