בני ברק נדל"ן נדלן בניין
צילום: Istock

מהם הישובים המבוקשים ביותר בהגרלת מחיר למשתכן?

אמש ננעלה ההגרלה השמינית של מחיר למשתכן אליה נרשמו 23,822 משקי בית - 5,209 זכו. התוצאות צפויות להתפרסם במהלך חודש אפריל

מורן ישעיהו | (12)

אמש נסגרה ההגרלה השמינית של מחיר למשתכן אליה נרשמו 23,822 משקי בית, מהם 2,355 בסדרה א', 7,736 בסדרה ב' ו-13,739 בסדרה ג'. מספר הזוכים בהגרלה הגיע ל-5,209 משקי בית כאשר התוצאות צפויות להתפרסם במהלך חודש אפריל.

במסגרת ההגרלה שנפתחה בשבוע שעבר הוגרלו כ-5,200 יחידות דיור ב-13 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה, נכנסה גם העיר תל אביב לרשימה עם כ-200 דירות שהוגרלו. יישובים חדשים נוספים שנכנסו לסבב הזה הם בני ברק, אבן יהודה, אריאל וג'סר א-זרקא. 

מובילה את רשימת היישובים המבוקשים בהגרלה זו היא העיר בני ברק עם 8,435 נרשמים. אחריה נמצאות תל אביב עם 8,217 נרשמים, ראש העין עם 5,283 נרשמים, אבן יהודה עם 4,833 נרשמים וירושלים עם 3,901 נרשמים.

יחידות הדיור בהגרלה זו מצטרפות לכ-65,000 שהוגרלו עד עתה ב-76 יישובים שונים. על פי הודעת האוצר, יותר מ-25 אלף יחידות דיור עם היתר בניה ובשלבי בניה שונים. בסך הכל השתתפו 81 יישובים בהגרלות השונות לאורך שלוש שנים. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    עמית 31/03/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
    רק ב 2021... זה מה שמופיע באתר. כיף גדול לקבל דירה עוד 4 שנים
  • 10.
    פלורנטין 31/03/2019 09:12
    הגב לתגובה זו
    משקיעים מכרו כמעט 20,000 דירות לא רוכשים דירות חדשות , ז גות צעירים במחיר למשתכן , כל הארץ בתיקון 30% גם במדינת ת"א , הבועה התפוצצה.
  • אתה משקר, כי ברעננה ו ברמת גן ,המחירים בשיא..תראה במדלן (ל"ת)
    אתה משקר 01/04/2019 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חומי 29/03/2019 23:45
    הגב לתגובה זו
    רק שיום אחרי הבחירות לא נראה ולא נשמע יותר את משה הפח
  • 8.
    איזה כיף 29/03/2019 22:03
    הגב לתגובה זו
    חברים שלי קנו דירה ב1.4 אני זכיתי בדירה 1.02 לאחר מדד לפניי שנתיים וחצי ועוד חצי שנה נכנסים, הסבלנות משתלמת עוד דירה של משקיע הולכת להתפנות כמוה יש אלפי דירות של משקיעים שהולכים להתפנות. בהצלחה לכולם הפרצוף של מי שלא חיכה כמו תשעה באב ואנחנו רק בפסח ??
  • 7.
    שמעון 29/03/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    או יותר נכון מזרח יפו איפה שכולם רוצים לברוח משם וחצי מהדירות שם בסכנת הריסה שלא לדבר על האוכלוסיה שגרה שם
  • 6.
    אחת 29/03/2019 19:16
    הגב לתגובה זו
    זכינו לפני שנה וחצי ועוד אין היתרי בניה, פשוט תקועים, תוכנית מטומטמת, פשוט עובדים על כולם כחלון וחבר מרעיו
  • 5.
    יש ר א לי 28/03/2019 18:57
    הגב לתגובה זו
    משהו קטן למעמד הביניים בפריפריה שימתינו 4 שנים לדירה בסטנדרט נמוך. העיקר לעשות הגרלות לפני הבחירות. תגיד לחבר של קובי מימון שיסדר לך ג'וב כי לא תעבור את אחוז החסימה. איכזבת בענק. מסכן שר האוצר הבא שיתחיל עם גירעון של 3.5% בגללך.
  • 4.
    כחלון תודה 28/03/2019 16:25
    הגב לתגובה זו
    אותה דירה לא במחיר בועה ,פחות 1/2 מליון ניקח משכנתא קטנה.
  • 3.
    קבלנים בלחץ 28/03/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
    משרדי מכירה שוממים , כל הביקושים עברו לכחלון ,137,000 זכאים ייצאו מהשוד הפרטי,חוסכים 400-900 אלף פחות ממחיר שוק ,זה סכום עצום בטח לזוג צעיר.
  • 2.
    רועי 28/03/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
    מחיר למיסתכן תוכנית אסון מלכודת דבש אכזרית פשוט אסוןפשע מאורגן בחסות החוק ועדת חקירה ממלכתית דחוף כחלון חייב לתת את הדין יום אחראי ההתרסקות
  • 1.
    כל הכבוד כחלון !! (ל"ת)
    יפה 28/03/2019 12:32
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.