ירושלים רכבת קלה
צילום: איציק יצחקי

מתחילים לעבוד: אושרה תכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים

הקו החדש צפוי לעבור בשכונות קריית היובל וקטמונים ויהווה המנוע להתחדשות העירונית בשכונות אלה. אורכו הוא כ-10 ק"מ, העבודות יתחילו בקרוב ויימשכו עד 2031
איציק יצחקי | (1)

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים החליטה בישיבתה על אישור התוכנית להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים. הקו הסגול מתוכנן לעבור בשכונות קרית היובל, מלחה, פת וקטמונים (לאורך הרחובות טהון, גולומב, קוליץ, מנהרה מתחת לשכונת מלחה, אגודת ספורט הפועל, פת, יהודה הנשיא ובן זכאי).

הקו הסגול יהווה ציר אורך מזרח-מערב בדרום העיר ויחצה את קווי הרכבת הקלה האחרים - האדום, הירוק והכחול. בכך תגדל באופן משמעותי רשת הרכבת הקלה ויתאפשרו חיבורים רבים בין נקודות מוצא ויעד בעיר.

אורך התוואי הינו כ-10 ק"מ, כאשר אושרו מתוכו כבר כ-6 ק"מ במסגרת תוכניות קודמות וכעת אושר התוואי של כ-4 ק"מ נוספים המשלים את התוואי כולו. יחד עם הקווים הקודמים תאפשר קו מזרח-מערב מהמרכז הרפואי הדסה ועד לשכונת תלפיות.

מפת הרכבת

מפת הרכבת

הוועדה ציינה בהחלטתה כי למערכת הרכבת הקלה בירושלים תרומה משמעותית לעיר, בין היתר בשל הפחתת הגודש בכבישים (הפחתת זיהום אוויר וזמני נסיעה) וקירוב שכונות מורחקות למוקדי תעסוקה ובילוי, תוך תרומה לאיכות החיים, לבריאות הציבור, לחוסן החברתי ולשוויון ההזדמנויות.

עוד ציינה הוועדה, כי לקו הסגול תרומה משמעותית בהיותה מחברת את שכונות קריית היובל וקטמונים לרשת הרכבת הקלה. שכונות אלה עוברות תהליכים של התחדשות עירונית והקמת הקו תתרום לשדרוג משמעותי של איכות המרחב הציבור בשכונות אלה. כמו כן, מערכת הסעת המונים מאפשרת ציפוף של העיר וניצול יעיל של הקרקע והשפעתה מתפרסת מעבר לצירים בהם היא עוברת. 

התקציב להקמת הקו הסגול אושר כחלק מפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה שהיקפו 14 מיליארד שקל. עבודות ההקמה צפויות להתחיל בסוף השנה ולהיכנס לשיאן ב-2025, והקו צפוי להתחיל לפעול בשנת 2031. הקו החדש מצטרף לקווים שכבר אושרו - האדום מהר הרצל ועד פסגת זאב; הירוק מגילה ועד הר הצופים; והכחול ממלחה ועד רמות.

קיראו עוד ב"בארץ"

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי באבאי: "ירושלים מובילה ומקדימה את יתר הערים בכל הקשור בפיתוח תחבורה ציבורית באמצעות מערכת להסעת המונים ובעידוד הליכתיות. ירושלים נהנית כעשור מקו רכבת קלה פעיל ולעיר כבר אושרו מספר קווי רכבת קלה הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים. רשת הרכבת הקלה תחבר את השכונות המתחדשות של העיר אל מוקדי תעסוקה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ירושלמי 11/08/2024 20:07
    הגב לתגובה זו
    עוד שנות דור לא נכיר אותה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?

הנגיד רומז על שינוי טון מוניטרי ומותיר פתח להפחתת ריבית כבר בהחלטה הקרובה אם מגמת ההתמתנות באינפלציה תימשך; לצד האופטימיות, הוא מזהיר כי הורדה כזו תחייב אחריות תקציבית והמשך שמירה על היציבות הפיסקלית

תמיר חכמוף |

בכנס הפיקוח על הבנקים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון כלל איתות ברור טון מוניטרי, אם כי כזה שמגיע בליווי זהירות מודעת. 

בהתייחסותו לאינפלציה, הנגיד אמר כי בתקופה האחרונה נמשכת מגמת ההתמתנות בעליות המחירים, וכי "המדד האחרון, שהפתיע את השוק כלפי מטה, מהווה התפתחות בכיוון הנכון". לדבריו, גם לאחר תקופת לחימה ממושכת, הפעילות הכלכלית נותרה ערה, עם גידול בהוצאות בכרטיסי אשראי, גיוסי הון מחודש בהייטק ותוצאות חיוביות בבורסה.

השילוב הזה, קרי ירידה באינפלציה במקביל לשיפור בפעילות, הוא בדיוק התנאי שבנק ישראל חיכה לו בחודשים האחרונים. כלומר, אחד החששות המרכזיים היו שהיציאה מהמלחמה תגרור איתה התפרצות אינפלציונית, אך נראה שלא כך המצב, ולמעשה לאור "שגרת המלחמה" שהייתה בחודשים האחרונים למלחמה, נראה שאין שינוי מהותי מצד הצרכנים בישראל. 

בין הכוחות שתומכים בירידת אינפלציה ציין הנגיד את התיסוף בשקל ואת הירידה הצפויה בהיקף גיוס המילואים, שעשויה להקל על שוק העבודה ולהפחית לחצי שכר. מנגד, הוא הזהיר כי שיפור במצב הגיאופוליטי עלול דווקא להוביל לגידול בביקושים, דבר שעלול להצית מחדש לחצי מחירים, אם כי עד כה זה לא המצב בפועל.

בהתייחסות למדיניות עד כה, הנגיד הדגיש כי הצעדים שננקטו עד כה שמרו על אמינות המדיניות, אך גם ציין שעד להחלטת הריבית הבאה יתפרסמו מדד מחירים נוסף ונתוני החשבונאות הלאומית לרבעון השלישי, “שיספקו תמונה בהירה יותר ויאפשרו קבלת החלטה מושכלת ומבוססת נתונים”. כלומר, הורדה אפשרית, אך רק לאחר שיתקבל אישור נוסף שהאינפלציה מתכנסת ליעד. במילים אחרות, אם לא תהיה הפתעה מהותית במדד אוקטובר שיתפרסם בעוד כשבוע וחצי, הריבית עשויה לרדת כבר בסוף החודש לראשונה מאז ינואר 2024.

המכשולים במבט קדימה

בהקשר רחב יותר, הנגיד התייחס גם לחוסן המאקרו-כלכלי של ישראל: “בקהילה הבינלאומית מופתעים מהיכולת של המשק הישראלי להציג עמידות יוצאת דופן בשנתיים האחרונות”, אמר, וציין כי החוסן הזה מתבטא גם בירידת פרמיית הסיכון של ישראל ובעליות בבורסה המקומית. למרות שנתוני הרבעון השני היו חלשים יחסית, בין היתר בשל השפעת המלחמה, ברבעון השלישי, וביתר שאת בשבועות האחרונים מאז הפסקת האש, האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על התאוששות נאה, עם סימנים ראשונים לצמיחה מחודשת.