טסלה צונחת ב-10% אחרי דוחות חלשים - וגוררת את התעשייה איתה
אפשר להגדיר את הדוחות האחרונים של טסלה TESLA INC כ"מיני אסון" - אף אחד לא ציפה שטסלה תספק תוצאות מסחררות לאור הורדות המחירים והקושי שלה למכור מכוניות בתקופה האחרונה, אבל לדווח על רווחים שהם 12% יותר נמוכים מהצפי שהיה בשוק זה בהחלט מהלך שמדאיג את המשקיעים, שרק מחפשים להיפטר מהמניה ומורידים אותה כבר ב-10%.
הירידה ברווחים לא מפתיעה לאור העובדה שטסלה מורידה מחירים כבר תקופה ארוכה וזאת בגלל סביבת הריבית הגבוהה שמקשה עליה למכור מכוניות, והמנכ"ל אילון מאסק גם התייחס לעניין מספר פעמים: "אני מאוד מודאג מסביבת הריבית הגבוהה, אני לא יכול להדגיש את זה מספיק. רוב האנשים שקונים רכב נאלצים להשתמש בחלק ניכר מההכנסה החודשים שלהם", אמר מאסק בשיחה עם משקיעים. האמירות הללו של מאסק מדאיגות את המשקיעים במיוחד כי הן רומזות שטסלה תוריד מחירים אפילו יותר, מה שלא משאיר הרבה מקום לחיוביות בצד הרווחים של החברה.
טסלה מתקשה גם ככה - נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.
מה שמעניין במיוחד בירידה של טסלה בוול סטריט הוא שנראה שהיא גוררת איתה את יצרניות הרכבים החשמליים האחרות - ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE יורדת ב-4%, ניקולה NIKOLA CORPORATION ב-6%, לוסיד LUCID GROUP ב-4.5% וניו NIO INC ב-2% וזאת כמובן רק רשימה חלקית.
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גל הירידות שמובילה טסלה מראה לנו שני דברים: קודם כל שטסלה היא ללא ספק עדיין מובילה את התעשייה, גם אם זה לא במספרים. טסלה עדיין נחשבת לחלוצה בתחום ולברומטר שלו כאשר כל החברות האחרות פחות או יותר מנסות ללכת בדרכה ולהשתפר במקומות שטסלה חלשה בהם.
הדבר השני ואולי המשמעותי יותר, הוא שיכול להיות שהמשקפיים הוורודים בהם הסתכלו המשקיעים על התעשייה עד עכשיו מתחילים להיסדק. אם מאסק מצהיר בפומבי שטסלה הולכת להמשיך ולהתקשות בסביבה הכלכלית הנוכחית כנראה שכך יהיה גם עם החברות האחרות. האנליסט קולין לאנגן מוולס פארגו כתב: "לא רק שהמכירות של הסייברטראק לא החלו כמתוכנן, עכשיו טסלה מחכה לנתונים מאקרו כלכליים אפילו בכדי להחליט מה היא עושה עם המפעל במקסיקו".
לאנגן הוריד את מחיר היעד שלו למניה מ-260 דולר ל-250 דולר כאשר כעת היא נסחרת ב-226 דולר. אנליסטים נוספים, כמו איתי מיכאלי מסיטי, גם כן הורידו את מחיר היעד שלהם. מיכאלי הוריד את שלו מ-271 דולר ל-255 דולר: "אלה תוצאות גרועות יותר אפילו מהתחזיות השליליות גם ככה שהיו לנו. הטון של מאסק בשיחה נשמע מודאג מאוד. מבחינה טקטית, אנחנו מעדיפים לשבת ולחכות לסימנים חיוביים יותר".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
הירידה של טסלה כנראה מכתיבה את מה שהמשקיעים מרגישים לגבי כל השוק - אם טסלה מתקשה כל כך בתקופה הזו, קל וחומר שגם היצרניות האחרות יתקשו. הסבר נוסף לתופעה יכול להיות שמשקיעים רבים, ובעיקר מוסדיים, שמשקיעים בטסלה, משקיעים גם בחברות הרכב האחרות בכדי להיות חשופים לכל הסקטור. הירידה במניה של טסלה מאלצת אותם למכור גם את המניות של החברות האחרות בשביל לשמור על היחס בתיק והדבר הזה גורם גם לחברות האלו לרדת.
בדוחותיה דיווחה החברה גם על רווח גולמי של 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה מודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.
- 2.טסלה גמרה את הקרירה והמניה יקרה בטירוף. (ל"ת)גיא 20/10/2023 11:36הגב לתגובה זו
- 1.עידן 20/10/2023 00:38הגב לתגובה זועוד מעט חבית נפט 300 דולר, טסלה תעלה כמו גדולה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
