קורונה וירוס סין מגפה
צילום: istock, Manjurul

סין מתקשה להתאושש: אבטלה גואה וירידה בדרישה בעולם למוצריה

נתוני האבטלה הסינים פורסמו, אבל איש לא מאמין להם. אנשים מסרבים לחזור לעבודה והשיתוק העולמי צפוי להחריף את המגמה. גם התפרצות מחודשת בווהאן ואיומי טראמפ לנתק את היחסים לא עוזרים לתחזיות
ארז ליבנה | (7)

אחוזי האבטלה בסין הגיעו לרמות כמעט היסטוריות של 6% בחודש אפריל השחור – נתון שאיש לא באמת מאמין לו. כלומר אם אתם מאמינים שהאבטלה הסינית, לפי הפרסומים של הלמ"ס הסיני, עלתה רק ב-0.1% ביחס לחודש מרץ – אשריכם.

 

המספרים אמנם מראים על התאוששות מסוימת בכלכלה, אבל זה עדיין לא זה. כלומר, מה שהיה לפני כן. לטענת ליו אייהוא, דוברת הלמ"ס הסינית, 90% מכוח העבודה חזר לעבודה שלפני פרוץ המגפה, אבל "הלחץ על האבטלה הוא די גדול", לטענתה.

 

ראוי לציין, ש-6% מכוח העבודה אומר שלפחות 40 מיליון בני אדם בסין מובטלים. מינימום. אלה מספרים אולי קטנים בקנה מידה סיני, שאוכלוסייתה כבר מגרדת את ה-1.5 מיליארד בני אדם, אבל סין, שהייתה אחראית על קרוב ל-50% מהצמיחה העולמית בעשור וחצי האחרונים – בשל התחזקותו המהירה של מעמד הביניים שם והפיכתה למעצמה עולמית – לא תספק את אותם הנתונים לפחות עד סוף השנה, כשנראה שהשפעות המגפה יזלגו עמוק ל-2021.

 

אז נכון, ישנה התאוששות, אבל זה לא זה. "כרגע, הכיוון של הפיתוח העסקי עדיין זקוק לאבחון, אבל בהתבסס על המדיניות לחזרה לעבודה ולייצור, יש לנו את הביטחון, את היכולת ואת הבסיס להאריך את המומנטום של ההתאוששות ושיפור כלכלי", אמרה אייהוא במסיבת עיתונאים.

 

למה לא מאמינים לסין?

פרט לעובדה שבמשך קרוב לעשור וחצי הצמיחה בסין עמדה על סביבות 7% צמיחה – כמו שעון – או הנתונים של המתים, שבמערב מעריכים כי הם פי 15 עד פי 40 מהמספר הרשמי העומד על כ-4,300 בני אדם. אז פלא שלא מאמינים להם עכשיו? במיוחד לאור העובדה שבינואר-פברואר קרוב למחצית האוכלוסייה הסינית הייתה תחת הגבלת תנועה משמעותית.

 

רק לשם השוואה, האבטלה בארצות הברית באפריל הגיעה ל-14.7%. בפברואר, בשיא הסגר בסין, הנתון הרשמי של האבטלה עמד על 6.2% - כשבגילאי 25-59, המהווים את מרבית כוח העבודה נרשם אחוז אבטלה של 5.5%. מוזר מאוד. בכל מקרה, קרוב ל-20 שנה האבטלה עמדה תמיד על בין 4% ל-5%. שוק כלכלי שכזה, היה חייב לזעזע יותר. אבל הסינים דבקים בעמדתם הרשמית.

 

בחברת צ'יינה רנסנס, צופים להמשך קושי בהתאוששות, כשלפי הנתונים של הכלכלה הסינית ישנה ירידה חדה במערב בדרישה למוצרים שמיוצרים בסין. כמו כן, הנתונים מראים ש-460 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו ברבעון הראשון של 2020. מנגדף נפתחו 3.2 מיליון חברות חדשות, ירידה של 29% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כמו כן, ישנה דרישה מטורפת לעבודה. אחת מחברות הקבלן של ענקית הקמעונאות המקוונת, עליבאבא (סימול: BABA) דיווחה כי על 30,000 משרות לאריזה ב-100 מפעלי האריזה שלה ברחבי בסין, היא קיבלה למעלה ממיליון קורות חיים ממועמדים. המשמעות היא שלהרבה סינים אין עבודה והם מחפשים חלופות בנרות.

 

היחסים עם ארצות הברית לאן?

בשבוע שעבר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החריף את איומיו כלפי סין ואמר כי הוא שוקל "לנתק את היחסים לגמרי". הסינים הגיבו ואמרו שזו המגמה האמריקאית מאז שסין הפכה למעצמה עולמית. אבל ההשפעה של הגברת המתיחות בין 2 המעצמות הטובות בעולם לא מבשר טובות לשווקים – כמו גם חוסר התגמשות אמריקאית בנוגע ליישום השלב הראשון של הסכם הסחר.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    איש מודיעין 18/05/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
    המטרה היא כנראה לערער את יסודות המשטר בסין ולגרום לפד להדפיס טריליונים של דולר כדי לעקוף את הכלכלה של סין. אנשים לא יודעים, אבל ה CIA ערך המון מבצעים חשאיים של התערבות בוטה במשטרים זרים לאורך ההיסטוריה שהביאו למותם של מליוני בני אדם. כן, זאת אמריקה מנהיגת העולם "החופשי"...
  • 4.
    דניאל 18/05/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    אין מצב שהיד של הסינים לא בחשה בכל עיניין הקורונה, מגדל בבל הסיני קורס, כך הקב"ה מנהל את העולם
  • 3.
    החטא ועונשו .על גב העובדים (ל"ת)
    מלכה 17/05/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משביתי שמחה 17/05/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    וביזפורטל לא ינסה לפרסם כתבות שליליות? למה לא כתבתם מה הסיבה האמיתית להורדת המדדים בחמישי?
  • אופיר 18/05/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
    תן לה קצת שוקולד
  • 1.
    אלון 17/05/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
    גם כשיש יום של עליות מה לא תעשו למצוא כותרות וכתבות שליליות...
  • לך תהמר בקזינו (ל"ת)
    נועם 17/05/2020 11:36
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.