ד"ר בכר ורוב זכו באות רה"מ ל-2005 של פורום CFO

רון אילון, משנה למנכ"ל ו-CFO בזק, ואבי דויטשמן CFO כימיקלים לישראל קבלו את אות ההוקרה של הפורום על היותם דוגמא ומופת לפעילות CFO בחברה
חזי שטרנליכט |

ד"ר יוסי בכר מנכ"ל משרד האוצר וכן רשות המסים בישראל בראשות המנהל היוצא איתן רוב הם הזוכים באות ראש הממשלה לעידוד הצמיחה לשנת 2005, לאחר שמרבית גופי הממשל הכלכליים היו מועמדים לקבלת האות היוקרתי. את הזוכים בחרה וועדת האות בראשותם המשותפת של אילן כהן, מנכ"ל משרד רוה"מ ונגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO.

רון אילון, משנה למנכ"ל ו-CFO בזק, ואבי דויטשמן CFO כימיקלים לישראל קבלו את אות ההוקרה של הפורום על היותם דוגמא ומופת לפעילות CFO בחברה.

ארבעת האותות הוענקו אמש באירוע השנתי של פורום ה-CFO המאגד את סמנכ"לי הכספים של 500 החברות המובילות במשק, שהתקיים בשפיים. את האירוע הנחה אלי אשרף, CFO מכתשים אגן-ממקבלי אותות ההוקרה בשנים הקודמות, והשתתפו בו הצמרת הכלכלית וראשי הממשל.

אות ראש הממשלה למצויינות ביצירת סביבה עסקית תומכת צמיחה חולק השנה זו הפעם הרביעית. מטרת האות היוקרתי, המוענק ע"י משרד ראש הממשלה ופורום ה-CFO, להצביע ולהוקיר את פעולות גופי הממשל, הרלוונטיים, לעידוד הצמיחה במשק ולשינוי הסביבה העסקית כך שתהא יעילה, נורמטיבית, יציבה ושקופה תוך הקטנת הבירוקרטיה והטמעת שירות מכוון לקוח.

למרות היריבות הפוליטית, בשנה שעברה הוענק אות ראש הממשלה לשר האוצר בנימין נתניהו על מדיניותו הכלכלית. כמו כן, אשתקד זכו באות - השב"כ, על תרומתו לצמצום הפיגועים ויצירת סביבה המאפשרת כלכלה בריאה וכן וועדת הכלכלה של הכנסת. בשנים הקודמות זכו באות משה טרי - יו"ר רשות ניירות ערך, אביגדור ליברמן - שר התשתיות דאז וטלי ירון אלדר – נציבת מס הכנסה.

ראש הממשלה בפועל, אהוד אולמרט, ברך את הזוכים באותות, בברכה שהוקלטה מוקדם יותר והוקרנה במהלך הערב. אולמרט ציין את נחישותו, חוזקו ונימרצותו של ד"ר יוסי בכר וטען כי הוא בלתי ניתן לעצירה כאשר הוא לוקח על עצמו משימה. "במידה רבה בזכותך אני יכול לתפקד כראש ממשלה בפועל מבלי להרגיש שאני מפקיר את ניהול הכלכלה".

אולמרט שניצל את ההזדמנות להיפרד שוב מאיתן רוב, מנהל רשות המסים היוצא, אמר כי רוב עשה גדולות ונצורות למען איחוד אגפי המסים ו"הפך את הכנסות המדינה ממסים לאחד מגורמי הצמיחה של המשק".

נגה קינן, יו"ר פורום CFO, התייחסה בדבריה לשלושה מנועי צמיחה שעל הממשלה לקדם בשנים הקרובות, ובכללם, יצוא שירותים, עידוד צמיחתן של חברות ישראליות מקטנות במושגים בינלאומיים לגדולות ע"י עידוד תהליכים של מיזוגים ורכישות, ושיפור דרמטי ביעילות תפקוד גופי הממשל הכלכליים לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים. "יש לדאוג לעליה בקצב הצמיחה בשנת 2006 לעומת השנה החולפת. אין שום סיבה שזה לא יקרה" אמרה קינן.

האות לד"ר יוסי בכר, מנכ"ל משרד האוצר, הוענק על המלצות "ועדת בכר" ויישומן, מהלך שיביא בתוך שנים ספורות להפחתת הריכוזיות בשוק ההון ולצמצום ניגודי העניינים המובנים בו, כשלב ראשון בפתיחת שוק ההון לתחרות. וועדת האות ציינה בנימוקיה כי בנחישותו ובגילוי קשב לציבורים השונים הצליח ד"ר בכר היכן שועדות ציבוריות רבות כשלו בעבר.

באירוע אמר בכר כי "המפתח להצלחה בקידום הרפורמה היה עבודת צוות מעולה, החל מן הגיבוי שניתן על ידי שר האוצר, דרך עבודת הצוות וכלה בסיוע חברי הכנסת בראשות יו"ר וועדת הכספים".

אות ראש הממשלה הוענק לרשות המסים, בניהולו של המנהל היוצא איתן רוב, על תרומתה ופעולותיה לשיפור יעילות השירות תוך העמקת הגביה, קידום יוזמות חקיקה לשיפור מעמדה התחרותי של ישראל בעולם ולהגדלת ההשקעות ובשל פעולותה להגדלת השקיפות לסביבה העסקית ע"י הקמת המוסד להחלטות מס מקדמיות. מוסד אותו יזם וקידם המנהל הנכנס של הרשות, ג'קי מצא

במעמד קבלת הפרס אמר רוב כי "הקמת רשות המסים בישראל, מהלך המהווה את המיזוג המשמעותי ביותר שנעשה אי פעם במגזר הציבורי, שם במרכז את לקוחות הרשות ונועד להגביר את יעילות מערך המס תוך מתן מענה אחיד עם שקיפות מרבית ללקוחות".

האות לרון אילון, משנה למנכ"ל וCFO - בזק ניתן על היותו שותף מרכזי בהובלת החברה אל אחד ממהלכי ההפרטה המוצלחים ביותר שבוצעו בישראל ועל ניהול מערך פיננסי, מהגדולים בישראל .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.