המניה שנופלת בגלל שריפות הענק בלוס אנג'לס והאם היא תתקן?
מניית אדיסון אינטרנשיונל ירדה ב-10% - איך השריפות קשורות אליה ומה צפוי בהמשך?
מניית אדיסון אינטרנשיונל (Edison International), חברת האם של סאות'רן קליפורניה אדיסון (SoCal Edison), נפלה אתמול ב-10% ל-69.50 דולר, הירידה היומית החדה ביותר מאז מרץ 2020. השנה התחילה באווירה שלילית עבור החברה, כשהמניה איבדה כבר 13% מערכה מתחילת 2025.
שריפות קטלניות ונזק נרחב
השריפות בלוס אנג'לס גבו את חייהם של לפחות חמישה אנשים, גרמו לפגיעה ב-2,000 מבנים והשאירו מעל 100,000 תושבים ללא חשמל. החברה הודיעה על הפסקות חשמל יזומות כחלק ממאמץ למנוע מהתשתיות שלה להיות מקור להתלקחויות נוספות.
באתר החברה נכתב: "אחד הכלים הקריטיים למניעת שריפות הוא הפסקת חשמל למען בטיחות הציבור (PSPS), במהלכה אנו עשויים להפסיק זמנית את אספקת החשמל לשכונות בזמן תנאי מזג אוויר מסוכנים כדי למנוע מהמערכת החשמלית להיות מקור להצתה".
נכון לעכשיו, כ-167,320 מתוך 5 מיליון הלקוחות של סאות'רן קליפורניה אדיסון נותקו מהחשמל. החברה מזהירה כי בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים והמסוכנים, ייתכן שתחזור האספקה רק בעוד מספר ימים, בהתאם לשיפור התנאים.
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- "השוק יקר מאי פעם - אבל תחושת הביטחון חזרה, וזה משנה הכול"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תגובות האנליסטים
על אף הנפילה החדה במניה, אנליסטים בג'פריס, בהובלת ז'וליאן דומולין-סמית', שומרים על דירוג "קנייה" למניה. לדבריהם, החברה עדיין לא הגישה דיווח על מעורבות של הציוד שלה בשריפות האחרונות, דבר הנדרש ממנה לפי כללי הדיווח במקרה של חשיבות ציבורית רחבה.
"היעדר דיווח בשלב זה אינו בהכרח מעיד על כך שהציוד של החברה אינו מעורב, אך ככל שחולף הזמן ללא דיווח, זהו סימן חיובי", ציינו האנליסטים.
אדיסון אינטרנשיונל היא אחת מחברות האנרגיה הבולטות בארצות הברית, הפועלת בעיקר בדרום קליפורניה באמצעות חברת הבת שלה, Southern California Edison (SCE). החברה מספקת חשמל לכ-15 מיליון לקוחות באזור המטרופוליני של לוס אנג'לס וסביבתו, ופעילותה מתמקדת בעיקר בהפצת חשמל ובשדרוג תשתיות. אדיסון גם משקיעה בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת, כולל חוות סולאריות ורוח, במטרה לקדם מעבר לאנרגיה ירוקה ולהפחית את פליטת גזי החממה.
ברבעון האחרון של 2024, אדיסון אינטרנשיונל הציגה תוצאות מעורבות. ההכנסות של החברה הסתכמו ב-4.6 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הודות לגידול בביקוש לחשמל ולפרויקטים חדשים בתחום האנרגיה הירוקה. עם זאת, הרווח הנקי עמד על 480 מיליון דולר בלבד, ירידה של 12% לעומת השנה הקודמת.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
החברה נסחרת אחרי הירידה בשווי של 27 מיליארד דולר, כ-69 דולר למניה והיא צפויה להרוויח כ-5.5-5.7 דולר השנה. עם זאת, קיים כאמור חשש שהפגיעה בציוד והאיבוד הכנסות יובילו לירידה משמעותית ברווח. המשקיעים חוששים מהשפעת השריפות על תשתיות החברה ומהעלויות הפוטנציאליות, אך חלק מהאנליסטים עדיין מאמינים בפוטנציאל התאוששות המניה וסבורים שהשריפה וההשלכות שלה לא ישפיעו על אדיסון באופן שמצדיק נפילה של 10%. ההשפעה ארוכת הטווח על החברה תלויה בעיקר בשאלה מה מצב הציוד של החברה ועד כמה הוא נפגע בשריפה..
- 1.איש שמתאמן 09/01/2025 17:35הגב לתגובה זורק בארץ הוא אומר את זה איזה 20 שנה בערך.איש חכם הדר הזה...באיזה שהוא מקום הוא כן השפיע על ההחלטה שלי איפה להשקיע בנדלן לפני כמה שנים.צדק וגם אני
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
