שור וול סטריט עליה
צילום: Istock

האם הירידות בוול סטריט על מלמדות הביצועים בשנה כולה?

אין ראלי סנטה? לא נורא - מה מלמדת הסטטיסטיקה על הקשר בין ראלי סנטה לבין הביצועים השנתיים, וכל מה שצריך לדעת על ראלי ינואר וינואר סנטה

עמית בר | (2)


התחלת שנה בשוק ההון מלווה בדרך כלל באופטימיות, אבל לא תמיד הכל הולך לפי התוכניות. השנה, מה שמכונה "ראלי סנטה קלאוס" – תקופה שבין חג המולד לשני ימי המסחר הראשונים של השנה החדשה – לא התגשם במלואו. מדד דאו ג'ונס ירד בכ-1.7% בתקופה זו, מה שעורר שאלות לגבי המשך הדרך של השווקים ב-2025.

האם "ראלי סנטה" באמת קובע משהו?

המונח "ראלי סנטה" מתאר את העליות שמתרחשות בדרך כלל בסוף דצמבר ותחילת ינואר. ההנחה היא שתקופה זו נחשבת חיובית בגלל אווירת החגים, נזילות גבוהה ושחקנים מוסדיים שמאזנים את הפוזיציות שלהם. עם זאת, הנתונים ההיסטוריים מראים תמונה מורכבת יותר.

מאז הקמת מדד דאו ג'ונס ב-1896, השוק עלה בכ-65.6% מהשנים, ללא קשר ל"ראלי סנטה". כאשר הראלי אכן התרחש, הסיכויים לשנה חיובית עלו מעט ל-66.7%. אך כאשר הוא לא התרחש, הסיכויים ירדו קלות ל-60.7%. הבדל זה אינו מובהק סטטיסטית ולכן לא ניתן להסיק מסקנות ברורות.

דוגמה בולטת לכך היא מה שקרה ב-2016: למרות ירידה של 2.2% ב"ראלי סנטה" של 2015, אותה שנה התאפיינה בעלייה חזקה של 15.2% במדד דאו ג'ונס.

מה שוק ההון באמת צריך כדי להצליח ב-2025

שוק המניות אינו תלוי רק באירועי סוף שנה. גורמים כמו ריבית, מדיניות מוניטרית, מצבן של הכלכלות הגדולות בעולם וטכנולוגיות חדשות משפיעים הרבה יותר על כיוון השוק. למשל, ההתפתחויות בתחומי הבינה המלאכותית והאנרגיה המתחדשת ימשיכו לעניין משקיעים וייתכן שיקבעו את הכיוון הכללי של השווקים.

היסטורית, תקופת ינואר כולה – ולא רק ימי "ראלי סנטה" – יכולה לספק אינדיקציה למגמות שנתיות. אם מדד S&P 500 רושם עלייה בינואר, יש סיכוי גבוה שגם השנה כולה תסתיים בעליות, לפי נתונים ארוכי טווח. אבל גם כאן מדובר בקשר שאינו מושלם – כי מה שקובע בסופו של דבר הן ההתפתחויות הכלכליות והפוליטיות במהלך השנה.



שאלות ותשובות על "ראלי ינואר"

מה זה "ראלי ינואר"?

"ראלי ינואר" מתייחס למגמה היסטורית שבה שוקי המניות עולים בחודש ינואר, במיוחד בשבועיים הראשונים של השנה. ההסבר לכך הוא שבתחילת השנה משקיעים רבים מקצים מחדש הון, ומוסדות פיננסיים מעדכנים את הפורטפוליו שלהם.

איך "ראלי ינואר" שונה מ"ראלי סנטה"?

"ראלי סנטה" מתמקד בימי המסחר שבין חג המולד לראשית ינואר, בעוד "ראלי ינואר" עוסק בכל חודש ינואר. לעיתים, ינואר יכול להמשיך את המגמה שהתחילה ב"ראלי סנטה" – אבל לא תמיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה ההיסטוריה מראה על ינואר?
נתונים ארוכי טווח מראים שכאשר ינואר מסתיים בעליות, יש סיכוי של כ-70% שגם השנה כולה תסתיים בעליות. לדוגמה, בשנת 2019 מדד S&P 500 עלה ב-7.9% בינואר, והשנה כולה הסתיימה עם עלייה של 28.9%.

מה המשמעות של ירידות בינואר?

ירידות בינואר אינן סימן ודאי לשנה שלילית, אבל הן יכולות לשקף חששות כלכליים או גיאופוליטיים. לדוגמה, ב-2008 ינואר נרשם כחודש של ירידות חדות, ואחריו הגיעה שנה של משבר כלכלי עמוק.

למה ינואר נחשב לחודש חשוב?

ינואר נחשב ל"חודש מנבא" מכיוון שהוא מייצג את התחלת השנה הפיננסית. משקיעים מוסדיים, קרנות פנסיה וקרנות גידור מבצעים שינויים משמעותיים באסטרטגיות שלהם בחודש זה.

מה הקשר בין ינואר למניות קטנות?
מניות קטנות נוטות להצליח יותר בינואר – תופעה המכונה "אפקט ינואר". זה קורה בגלל שמוסדות רבים מסיימים למכור מניות קטנות בדצמבר כדי לקזז רווחי מס, ואז חוזרים לרכוש אותן בינואר.

מה קרה ב-2024 בינואר?
ב-2024 ינואר הסתיים עם עליות של 5% במדד S&P 500, מה שתרם לאווירה חיובית בשווקים. עם זאת, המחצית השנייה של השנה הייתה מאתגרת יותר בגלל העלאות ריבית והאטה כלכלית.

האם "ראלי ינואר" מתאים לכל השווקים?

לא. בעוד ששוקי מניות בארה"ב ובאירופה נוטים להציג עליות בינואר, שווקים מתעוררים אינם מצייתים תמיד לדפוס הזה. לדוגמה, שווקי אסיה מושפעים לעיתים קרובות מחגיגות ראש השנה הסיני.

מה השפעת הריבית על ינואר?

ריבית גבוהה יכולה להחליש את "ראלי ינואר" מכיוון שמשקיעים נוטים להעדיף נכסים בטוחים כמו אג"ח על פני מניות.


מה אפשר ללמוד מ"ראלי ינואר" על 2025?

אם ינואר 2025 יסתיים בעליות, ייתכן שזה סימן לשנה חיובית. אבל חשוב לזכור ששווקים מונעים מגורמים רבים, והצלחת ינואר לבדו אינה ערובה לשנה מוצלחת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שמעון 03/01/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
    אולי אתם תספרו למשקיעים החדשים שיש דנר כזה ירידות לפעמים השוק יקר מאוד זהירות מה שהיה לא יהיה שוב מנסיון
  • 1.
    משה אהרון קלס 03/01/2025 14:05
    הגב לתגובה זו
    אחרי כמה שנים קשות צופה כשנת התעוששות !
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.