תחנת רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

הרכבת מירושלים לתל אביב - 30 דקות בלבד, אבל יש גם חסרונות - מבט מהשטח

קו הרכבת ירושלים-תל אביב נפתח בחודש שעבר, ואכן מדובר בחיסכון זמן משמעותי, אבל למה צריך לחכות 10 דקות במדרגות הנעות, ולמה אין חניה באזור הרכבת; למרות הקיטורים מדובר בהישג

בחודש שעבר, יצאה לדרך בקול תרועה רמה, נסיעת הרכבת הראשונה בין ירושלים לתל אביב, באיחור מקומי אפנתי של כעשור. כירושלמי למוד אכזבות, סקפטי מבטן ומלידה, ועם מעט מאד ציפיות (ככה זה כשמפחדים להתאכזב), יצאתי לבדוק על מה המהומה.

אמרה ירושלמית עתיקת יומין אומרת, שליהודים וקל וחומר לירושלמים אין מה לחפש ברכבות. משפט שמקפל בתוכו את תחושת הגאווה הפרובינציאלית מחד ואת המצב האבסורדי של היעדר רכבות לבירה מאידך. מה לא אמרנו על הרכבת? שאין על הרעידות של החלון באוטובוס, שהשקט ברכבת מחרפן, שהאורות ברכבת לא נכבים. בקיצור, הלכתי לראות האם יש אמת במה שסיפרנו לעצמנו או שמא מדובר בנחמת עניים?

מלא חששות כאמור, הגעתי לתחנת הרכבת שבסמיכות לתחנה המרכזית בעיר, במטרה לעלות על הרכבת של השעה 7:30 בבוקר. את פניי, קיבלה תחנה רחבת ידיים נקייה ומרשימה למדי מול מקבילתה שמעבר לכביש. פייר, ניתן לספור על שתי כפות ידיים את הפעמים שנסעתי ברכבת אז אין לי למה להשוות.

מדרגות באורך הגלות (עוד נגיע אליהן) מובילות אותי אל הרציפים מהם יוצאת הרכבת. כניסה לקרון אקראי, מלמדת שבעיה של מקום אין עדיין, ואני מתיישב דרוך ומוכן לנסיעה המיוחלת. עוד לפני שהספקתי להתפעל מהפלא שנקרא רכבת, הכרוז מכריז שאנחנו כבר בנתב"ג. רבע שעה אחר כך, למרבה התדהמה אנחנו כבר בתל אביב בתחנת ההגנה שבדרום העיר. 

רכבת בין ירושלים לתל אביב - בשורה

קשה להודות, אבל הרכבת היא בשורה של ממש עבור הישובים בציון, נסיעה שלקחה בעבר שעה במקרה הטוב, נחתכה בחצי. קצת לא נעים מהאוטובוס הישן והטוב אבל לאחותה הגדולה, יתרונות ומעלות רבות. בכל הקשור לנסיעות לתל אביב הוא בדרכו לסיים את תפקידו ההיסטורי. מעבר לקיצור הזמנים הנסיעה נוחה וכרגע אין בעיות של צפיפות בכלל, הרכבות יוצאות בזמן ומגיעות תוך חצי שעה לתל אביב. לרגעים ניתן לתהות האם מדובר בארצנו או שמא נחתנו בפרובינציה אחרת.

אבל, כמו בכל דבר במחוזותינו יש אבל, מספר דברים העיבו על החוויה וסיפקו לנו בכל זאת סיבות להתלונן. צריך לקחת בחשבון, שבכדי להגיע לרציפים תאלצו לעבור מסע ארוך ומייגע במדרגות נעות (8-9 דק'). אמנם יש שלוש מעליות שמגיעות במהירות אך הן כמעט תמיד מפוצצות ובדרך חזרה מדובר בטירוף של ממש. לזה מצטרף הבידוק הביטחוני שמעכב בעוד מספר דקות, והופס מנסיעה של חצי שעה הגענו לנסיעה של יותר מ-40 דקות. 

נקודה נוספת היא היעדר החנייה בקרבת התחנה, אנשים רבים בוחרים שלא לנסוע ברכבת בגלל הקושי בהגעה לתחנה בתחבורה ציבורית. אם במשרד התחבורה קיוו שהרכבת תוריד את מספר המכוניות על כביש מספר 1 כדאי להם לחשוב על כך מחדש. גם הנוסעים לנתב"ג יתקשו להיעזר ברכבת שהייתה יכולה לשנות את כללי המשחק.

