KPMG אישרה: חברת החשמל צריכה להפוך ל-5 חברות

חברת הייעוץ: עלויות השכר בחברה בתחום התפעול גבוהות ב-800 מיליון שקל בשנה מהסטנדרטים הבינלאומיים. הירשזון הורה להתחיל לפעול
אסף מליחי |

שר האוצר אברהם הירשזון, בישיבה שקיים אתמול עם בכירי משרדו, החליט על הקמת כוח משימה מיוחד לטיפול ביישום הרפורמה הדרושה במשק החשמל. הירשזון הנחה, כי יש לעשות כל מאמץ ולפעול בנחישות ללא עיכוב על מנת לקדם את הרפורמה ולבצעה במועדה. עוד הוסיף הירשזון, כי המתווה שהכתיב חוק משק החשמל הוא המתווה היחיד וכי הצעדים ימומשו במלואם ובמועדם.

כל שינוי במשק החשמל או הפעלה אפשרית של תחנות חשמל נוספות, אמר השר, ייבחנו על פי מתווה הרפורמה במשק החשמל.

לצורך קידום יישום הרפורמה הנחה הירשזון את כל הגורמים הרלוונטיים ובהם מנכ"ל המשרד, מנהל רשות החברות והממונה על התקציבים באוצר לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד התשתיות והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל על מנת לקדם את הנושא ללא כל עיכובים.

חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG הציגה היום בפני שר האוצר, אברהם הירשזון, את ממצאיה והמלצותיה בנוגע לרפורמה הדרושה במשק החשמל בישראל. שר האוצר הנחה את העוסקים בדבר לקדם את הנושא ברוח המלצות KPMG. המלצות אלו מבוססות, בין היתר, על בחינת הבעיות הקיימות במשק החשמל בישראל ועל בסיס לקחים מרפורמות שבוצעו במשקי חשמל בעולם.

חברת KPMG כבר קבעה בעבר, כי הרפורמה במשק החשמל בישראל חייבת להתבצע בהקדם האפשרי. על פי KPMG אי ביצוע הרפורמה יביא למשבר במשק החשמל, להעלאה משמעותית בתעריפי החשמל ולהזרמת כספים ותקציבים בגובה של מיליארדי שקלים על ידי המדינה.

כזכור, עיקרי המלצות KPMG:

1. פיצול מקטע הייצור בחברת החשמל ל-5 חברות ייצור הדומות בגודלן ובהרכב התחנות שבהן, כאשר כל חברה כזו תכלול גם תחנות פחמיות וגם תחנות המופעלות בגז טבעי ובמזוט, שיתחרו ביניהן על ייצור החשמל ויעסקו גם במכירת חשמל.

2. חלוקת מקטע החלוקה בחברה ל-3 חברות והקמת חברת הולכה, אשר תקים ותחזיק את קווי ההולכה וחברה נוספת שתהיה אחראית על ניהול המערכת, ניהול "פול" של חשמל ושמירת היציבות במערכת החשמל.

כמו כן, חברת KPMG הדגישה, כי במבנה המוצע תתקיים תחרות בין יצרני החשמל ובין השחקנים במקטע אספקת החשמל, אשר יופרד ממקטע החלוקה. חברת ההולכה וחברות החלוקה ימשיכו להיות גופים מפוקחים. מקטע החלוקה המפוצל ל-3 חברות יאפשר פיקוח והשוואה טובים יותר על ידי הרגולאטור ובכך יביא אותם לפעול ביעילות ובשקיפות, בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם.

עוד עולה מהרפורמה, כי KPMG אישרה את ממצאי היועצים ששכרה חברת החשמל, בנוגע לאי יעילותה של החברה הן בתפעול והן בהשקעות, חוסר יעילות זה משית על הציבור עלויות כבדות ומיותרות. KPMG מצאה, כי על פי השוואה בינלאומית חברת החשמל פועלת בחוסר יעילות, לדוגמא: עלויות השכר בחברה בתחום התפעול גבוהות בכ-800 מיליון שקל בשנה מהסטנדרטים הבינלאומיים (עלויות השכר בחברה הינן כ-3.5 מיליארד שקל בשנה מתוכם כ-2 מיליארד שקל בתפעול).

KPMG ציינה, כי עלויות השכר שפורטו לא לקחו בחשבון את עלויות החשמל חינם לעובדים ואת התשלום המיוחד בגין הפנסיה שהציבור מממן לעובדי החברה בתעריף החשמל. בתחום ההשקעות הצביעה KPMG על פוטנציאל התייעלות גדול.

KPMG הדגישה בפני שר האוצר, כי מצבה של החברה מבחינת חוסר יעילותה דומה למונופולים אחרים בעולם טרום ביצוע רפורמה, בעוד שבמשקי חשמל שעברו רפורמות כנדרש חלה התייעלות משמעותית.

KPMG הצביעה על חוסר יעילות בהון אשר באה לידי ביטוי, בין היתר, בזמינות יחידות הייצור בשעות השיא וציינה, כי בחברת החשמל קיימת זמינות ממוצעת של כ-92.5% בעוד שבמשקים תחרותיים הזמינות הינה 100% וישנה הפעלה של כל היחידות. המשמעות הינה, שחברת החשמל פועלת בסטנדרטים נמוכים ביחס למקובל במשקים מודרניים ותחרותיים דבר שמוביל להשקעות גבוהות מאוד ומיותרות הגורמות להעלאת תעריפי החשמל לציבור.

KPMG מתריעה על החוב הגדול של החברה שעומד כיום על כ-40 מיליארד שקל ועל כך שבמידה והמצב הקיים והמבנה הקיים של החברה יישארו כפי שהם כיום, החברה עלולה להיקלע למשבר בו לא תוכל לגייס כסף למימון תוכנית הפיתוח ולהחזר חובותיה. במידה והחברה לא תעבור שינוי מבני תידרש העלאת תעריפים לציבור והזרמת כספים ותקציבים בהיקפים גדולים (מיליארדי שקל) על ידי המדינה, על חשבון משלם המיסים וזאת בכדי למנוע משבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".