סטנלי פישר: אסיים את הקדנציה במועד - באפריל 2010

נגיד בנק ישראל מסכם את השנה. מעריך כי לקראת הרבעון האחרון תתכנס האינפלציה ליעד. שמח על מינוי בכר ברשות המיסים. תומך בראש הממשלה בפרשת מכירת לאומי ומכחיש שאיים להתפטר על רקע הסיכסוך בבנק ישראל
עפרה ברון |

"יקח כמה חודשים עד שנתכנס אל היעד, אך בבנק ישראל אנו מעריכים שלקראת הרבעון האחרון של 2007 תתכנס האינפלציה במשק לתחום היעד של 1%-3%". כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסיבת העיתונאים המסורתית לסיכום השנה. לדבריו, "הציבור לא צריך לצפות לעליה במחירי מוצרי הצריכה עד לחלק האחרון של השנה". שם לדעתו, אכן תורש עליית מחירים במשק.

פישר אמר שמדיניות הריבית עד כה, שכללה הפחתת ריבית של אחוז שלם וכן מדיניות הריבית במהלך 2007 יפעלו להגברת הסתברות, כי אכן אלה תהינה התוצאות בתחום האינפלציה.

אם זאת, הנגיד ביקש לציין, כי אירועים בלתי צפויים עלולים להשפיע על האינפלציה במהלך השנה. הוא מזכיר בעניין זה את שינוי מחירי הנפט, או המשך התחזקות הדולר שעשויים להערכתו, להשפיע על כך שבשנת 2007 האינפלציה תתפתח בשונה מהערכות הקיימות ברגע זה.

בפישר הגיב לפרסומים של בנקים זרים עם הערכות פושרות למשק הישראלי השנה. "למשקיעים הזרים הייתי אומר, אל תאזינו רק לתעמולה. הסתכלו על העובדות. העובדה היא ששיש לנו משק מאוד חזק". כראיה לכך הנגיד מזכיר, כי משקיעים הזרים חששו בזמן המלחמה מהלשכותיה וגילו שלאחריה סיכם המשק עליה של 5% ושקל שהתחזק מאוד.

העיקר שיסיימו את החקירה במהרה

נגיד בנק ישראל התייחס בדבריו גם לפרשת רשות המיסים ואמר, כי "זהו מקרה עצוב. מקרה רציני. אבל חשוב להדגיש שאנו עוד לא יודעים מה שקרה שם". פישר הוסיף, כי "מה שחשוב עתה, הוא שתהליך הבדיקה יסתיים במהרה כדי שנוכל להמשיך בשגרה". פישר ניצל את הבמה כדי לתמוך במינוי יוסי בכר לממלא מקום יו"ר רשות המיסים, במקום ג'קי מצא. לדבריו, "אני רואה במינוי זה כצעד חשוב מאוד וחיובי בתהליך של שיפור המצב ברשות המיסים". והוסיף, "אני מקווה כי במהרה ימונה מחליף קבוע ליו"ר הרשות".

פישר הגיב לשמועות לפיהן, הוא איים כי יתפטר אם לא יוסדר נושא שכר עובדי בנק ישראל. הנגיד הפריך את שמועות ואמר, "אני חושב שסוף הקדנציה שלי תהיה ב-30 באפריל שנת 2010. אני מתכוון להמשיך עד סוף הקדנציה לא רמזתי כי אתפטר לא אמרתי זאת ואני מתכוון להגיד את זה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.