מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

מאמר בסין טוען: "הרבה יותר ריקול במכוניות החשמליות הסיניות" - המניות מגיבות בירידות בטרום

מניות יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות נמצאות תחת לחץ בשווקים - בעקבות מאמר מערכת סיני שטוען לבעיות משמעותיות ברכבים הסיניים, בתוספת לבעיה הידועה על המחסור בשבבים
נתנאל אריאל | (5)

שלוש יצרניות הרכבים החשמליים (EV) - אקספנג (סימול:XPEV), ניו (סימול:NIO) ולי (סימול:LI), וגם טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) ממשיכות לרדת גם היום במסחר המוקדם. יצרניות הרכבים החשמליים אמנם פתחו את שנת 2021 עם נתוני מסירה חזקים, המצביעים על כך ששוק ה-EV בסין רק החל לצמוח, אך למרות שיעורי הצמיחה, מניות החברות הראו חולשה והשבוע שוב נראה שהמומנטום נגדן.

מאמר מערכת בכלי חדשות סיני בשם שינחואה (Xinhua) מצביע על כמה בעיות ו"דאגות נסתרות" בתחום האנרגיה המתחדשת (NEV - רכבים עם פליטה נמוכה או אפסית - בז'רגון הסיני). על פי המאמר, יש הרבה יותר 'ריקול' לעומת המכוניות המסורתיות בכל מה שקשור לנושאי בטיחות ברכב, בנוסף הרכבים החשמליים של החברות מצליחים להגיע לטווח הנסיעה המוצהר של החברות - רק לעיתים רחוקות. 

על פי המאמר, טווח הנסיעה בפועל של הרכבים החשמליים קטן בהרבה מהטווח הרשמי ומושפע מאוד מטמפרטורה ומתנאי נהיגה. אם תרצו, זה דומה לנהגי רכב מסורתיים שמנסים להשיג את אותם קילומטרים לליטר שנותן היצרן למכונית חדשה - לא קורה בפועל. בסין מציינים כי החברות לא הגיבו לבקשת התגובה של מערכת החדשות.

המאמר כן מציין את מה שהמשקיעים בעולם כבר יודעים - מגזר הרכבים החשמליים (EV) הסיני נותר חם. הייצור של המכוניות החשמליות בסין גדל ב-400% בשנה האחרונה, המכירות עלו ב-300%, וזאת בין השאר בזכות תמריצים ממשלתיים, כולל זיכויי מס והטבות רישוי ונהיגה, אשר הפכו את הרכבים הללו לאופציה אטרקטיבית לרוכשי מכוניות חדשות בסין.

אך כאמור, הלחץ על המניות הללו ניכר. ביום שישי חברת NIO הודיעה כי המכירות והייצור ברבעון הראשון של 2021 ייפלו מהתחזיות המקוריות שסיפקה והובילו לירידה של כמעט 5% ביום שישי. על פי NIO הסיבה לעיכוב היא המחסור העולמי במוליכים למחצה. המחסור בשבבים כמובן משפיע על כולם ובענקיות הרכבים האמריקאיות ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F) כבר קראו לזה 'הרוח הנגדית של מיליארד דולר' על רווחי 2021.

 

נכון להיום, שווקי ה-EV המתפתחים בעולם נמצאים במזרח בהובלת סין, ובאירופה בהובלת נורבגיה, כאשר ארצות הברית נותרת מאחור. עם זאת, לשוק האמריקאי פוטנציאל רב, במיוחד לאחר תפיסת השלטון ע״י הדמוקרטים. עם כניסתו לתפקיד, ביידן הצהיר כי הוא צופה להחליף את כלל הרכבים הציבוריים לרכבים חשמליים ולעודד את המגמה הירוקה, אך באותו נאום ציין כמה פעמים ״לקנות תוצרת אמריקה״ מה שמעניק יתרון לחברות המקומיות. 

טסלה כמובן לא לבד בשוק העולמי ובטח לא בשוק האמריקאי, החברות הוותיקות GM  ופורד החלו להאיץ מאחור. למי יש עתיד ורוד יותר בתחום הרכב החשמלי - לפורד או ל-GM? פורד (F) היא בעלת שווי של 49.2 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס היא בעלת שווי שוק של 83.2 מיליארד דולר. לעומת זאת, השוק מתמחר את שוויה של טסלה (TSLA), המובילה העולמית בתחום, בלמעלה מ-587 מיליארד דולר, וזאת לאחר ששוויה עמד כבר על למעלה מ-800 מיליארד דולר (ומאז היא נופלת).

