המנהיגים משדרים תקווה: מדדים באירופה זינקו בתגובה להודעת ה-ECB
בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים חדות ברקע להודעה טובה של הבנק המרכזי האירופי (ECB). המדדים שעלו במהלך היום קפצו מעלה אף יותר עם התקווה כי בעית הנזילות של המערכת הפיננסית תפתר בצעדים שננקטו היום.
עוד במרכז היום עמד מאבקם העיקש של מנהיגי אירופה להשאיר את יוון בגוש האירו ולסייע לה להימנע מחדלות פירעון. בנוסף, מפלס החששות באירופה ירד לאחר שממשלת ספרד עברה בהצלחה את הנפקת האג"ח.
מדדים ומניות
המדדים המובילים באירופה סיימו בעליות בולטות: מדד הדאקס בגרמניה עלה 3.15%, מדד הקאק הצרפתי הוסיף 3.275 ומדד הפוטסי בבריטניה טיפס 2.11%.
הסקטורים שבלטו הים הם בנקים ורשתות קמעונאיות. מבין הבנקים נציין את דויטשה בנק שעלה 5.8% ואת BNP פאריבה שזינק ב-13.4%, ברשתות הקמעונאיות בולטות קינגפישר שזינקה 4.8% לאחר שדיווחה על עלייה של 28% ברווחי החברה בחציון.
המנהיגים משדרים אופטימיות
לאחר שיחת הועידה ביום רביעי, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אישרו מחדש את תמיכתם ביוון, ונתנו אור ירוק למתן הסעד הזמני למדינה. יוון התחייבה לעמוד בהתחיבויותיה וכל זה בכדי לבלום את החששות מחדלון פירעון בגוש האירו.
ההנפקה בספרד
ממשלת ספרד הנפיקה בהצלחה 3.9 מיליארד אירו (5.4 מיליארד דולר) אג"ח לטווח הארוך עד 2020. התשואה לפדיון לאגח שמועד פירעונם הוא ב-אוקטובר 2020 ירדה מעט בהשוואה להנפקה הקודמת בחודש פברואר מ-5.22% ל-5.19%, דבר אשר מצביע על ירידה בפרמיית הסיכון הנדרשת מהתחבייבויות של ממשלת ספרד. רמת הביקוש לאג"ח הייתה פי 2.01 מההיצע, בעוד שבחודש פברואר נרשם יחס של 1.54 בלבד.
התשואה של אג"ח למועד אפריל 2020 עלתה מעט לרמה של 5.05% מ-4.9% שנשמה בחודש יוני. גם כאן נרשמה ביקושים ערים של פי 2.01 מההיצע כאשר בחודש יוני עמד המדד על יחס של 1.9. אג"ח ליולי 2019 הונפקה בתשואה של 5% בהשוואה ל4.07% שנרשמה באפריל 2009, כאן הביקוש היה הגבוה ביותר ועלה פי 2.7 על ההיצע זאת לעומת יחס של 1.9 במכרז הקודם.
נזכיר כי אתמול, השווקים באירופה קיבלו רוח גבית בעקבות הנפקת האג"יח הגרמני. הכלכלה החזקה בגוש האירו מכרה 4.1 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר), לאחר שבתחילת השבוע התשואה על האג"ח נפלה לשפל שיא בצל התגברות החששות בשווקים שיוון תגיע לחדלות פרעון כבר בחודש הקרוב.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד
תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.
כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.
שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.
- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."