העלייה בהוצאות הביטחוניות הקפיצה את רווחי התעשיה האווירית
התעשיה האווירית פרסמה היום את דוחותיה לשנת 2023. החברה, שנהנית מרוח גבית חזקה מהעלייה בהוצאות הביטחוניות בעולם, רשמה רווח נקי של 309 מיליון דולר אשתקד, לעומת רווח של 208 מיליון דולר ב-2022.
בשורה העליונה הציגה החברה הכנסות של כ-5.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-7% לעומת 2022.
על רקע מלחמת חרבות ברזל והמשך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, החברה מדווחת על זינוק בצבר ההזמנות שלה לכ-18 מיליארד דולר.
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, ציין כי "הדו"ח הכספי לשנת 2023 של התעשייה האווירית משקף היטב שנה של עשייה משמעותית ורחבת היקף בשנה בה הרבעון האחרון כולו היה במלחמה. התגייסות עובדינו לפעילות מאומצת ורחבת היקף עבור מערכת הביטחון הישראלית, ולא פחות מכך, פעילות למען לקוחותינו בחו"ל, הביאו לתוצאות פורצות דרך בשנה מאתגרת זאת".
היו"ר עמיר פרץ: "השינויים הבינלאומיים שהשפיעו על יכולת קיום מהלך עסקים שגרתי באזורים בהם היציבות התערערה ובנוסף המלחמה בישראל, חייבו אותנו להתאים את המדיניות של החברה ולתעדף את צרכי צה"ל ומערכת הביטחון. החברה עבדה מסביב לשעון בכדי לעמוד בדרישות המבצעיות של צה"ל, לאספקת כלל החימושים הנדרשים. מערכות חדשות שהיו בשלב סיום הפיתוח, נכנסו לפעילות מבצעית, לרבות מערכות אוטונומיות".
- 6.דור 13/03/2024 21:48הגב לתגובה זוההנהלה והוועד משתפים פעולה נגד העובדים. את הכספים הם מחלקים בניהם.
- 5.ברור, המשכורת של העובדים נשחקה ב20 אחוז. (ל"ת)ני 13/03/2024 21:24הגב לתגובה זו
- 4.הומלס 13/03/2024 21:20הגב לתגובה זותעשיה האווירית היא חברה עם קהל קונים שבוי אין לה מתחרים אמיתיים, והיו"ר הוא בכלל מיני קישוט של פונקציונר שגנץ רצה ביקרו.
- 3.לרון 13/03/2024 20:41הגב לתגובה זואדם בעל מזל,תמיד היה בול במקום הנכון
- 2.מרקו 13/03/2024 18:42הגב לתגובה זועמיר פרץ פרס ישראל מגיע לך,ממציא כיפת ברזל,
- בטיטו 13/03/2024 21:21הגב לתגובה זוהוא רק דאג למימון הפרויקט שיצא מהכח אל הפועל, ועל זה יש להוקיר אותו
- שי 13/03/2024 21:10הגב לתגובה זואמר לי מישהו 'כיפת ברזל זאת מערכת שיכולה לפגוע במאות אלפי אנשים' שאלתי אותו איך? זאת בכלל מערכת הגנתית. היום אני מבין הוא התכוון לנפגעים אצלנו. כיפת ברזל זאת המערכת שאפשרה לישראל להכיל טילים על הדרום במשך שנים, להכיל את התעצמות החמאס ועוד. ללא המערכת כנראה לא היה חמאס כ'איום' כבר לפני עשור
- 1.א.א 13/03/2024 18:14הגב לתגובה זובימי חיים כץ התעשייה האווירית עסקה בפוליטיקה , בלעשות טוב לליכודניקים ולקרובים לצלחת . זה היה עסק שמן עם אחוזים מטורפים של אבטלה סמויה שלא למטרות רווח כלכלי . עפ"י כול הסימנים הדברים השתנו ב 180 מעלות .
- ליכודניק לשעבר 13/03/2024 21:07הגב לתגובה זוכך היה בתעשייה האווירית וכך מאז הבחירות האחרונות קורה במדינה הול כך יקרה לנו . הסירחון מחלחל מלמעלה .

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?