נתוני התעסוקה ליולי בארה"ב - באמת סיפקו את הסחורה?

קראל פרומוביץ, כלכלן מאקרו לשווקים הבינלאומיים, ב-IBI בית השקעות, כותב על נתוני התעסוקה האמריקנים לחודש יולי
קראל פרומוביץ | (1)

נתוני התעסוקה לחודש יולי היו אחת מנקודות האור הבודדות בשבוע המסחר הקודר ביותר מאז התרסקות השווקים בקול גדול בחודש אוקטובר 2008. תוספת חיובית ומעל לתחזיות של 117 אלף משרות וירידה של שיעור האבטלה ב-0.1 נקודת אחוז לכדי רמה של 9.1%, הראו כי למרות החששות הכבדים, עוד מוקדם לצלול לדיכאון עמוק.

פרט לכך, הסתבר כי תוספת המשרות בחודשים מאי ויוני הייתה טובה יותר מהפרסום הקודם. כך, בחודשיים האחרונים נוספו עוד 56 אלף משרות נוספות. למרות האווירה השלילית בשווקים, מה בכל זאת ניתן ללמוד מנתוני התעסוקה לחודש יולי?

הסקטור הפרטי

הסקטור הפרטי מהווה מנוע צמיחה עיקרי לכלכלה האמריקנית (הצריכה הפרטית מהווה 71% מהתוצר) והמשיך לגייס במהלך חודש יולי. במהלך החודש נוספו לסקטור 154 אלף משרות ומאז חזר שוק העבודה להתאושש ולהתרחב בחודש פברואר 2010, התווספו לסקטור הפרטי כ-2.4 מיליון משרות.

בחינה של מרכיבי הסקטור הפרטי מלמדת על תוספת משרות חיובית הן במגזר התעשייה והן במגזר השירותים. מגזר התעשייה גילה חוזק יחסי במהלך החודש החולף. כך, לאור יציבות מחירי הנפט סביב ה-100 דולר לחבית ב-3 החודשים האחרונים וסימני התאוששות בתעשייה הרכב עקב שיפור במצב ביפן, גייסה התעשייה האמריקנית במהלך חודש יולי 42,000 משרות נוספות (יותר מפעמיים וחצי מכמות המשרות אשר נוספה בחודש יוני).

ענף הייצור שהראה חולשה בחודשים האחרונים, גייס בחודש יולי 24 אלף משרות ובכך רשם את תוספת המשרות הגבוהה ביותר ב-3 החודשים האחרונים. נציין, כי ענף ייצור הרכב אחראי למחצית מתוספת המשרות בענף הייצור, וזאת לאחר שבאופן מפתיע גייס 12 אלף משרות במהלך החודש.

מגזר השירותים הוסיף והתרחב בחודש יולי בהיקף של 112 אלף משרות. הענפים בהם נרשמה תוספת המשרות המשמעותית היו: ענף שירותי הבריאות - תוספת של כ-37 אלף משרות, ענף השירותים העסקיים - תוספת של 34 אלף משרות וענף המסחר הקמעונאי אשר התחדש בכ-26 אלף משרות במהלך חודש יולי.

הסקטור הממשלתי

בדומה ל-9 החודשים האחרונים, גם במהלך חודש יולי נגרעו משרות מהסקטור הציבורי אשר המשיך לקצץ. כך, במהלך חודש יולי קוצצו בסך הכל 37 אלף משרות מהסקטור. ברמה הפדראלית דווקא התווספו 2,000 משרות, בעוד ברמת המדינה נגרעו 23 אלף משרות וברמת הרשויות המקומיות הושלו 16 אלף משרות.

נוסיף ונדגיש, כי לנוכח ההסכם לצמצום הגירעון אשר גובש בתמורה להעלאת תקרת החוב באמצע השבוע שעבר, מספר המשרות בסקטור הממשלתי צפוי להמשיך ולהצטמצם בחודשים הקרובים במסגרת הידוק נוסף אשר יבצע הסקטור.

תוספת / גריעת המשרות בסקטור הפרטי והציבורי

מקור: BLS ועיבודי IBI

שיעור האבטלה

שיעור האבטלה ירד וזאת לא מסיבה חיובית, מספר המיואשים גדל. בחודש יולי ירד שיעור האבטלה ב-0.1 נקודת אחוז לרמה של 9.1%. במקביל, שיעור ההשתתפות צנח ב-0.2 נקודת אחוז לכדי רמה של 63.9%, זאת לאחר ששמר על יציבות ב-5 החודשים הראשונים של השנה.

