אגד החזקות רכשה 90% ממוביליס הפולנית ב-4 מ' אירו

היקף הפעילות שבו זכתה אגד עומד על 4.5 מיליון אירו בשנה, למשך 10 שנים. אריק פלדמן: "נדבך נוסף במימוש האסטרטגיה של אגד לחדירה לשוק האירופי"
ליאור גוטליב |

"אגד החזקות" ממשיכה במהלכים משמעותיים לפיתוח עסקי בחו"ל. החברה-הבת של מפעיל התחבורה הציבורית הגדול בישראל רכשה 90% מחברת "מוביליס" (Mobilis) הפולנית, שבבעלותה 117 אוטובוסים, מהם 60 המשמשים להפעלת תחבורה ציבורית במסגרת זיכיון מעיריית וורשה והשאר לצרכי הסעות מיוחדות ותיירות.

בשלב הראשון תרכוש אגד החזקות 90% ממניות מוביליס כאשר 10% הנותרים יירכשו תוך שנה. מר אגניוס שימונק, הבעלים הקודמים של מוביליס, יישאר בתפקידו כמנכ"ל החברה ויו"ר מזכירות אגד, אריק פלדמן, יכהן כנשיא החברה. החברה שנרכשה תיקרא "אגד מוביליס".

בנוסף הודיעה אגד החזקות, כי מיד לאחר רכישתה זכתה מוביליס במכרז להפעלת אשכול נוסף של קווי תחבורה עירונית בצפון וורשה בהיקף של 4 מיליון ק"מ בשנה. הזכייה במכרז, שבו התמודדה "אגד מוביליס" מול 8 מפעילי תחבורה ציבורית נוספים, הופכת אותה לחברת התחבורה הציבורית הפרטית הגדולה ביותר בפולין להפעלת קווים עירוניים.

היקף הפעילות שבו זכתה אגד עומד על 4.5 מיליון אירו בשנה, למשך 10 שנים. במסגרת זו תפעיל אגד מוביליס 53 אוטובוסים עירוניים חדשים, בנוסף לאוטובוסים שכבר ברשותה.

לדברי אריק פלדמן, יו"ר מזכירות אגד, הסכם הרכישה של חברת מוביליס מהווה נדבך נוסף במימוש האסטרטגיה של אגד לחדירה לשוק האירופי ומצטרף לעסקה קודמת במסגרתה רכשה אגד החזקות 51% מחברת "טראנס טריומף", מפעילת התחבורה הציבורית הפרטית הגדולה ביותר בבולגריה.

שווקי מזרח אירופה נמצאים היום במגמת צמיחה ומגלמים בתוכם פוטנציאל עסקי שלא נוצל עד תום, כניסת אגד לשווקים אלו מזמינה התפתחות ומינוף עסקי. עסקאות אלה מחזקות את מעמדו של אגד כמפעיל תחבורה ציבורית באירופה, ובכוונתנו להמשיך ולחפש הזדמנויות עסקיות נוספות בתחום זה.

חברת מוביליס, שהייתה בבעלות בני הזוג שימונק, נוסדה בשנת 1997 ומפעילה כיום באזור וורשה אשכול קוים עירוניים בזיכיון עד לשנת 2013. בנוסף מפעילה החברה מערך הסעות פרטיות אזוריות, הכולל הסעות למרכזים מסחריים, הסעות עובדים, תיירות, הובלת סחורות ועוד. בבעלות החברה חניון בשטח של 17 דונם בוורשה הכולל תחנת דלק, מתקן שטיפה ומוסך מקורה.

פלדמן הוסיף, כי אגד, כאחד ממפעילי התחבורה הציבורית המובילים בעולם, מתמחה במתן שירותי תחבורה לכמות גדולה של נוסעים, תוך שימוש בטכנולוגיות מחשוביות מתקדמות המסייעות לתכנון תעבורה אופטימלי, וויסות עומסי תנועה וכן בהפעלת מערך תחזוקה מלא של אוטובוסים. שילוב היכולות התפעוליות הגבוהות עם בסיס פיננסי איתן מאפשרים לאגד לזהות ולממש הזדמנויות עסקיות גם מעבר לגבולות ישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

לשכת התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.