אינטראקטיב ברוקרס
צילום: טוויטר

אינטראקטיב ברוקרס הפסידה 48 מיליון דולר מהבאג במניית ברקשייר

הסוחרים חשבו שהם הצליחו סוף סוף לנצל את המערכת, אך לצערם גילו את האמת המרה. למזלם, אינטראקטיב ברוקרס החליטה לסייע להם, פעולה שעלתה לה בסכום משמעותי
אדיר בן עמי | (8)

ב-3 ביוני, מחיר מניות ברקשייר האת'ווי Class A BERKSHIRE HATHAWAY A צנח מ-622,000 דולר ל-185 דולר בלבד. הבורסה מיהרה לעצור את המסחר במניה, אך החדשות התפשטו במהירות וסוחרים רבים ראו בבאג הזדמנות לקנות מניה שרבים מהם כלל לא יכולים להרשות לעצמם. הבעיה, שמה שנראה טוב מדי מכדי להיות אמיתי, לרוב לא יהיה אמיתי.

בעוד הסוחרים הרבים ציפו כי פקודות הלימיט שלהם לרכישת המניה ימולאו במחיר של 185 דולר, לצערם, בורסת NYSE חידשה את המסחר במניה במחיר של 648,000 דולר ובעקבות הוראות הקנייה הרבות, מניות ברקשייר זינקו למחיר של 741,971.39 דולר תוך 98 שניות בלבד. רבים מהסוחרים ראו איך ההוראות שלהם מבוצעות במחירי השיא.

אינטראקטיב ברוקרס INTERACTIVE BROKERS העולמית החליטה, כמחווה ובמטרה לשמר את לקוחותיה, להחזיר את הכספים ללקוחות ותוך כדי פנתה לבורסות NYSE ולבורסות אחרות במטרה לבטל את העסקאות שבוצעו במחירים הגבוהים בטענה ל"ביצוע שגוי". עם זאת, בעוד תחילה ב-NYSE לא הגיבו לבקשת אינטראקטיב, מאוחר יותר החליטו בבורסה לדחות את בקשת חברת הברוקרז.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רוני 29/06/2024 16:54
    הגב לתגובה זו
    הבורסה האמריקנית יצרה מצג שווא והברוקר בעצם לקוחותיו נפלו בבור הזה וכעת הבורסה האמריקנית לא מוכנה לבטל את העסקאות בגין הבאג שיצרה ?? אז איך אפשר לסמוך על הבורסה הזאת ??
  • 5.
    ג'וני 28/06/2024 10:02
    הגב לתגובה זו
    פקודת לימיט מבוצעת עם הזנה של שער - אם השער היה נמוך איך בוצעה רכישה? אלא אם מדובר על פקודת mkt
  • 4.
    לא מבין 28/06/2024 09:09
    הגב לתגובה זו
    כשהכסף בחשבון האישי לא מכסה??? הסבר! אם תעיתי במכירת אג"ח בשברי אחוזים העיסקה לא תתבצע!
  • 3.
    משקיע חכם 28/06/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    על כל הרמאויות שהולכות שם
  • 2.
    מש 28/06/2024 06:20
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק זה קורה? מה שאתם מתארים הוא באג עמוק במערכת של IB, משהו ששקול לשמש שזורחת בלילה. לימיט תכנותית לא אמור להיות מבוצע מעבר ללימיט - זה ממש בשם שלו. אז מה סביר יותר, שאתם עושים חצי עבודה בתרגום הכתבה, או שבאמת יש באג עמוק בIB? לתומס פטרפי פתרונים.
  • 1.
    בני גור 27/06/2024 22:23
    הגב לתגובה זו
    עשוי להבקטין את ההון
  • מה הקשר? (ל"ת)
    אלון 28/06/2024 09:34
    הגב לתגובה זו
  • סוחר יום 28/06/2024 08:31
    הגב לתגובה זו
    יצאו הכי בסדר בעולם ולקחו על עצמם פקודה מוטעית שהלקוחות עשו כדי שהלקוחות לא יספגו הפסד של 100K$ אין אף ברוקר אחר בעולם שהיה עושה את זה, רק אינטרקטיב
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.