שוק האופציות: שבוע של פקיעה - מעט זמן נותר להגנה

סטיית התקן היא מהנמוכות שראינו וכותבי אופציות מרגישים נוחות, שעלולה להיות מסוכנת בסופו של דבר
דרור גילאון |

מדד המעו"ף עלה השבוע בכ-2.1% וסטיות התקן נשארו נמוכות, סביב רמות של 14%. סטיית התקן ההיסטורית של השוק (120 יום) עומדת על 13% - זוהי סטיית התקן מהנמוכות שראינו בשוק ההון הישראלי ונראה שתנודתיות השוק הנמוכה מכניסה עוד ועוד כותבי אופציות לתחושת נוחות, שעלולה להיות מסוכנת בסופו של דבר.

השבוע נוספו יותר כתיבות באופציות המכר על פני אופציות הרכש, מה שעשוי לרמז על תחושת חוסן לגבי כיוונו של השוק, דהיינו יותר שחקנים הרגישו נוח יותר להיחשף למקרה שהשוק ירד מאשר למקרה שהשוק ימשיך לעלות. ואכן, בתחילת השבוע הנתונים הכלכליים הטובים העולים מביצועי המשק בשנת 2006 יחד עם עליות שערים בשווקי העולם גברו על תחושת הסלידה שעולה מן הביצועים של קברניטי המדינה שחלק לא מבוטל מהם עסוק בימים אלו בעיקר בפילוס דרך ליציאה מפרשיה כזו או אחרת.

מצער מאוד לראות שמשק עם פוטנציאל כה גדול כמו המשק הישראלי, זוכה רק בעיתות משבר להנהגה כלכלית אקטיבית עם אג'נדה ברורה כמו זו שהוביל נתניהו. בתקופה האחרונה נראה שבמשרד האוצר משתדלים לשחק על זמן ומתמקדים בלא לעשות טעויות, דבר טוב כשלעצמו, אבל מגיע לנו יותר. אמנם, השיטה של לשמור על מסגרת התקציב בהחלט תורמת בטווח בקצר והבינוני לעליות בבורסה, להמשך ההשקעות במשק ולביצועים כלכליים טובים בסה"כ, אבל נראה כי ניתן לראות בנתונים החיוביים של המשק כמעין המשך טבעי למדיניות הכלכלית הברורה של נתניהו שהתמקדה ברפורמות, ההפרטות, הורדת מיסים, עידוד יציאה לעבודה ובעיקר ביוזמה ואקטיביות.

פעולות אלו יחד עם שינויים גלובליים ורגיעה ביטחונית שמו את המשק הישראלי על נתיב שמוביל לצמיחה כלכלית חזקה, מפירותיה אנו נהנים היום. בימים אלו של פרסום נתונים כלכליים חיוביים מחד, מלחמות בין פקידי האוצר, חקירות משטרה וחוסר יוזמה כלכלית מאידך, לא נותר לנו אלא לתהות עד מתי יוכלו הכלכלה והבורסה להמשיך ולהיבנות מתקופה של שנתיים וחצי בהן תיפקד במשרד האוצר שר עם אג'נדה כלכלית ברובה משולבת עם מוטיבציה, יוזמה ויכולת הנעת תהליכים.

נראה שהתשובה לכך קשורה בימים אלו ביציבות ביטחונית (איראן זו שאלה של מתי יותר מאשר אם...) ובמגמה העולמית, שבהובלת המדינות המתעוררות (בעיקר הודו וסין) ממשיכה להיות חיובית. כל עוד ימשיך משרד האוצר באסטרטגית ההימנעות מטעויות קיצוניות, ניתן יהיה להמשיך להתקדם והבורסה צפויה להמשיך במסע צפונה אך נראה שהקצב יהיה איטי יותר ובהחלט רצוי לשלב אסטרטגיות הגנה ופיזור גיאוגרפי בתיק ההשקעות.

ביום חמישי יפקעו האופציות לחודש ינואר, ועל כן בשבוע הבא נפתח אסטרטגיית הגנה חדשה לחודש פברואר. בינתיים נותרו לנו מספר ימים לנסות ולעשות משהו בכדי להרוויח מעט כסף לקראת הפקיעה הקרובה. נצא מנקודות הנחה שבמהלך השבוע האחרון האסטרטגיה שונתה, כפי שהמלצנו בטור הקודם, וכעת מחזיקים באופציות הנמצאות די רחוק מהכסף put900,-put890,-put860,-call1010 .

מי שמעוניין לבצע הגנה למספר הימים הקרובים שנשארו צריך לקחת בחשבון את הזמן המועט שנותר אשר מקטין את האטרקטיביות בכתיבת אופציות מחוץ לכסף, ובכך מייקר את ההגנה, או לחילופין, מגדיל את הסיכון. מכל מקום, ניתן לבצע את ההגנה הבאה: רכישת אופציית מכר 930, כתיבת אופציית מכר 920, כתיבת שתי אופציות רכש 950. העלות היא 4 ₪ וכמו שניתן לראות בגרף, התקבול המקסימאלי יהיה במידה והשוק ירד ל 920 נקודות (ירידה שבועית של 1.4%) וההפסד התיאורטי הנו בלתי מוגבל ומתחיל ב950 נקודות (עליה שבועית של 1.8%). כל נקודה מעל 950 נקודות שווה הפסד של 200 ₪ מצד אחד, אל מול תיק מניות שעולה בערך ב 100 ₪ מהצד השני (כתבנו שתי אופציות רכש).

להערכותינו, הגנה זו מסוכנת קצת מעל הרגיל אך הסבירות לעליה שבועית הגבוהה מ-1.8% נראית נמוכה ועל כן אנו מוכנים לפתוח פוזיציה זו. מי שמאמין שהשוק יהיה חזק השבוע מוטב שימתין לסופו עת נפתח הגנה חדשה לחודש פברואר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."