על פי נתוני סקר משקי הבית אשר מספק את נתוני האבטלה, גדלה במהלך חודש יולי האוכלוסייה הכשירה לעבודה ב-182 אלף נפש. מנגד, כוח העבודה (מועסקים וכאלו שהיו רוצים להיות מועסקים) התכווץ ב-193 אלף איש. שתי מגמות שליליות נצפו בכוח העבודה, האחת היא ירידה של 156 אלף המובטלים, והשנייה היא ירידה של 38 אלף מועסקים. שתי מגמות אלו משמעותן הינה כי מובטלים נוספים התייאשו מלחפש עבודה.

למרות שמדובר במספרים נמוכים מאלו אשר נצפו בחודש שעבר, המגמה רחוקה מלהיות חיובית. נציין, כי שיעור האבטלה המורחב הכולל גם את המובטלים שהתייאשו מלחפש עבודה באופן רציף, ירד ב-0.1 נקודת אחוז בחודש יולי, לכדי שיעור של 16.2%.

זאת ועוד, בהיבט פז"ם האבטלה חל שינוי קל. שיעור המובטלים לטווח הקצר (פחות מ-5 שבועות) מתוך סך המובטלים צנח בחודש יולי ב-2.4 נק' אחוז לכדי שיעור של 19.3% - פחות 387 אלף מובטלים חדשים. במקביל, שיעור המובטלים מעל לשנה נותר ללא שינוי (44.4%) למרות שמבחינה אבסולוטית הוא ירד מ-6.3 מיליון מובטלים לכדי 6.2 מיליון מובטלים (ירידה של 104 אלף מובטלים). מובטלים אלו אשר נמצאים זמן ממושך מחוץ למעגל העבודה מאבדים מיכולתם המקצועית. בכך, הופך תהליך שילובם בחזרה לשוק העבודה ליקר ומורכב יותר הן למובטלים הן למעסיקים ובוודאי לכלכלה כולה.

התפתחות שיעורי האבטלה ושיעור ההשתתפות בכוח העבודה

מקור: BLS ועיבודי IBI

דשדוש בשוק העבודה תומך בהמשך מדיניות מוניטארית מרחיבה מצד הפד. ההתמתנות בקצב הצמיחה בנוסף לשיעור אבטלה גבוה, צפויים להביא את הפד להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה (0%-0.25%) בהחלטת הריבית אשר תיערך השבוע (09/08/2011) ומעבר לכך, אל תוך שנת 2012.

לא רק זאת גם זאת, אנו צופים כי שוק העבודה ימשיך ויהיה תלוי ומושפע מהחדשות שיגיעו מכיוון המשבר הנוכחי באירופה ומכיוון שוק המניות אשר צפוי להגיב להורדת הדירוג של ממשלת ארה"ב בטווח הקצר.

בשורה תחתונה

נתוני האבטלה לחודש יולי לא ממש סיפקו את הסחורה. תוספת המשרות אומנם חיובית אך היא נדרשת לעמוד על רמה מעט גבוהה יותר (125 אלף) בכדי לשמור על שיעור האבטלה יציב, ואף רמה גבוהה הרבה יותר (200 אלף ומעלה) בכדי להפחיתו. חוסר הוודאות אשר צפוי לאפוף את השווקים בעקבות החששות לצמיחה מתונה והורדת הדירוג בארה"ב מצטרפים להתגברותו של משבר החוב באירופה. אווירה שלילית בשווקים תמשיך ותכביד על נכונותם של מעסיקים להגביר את קצב הגיוסים, לסייע בהורדת שיעור האבטלה ולהביא להגברת קצב הצמיחה של הכלכלה הגדולה בעולם.

הכותב, קראל פרומוביץ, כלכלן מאקרו לשווקים הבינלאומיים, ב-IBI בית השקעות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אודי 08/08/2011 10:04
    הגב לתגובה זו
    האם ענף בתי הדפוס הינו שייך למגזר התעשייה או למגזר השירותים?? אנא, הרחב בבקשה בעתיד על הנתון האמיתי והנכון לניתוח - U6.
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.