קיראו עוד ב"בארץ"

לאלו מצטרף התסכול מכך שהרכבת מגיעה בשלב זה רק עד לתחנת ההגנה שבדרום תל אביב ומי יודע מתי נזכה לחזות בזיו פניה בסבידור מרכז. חיכינו 20 שנה קטן עלינו עוד כמה שנים או חודשים.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    לא ברור זה הכנה למשיח זה הסעת המונים לבית המקדש מה לא ב (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/01/2020 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    עם הפקקים בבוקר - אין תחליף לרכבת (ל"ת)
    נא האג 10/01/2020 00:56
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    כל הכבוד לביבי וישראל כץ! ההישג על שמם! (ל"ת)
    ירושלמי 10/01/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    שמוליק 09/01/2020 23:50
    הגב לתגובה זו
    ויש גם מעליות תוך דקה ושליש אתה למטה
  • 15.
    באמת צריך לסגור את האורות בין התחנות כמו באוטובוס (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    כמה קיטורים בכתבה אחת (ל"ת)
    יואל 09/01/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אין צורך בחניה ליד הרכבת. צריך גישה נוחה ואוטובוסים (ל"ת)
    מתי שילה 09/01/2020 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גאווה גאווה אבל 09/01/2020 10:34
    הגב לתגובה זו
    עשרות אלפי נוסעים מראשלצ והסביבה והיתה יעילה ביותר. אבל אנחנו במדינת החלם, אז מייבשים קוו מוצלח בשביל קו אחר ולא מתארגנים להפעיל את שנייהם...
  • 11.
    רכבת פח (ל"ת)
    לא סבידור לא תל אביב 09/01/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אוחנה 09/01/2020 09:59
    הגב לתגובה זו
    המצע נכון. הביצוע לא יהיה ב-100 %...אבל הדרך של פרץ ואורלי לוי נכונה. מהו מצע הליכוד.....כחול לבן...???
  • פרץ ולוי יסיען אותך בקוררינט כי הועדים ישביתו פפפחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/01/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוסי 09/01/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    מתחת לכביש בין בניני האומה לתחנת הרכבת נבנה חניון תת קרקעי של 3000 מקומות חניה
  • 8.
    מה זה השיט הזה? (ל"ת)
    460 09/01/2020 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    דוד מירושלים 09/01/2020 09:27
    הגב לתגובה זו
    מה שלא יעשו תמיד תהיינה תגובות שליליות כמו זאת, אם כי משבח את הפרוייקט. התחנה מהווה גם מקלט אטומי ומיטיבם של תחנות כאלה הם עמוק באדמה. איך אתה חושב שאפשר לעלות כ100 מטר. ישנן שתי אופציות מדרגות חשמליות ומעלית. אכן חסר במקום מגרש חנייה גדול. אני מבין שבונים אותו בסמוך לבנייני האומה. אז תבואנה התלונות למה כל כך יקר, כל אחד גם צריך לזכור שאם הפרוייקט הזה לא נראה לו יוכל תמיד להמשיך לנסוע באוטובוס אגד או במכוניתו הפרטים. לדעתי הפרוייקט נהדר, מוצלח, יפה ובהחלט נגיד. זאת אני אומר לאחר שנסעתי ברכבת 50 פעם. יום נעים לכולם
  • 6.
    מחפש שורטים בנרות 09/01/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    עם רכבת ?????
  • 5.
    ישראלי 09/01/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    למען כלכלת המדינה ואזרחי ישראל
  • על ההישג חתומים נתניהו + ישראל כץ! (ל"ת)
    צודק 10/01/2020 00:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ג'ק 09/01/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    אנשים יעברו להשתמש בתחבורה ציבורית כאשר אוטובוסים ומוניות יתחברו לרכבות ויסיעו את הנוסעים בזמינות טובה לכל עבר בנת"צים פנןיים .. חיסכון בזמן וכסף .
  • 3.
    ג'ק 09/01/2020 08:12
    הגב לתגובה זו
    הציבור יעבור לתחבורה ציבורית אם אל הרכבת וממנה יתחברו לאוטובוסים ומוניות זמינות בנת"צים לכל עבר . סיבה טובה לפחות מכוניות פרטיות ולחסכון בכסף וזמן .
  • 2.
    רכב 09/01/2020 07:36
    הגב לתגובה זו
    רכבות במרכז העיר משתלבות עם תחבורה ציבורית הבעיה ברוב תחנות הרכבת ברץ שהן מצריכות נסיעה ברכב אליהן סוף סוף בנו תחנה בארץ (כמט באירופה) שההגעה אליה באמצעי תחבורה ציבורית (רכבת קלה וכו') ואז הכתב מתלונן שאין חניה לרכב !! לא צריכה להיות חניה לרכב בתחנות במרכזי הערים ויש לברך על כך חבל שתחנות רכבת אחרות מסיבות היסטוריות בחלקן ממוקמות מחוץ לערים
  • תחבורה ציבורית גרועה עדיין צריך רכב פרטי (ל"ת)
    מומחה לקנוניות 09/01/2020 17:18
    הגב לתגובה זו
  • אחד 09/01/2020 12:27
    הגב לתגובה זו
    המצאה ישראלית זה חניה בתחנת רכבת כל מקום בעולם התחנות ממוקמות בלב העיר ומקושרות בתחבורה ציבורית, קלה/מטרו ותחנות רבות מהוות מרכז עסקים ומסחר, רק פה המציאו תחנות במרחק של 8 10 ק"מ ממרכז העיר וחניה
  • 1.
    תתרכז בענייני תנ"ך. (ל"ת)
    מצביע "כחול לבן" 09/01/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.