קיראו עוד ב"גלובל"

צריך גם לזכור ששיעורי הריבית שעולים משפיעים על חברות עם צמיחה גבוהה. ראשית עלייה בשיעורי הריבית משפיעה על המימון כי עלות גיוס ההון שלהן גבוהה יותר. ובנוסף - חברות צמיחה בונות יותר על תזרים מזומנים עתידי והשוק מתמחר גם את השווי העתידי של המזומנים והדיבידנד הפוטנציאלי. אבל כשיש אלטרנטיבות למשקיעים באמצעות תשואה אחרת על ההון - החברות הללו נפגעות.

עם זאת, שלוש החברות הסיניות עדיין צופות כי יגדילו את המכירות ביותר מ-100% בשנת 2021 כך שהן בהחלט לא אמרו את המילה האחרונה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא לקנות תוצרת סין (ל"ת)
    סין 31/03/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מבחוץ הכול נראה יופי מבפנים משתיקים תקלות..אין שקיפות (ל"ת)
    שגיא 30/03/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים? 30/03/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    מאיפה אתם לוקחים את הנתונים?
  • 2.
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכו 30/03/2021 17:04
    הגב לתגובה זו
    אחרי ירידה של 50% ויותר זו הזדמנות כניסה לשוק המכוניות הסיניות למשקיעים בעלי אורך נשימה .
  • 1.
    דייב 30/03/2021 16:42
    הגב לתגובה זו
    חברה מדהימה עם מיטב המכוניות בסין
Lakera  מייסדי  (Lakera )Lakera מייסדי (Lakera )

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום

רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה

רן קידר |
נושאים בכתבה צ'ק פוינט AI

צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI. 

צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב. 

חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור. 

הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות. 

עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

מקרון צרפתמקרון צרפת

הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות

צרפת מתמודדת עם האטה כלכלית וחוסר יציבות פוליטית: הבנק המרכזי מוריד תחזיות צמיחה, פיץ' מפחיתה דירוג אשראי והשווקים דורשים תשואה גבוהה יותר על החוב הממשלתי

אדיר בן עמי |

הבנק המרכזי של צרפת הודיע על הפחתת תחזיות הצמיחה לשנים 2026 ו-2027 ב־0.1 נקודת אחוז, בעקבות חוסר הוודאות הפוליטי שנוצר לאחר נפילת הממשלה השנייה בתוך פחות משנה. הבנק מזהיר כי צרפת עלולה להישאר מאחור ביחס לשאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות.


המצב הכלכלי בצרפת מסתבך. ראש הממשלה החדש, סבסטיאן לקורנו, מנסה לגבש תקציב ל־2026 תוך ניהול משא ומתן עם מפלגות האופוזיציה. אך מפלגות מהשמאל והימין הקיצוניים דורשות בחירות חדשות במקום לסייע בגיבוש הסכמות, מה שמקשה על תהליך קבלת ההחלטות. המפלגה הסוציאליסטית, שעל תמיכתה תלויה יציבות הממשלה, דורשת להעלות מסים על עסקים ולהאט את תהליך צמצום הגירעון – הגדול ביותר באיחוד האירופי. קו זה מנוגד לרצון השווקים, והדבר מתבטא בעליית תשואות האג"ח הממשלתיות הצרפתיות ביחס למדינות שכנות.


פיץ' הורידה דירוג

חברת הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת מ-AA- ל-A+, בשל חששות מיכולת הממשלה לעמוד ביעדי התקציב ולהגיב למצבי חירום כלכליים. המהלך משקף הערכה גוברת של המשקיעים כי צרפת נעשית פחות יציבה מבחינה פיסקלית.


הבנק המרכזי הצרפתי מזהיר מפני המשך מדיניות כזו. הכלכלן הראשי אוליביה גארנייה אמר כי אם לא יתקדמו בצמצום הגירעון, "אי הוודאות הפיסקלית תתרחב, והחלטות השקעה ותעסוקה של עסקים ומשקי בית יישארו מהוססות". נגיד הבנק, פרנסואה וילרואה דה גלהאו, הוסיף כי הממשלה הבאה חייבת להישאר מחויבת ליעד של גירעון של 3% מהתמ"ג עד 2029. לדבריו, "אם נכשלים בתחילת הדרך, קשה לשכנע שהיעד יושג בזמן".

התחזיות החדשות

התחזית המעודכנת מצביעה על האטה בצמיחה לעומת שאר מדינות האיחוד האירופי בשנים הקרובות. הבנק צופה צמיחה מתונה ב-2026 וב-2027, ומדגיש כי עסקים ומשקי בית נוטים לעכב השקעות עד שתהיה בהירות בנוגע למדיניות התקציב.