מאזדה 6 החדשה: מבחן דרכים

סיבוב בכורה במשפחתית הגדולה והכל כך חשובה שמתחילה את הקאמבק של מאזדה
אלי שאולי |

מאזדה 6

עבור מאזדה, ה-6 תמיד הייתה מכונית עם בשורה, הן בעולם הגדול והן בארצנו הקטנה. בשנות ה-90 החיתה ה-626 את שוק המשפחתיות הגדולות בארץ הודות לתמחור אגרסיבי שהציב אותה קרוב מאוד לגזרת המשפחתיות. ה-6 הראשונה שהושקה ב-2002, הייתה אף חשובה יותר מקודמתה שכן היא בשרה על המהפך הגדול במאזדה – קו עיצוב חדש ושיטת כינוי חדשה לקשת הדגמים של היצרנית. במשך שנים הובילו שני הדורות של מאזדה 6 את המכירות בתחום המשפחתיות הגדולות בארץ. גם לדור החדש והשלישי במספר, שהושק לפני שבועות אחדים, יש משמעות חשובה. זו המכונית שמבשרת על הגעת טכנולוגיית הסקיי-אקטיב לתחום מכוניות הנוסעים של מאזדה ועימה היכולת לשפר את התמורה ולחזור לתחרות גם מבחינת המחיר.
 

נראית גדולה
מאזדה 6 החדשה מייצגת צמיחה מאוד משמעותית במידות עם בסיס גלגלים באורך של 283 ס"מ ואורך כללי של 487 ס"מ. אבל אין צורך להביט במפרט, כבר במפגש ראשון על הכביש המכונית הזו נראית גדולה. היא אמנם חסרה משהו מהמראה הקליל של קודמתה אבל הגוון הכהה עימו התייצבה מכונית ההדגמה משווה לה רושם מאוד מכובד וכמעט יוקרתי.
 
 

השינוי הגדול שעברה ה-6 ניכר גם בתא הנוסעים. סביבת הנהג מראה דמיון רב ל-CX5, רכב הפנאי שמשתמש באותו בסיס, וזה אומר שהיא איכותית אך גם מעט קודרת וחמורת סבר. המבנה המאוד אנכי של סביבת הנהג, יחד עם מערך המולטימדיה העשיר אך בעל המראה השמרני יוצר תחושה שאינה מספיק מודרנית לטעמינו.

מבחינת האבזור, כבר בגרסת הבסיס ('לקשרי'), נמצא רשימת תוספות ארוכה: חישוקים קלים, שליטה על ההילוכים מההגה, מערך מולטימדיה עם מסך מגע, מצלמה אחורית, בלוטות' עם שליטה קולית, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים ליושבים מאחור ואפילו מנגנון עצור והתנע לטובת החיסכון. יש לה גם מערכת מניעת תאונות חזית עירוניות שמסוגלת לבלום את המכונית במהירות של 30-40 קמ"ש.

עיקרה של הנדסת האנוש טוב למדי, אך גלגל ההגה עמוס מדי במתגים. מלפנים נמצא תנוחת נהיגה טובה כשמאחור, כיאה לבסיס הגלגלים הארוך, מציעה המכונית מרחב נדיב למדי לרגליים (גם אם לא שובר שיאים בקטגוריה). לראשי הנוסעים מאחור מעט פחות מרווח. ברחבי התא נמצא שפע של תאי אכסון שימושיים ומקום לבקבוק ליטר וחצי בכל דלת (מצוין!). תא המטען ארוך ורחב אך הוא מעט רדוד בשל הגלגל החילופי הגדול.
 
 

בתנועה
ה-6 החדשה מוצעת עם מנועי 2.0 ו-2.5 ליטר שמייצרים 155 ו-188 כ"ס המשודכים לתיבת אוטומטית חדשה בעלת 6 הילוכים. אנחנו בחרנו כמובן בגרסה החלשה יותר שאמורה להיות רבת המכר בשוק המקומי ואשר גם היא כך מסתבר מייצרת ביצועים נאותים: 10.5 שניות למאה קמ"ש. היא אולי אינה חורכת אספלט אך השילוב בין מנוע לתיבה מביא לתוצאות טובות ואופי נמרץ בייחוד אם אין לכם בעיה למתוח אותם לסל"ד גבוה. תצרוכת הדלק מרשימה מאוד עם ממוצע של כ-14-15 ק"מ לליטר כשבשיוט מהיר, אך רגוע ה-6 הצליחה להשיג כ-18 ק"מ לליטר.

