איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: יחצ

שוק הרכב לא תחרותי וקרסו מוטורס ברווחיות של חברת הייטק; 380 מיליון שקל על מכירות של 3.55 מיליארד

אם אתם משקיעים - אתם צריכים לעקוב אחרי המספרים הטובים של קרסו שנסחרת במכפיל רווח של 4; אם אתם צרכנים-רוכשי רכבים, אתם צריכים להבין שיבואני הרכב עושקים אותנו

אדיר בן עמי | (11)

קבוצת קרסו מוטורס 1.53%  - יבואנית רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה ועוד, ובעלת "קל אוטו" שמוחזקת 70% ע"י משפחת קרסו, ועוסקת בליסינג והשכרה, מלמדת אותנו שיעור בעסקים: נצלו מחסור לעליית מחירים, כשהמצב חוזר להיות בסדר - אל תורידו בחזרה את המחירים. ובכלל - עשו עבודה שקטה, תנו לאחרים לעמוד בחזית מול הטענות על המחירים. בקיצור תרוויחו בשקט. 

אם אתם משקיעים - אתם צריכים לעקוב אחרי המספרים הטובים של קרסו. מדובר בחברה ששווה כ-1.55 מיליארד שקל בבורסה, מייצרת רווחים של 380, תעשו חשבון - מכפיל רווח של 4. והיא גם מחלקת דיבידנד משמעותי - סדר גודל של 8%. זה בהחלט נראה טוב, אבל החשש הגדול של המשקיעים שמתישהו הרגולטור יניח את ידו על הרווחיות העודפת הזו. 

אם אתם צרכנים-רוכשי רכבים, אתם צריכים להבין מהמספרים האלו שיבואני הרכב עושקים אותנו. מדובר על רווחיות של חברת הייטק. בסה"כ יבוא של מוצרים והרווח בשורה התחתונה 11%, הרווחיות התפעולית והגולמית מוגזמת. זה פער עודף, כסף גדול שהחברות האלו לוקחות מאיתנו. למה? כי הן יכולות. אף אחד לא עוצר אותן. 

קרסו מנצלת את משבר האספקה של רכבים להעלאת מחירים, מנצלת את שוק הרכב הלא תחרותי, מנצלת שאף אחד לא מבקר-מפקח עליה כמו שצריך ומייצרת רווח של 380 מיליון שקל על 3.55 מיליארד שקל של הכנסות.  הכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2022 עלו בכ-16.5% לכ-1.09 מיליארד שקל, לעומת כ-938.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2021.

הכנסות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכ-3.55 מיליארד שקל, לעומת כ-4.33 מיליארד שקל בשנת 2021. למרות הירידה במחזור, הרווח עלה. דירקטוריון החברה החליט על חלוקת דיבידנד בסך כ-130 מיליון שקל. הרווח הנקי צמח ב-2022 בכ-37.3%. לכ-380 מיליון שקל.

נתח השוק של החברה טיפס בפברואר 2023 ל-9.4%, לעומת 3.9% בשנת 2022; העלייה החדה נבעה מהשקתו המוצלחת של המותג צ'רי שהגיע למכירות של כ-4,000 רכבים תוך חודשים ספורים.

"אנו מסכמים היום את שנת 2022 עם רווחי שיא, תוך שאנו ממשיכים לחזק את מעמדה של קרסו מוטורס כקבוצת רכב מובילה ובעלת מגוון רחב של פעילויות. "אמר איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס", "אנחנו ממשיכים כל העת לפתח את פעילותינו, ובהקשר זה השקנו בישראל בנובמבר האחרון את המותג צ'רי, שהביא לעלייה חדה בנתח השוק שלנו בחודשים האחרונים, ואנו פועלים במקביל להרחבת היצע הדגמים החדשים, בין היתר עם דגמים בעלי טכנולוגיה היברדית, חשמלית, ו-POWER-e. כמו כן, השבוע השקנו מהלך חדשני, במסגרתו השקנו את מותג הרכב החשמלי Eveasy באופן המאפשר ללקוחותינו לבצע את התשלום תמורת הרכב בדרך של תשלומים חודשיים לראשונה על יבואן."

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    קצין רכב 03/04/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
    כפי הידוע לכולם אנחנו עם של פראיירים, מוכרים לנו מכוניות פח שלא עוברות בשום מדינה מערבית כמו צ'רי והפראיירים חוטפים האשמה בנו וכמובן בממשלת החידלון שלא נגמרת ובחסות יועצים משפטיים שלא נותנים אפשרות אמיתית לפיקוח אפקטיבי על מחירים ורפורומות, הון שלטון חברי מרכז וקומבינטורים שמסתובבים בכנסת ותופסים את המתמודדים בביצים, וציבור שבוי, ואומלל.
  • 8.
    Grizly 02/04/2023 08:11
    הגב לתגובה זו
    אתם אוהבים מכוניות נוצצות ממוחשבות מפנקו תמודרניות והחברה אוהבת רווחים ווין ווין. לא תשלמו תרדו טיפה בסטנדרט של הפינוקים והמחירים ירדו. הרגולטור צריך לבדוק חשש לתאומי מחירים
  • 7.
    שלומי 02/04/2023 06:51
    הגב לתגובה זו
    פשוט להפסיק לקנות רכבים.
  • 6.
    כנראה נפלת לך 01/04/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
    שירוויחו ושיהיה להם לבריאות רכב אפשר לקנות גם יד שנייה ב10 אלף לא לבכות סתם
  • דור 02/04/2023 22:24
    הגב לתגובה זו
    כאן מדובר בקרטל. והם בסך הכל מתווכים עם בלעדיות. שום חדשנות. שום מוח. סתם עבריינות.
  • 5.
    א 01/04/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    תפיסה סוציאליסטית של מי שהדבר היחידי שהוא עושה זה אצבעותיו על המקלדת
  • 4.
    חוצפה! גנבים! פשוט גנבים! 01/04/2023 15:24
    הגב לתגובה זו
    חוצפה! גנבים! פשוט גנבים!
  • 3.
    גדי 01/04/2023 14:35
    הגב לתגובה זו
    מדוע רכב שעלות ייצור 25 -35 אלף דולר במקסימום בישראל עולה בתור 200 אלף ש"ח לפחות ועוד שהיבואן מביא את הדגמים הפשוטים ביותר כדי למקסם רווחיות מיסים ומעמ ואי תחרותיות בגיבוי שתיקת המדינה מובילים לכך הגיע הזמן לשינוי עמוק
  • חזירים 02/04/2023 13:56
    הגב לתגובה זו
    חזירים , ועוד פעם חזירים בחסות מדינת ישראל עושקת מעמד הביניים
  • 2.
    צודק 01/04/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    אני בן 31 יש לי 600 אלף שקל ואני נוסע על רכב 2010 שנוסע חלק כמו חדש כי אני שומר עליו. אם כולם היו כמוני המחירים של הרכבים החדשים היו יורדים עשרות אחוזים והיבואנים היו יכולים לחפש מי שינענע אותם. אבל בישראל תרבות השופוני חזקה מכל מחיר והישראלים מתים על פוזה ורכבים חדשים שנמסרים להם ב 100% מימון כי אין להם 200 אלף בשלוף להוציא על רכב, לא כולל ביטוח ודלק. היבואנים חכמים הם רואים שיש התנפלות של עדר ומרוויחים בשקט על חשבון הפראיירים
  • 1.
    לרון 01/04/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    לפני המנכ"ל וויץ ומאז שנכנס לתפקיד=שיפור קולוסאלי
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן -0.29%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.