שברון קונה מפיקת דלק מתחדש ב-3 מיליארד במזומן ומקפיצה את הסקטור
בצד המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, גם ענקית הנפט והגז CHEVRON CORP (CVX) מקפיצה את סקטור האנרגיה המתחדשת בשעה זו בוול סטריט עם ההודעה הרשמית על רכישת יצרנית הביו-דיזל RENEWABLE ENERGY GROUP (REGI) ב-3.15 מיליארד דולר במזומן. קרנות הסל העוקבות אחרי מדדי מניות אנרגיה מתחדשת, דוגמת ISHARES GLOBAL CLEAN ENERGY ETF (ICLN), FIRST TRUST NASDAQ CLEAN EDGE GREEN ENERGY INDEX FUND (QCLN) ו- INVESCO SOLAR ETF (TAN) עולות כעת בכ-5-8% בעוד שמניית הנרכשת עצמה מזנקת בכ-40%. בתוך כך סולאראדג' קופצת 10% ומתחרתה הבולטת ENPHASE ENERGY (ENPH) מתחזקת כ-6%.
כבר לפני כשבוע המניה קפצה ברקע השמועות על משא ומתן למכירתה, ביום שישי האחרון נפוצו ידיעות על כך שהרוכשת תהיה שברון ועתה אלה מאוששות. הרכישה, שצפויה להיסגר במחצית השניה של השנה, תעשה לפי מחיר של 61.5 דולר למניית רניובל אנרג'י, מול 43.81 דולר בנעילה ביום שישי – פרמיה של 40%.
בשברון מבינים לאן זזה המטוטלת בכל הנוגע לאנרגיות מזהמות, ובאופן אירוני העדכון על העסקה נעשה בדיוק ביום בו האו"ם מוציא דו"ח אזהרה נוסף מפני משבר האקלים. שברון קבעה יעד להגיע לנט זירו (אפס פליטות פחמן) עד 2050 ובספטמבר הודיעה כי תשקיע 10 מיליארד דולר עד 2028 לשם כך, מתוכם 3 מיליארד דולר יושקעו בדלקים חלופיים (סכום השקול למחיר העסקה). בהקשר זה נקבע גם יעד להפקה של דלקים חלופיים שכאלה בהיקף של 100 אלף חביות ביום עד 2030 ובשברון אומרים שרניובל אנרג'י תקרבם ליעד.
לקריאה נוספת:
>> IBI: שוק האנרגיה המתחדשת יהנה מהמשבר הגאופוליטי באירופה
- תיגי חתמה על הסכם בפולין בשווי של כ-5 מיליון שקל
- בקרוב: אנרגיה מתחדשת וכדורגל בגשם ובלילה - ביחד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד לאחרונה ברניובל אנרג'י התמקדו בייצור של ביו-דיזל, דלק המיוצר משמן צמחי, פסולת מזון (בכוונה לשאריות שמן טיגון ושומן בעלי חיים), ואילו כעת הפוקוס הוא דלק מתחדש, הידוע גם כדלק ירוק, המופק בזיקוק חלקי של שמנים. זהו תהליך יותר דומה להפקת דלקים מסורתית מאשר ביו-דיזל, והתוצר בסופו מבחינה כימית כמעט זהה לדלקים עם כמות גופרית נמוכה ביותר, ועל כן לשברון יותר קל לאמצו.
לסוכנות הידיעות רויטרס מסר מארק נלסון, סגן נשיא בכיר בשברון לענייני כימיקלים, כי "רוב האנשים רואים את הביו-דיזל כתחום צומח בארצות הברית ודרום מזרח אסיה וככזה בעל שולי רווח אופטימליים כי הוא פחות יקר מדלקים מתמחזרים". לדבריו, החברה תפעל לשלב בין שני סוגי הדלקים הללו בחלק מאזורי הפעילות של רניובל אנרג'י.
בפירמה Trusit כותב האנליסט ג'ורדן לוי על העסקה כי "הייתה דאגה כללית לגבי מידת ה'סקייל-אפ' של רניובל אנרג'י סביב הדלק המתחדש כשעוד התמודדו עם שולי הרווח הנמוכים יותר מעסקי הביו-דיזל, וזאת בשל התחרות מצד חברות אחרות ומחירי חומרי הגלם להפקתו". לוי סיפק המלצת "קניה" למניית רניובל אנרג'י במחיר יעד של 70 דולר.
- הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק...
בבלומברג האנליסט ג'יימס אוואנס מציין כי "אנו עדים לחיפזון מצד חברות אנרגיה להגדיל קיבולת ייצור של דלקים מתחדשים, וזאת לטובת עמידה בסטנדרטים חדשים של דלקים בעלי פליטות פחמן נמוכות יותר, שיקנו להן 'קרדיטים' מצד הרגולטור בקליפורניה וכן בארצות הברית כולה לקיזוז שאר הפליטות". עוד לדבריו ניתן יהיה להמיר את המתקן Geismar של רניובל אנרג'י בלואיזיאנה לכזה שייצר דלק מטוסים סביבתי יותר, וזהו עוד מנוע צמיחה לשברון הרוכשת.
הצפי בשוק הוא שעם התחלת הפעלת המתקן פעילותו תתרום לתזרים המזומנים החופשי של שברון. השלמת העסקה תתרום לשורה התחתונה כבר בשנה הראשונה. האנליסטים מעריכים שבדוחות הכספיים הקרובים של רניובל אנרג'י נראה רווח רבעוני של 0.82 דולר למניה, נתון שיהווה עלייה של 38%, בעוד ההכנסות תצמחנה ב-52% לסך של 833 מיליון דולר.
מנכ"ל ויו"ר שברון מייק ווירת' אמר בהודעה על העסקה כי "רניובל אנרג'י הייתה מייסדת תעשיית הדלקים המתחדשים והובילה את החדשנות בה מאז. יחד נצמח במהירות וביעילות יותר מאשר יכולים היינו כל אחת לבדה". מנכ"ל ונשיא רניובל אנרג'י, סי.ג'יי וורנר הוסיף: "העסקה הזו מספקת לנו משאבים נוספים בעודנו מכוונים להאצת הצמיחה ולחיזוק היכולת שלנו לספק דלקים ברי-קיימא ללקוחות ולצרכים של העולם".
- 2.לילי 02/03/2022 07:54הגב לתגובה זוהרעב יגדל בעולם . העימותים על מזון מים יתגברו .
- 1.לילי 02/03/2022 07:51הגב לתגובה זוהתוצאה - הרעב בעולם יגבר .

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים
את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה
משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.
קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017, בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.
גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.
הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.
- המועמד לנגיד בנק ישראל נעצר בחשד לקבלת שוחד, והממציא הדגול הולך לעולמו
- בכמה יעלה חשבון החשמל שלנו בגלל ChatGPT?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.

הביקוש הגדל לחשמל מחייב ביטול מכסות ייצור ופתיחה מלאה של שוק החשמל לתחרות
הביקוש לחשמל בישראל מזנק מעבר לתחזיות; לצד צעדים משמעותיים שננקטו, המשך התכנון המרכזי והפיקוח על מכסות הייצור מעכבים את התחרות ומגבילים
את יכולת המשק להגיב לשינויים בביקוש; הסרת המכסות ופתיחת השוק לעסקאות ישירות בין תחנות כוח למספקים פרטיים תאפשר מענה מהיר, תעודד תחרות ותפחית את יוקר המחיה
משק החשמל בישראל מצוי בצומת דרכים. שינויים טכנולוגיים, סביבתיים וחברתיים מייצרים מציאות חדשה: מעבר לחשמול, חדירת רכבים חשמליים, פריחת מרכזי נתונים וכניסת בינה מלאכותית (AI) הצפויה להקפיץ את הביקוש לחשמל בקצב חריג. כדי להבטיח משק חשמל אמין ותחרותי לציבור, הרגולציה חייבת להיות כזו שמאפשרת לשוק להגיב במהירות לשינויים הבלתי צפויים.
קיים קושי אינהרנטי לחזות את הביקוש לחשמל. בשנת 2017, פרסם בנק ישראל תחזית שלפיה בשנת 2024, בתרחיש הגבוה, יעמוד הביקוש לחשמל על כ־72 מיליארד קוט״ש. בהשוואה לצריכה בפועל ב-2017 בהיקף של כ-62 מיליארד קוט"ש, מדובר בתחזית גידול של כ-16% בסה"כ, שמשקפת קצב גידול שנתי ממוצע חזוי של כ־2% לשנה. מנתונים שפרסמה לאחרונה רשות החשמל עולה כי הביקוש לחשמל בפועל, בשנת 2024, עמד על 80.4 מיליארד קוט"ש, המשקפים עליה של כ-30% לעומת 2017, בקצב גידול שנתי ממוצע של כ-3.7% בשנה, כמעט כפול מקצב הגידול בתחזית בנק ישראל. יצוין כי בשנת 2024 לבדה צמח הביקוש לחשמל בהיקף של 4.4% ביחס ל-2023, וזאת עוד בטרם נכנסו לתמונה ה- AI ומרכזי נתונים עתירי אנרגיה.