על הכבישים המקומיים מציגה המכונית נוחות נסיעה טובה למדי ועדיפה על קודמתה, הן בעיר והן מחוצה לה. רוב הזמן היא גם שקטה למדי. מאזדה טוענת שלמרות הצמיחה היא לא איבדה את "הזום-זום" ואכן על כבישים תובעניים יותר מתגלה ה-6 כמכונית מרוסנת עם יציבות כיוונית טובה, ושליטה טובה ברכינת המרכב. היא מרגישה יציבה ובוטחת ובפניות מייצרת אחיזה טובה ותחושה ניטראלית. גם ההגה מציע משקל נכון ותגובות מדודות יותר מבעבר ועדיין הוא משנה לעיתים משקל בתוך הפניה בצורה מוזרה.
 
 

חבילה טובה
גם אם היא נראית מעט חמורת סבר וחסר לה מעט עוקץ, בייחוד בתא הנוסעים שאינו אלגנטי מספיק, הרי שבסופו של דבר ה-6 מתגלה כמכונית טובה ומאוד תחרותית. היא גדולה הן במראה והן במרחב, היא שקטה נעימה, ובעלת יכולת דינאמית טובה. בניגוד לרוב המתחרות בתחום גם בגרסת הבסיס השכילה היבואנית ליצור מכונית מצוידת ביותר שכוללת פריטים שאצל המתחרים מגיעים רק בגרסאות המאובזרות והיקרות בהיצע.
הרבה יותר על ה-6 החדשה ואיך היא מתמודדת עם יריבותיה תוכלו לקרוא בגיליון הקרוב של מגזין אוטו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל
הפרוטוקולים חושפים

האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?

הדיונים הסגורים של הוועדה המוניטרית מה-19-20 לאוגוסט חושפים: כל ששת החברים תמכו בהשארת הריבית על 4.5% - בשוק הכלכלנים חלוקים כשרבים ואפילו הרוב סברו שהגיע הזמן להפחתה - אז איך ייתכן שבתוך בנק ישראל כולם חושבים אותו דבר?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנק ישראל ריבית

בנק ישראל החליט לאחרונה להותיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5% כשכל ששת חברי הועדה המוניטרית, כמו שמגלים הפרוטקולים, תמכו בהחלטה פה אחד. הדיונים של הועדה נערכו יום לפני ההחלטה וביום ההחלטה עצמו, גם בפורום רחב וגם בפורום מצומצם כשלחברים מוצגים כל נתוני המאקרו הרלוונטים כדי לאפשר להם לקבל החלטה מושכלת.

אמנם זה היה צפוי שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי, בבנק ישראל גם היסטורית מעדיפים לחכות (ולחקות) את מה שעושים בבנק הפדרלי האמריקאי והסיכויים אז להורדת ריבית בארה"ב באותו החודש היו נמוכים. אבל מה שכן מפתיע זו תמימות הדעים. זה שאפילו חבר אחד לא הביע התנגדות. התנגדות לכאן ולכאן, אנחנו רק רואים התיישרות למה שהנגיד מכווין, במה שנראה כמו סוג של דיקטטורה מחשבתית.

הנתונים שהוצגו לוועדה

אי אפשר לטעון שחברי הועדה לא נחשפו לנתונים, מדובר באנשי מקצוע שמעורים היטב בכלכלה המקומית וגם העולמית ובנוסף לזה הם קיבלו סקירה מלאה של המצב לפני שניגשו להצביע. הצבעה שבסופה כאמור הם החליטו "פה אחד" לא להוריד או להעלות ריבית.

הוועדה שהתכנסה ב-19 לאוגוסט דנה בסביבת האינפלציה שהסתכמה בחודש יולי ב־3.1%, קצת מעל לגבול היעד העליון של הבנק. גם הציפיות לאינפלציה לשנה קדימה הם עדיין סביב מרכז היעד, כשלטווחים ארוכים יותר הן יציבות.  שהדאיג אולי את חברי הועדה זה בעיקר המתיחות והרחבת הלחימה שהחמירה את המצב הגיאופוליטי, כמו גם אפשרות להרעה מסוימת בתנאי הסחר העולמיים בעקבות מלחמות הסחר של טראמפ.

ברבעון השני נרשמה ירידה של 3.5% בתוצר הכולל ו־6.2% בתוצר העסקי. בבנק הדגישו שהמספרים הללו משקפים בראש ובראשונה את השיתוק הכלכלי שקרה במהלך מבצע "עם כלביא". ובאמת אחרי ההכרעה המהירה מול איראן, אפשר היה לראות התאוששות: הצריכה בכרטיסי אשראי חזרה לעלות, היבוא והיצוא גדלו, וגם סקרי המגמות של הלמ"ס במגזר העסקי הראו עלייה בציפיות להמשך שיפור.