שוק האופציות: יש להימנע מכתיבת אופציות ספקולטיביות

דרור גילאון טוען כי ברמות הנמוכות של סטיות התקן שווה להימנע מכתיבות אופציות לצורך ספקולטיבי ולהתמקד ברכישת אופציות או ביצוע אסטרטגיות לצרכי הגנה בלבד
דרור גילאון |

פוזיציה נוכחית: put910,-put890,-put860,-call1010 בעלות של 4 שקל. שווי למימוש מיידי כ- 137 שקל.

שוק המניות היה טוב השבוע וסיים בעליה של 1.3%. נראה כי ללא פרשיית השחיתות לכאורה ברשות המיסים היינו פותחים את השנה בעוצמה גדולה אף יותר. רבים תמהו השבוע כיצד זה שהבורסה ממשיכה לעלות בזמן שבכירים ברשות המיסים נחקרים בטענות כה חמורות, ואנו נעים בין שתי חלופות, האחת גרועה מן השנייה: או שכל החשדות נכונים, ומערכת המיסים בישראל מושחתת מן היסוד, ולחלופין, שיש לנו משטרה שמנסה בכוח ואפילו במחיר זעזוע רשויות השלטות להחזיר את כבודה ואת מעמדה בציבור.

להערכתנו, ציבור המשקיעים חווה "טראומות" כאשר פעל בעבר בחיפזון במקרים שהיו נראים חמורים לא פחות, ובסופו של דבר מצא את עצמו רוכש את אותה סחורה שמכר רק במחירים גבוהים יותר (ראה התפטרות שר האוצר נתניהו, אשפוזו של רה"מ שרון, משברון השווקים המתעוררים במאי ומלחמת לבנון השנייה). ההתפתחות אחרונה בהחלט מדאיגה ומתסכלת אך כבעלי מקצוע אנו מוכרחים להבין שבעולם הגלובאלי בו אנו משקיעים את כספנו הדברים הם יותר מורכבים מאירועים מקומיים שהשפעתם קצרת טווח. משקיעים זרים שבוחנים את נתוני המשק הישראלי רואים תמונה ורודה למדי, הם רואים משק שצומח בקצב של 5% עם אינפלציה אפסית, עודף בחשבון השוטף שעלה ל- 5.2% במונחי תוצר, לעומת 2.9% בשנת 2005.

הם רואים שפריון העבודה בסקטור העסקי עלה ב- 4.8% (גורם מדכא אינפלציה בשל הקטנת עלויות העבודה), מדיניות פיסקאלית אחראית הבאה לידי ביטוי בהעברתו במועד של תקציב מדינה לשנת 2007 וזאת לאחר שבשנת 2006 הסתכם הגירעון הממשלתי בפחות מ 1% במונחי תוצר, גירעון נמוך מאוד יחסית לשנים קודמות, וזאת למרות המלחמה ועוד נתונים רבים אחרים שמאפיינים משק שמצוי במחזור כלכלי חיובי.

אם בעקבות המשבר במס הכנסה הבורסה הייתה נופלת והבנקים היו נסחרים במחרים נמוכים יחסית למדינות בעלות דירוג השקעה דומה, סביר להניח שבשלב זה היינו רואים תהליך של מכירת הבנקים היקרים בחו"ל ורכישת הבנקים המקומיים שפועלים במשק בעל פרמטרים כלכליים חיוביים בסה"כ.

חשוב לזכור בהקשר זה שמשקיעים זרים המפזרים כספם בחו"ל לוקחים בחשבון שפרשיות לא נעימות הן חלק מכללי המשחק, לזאת יש להוסיף כמובן את העובדה שחקירת פרשה זו או אחרת בישראל כיום אין פירושה שבארצות אחרות אין שחיתות. יהיה זה תמים להסיק מהעובדה שכרגע חוקרים פרשיה בישראל, שברוסיה, הודו, סין, ברזיל וכו' אין שחיתות ורק ארצנו נגועה.

לדעתנו, הפרשיות הרבות אולי מעיקות בטווח הקצר אך ייתכן והצטברותן ייתנו את המסה הקריטית שאולי תוביל סוף סוף לביקורת הציבורית הנדרשת שתנהיג קוד התנהגות נקי יותר ברשויות השלטון הישראליות. מי ששוקל לבצע שינויים בתיק ההשקעות בעקבות פרשיה כזו או אחרת צריך לשאול את עצמו, טרם יפעל בחיפזון, האם הנתונים הכלכליים שונו באופן פרמננטי. במקרה שכזה, ניתן להסיט חלק גדול יותר מהרגיל להשקעות בחו"ל, ובמקביל להישאר עם מניות בשילוב עם הגנות על החלק הישראלי בכדי להשאיר מרחב גם לאפשרות של טעות בהערכות האינדיבידואליות שיבואו לידי ביטוי בהמשך עליות בשוק המקומי.

בשוק המעו"ף ראינו השבוע את סטיות התקן הממשיכות להיות נמוכות ולא מעניינות לכתיבה. סטיות התקן עומדות על מעט פחות מ 15% מה שלא הפריע למשקיעים, על פי בחינת הפוזיוציות הפתוחות, להמשיך ולכתוב אוכפים סביב הכסף ברמות של 940 נקודות.

קשה לקבל את כל התמונה של שחקני המעו"ף מבחינת הפוזיציות הפתוחות בלבד אך בכמות הגדולה של הפוזיציות הפתוחות המצויות ממש סביב הכסף עשויה להוסיף דלק כאשר השוק יעלה על נתיב של עליות או ירידות ולגרום לדפיקות לב מואצות לכותבי האוכפים שיאלצו להגדיל ביטחונות או לסגור את הפוזיציה בהפסד במידה ותרחיש של שינוי מהיר בכיוון השוק אכן יתרחש. אנו ממשיכים להחזיק בדעה שברמות הנמוכות של סטיות התקן שווה להימנע מכתיבות אופציות לצורך ספקולטיבי ולהתמקד ברכישת אופציות או ביצוע אסטרטגיות לצרכי הגנה בלבד.

* מאת: דרור גילאון - מנכ"ל ניהול תיקי השקעות מאור-לוסקי בית השקעות.

* הערה: אין לראות בכתבה המלצה לפעולה כלשהי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."