גם כאשר התמונה מתבהרת, הרגולטור שעדיין מתפקד כמתכנן מרכזי, מגיב באופן טבעי בקצב מתון יותר. במשך שנים רבות לא אושרו בישראל תחנות כוח חדשות. במאי 2023 אישרה הממשלה הנוכחית הקמה של שתי תחנות כוח נוספות. באוגוסט 2024 קבעה רשות החשמל מכסה להקמת שתי תחנות בלבד. במרץ 2025 לאור הגידול בתחזית הביקוש, החליטה רשות החשמל לעדכן את החלטתה: הגדילה את המכסה לארבע תחנות והכפילה את שיעורי הזמינות שהובטחו בהחלטה הקודמת. בנוסף לכך, לאור הגידול בתחזית הביקוש, הורתה ממשלת ישראל באוקטובר 2024, על פתיחת שערי הות"ל לתכנון תחנות כוח חדשות וזאת במטרה להקים עוד לפחות 13 תחנות כוח חדשות הנדרשות בעשור הבא, מתוכן לפחות חמש באזור מרכז הארץ עד לשנת 2035. מדובר בהחלטה משמעותית ביותר שהניעה מחדש את פעילות ייזום תחנות הכוח במדינת ישראל.
הקמת תחנת כוח בישראל, בדומה לפרויקטי תשתיות מורכבים, לוקחת שנים רבות: מהתכנון, דרך היתרי הבנייה, ועד להקמה וחיבור לרשת. לרוב חולף יותר מעשור מהרגע שבו החל תכנון התחנה ועד שהתחנה מתחילה לייצר חשמל בפועל. עובדה זו מחייבת הגדלת גמישות בצד ההיצע, באופן שיאפשר תגובה מהירה ומענה לשינויים בביקוש לחשמל. במצב הקיים, בו השוק מנוהל במכסות ייצור, כל עיכוב בקבלת החלטות עלול להתגלגל לפגיעה באמינות משק החשמל ולעלייה במחירי החשמל לציבור. דוגמה לכך, ניתן לראות בדברי ההסבר של רשות החשמל להחלטתה במרץ 2025 להגדיל את שיעור הזמינות לתחנה הראשונה שתסגור פיננסית בגוש דן. לטענת הרשות, לאור העובדה שבמועד ההחלטה הייתה קיימת רק תחנה אחת עם תכנית מאושרת בצפון גוש דן, משק החשמל נדרש לשלם עוד כ-350 מיליון שקלים בערכים מהוונים כדי להבטיח את הקמתה. אמנם מדובר במענה אחראי של הרגולטור שנעשה כדי להבטיח את אמינות האספקה, אך קבלת ההחלטה באיחור תעלה לציבור סכום לא מבוטל.
- המועמד לנגיד בנק ישראל נעצר בחשד לקבלת שוחד, והממציא הדגול הולך לעולמו
- בכמה יעלה חשבון החשמל שלנו בגלל ChatGPT?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד האירועים המעצבים של שוק החשמל בשנים האחרונות הוא הליברליזציה של משק החשמל הישראלי. עד לא מזמן, כמעט כל החשמל בישראל יוצר ונמכר דרך חברת החשמל. בעשור האחרון ובדגש על השנתיים האחרונות, התמונה השתנתה באופן דרמטי. הודות לשינויים משמעותיים שהובילה הממשלה ורשות החשמל, כיום כ-60% מהחשמל מיוצר על ידי גורמים פרטיים, כאשר במקביל נפתח שוק אספקת החשמל לתחרות וכלל משקי הבית יכולים לרכוש חשמל מוזל מספקים פרטיים. לצד ההזדמנות להציע חשמל מוזל ללקוחות, לשוק האספקה עשויה להיות תרומה מהותית גם בפיתוח ושכלול מקטע הייצור בשוק החשמל.