סגנית הנשיא והיין הישראלי
צילום: הטוויטר של דאגלס אמהוף
ראיון

"בקבוק בליל הסדר של סגנית נשיא ארה"ב שווה כמו 12 קמפיינים"

לא מאמין בקמפיינים, המוצרים שלו מגיעים לחנות שאנשי ממשל קונים בה, היין שלו יככב בחתונת בנו של מזכיר המדינה הקודם, לא רואה את היקב שלו מונפק, ומה הסיפור של המטבע שמודבק לבקבוקים? בעלי יקב פסגות, יעקב ברג, ב"סמנכ"לי שיווק מדברים"

אלכסנדר כץ |
ליל הסדר, והיין של פסגות (מתוך הטוויטר של דאגלס אמהוף, בעלה של סגנית הנשיא) . אם פעם פעלו בישראל כמה יקבים שיצרו יינות פושרים בלשון המעטה אותם נאלצנו לצרוך בחוסר חשק בחגים, הרי שב-20 השנים האחרונות התעשייה הזו עברה מהפכה של ממש. כיום פועלים בארץ מעל 300 יקבים, כ-20 מהם מוכרים יינות בצורה מסחרית, ובסך הכל מייצרים כאן לא פחות מ-40 מיליון בקבוקי יין, חלקם הלא קטן פונה לייצוא בחו"ל – שם זוכה התעשייה הישראלית למקום של כבוד.   לצד חנויות יין ומרכולים שמקצים שטחים גדולים יותר ויותר לאלכוהול, ניתן לרכוש מותגים גם באמצעות אתרי אי-קומרס. יין, ואפילו יין טוב, לא חסר פה.   אבל האם הערכות לפסח שונה מול העבודה השיווקית לאורך כל השנה? ומה עושים כאשר סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ריטווטה תמונה של ארוחת ליל הסדר עם בקבוק יין מהיקב שלך אי שם בשומרון (ואז מוחקת את הציוץ כי הס מלהזכיר שמדובר ביין שיוצר מחוץ לתחומי הקו הירוק). במדור "סמנכ"לי שיווק מדברים" שוחחנו היום יעקב ברג, בעלי יקב פסגות (יחד עם רעייתו נעמה ברג, א"כ) ומנכ"ל היקרב, שאחראי על העבודה השיווקית של העסק שכבר מייצר 600 אלף בקבוקים בשנה, כמעט 60% מהם משווקים לייצוא.   -מי הודיע לכם על זה שהבקבוק שלכם כיכב אצל קמלה האריס? "חברים התחילו לשלוח וואטסאפים עם זה, אחרי שזה פורסם בטוויטר ויונה לייבזון (שליחת חדשות 12 בארה"ב, א"כ) עלתה על זה. זה עשה רעש גדול. תראה, באמריקה עכשיו (מועד קיומו של הריאיון, א"כ) זה עוד חג ליהודים, אז אני מניח שהם יתעוררו לזה רק בשעות הקרובות, ואז יהיה עוד רעש". .סגנית הנשיא ובעלה, והיין בצד ימין. התמונה שתייג אותה בעלה - נמחקה מהחשבון הרשמי שלה .. -איך היין הגיע אליה בכלל? עבודה שלכם? שלחתם אליה? "ממש לא. אני מעריך שזה נקנה על ידי אחד העוזרים שלה. מקווה שהוא לא פוטר בנתיים (אחרי הסערה שהתחוללה בטוויטר כשנודע שמדובר ביין מיקב בהתנחלויות, א"כ). בוושינגטון יש חנות גדולה שכל בכירי הממשל עובדים איתה, מזמינים יינות לשנה שלמה או לאירועים ספציפיים. דאגנו להגיע לחנות הזאת ולעבוד איתה. אני מניח שמישהו הלך לחנות הזאת, ואחד העובדים המליץ לו על היין שלנו. העוזר של קמלה הוא בהחלט בחור טוב, הביא לה את היין הכי טוב שיש. בכל מקרה, הפעם זו לא הייתה עבודה שלנו. בתקופת ממשלו של דונלד טראמפ עבדנו חזק מאד".   -מה זאת אומרת? מה עשיתם אז? "הבאנו את מזכיר המדינה האמריקאי הקודם מייק פומפאו אלינו ליקב בפסגות, והוא הגיע אפילו פעם נוספת. יש לנו יין על שם פומפפאו ובחתונה של הבן שלו – כל היין יהיה שלנו. בתקופתו של טראמפ, גם הבת שלו אווינקה ובעלה ג'ארד קושנר (שהיה יועצו של הנשיא, א"כ) שומרי כשרות, אז בכל האירועים היו צריכים יינות כשרים. בהתחלה שלחנו יין עם חברים, לבית הכנסת שהם מגיעים אליו למשל. אחר כך זה כבר הגיע לאירועים רשמיים. אצל טרמפ זה בהחלט היה הרבה יוזמה שלנו. עכשיו החוכמה היא לנצל את המומנטום, כי עוד שלוש שעות זה יהיה רלוונטי ואף אחד כבר לא יזכור".   -אז כבר זכיתם לפניות היום מספקים בגלל הפרסום הזה? "היו היום המון פניות למכור יין. אבל זה לא מה שחשוב. ברמה שיווקית, לא רק המכירות חשובות, אלא בניית המותג. וזה מה שאנחנו עושים".   -מה תקציב הפרסום והשיווק של היקב? "מדובר על נתון מורכב, כי זה מתחלק בין שיווק בארץ לשיווק בחו"ל, ותלוי גם בחברות השיווק. אבל אני מעריך שזה עומד על כמיליון דולר בשנה". . יקב פסגות והיין שהיה על שולחנה של סגנית הנשיא (צילומים: באדיבות יקב פסגות)  . -מה האסטרטגיה השיווקית-פרסומית של יקב פסגות, ובעצם – איך משווקים יין כשיש תחרות כל כך גדולה בשוק? "תן לי לספר לך סיפור. באופן מפתיע – אולי בעצם לא מפתיע – יש לנו הסיפור ולי הטוב ביותר בעולם, בתחום היין. כשמנסים למכור ויסקי, עושים מותג וממציאים לו סיפור על כך שהנרי השלישי שכב עם הפילגש הרביעית שלו, ובדיוק נפלה תאנה – וככה נוצר הוויסקי. אבל הסיפור שלנו על ארץ ישראל והחזרה הביתה, הוא סיפור נהדר. לפני 2000 שנה הקיסרים הרומאים והמלכים היוונים הביאו יין מפה. אבל מכיוון שאין לנו כמוכרים חצי שעה לספר ללקוח את הסיפור, צריך ישר להעביר לו את המסר הזה. אני חושב שהצלחנו לעשות את זה טוב ולכן פסגות למשל הוא היקב הישראלי הכי נמכר בארה"ב, בפער מהאחרים. על כל בקבוק מודבק מטבע, ריפליקה של מטבע חירות ציון שמצאנו במערה ישנה. בצד אחד מוטבע גפן ובצד השני יין עתיק. המטבע הזה למעשה מקשר את ההתחברות שלנו לקרקע. יש מאות אלפי סוגי בקבוקי יין, אבל כנראה שרק אחד עם מטבע. ועם המטבע הזה אתה כלקוח מרגיש שנכנסת לסיפור, גם בלי לקרוא את התווית האחורית שלדעתי אף אחד גם ככה לא קורא. וזה הקטע – ישן, חדש, רומנטי, עם ישראל הכי עתיק.   "כמובן, שאתה חייב מוצר טוב שיהיה לך למכור. אז יש לנו מוצר טוב שזוכה בפרסים בעולם, אבל יש הרבה יינות שזוכים בפרסים. צריך חיבור רוחני נגיד, וזה מה שאנחנו עושים". .   בני הזוג ברג, עלי יקב פסגות. יעקב ברג: רוצים לספר סיפור (צילומים באדיבות יקב פסגות) . -האם השיווק שונה לקראת חג כמו פסח? "30% מהמכירות השנתיות שלנו מתנקזות לפסח, אז מגדילים קצת את השיווק, אבל לא עושים משהו יוצא דופן"   -מי קהל היעד שלכם? "בחו"ל זה השוק היהודי כמובן, אבל לא רק. אנחנו נמכרים בעשרות דיוטי פרי ברחבי העולם, במרכולים גדולים ואפילו ב- Total Wine & More- רשת חנויות היין הגדולה בארה"ב".   -ובארץ? "אנשים שקצת מבינים ביין, אצלנו לא מדובר ביין זול. אנחנו לא מוכרים ארבע ב-100".   -אז איך הולך תקציב הפרסום שלכם? מדיה מסורתית, דיגיטל? "הביקוש אצלנו גדול מההיצע, ולכן אני לא זקוק ליותר מדי פרסום. קח דוגמה מהבוקר, פרסום כזה שווה 12 קמפיינים בטלוויזיה בישראל. אנחנו בכל העיתונים, בכל ערוצי הטלוויזיה, מדברים עלינו".   -אף פעם לא פרסמת בטלוויזיה, נכון? "אני לא מאמין בזה, אלא בליצור מודעות באמצעות סיפור אמיתי, כמו שסיפרתי לך, ולא בקמפיין ממומן שלא מעניין את הציבור. אני רוצה להיות בחדשות, שידברו על היין שלי".   -מה המהלך הכי מוצלח שלכם בשנים האחרונות? "המטבע. היקב הוקם ב-2003 ובשנים הראשונות היו לנו תוויות על הבקבוקים. בערך 2008 החלטנו ללכת על מטבע. זה סיפור מעולה והייתי חייב לראות איך אני מספר אותו החוצה. מדי יום עובדים אצלנו ביקב 1,500 איש, אם זה באירועים פרטיים, הופעות, ביקורים. המטרה שלנו היא לחזק את הסיפור שלנו פה בארץ - כדי שהלקוחות יכירו את המותג שלנו".   -מה פחות עבד? "יש קהילה אוונגליסטית ענקית בארה"ב, קהל גדול שרצינו לפנות אליו. הקמנו חברה בשם 'בליסינג ישראל' ('ברך את ישראל', א"כ), ובין היתר יצרנו חבילת שבעת המינים, דברים מיוחדים ונהדרים. אבל זה לא הלך בגלל השותף האמריקאי שלנו. הבאנו מוצרים מטריפים - אבל לפעמים אם אתה לא סוגר את הפינה, זה לא הולך".   -אגב, ממש עכשיו אחד היקבים - יקב כרמל מתמזג עם כלל תעשיות ומשקאות ובכך יהפוך לציבורי. יש כזו מחשבה אצלכם לעשות הנפקה? "זה מתאים אולי ליקב ללא אופי, כזה שמוכר שלושה בקבוקים ב-100 שקלים. אולי אצלו זה יעבוד. אני לא מאמין בזה, אנשים מחפשים איזה ערך מוסף, הקשרים מסוימים, סיפור - ולא רק מחיר". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".